BMW X5 (G05) jezdí zcela suverénně, umí samo couvat a otevřete ho mobilem (první jízdní dojmy)

3 nové názory
Autor: Redakce
  • Další z mnoha letošních novinek automobilky BMW dorazila na český trh 

  • BMW X5 G05 je v pořadí už čtvrtou generací tohoto modelu 

  • Každé sedmé BMW registrované v ČR je právě X5

  • Novinka je opět větší, ale také prostornější 

  • Nabídka technologických zajímavostí obsahuje všechno možné od laserových světel, přes asistované řízení, až po odemykání mobilem 

  • Zatím jsou k dispozici verze xDrive30d, M50d a xDrive40i. Plug-in hybrid a zážehový osmiválec dorazí příští rok 

BMW se letos opravdu činí. Představena už byla velká spousta novinek. Jen namátkou můžeme jmenovat nedávnou řadu 8 s karoserií kabriolet, obří X7, novou Z4 nebo řadu 3 G20. Jednou z těch opravdu zásadních letošních novinek byla také už čtvrtá generace crossoveru X5. Tu automobilka poprvé ukázala v červnu, na český trh vůz vstupuje právě teď. V rámci české prezentace jsme s ním ujeli prvních zhruba 200 km.

BMW X5 2019 (G05) oficiálně: V terénu zvládne víc a osmiválec v EU už nekoupíte
Přečtěte si také:

BMW X5 2019 (G05) oficiálně: V terénu zvládne víc a osmiválec v EU už nekoupíte

BMW X5 se poprvé objevilo na trhu v generaci E53. To se psal rok 1999 a fanoušci automobilky div že nepořádali demonstrace. Hlasitě se hovořilo o porušení vlastních tradic (a to tehdy ještě nikdo nevěděl, že přijde také X6), jenže čas ukázal, jak skvělá byla myšlenka spojit spíše silniční zaměření a zvýšenou karoserii. Už v první generaci bylo prodáno zhruba 600 tisíc exemplářů, generace druhá se dostala na 728 tisíc kusů a končící třetí provedení dosáhlo 760 tisíc prodaných exemplářů. I v ČR se X5 daří. Podle statistik je u nás každé sedmé registrované BMW právě tento model a navíc se X5 dlouhodobě drží mezi trojicí nejprodávanějších modelů značky u nás. Mimochodem, od BMW X5 plyne automobilce každé páté vydělané euro. Takže ano, je to vážně důležité auto.

Opět o něco větší 

Jakkoliv zůstala základní silueta více méně stejná, designéři vůz kompletně přepracovali. Na karoserii přibyly různé prolisy a hrany a současně se dále zvětšily přední ledvinky. Jak je tomu u BMW zvykem, na výběr budete mít několik takzvaných výbavových linií, které kromě jiného decentně mění také vzhled.

BMW X5-15 Základní silueta je v podstatě stejná, designéři ale dopřáli nové X5 spoustu prolisů i větší ledvinky masky chladiče. Generace G05 navíc narostla do šířky o podstatných 6,6 cm a na výšku přibrala zhruba dva centimetry

Důležitější je ale skutečnost, že vůz dále narostl. Na délku se sice v podstatě nic nezměnilo, ale G05 je oproti F15 širší o nemalých 66 mm. Kromě toho je také o 19 mm vyšší a rozvor náprav byl prodloužen o 42 mm. Aktuálně platí, že model X5 má identický rozvor náprav jako stávající řada 5 (2975 mm). Tím ovšem společné záležitosti zdaleka nekončí, protože také X5 G05 vychází z modulární platformy CLAR.

Větší vnější rozměry by se měly projevit především v interiéru, ale ten si podrobně rozebereme později v klasickém redakčním testu. Zavazadlový prostor u současné generace nabízí objem 650 litrů, po sklopení zadních opěradel získáte objem 1870 litrů. Obě hodnoty jsou shodné s předchozí generací. Od prosince bude možné do výroby objednat také sedmimístné provedení.

