Jsou v Evropě trhy – a je jich možná většina – kde příchod nového modelu značky Hyundai neznamená žádný zásadní rozruch. Značka sice svoje pozice dlouhodobě posiluje, ale její modely obvykle bojují ve středu pole a nemají ambice promlouvat do pořadí na nejvyšších příčkách svých segmentů. Až na výjimky jako Česká republika. Dílem kvůli továrně v Nošovicích (značky mají téměř vždy o něco lepší postavení v zemích, kde alespoň něco vyrábějí), dílem kvůli nemálo asertivní marketingové komunikaci tuzemského zastoupení. I podle oficiálních statistik SDA, které firma Hyundai v minulosti opakovaně zpochybňovala, je značka na českém trhu trojkou za Škodou a Volkswagenem a i30 je nejprodávanější „zahraniční“ model v klíčové nižší střední třídě. Takže příchod nové generace je z pohledu českého publika významnou událostí. Určitě natolik významnou, že zakládá důvod k uspořádání srovnávacího testu.

_DSC0614
Peugeot 308 SW má za sebou facelift, stejně jako Škoda Octavia. Hyundai i30 Kombi nedávno vstoupil na trh ve zcela nové generaci. Opel Astra K je služebně nejstarší, výstavní premiéru měl před dvěma lety ve Frankfurtu

Kombi i30 přichází s odstupem několika měsíců po hatchbacku a pro Hyundai je klíčové především z hlediska úspěchu u firemních zákazníků, kde zatím dominuje „soused z Boleslavi“. A jako firemní zákazník jsme se snažili uvažovat, když jsme pro nejnovější nošovický kombík vybírali soupeře. Hyundai nám k testu nabídl i30 kombi v nejlepší a nejdražší motorizaci, což je diesel 1.6 CRDi 100 kW se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Opel se do tohoto souboje nominoval v podstatě sám. Astra Sports Tourer nové generace je totiž k mání mimo jiné se vznětovým motorem 1.6 CDTi o výkonu 100 kW, který lze kombinovat s automatem ­– v tomto případě s hydrodynamickým měničem a šesti rychlostmi. Pro Hyundai je tedy přímým soupeřem.

Peugeot 308 SW není sice úplně nový, ale má za sebou čerstvý facelift. Zdálo se nám logické vzít do testu motorizaci 1.6 BlueHDi 88 kW s automatem, než jsme zjistili, že za v podstatě stejné peníze jako u Hyundai lze od prodejce Peugeotu odjet s dvoulitrem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW. Obvyklá praxe srovnávacích testů velí dávat k sobě co nejpodobnější motory. Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW ale stojí výkonem přesně mezi oběma motory francouzského výrobce a my jsme se řídili úvahou, že není problém Peugeotu, že Hyundai nedokáže nabídnout zákazníkům větší diesel než šestnáctistovku. Tím spíš, že cenově to vychází plus minus na stejno.

_DSC0616
Peugeot v rámci faceliftu měnil jen světla a podobné detaily, 308 však stále působí atraktivně. Zvlášť v příplatkové modré metalíze
_DSC0630
Zpočátku kontroverzní „čtyřoká“ tvář Octavie na českých silnicích rychle zdomácněla. Facelift přinesl i širší rozchod zadních kol
_DSC0642
Hyundai si zachoval lichoběžníkový obrys masky, jinak se ale třetí generace i30 proměnila výrazně. Design navrhl Peter Schreyer
_DSC0656
Opel Astra má silnou designovou kontinuitu, technicky se však předchůdcům výrazně vzdaluje. Díky nové platformě je o 120 až 200 kg lehčí

