Celosvětový prodej spalovacích motorů má skončit v roce 2040. Které automobilky s tímto záměrem souhlasí a které jsou proti?

10.11.2021
přidejte názor
Autor: Volkswagen
  • Na klimatickém summitu OSN v Glasgow byla odhalena deklarace o nulových emisích v silniční dopravě 

  • Deklarace požaduje, aby do roku 2040 byly v prodeji po celém světě pouze automobily a lehké užitkové vozy s nulovou produkcí emisí

  • Mezi signatáři chybí některé velké státy, jako třeba USA nebo Čína, deklaraci nepodepsaly ani automobilky Hyundai, Toyota nebo VW 

  • Naopak pro konec spalovacích prodejů v globálním měřítku jsou Volvo, Jaguar, Mercedes-Benz nebo Ford 

Na právě probíhající konferenci o změně klimatu ve skotském Glasgow (COP26) byla odhalena deklarace o nulové produkci emisí v silniční dopravě. Její signatáři se zavazují k urychlení přechodu na dopravu s nulovou produkcí emisí a vzájemné spolupráci na tom, aby nejpozději do roku 2040 byly v prodeji po celém světě už pouze ty automobily a lehké užitkové vozy, které neprodukují žádné emise. Deklarace také říká, že na hlavních světových trzích by mělo být faktického ukončení prodeje spalovacích motorů dosaženo ne později než v roce 2035.

Dokument rovněž přímo definuje, jaké automobily jsou za bezemisní považovány. Jsou to takové vozy, které „z výfukového potrubí nevypouštějí žádné emise“. Tato poznámka evidentně naráží na řešení v podobě syntetických paliv. Na tomto projektu aktuálně pracuje třeba Porsche. Jeho vtip je v tom, že automobily sice budou vypouštět emise CO2 do ovzduší při svém provozu, tyto emise ale budou přímo využívány při výrobě benzinu a ovzduší se tím bude čistit. Jde o takzvaný virtuálně bezemisní provoz. Deklarace ale takové řešení nepřipouští.

Porsche se spalovacích motorů vzdát nechce. Zachránit je má „elektropalivo“ z vody a vzduchu
Přečtěte si také:

Porsche se spalovacích motorů vzdát nechce. Zachránit je má „elektropalivo“ z vody a vzduchu

S koncem prodeje spalovacích motorů na celosvětovém trhu souhlasila řada států, měst i společností, a to včetně automobilek. Mezi těmi, které deklaraci podepsaly, najdeme třeba Volvo, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, General Motors, Ford nebo čínskou automobilku BYD. Sluší se podotknout, že třeba BYD elektromobily vyrábí, Volvo už se v rámci snahy o úsporu financí vzdalo vývoje spalovacích motorů dříve a Jaguar nechá dožít stávající generaci svých modelů a opět v rámci úspory nákladů se už také bude soustředit pouze na elektromobily. Také Ford má minimálně v Evropě naplánovanou elektrickou budoucnost a u GM mají připravený třeba elektrický Hummer.

Za pozornost ale možná více stojí seznam těch, jejichž jméno naopak na deklaraci chybí. Nenajdeme tam například Toyotu, Hyundai, BMW nebo dokonce i Volkswagen, který v Evropě jednoznačně vsadil právě na elektrickou mobilitu. Podle šéfa VW Group Herberta Diesse není plán na celosvětový konec spalovacích motorů do roku 2040 proveditelný, protože by to vyžadovalo obrovské množství nových zdrojů elektrické energie, spoustu vzácných kovů a nová místa, kde potřebné suroviny těžit. Vzácných kovů je ale nedostatek už teď.

Toyota svůj podpis nepřidala, ačkoliv se na produkci emisně šetrných vozů zaměřuje dlouhodobě a do budoucna se chce ve větší míře věnovat také vodíku. Podobně je na tom i Hyundai. Pod deklaraci se pak nepodepsala ani Čína, USA nebo Německo. V jeho případě je důvodem skutečnost, že z možných řešení snižování emisí v dopravě byla vyloučena syntetická paliva, píší Automotive News. Česká republika tento plán také nepodpořila. Naopak třeba takové Polsko svůj souhlas připojilo, stejně jako Indie, Chorvatsko nebo Ázerbájdžán.

Tato deklarace navazuje na návrh Evropské komise požadující ukončení prodeje spalovacích motorů v rámci EU do roku 2035. Stále jde ale pouze o návrhy a není jisté, jestli se vše nakonec podaří realizovat, protože si tento krok žádá obrovské finanční prostředky. Jak uvádí Automotive News, automobilky v současnosti počítají s tím, že na vývoj a výrobu elektromobilů vynaloží v nadcházejících pěti až deseti letech zhruba půl bilionu dolarů. Je zajímavé, že Volkswagen, který s aktuální deklarací nesouhlasí, hodlá investovat do elektromobilů 110 miliard dolarů, zatímco třeba GM a Ford počítají s částkou přibližně 60 miliard dolarů.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?