Digitální štít standardem, příplatky ještě bohatší 

Pokud jste zvyklí na nějaké BMW z poslední doby, velká překvapení na vás u nové X5 nečekají. Základní koncepce jednotlivých ovladačů a uspořádání palubní desky se nemění, což lze brát jako dobrou zprávu. Po stránce ergonomie jsou na tom auta od BMW velmi dobře. X5 nové generace přidává standardně dodávaný digitální přístrojový štít a některé příplatky, díky kterým dostanete do interiéru ještě více luxusu.

BMW X5-34BMW X5-32BMW X5-29BMW X5-26

K dispozici jsou třeba sedadla s masáží, vyhřívané mohou být loketní opěrky ve dveřích a mezi předními sedadly, vyhřívání (i chlazení) lze dostat rovněž do držáků nápojů a dokonce došlo také na příplatkový ručně vyráběný volič automatické převodovky. Podobně jako u Volva je vyroben ze skla, stejně jako ovladač systému iDrive. Po vzoru modelů Rolls-Royce si pak můžete objednat dokonce i strop v provedení „hvězdné nebe“, kdy bude nad vaší hlavou svítit patnáct tisíc malých bodů.

Myslelo se ale také na praktické věci, jako třeba kryt zavazadlového prostoru, který nemusíte v případě potřeby vůbec vyndávat z vozu, protože se umí zcela sám uklidit pod podlahu. Jak to funguje, to je (kromě jiného) vidět na oficiálním videu:

Další zajímavou praktickou vychytávkou jsou protiskluzové lišty. Nejde o obyčejné kusy gumy natažené v zavazadelníku, ale o důmyslný mechanismus. Gumový střed těchto lišt zůstává při stání schován pod úrovní kovových okrajů, aby se vám zavazadla dobře nakládala. Jakmile se ale auto rozjede, gumové středy těchto lišt se nadzvednou a díky tomu přestane náklad v zavazadelníku klouzat.

Povídat o dalších elektronických a multimediálních detailech by vydalo na samostatný článek. Nová X5 má zkrátka všechno (spoustu kamer, ovládání gesty, velký head-up displej a tak podobně). Zmínit ale musíme detail v podobě možnosti používání telefonu namísto klíče. Ten je zatím dostupný pro systém Android, respektive vybrané telefony Samsung, v kombinaci s aplikací BMW Connected 6.0. První autorizaci musí provést servis, následně majitel může posílat digitální klíč až pěti dalším lidem. V praxi funguje odemykání tak, že přiložíte telefon ke klice a vůz se odemkne. Abyste ho také nastartovali, musíte odložit telefon do přihrádky určené pro bezdrátové dobíjení.

Jezdí naprosto suverénně 

Nabídka motorizací dostupných na českém trhu zatím obsahuje diesely xDrive30d a M50d, případně můžete sáhnout po zážehovém šestiválci xDrive40i. Příští rok dorazí plug-in hybridní provedení a dokonce také benzinový osmiválec. Ten BMW pro X5 vyrábí už teď, prodává se ale v Americe. Evropská osmiválcová varianta přijde jako model řady M Performance, takže bude mít výkonu na rozdávání. Technické údaje aktuálních motorů najdete pod článkem.

BMW X5-11 Vrcholné BMW X5 M50d nemá nejmenší problém jezdit přes 200 km/h. Interiér je výborně odhlučněn a auto reálnou rychlost dokonale maskuje
BMW X5-5 Krátce jsme vyzkoušeli exemplář s nejlepší variantou podvozku. Díky mnoha systémům X5 jezdí, jako kdyby to byl o půl tuny lehčí sedan

Základní BMW X5 používá klasické ocelové pružiny, kdo si ale připlatí, ten může dostat naprosto dokonalý podvozek, protože automobilka nabízí úplně všechno. X5 tak může mít adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory, řízení zadní nápravy a elektronicky řízený zadní diferenciál. Ze zkušenosti víme, že auto vybavené všemi těmito technologiemi umí být v praxi neuvěřitelně stabilní a BMW X5 to při první projížďce po českých silnicích jen potvrdilo. I když to je s odpuštěním obří almara, ve vysokých rychlostech je dokonale stabilní. Ať už na dálnici, nebo při jízdě po okreskách.