Podstatně větší bolehlav nám způsobil výběr posledního soupeře, který samozřejmě bude většinu z vás zajímat zdaleka nejvíc. Jakékoliv srovnávání Hyundai a Škody má v České republice bohužel silný politický náboj a vyvolává emoce nejen v sídlech obou značek, ale také u čtenářské veřejnosti. A protože Škoda jednoduše nemá v nabídce ekvivalentní motorizaci, bylo dopředu jasné, že jedna nebo druhá strana se bude cítit naší volbou předem poškozena. Mohli jsme požádat o Octavii Combi 1.6 TDi, která je přímo porovnatelná s Hyundai i30 1.6 CRDi ve slabší variantě 81 kW. Jenže korejská značka vyslala do testu svoji vlajkovou loď, tak proč ji srovnávat se základním dieselem hlavního soupeře? Ale vybrat vrcholné škodovácké TDI by dávalo ještě menší smysl. Škoda má zkrátka daleko širší nabídku motorizací a pro Octavii je naftovým vrcholem RS TDI, tedy model stojící cenou, parametry i cílovou skupinou úplně někde jinde než „náš“ Hyundai. Proto jsme uvažovali podobně jako v případě Peugeotu a zvolili 2.0 TDI 110 kW s DSG. Výkonem má k i30 blíž než 1.6 TDI (85 vs. 100 vs. 110 kW). Chcete-li, můžete si to přebrat i tak, že Škoda prostě neumí nabídnout tak silnou vznětovou šestnáctistovku, v souboji ekvivalentních motorizací tudíž prohrává předem, náš test pro vás nemá žádnou vypovídací hodnotu a nebudete číst dál. Do diskuze nám to psát nemusíte, poznáme to z Google Analytics.

Pro vás ostatní jsme si připravili relativně podrobné porovnání. Vedle subjektivních dojmů budeme hodnotit také reálnou dynamiku, cestovní spotřebu a vnitřní prostor. Všechna kritéria pro nás mají nějakou váhu, což se odrazí na výsledném pořadí. Budeme se ale snažit, abyste bez ohledu na náš výsledek poznali, v čem je které auto lepší a horší než konkurence a mohli se rozhodovat podle vlastních preferencí. Ze všeho nejdříve si ale musíme říct, s jakými auty máme vůbec tu čest.

_DSC0629 _DSC0634 _DSC0617_DSC0620  _DSC0643 _DSC0647 _DSC0657 _DSC0660

Technicky jsou si tato čtyři auta docela podobná, jak je dnes zvykem. Mají podobně konstruované karoserie s vysokým podílem vysokopevnostní oceli, podobné asistenční systémy i další výbavu, řízení s elektrickým posilovačem atd. V konstrukci podvozku se vymyká Hyundai, který se drží prostorově i finančně náročného víceprvkového zavěšení zadní nápravy. Ostatní tři auta spoléhají na tak či onak modifikovanou verzi starých dobrých vlečených ramen a torzně deformovatelné příčky.

Hrubou představu o vzájemném postavení dnešních čtyř soupeřů nám dá porovnání základních vnějších rozměrů. Veškeré technické údaje najdete v souhrnné tabulce na konci článku. Zjistíte z ní, že Astra jako jediná přesahuje délku 4,7 m, ale nejdelší rozvor náprav má Peugeot (2730 mm). Všechno to ale jsou podobně velká auta, přestože Svaz dovozců automobilů počítá Octavii do střední třídy.

Dynamika: DCT není DSG

Nedílnou součástí našich srovnávacích testů je měření reálné dynamiky. Opel jako jediný předvedl o něco lepší zrychlení, než udává výrobce. Obě auta s měničovým automatem se rozjíždějí z místa trochu váhavěji, ale pak už to odsýpá. Peugeot by možná dosáhl ještě o desetinu dvě lepšího výsledku, kdyby jako jediný v testu nebyl už obutý do zimních plášťů. Octavia s dvouspojkovou převodovkou má funkci Launch Control, která při souběžném sešlápnutí brzdového a plynového pedálu nastaví spojky na co nejrychlejší rozjezd – a výsledek tomu odpovídá. V porovnání s měničovými soupeři akceleruje škodovka prudce jako sporťák.

hyundai i30 kombi vs ostatni akcelerace
Graf akcelerace z nuly na 150 km/h v hodině jasně ukazuje rozložení sil. Octavia (červená křivka) všem ujíždí. Opel (zelená) drží až do nějakých 100 km/h krok s Peugeotem a Hyundai (tyrkysová) začíná poměrně brzy na ostatní ztrácet

