Audi SQ5 TDI vs. BMW Alpina XD3
S veškerou úctou k moderním benzinovým motorům, pokud toho hodně najezdíte, pořádný diesel stále nemá konkurenci. Dnes se sešly opravdu pořádné strojovny, jejichž točivé momenty byly ještě před pár lety z říše snů. Oba třílitry mají výkon přes 250 kW, jejich pružné zrychlení udělá z běžných hothatchů statisty a přitom při normálním tempu ujedou přes 700 kilometrů. Wow!
Obě testovaná SUV mají takřka ideální rozměry: jsou stále ještě dost malá pro pohodlné parkování ve městech a přitom dostatečně prostorná na to být plnohodnotným rodinným autem. Tak proč nespojit příjemné s užitečným a nemít jako služebák pro dlouhé cesty, tak praktického pracanta co dojede až k chatě či dokonce auto, co vás bude o víkendech bavit?
Kompaktnější SQ5 se na úzkých okreskách cítí o něco lépe, brzdy ale nemají takový výkon jako u Alpiny. Oba konkurenti si zaslouží velké uznání, jde totiž o jedny z nejvšestrannějších aut na trhu. Umí skoro všechno a skoro všechno zvládají na jedničku. Kdo je vítězem? To se dozvíte na stránkách auto motor a sportu č. 11/2019.
Bentley Continental GTC
Auto pro fotbalisty, přemotorovaný ingot nebo malý britský tančík – i to jsou některé z nelichotivých přezdívek minulých dvou generací luxusního kupé od Bentley. Nová generace Continentalu ale připomíná spíše elitního anglického ragbistu: je dynamický, na své rozměry překvapivě agilní a nechybí mu anglický nadhled ani dobré vychování.
Třetí generace je totiž postavená na podvozkové platformě MSB z aktuálního Porsche Panamera, dostala delší rozvor a zhubla téměř metrák. Změna je naprosto zásadní, hmotnost auta jakoby ustoupila do pozadí a podle chování v zatáčkách byste hádali mezigenerační dietu minimálně dvoj- nebo spíše trojnásobnou!
Panamera je stále o něco ostřejší a bezprostřednější, Continental má ale svůj specifický, vyšším komfortem formovaný styl. Adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou konstrukcí na každém kole je v komfortním režimu výkonnou žehličkou českých silnic. Nezáleží, jak velký výmol se pod jedenadvacetipalcovými koly objeví, k vašim uším a zádům jen jakoby z velké dálky doputuje tlumené „ducnutí“. A protože naše verze je kabriolet se střechou v designu tvídu, mohl bych teď fascinaci ukončit pár větami o vybraném charakteru, větru ve vlasech a klidné síle. Jenže to neuděláme: Nové GTC totiž umí mnohem víc.
Mazda CX-30 Skyactiv-G122
Mazda zvedla model 3 a dala mu novou, praktičtější karoserii. Jedno se nezměnilo – také kompaktní crossover beze zbytku potvrzuje ambice značky hrát důstojný part i v prémiové lize. Měl to být zřejmě nástupce nejmenšího SUV Mazdy, CX-3. To se však nadále prodává skvěle, novinka proto zamířila mezi něj a větší CX-5. Do označení tak přibyla nula – a není vyloučeno, že dvoučíselné označení Mazda převezme i pro budoucí crossovery.
Céiks třicítka není tak extrovertní jako výchozí trojka, sází spíše na decentní eleganci. Nepatří sice mezi nejprostornější kompaktní SUV, ani vzadu se ale nebudete cítit stísněně, jak tomu je u Mazdy 3. Stejně jako trojka nabídne i CX-30 kvalitní materiály v interiéru. Všude kůže či měkčený plast, takovou úrovní se nemohou chlubit ani konkurenční prémiová SUV – o špičkovém zpracování není třeba se zmiňovat.
A jak se dočtete v auto motor a sportu č. 11/2019, tak Mazda CX-30 jezdí téměř stejně dobře jako trojka a nezapře, že Mazda tradičně u každého modelu myslí na řidiče. Navzdory vyšší stavbě i světlosti se zatáčkami proplétá s pozoruhodnou agilitou, jíž pomáhá také systém G-Vectoring, který nepřibrzďuje kola, ale mírně ubírá točivý moment. Ani výraznější náklony či houpání se v případě CX-30 nekonají – komfort odpružení přitom zůstává na vysoké úrovni.
Škoda Superb Scout 2.0 TDI
Zavedení verze Scout je nejvýraznější změnou faceliftovaného Superbu. Oproti dřívějšímu paketu Outdoor je plnohodnotnou verzí a kromě optických úprav nabízí standardně i paket pro špatné cesty nabízí již v základu, má ale ještě o 5 mm vyšší světlost (celkem +15 mm).
Odlišné je rovněž naladění odpružení a oproti sourozencům nabídne režim Offroad, který upraví odezvu plynu a převodovky. Jeho součástí, podobně jako u jiných Scoutů značky, je také asistent sjíždění prudkých svahů. Interiér se až na několik detailů (například frekventovaná loga Scout) neliší od jiných Superbů. Scout můžete mít i s lehce nevkusnou imitací dřevěných dekorů, testovanému kusu tento prvek naštěstí chyběl. Test v auto motor a sportu č. 11/2019 prozradí mnoho dalšího. Mimo jiné i fakt, že jistota a stabilita běžných verzí nezmizela, jiné naladění tlumičů však přineslo o něco vyšší komfort jízdy.