Naším společníkem byla prozatím vrcholná verze M50d osazená známým čtyřikrát přeplňovaným dieselovým šestiválcem. Ten nemá díky parametrům 294 kW (400 k) a 760 Nm mnoho problémů ani s takto velkým a těžkým automobilem, což asi nepřekvapí. Za volantem během chvilky zapomenete, v čem že to vlastně sedíte. Tedy hned, jak vstřebáte snad až přehnaně vysoký posaz a zejména velice přeposilované řízení bez jakékoliv zpětné vazby. Jako kdyby automobilka ušila tohle obrovské SUV na míru zástupkyním něžného pohlaví, kterým se výsledek bude stoprocentně líbit.

Video recenze ojetiny: BMW X5 E70
Přečtěte si také:

Video recenze ojetiny: BMW X5 E70

Každopádně expresní jízda po okreskách je vskutku překvapivá. Člověk se brání poslat X5 do zatáčky ještě rychleji, než projel zatáčku předchozí, jenže tohle velké SUV si ostřejší tempo vyloženě žádá. Karoserie se vůbec nenaklání, po nedotáčivosti ani památky. Vůz jezdí jako po kolejích. Kam namíříte volant, tam zkrátka zatočí. V praxi bude hlavním limitem řidič a na menších cestách také velikost auta. Tyhle schopnosti ale znamenají rovněž fakt, že na dálnicích můžete jet třeba 220 km/h a auto se ani nehne. Co na tom, že jde o věc velikosti 5 x 2 x 1,8 m, která navíc váží 2,3 tuny.

BMW X5-3 Prozatímním vrcholem je X5 M50d disponující výkonem 400 koní. Takový motor si samozřejmě dokáže poradit i s takto rozměrným autem
BMW X5-4 Komfort podvozku překvapí. I ve sportovním režimu zůstává X5 postavená na kolech o velikosti 22" příjemně pohodlná

Samozřejmostí jsou různé jízdní režimy, jak to známe od jiných BMW (s Off-Road paketem dostanete také režim pro jízdu terénem) a dokonce, považte, pořád můžete zcela vypnout stabilizaci. X5 se pak k přetáčivému smyku nenechá příliš přemlouvat (kdyby vás to náhodou zajímalo). Všeobecně ale o zábavný crossover nejde. Je zkrátka moc velký a má moc ženské řízení. To ovšem nemusí být nutně bráno jako nevýhoda. Nová X5 je prostě postavená tak, aby byla zejména pohodlná a aby byla stabilní za všech okolností.

Asistované řízení, laser, noční vidění, couvání...

Výčet asistenčních systémů by opět vydal na samostatný článek. Také X5 si bere z modelů 7 nebo 5 asistované řízení, laserové světlomety, noční vidění a spoustu dalších pomůcek, které vás budou podporovat zejména při delším cestování. Díky průběžnému vývoji ale X5 na rozdíl od „starších“ modelů umí jezdit v kolonách do 60 km/h zcela sama a při využití asistovaného řízení vám za určitých podmínek nechá více volnosti. Auto má za volantem senzor sledující oči řidiče, takže dokáže přesněji rozpoznat, cože to vlastně během řízení provádíte (stejnou věc nabízí také DS 7 Crossback). Když ale nebudete delší dobu řídit, BMW X5 začne nouzově zastavovat. Schopnost automaticky zajet ke krajnici ale zůstala kvůli legislativě vyhrazena pouze americkému trhu.

