Britští ekologičtí aktivisté chtějí dotlačit tamní vládu, aby zakázala reklamy na SUV. Stále narůstající obliba této kategorie spolu s domnělou vyšší spotřebou a tím i emisemi podle nich znečišťuje ovzduší. Měla by být proto regulována obdobně jako třeba reklamy na cigarety, které jsou také zdraví škodlivé.
„Teď, když víme, že emise aut znečišťují ovzduší a zhoršují lidské zdraví, dospěl čas k tomu, abychom zastavili reklamu a nedělali situaci ještě hroší. Stejně tak jako jsme zakázali reklamu na cigarety. Spoty, které propagují nejvíce znečišťující SUV, nám vlastně prodávají špatné ovzduší a to musíme zastavit,“ prohlašuje Andrew Simms, autor projektu Badvertising.
Simms už přišel i s konkrétními parametry pro automobilové reklamy. Rád by zakázal ty, které propagují vozy s emisemi nad 160 gramů CO2 na ujetý kilometr nebo těmi, jež přesahují svou délkou 4,8 metru. Paradoxně by tak zákaz dopadl i na Škodu Superb, která měří 4869 mm. Zmizet by musely i billboardy na poměrně úspěšný elektromobil Audi e-tron, jenž sice nevytváří žádné přímé emise, ale měří 4901 mm.
Fakt, že by zákaz padl i na některé elektromobily nebo vozy s nízkou spotřebou, projektu Badvertising nevadí. Podle něj nejde totiž jen o emise motoru. Velká auta prý do ovzduší vypouští i větší množství částic, které vznikají třeba při brzdění nebo během jízdy od pneumatik. „Reklamy na velké vozy slibují bezpečné a pohodlné cestování, místo toho ale prodávají jen toxickou budoucnost,“ dodal Simms.
Je to nesmysl, tvrdí odborníci
„Vyčlenit z reklamy jednu konkrétní kategorii, v tomto případě SUV, je nesmysl. Tím bychom ignorovali obrovský pokrok z hlediska emisí, který přinesly nové pohony i technologie. Dnešní nová auta jsou nejčistší v historii. Jejich průměrné emise CO2 za posledních 20 let spadly o 43 procent,“ řekl BBC Mike Hawkes z britské Asociace výrobců a prodejců.
Odborníci také upozorňují, že zákaz reklamy by velkou změnu v chování lidí nepřinesl. „Ti, kteří utratí za nové auto třeba 70 tisíc liber (přibližně dva milionu koruny, pozn. Red.) pravděpodobně příliš nezakládají svá rozhodnutí na reklamách. Spíš je láká prestiž dané značky. Myslím si, že by proto zákaz takových reklam neměl smysl,“ řekl Steve Gooding z RAC Foundation, která se zabývá výzkumem v oblasti ekonomiky a mobility.
Není jasné, jak silný hlas má ve Velké Británii projekt Badvertising. Nejde ale zdaleka o první podobnou aktivitu. Loni se například hnutí Greenpeace nechalo slyšet, že by rádo zakázalo reklamu na všechna auta bez výjimky. Stejně jako nyní Simms i Greenpeace srovnávalo osobní automobily s cigaretami.