V Las Vegas měli včera velký den. Po testovací fázi vyrazil do reálného provozu malý autonomní autobus, který začal přepravovat reálné pasažéry. Už během první hodiny provozu se ale nový stroj stal účastníkem dopravní nehody. Jeho chyba to nebyla, nicméně tento případ krásně dokumentuje, jak složité bude ještě doladění podobných systémů.
Las Vegas se stalo prvním městem v Americe, které nabídlo běžným lidem na kilometrové trase možnost svezení v autobusu bez řidiče přímo v reálném provozu. Dodavatelem stroje je francouzský startup Navya. Kapacita je 15 cestujících, pohon je elektrický a vůz samotný rozhodně není nijak rychlý. Jeho cestovní rychlost dosahuje 24 km/h. Takže by se pravděpodobně nic vážného nestalo ani tehdy, kdyby stroj nezastavil a v plné rychlosti do něčeho narazil.
Doporučujeme: Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Nedlouho po spuštění provozu ovšem došlo k situaci, kdy před autobusem začal couvat velký tahač do vedlejší ulice. Nový elektromobil překážku zaznamenal a zastavil, jenže řidič tahače malý autobus přehlédl a couval tak dlouho, dokud do něj nenacouval. Jak píše TechCrunch, cestující z toho moc nadšení nebyli, protože pouze bezmocně čekali, až do nich tahač najede. Autonomní vůz neudělal nic, jen nečinně stál.
Představitelé výrobce samozřejmě situaci využili k propagaci autonomních vozů, když prohlásili, že kdyby i tahač měl senzory jako jejich autobus, k takovéto drobné nehodě by nedošlo (a oba stroje by tam asi stály dodnes). Na druhou stranu se ale nabízí námitka, že kdyby cestující převážel člověk, zařadil by zpátečku a o pár metrů couvl, aby srážce zabránil. Nebo by alespoň začal troubit.
Tento případ krásně dokumentuje, jak složité bude uvedení technologie autonomního řízení do městského provozu. Ačkoliv na autonomním řízení pracuje mnoho společností, pokrýt veškeré situace, které jsou schopni reální účastníci provozu vyprodukovat, bude dost těžké. A to tahle aktuální z Las Vegas patří ještě k těm jednodušším.