Pro spoustu kupujících ojetých aut je největším strašákem stočený tachometr. Ale jak se zdá, tento fenomén pomalu vytlačuje jiný. Množí se totiž počty naftových aut s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Zatímco stočené auto nijak zákon neporušuje (tedy aspoň zatím), vůz s odstraněným filtrem pevných částic na silnice nesmí, neboť neodpovídá stavu, podle jakého byl homologován.
„Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“
Autobazar ve své tiskové zprávě dodává, že jeho technici výkupu vozidel se právě na správnou funkci DPF zaměřují a vozy s vadou logicky odmítají vykoupit. Taková auta pak pravděpodobně končí v malých bazarech bez technického zázemí pro kontrolu vozů nebo mnohem častěji v soukromých inzerátech.
Doporučujeme: Auta s přetočeným tachometrem jen tak nezmizí. Bazary je nemohou hlásit
Kupující bez potřebného vybavení a zkušeností pak nemá při koupi ojetého auta moc šancí poznat, že má vůz filtr pevných částic odstraněný nebo lidově řečeno „vytlučený“. Podvodník totiž nechá upravit řídící jednotku nebo odpojí kontrolku. Nový majitel pak bude mít problém na první STK a měření emisí. Ovšem jak už jsme si ukázali, metodika měření není úplně spolehlivá. Více se dočtete v článku: Škoda Octavia TDI s vytlučeným filtrem DPF kouří o 3000 % víc. Přesto měřením emisí projde
Výměna filtru pevných částic je velmi nákladný výdaj, který nechtějí majitelé ojetých dieselů podstupovat. Zatímco některé značky nabízejí originální repasi filtru za cenu okolo 10 000 korun (např. Citroën, Peugeot a Ford) v závislosti na typu motoru, u jiných je nutné zakoupit celý filtr. Například do naftové Octavie 1.6 TDI stojí filtr necelých 40 000 korun. Absolutním rekordmanem je pak Honda CR-V, pro jeden typ naftového motoru 2,2 l stojí filtr dokonce 180 000 Kč! Takové částky jsou pro majitele ojetiny přímo likvidační.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Při správném používání filtr pevných částic funguje, ale mnohdy může dojít k jeho zanesení vlivem krátkých jízd po městě, tankováním nesprávného paliva nebo zanedbáváním údržby vozidla. Filtr může být nenávratně poškozen i při menší dopravní nehodě, popřípadě vandalismem.
Rostoucí počet aut bez funkčních filtrů pevných částic potvrzuje i autoklub ÚAMK. „Dle našeho průzkumu je v České republice zhruba jeden milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic,“ hodnotí současný stav Igor Sirota z ÚAMK.