BMW X5-16BMW X5-20BMW X5-31BMW X5-22

Oproti sedanům postaveným na platformě CLAR není BMW X5 vybaveno funkcí parkování na dálku, kdy řidič nemusí být v autě. Klasický aktivní asistent zde je, ale musíte v automobilu sedět. Zajímavou funkci ovšem představuje schopnost zapamatovat si posledních 80 m, které jste ujeli do zastavení. Pokud pak dáte zpátečku, auto vám nabídne aktivaci této funkce a pokud ji potvrdíte, vycouvá těch 80 m za vás. Vůz si pamatuje, jak jste s ním na dané místo zajeli, takže provede to, co jste s volantem dělali, pouze v opačném pořadí. Vy ovládáte brzdu a plyn. Pro chvíle, kdy zajedete do úzké ulice a tam bude popelářské auto v protisměru a tudíž bude nutné zase couvat zpět, by to mohl být užitečný pomocník. S připojeným přívěsem ale tahle věc bohužel nefunguje.

Za 1,8 milionu 

Čtvrtou generaci BMW X5 si už můžete objednat. Nejdostupnějším provedením je dieselový šestiválec, který startuje na částce 1 830 686 Kč. Zážehové X5 xDrive40i ale stojí pouze o 9 tisíc více. Testovaná M50d coby vrchol nabídky vyjde minimálně na 2 440 100 Kč. Dále už je to jen o tom, co unese vaše finanční konto. Dobře to ukazoval náš konkrétní exemplář, jehož konečná cena se vyšplhala na 3 250 732 Kč.

S novou X5 jsme během prezentace strávili pár hodin a ujeli zhruba 200 km. Uvidíme, jaké bude klasické týdenní soužití, první dojem z vozu je ale všeobecně pozitivní. Zejména díky jízdním dovednostem, které poskytuje vrcholná verze podvozku.

Technické údaje xDrive40i xDrive30d M50d
MOTOR
Konstrukce: řadový zážehový šestiválec řadový vznětový šestiválec řadový vznětový šestiválec
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem přeplňování výfukovým turbodmychadlem přeplňování, 4x turbodmychadlo
Zdvihový objem válců (cm3): 2998 2993 2993
Vrtání x zdvih (mm): 82,0 x 94,6 84,0 x 90,0 84,0 x 90,0
Kompresní poměr: 11,0 : 1 16,5 : 1 16,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 250 / 5500-6500 195 / 4000 294 / 4400
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 450 / 1500-5200 620 / 2000-2500 760 / 2000-3000
Převodovka: osmistupňová automatická Steptronic osmistupňová automatická Steptronic osmistupňová automatická Steptronic
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka všechna čtyři, mezinápravová spojka všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,5 6,5 5,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 243 230 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 10,6/7,5/8,7 7,5/6,2/6,7 8,1/6,7/7,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4922 4922 4922
Šířka bez zrcátek (mm): 2004 2004 2004
Výška (mm): 1745 1745 1745
Rozvor náprav (mm): 2975 2975 2975
Rozchod kol vpředu (mm): 1666 1666 1680
Rozchod kol vzadu (mm): 1685 1685 1687
Poloměr otáčení (m): 6,3 6,3 6,3
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 2060 2110 2275
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2800 2860 3010
Objem zavazadlového prostoru (l): 650/1870 650/1870 650/1870
Objem palivové nádrže (l): 83 80 80
Roman (neregistrovaný)
Vypadá fakt suprově. Já jsem si nedávno konečně splnil sen a koupil jsem si starší X5. Zatím jsem s ní velice spokojený. Až na jednu věc. Menu není v češtině. Vzhledem k tomu, že už jsem starší, tak anglicky moc neumím. Právě proto přemýšlím, že si tam od https://www.autacesky.cz/ nechám nahrát český překlad.
H@nz (neregistrovaný)
Máte chybku v tabulce MOTOR, kde máte u M50d 210kw, místo oněch 294kw ;)
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?