Převodovku stejné koncepce má i Hyundai. Praxe ale ukázala, že ne všechny dvouspojkové skříně jsou si rovny. Váhavý rozjezd a rozvážné řazení vyústilo v nejhorší naměřené časy. Dokonce i Astra se stejně výkonným motorem a konvenčním automatem byla při akceleraci na 100 km/h o více než sekundu rychlejší! Kompletní naměřené hodnoty najdete tradičně v tabulce:

Naměřené hodnoty Hyundai i30 kombi Opel Astra ST Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,62 3,29 3,21 3,01
0-100 km/h (s) 10,97 9,73 9,34 8,81
0-130 km/h (s) 18,88 16,68 15,54 14,67
0-150 km/h (s) 26,77 24,09 21,52 20,67
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,76 1,44 1,53 1,28
50-70 km/h (s) 2,37 2,14 1,95 1,85
80-120 km/h (s) 8,52 7,38 6,75 6,50
130-150 km/h (s) 7,89 7,41 5,98 6,00

Neúčinnost převodovky Hyundai se projevila také při měření spotřeby. Při dálničním přesunu povolenou rychlostí jela Octavia za rovných 6 litrů na 100 km, Opel i Peugeot za 6,1. Hyundai i30? 7,3. To se těžkou nohou řidiče vysvětlit nedá. Zvlášť když jsme jeli ve formaci a téměř celou cestu na adaptivní tempomat. Tahle skříň se korejským konstruktérům příliš nepovedla.

Komfort a ergonomie: 308 nejsvéráznější, Octavia nejkonzervativnější

Pokud jde o design, ergonomii, zpracování a celkový dojem, interiéry našich čtyř aut se nevzdalují obvyklým poměrům svých značek. Nejvíc kritiky sklízel od všech redaktorů Peugeot. Svérázná ergonomie s malým, nízko posazeným volantem, obrácený otáčkoměr a středová konzola téměř dokonale očištěná od tlačítek sice model 308 výrazně odlišují od konkurence, ale žádnou funkční výhodu nepřinášejí. A středová konzola překáží pravému kolenu nejvýrazněji v testu, alespoň pokud nemáte dlouhé nohy a nesedíte hodně vzadu. Při rychlém přesedání z auta do auta vám také neuniknou nepravidelné spáry mezi jednotlivými díly v Peugeotu. Vzadu musíte mít chodidla nepřirozeně blízko u sebe, pokud je chcete dostat pod přední sedadlo, kolena jsou vysoko a pocitově i podle naměřených údajů je tu nejméně místa. Nejdelší rozvor v testu tak francouzští konstruktéři v prostoru pro cestující nijak nezúročili.

_DSC0799
Peugeot 308 SW má minimalistický interiér. Díky dekoračním prvkům v kovovém vzhledu působí hodnotně a „i-cockpit“ je bezesporu originální, praktická použitelnost nicméně trochu vázne
_DSC0769
Palubní deska Hyundai i30 Kombi je velmi fotogenická, plasty jsou ale tvrdé nebo působí „gumově“. Pozice za volantem je příjemnější než v Peugeotu

Opel mezigeneračně zapracoval na dojmu, ale drží se osvědčených postupů: lakované plochy, chromované lišty, relativně velké množství tlačítek. Výsledek nepůsobí špatně, ačkoliv od úrovně pasu dolů už snaha o vnímanou kvalitu tolik patrná není. Přední sedadla jsou pocitově výrazně užší než ve kterémkoliv z ostatních tří aut. Pokud nemáte širší boky, nemusíte si toho ale vůbec všimnout. Tím spíš, že pozice za volantem je příjemná, s volantem blízko hrudi a stehny spočívajícími na sedáku celou délkou. Loketní opěrka je ale příliš vysoko a buď překáží, nebo ji musíte posunout tak moc dozadu, že je k ničemu. Prostor vzadu je příjemným překvapením, sedí se tu příjemně, nechybí místo pro chodidla ani kolena, sedák i opěradlo mají přirozený sklon. Astra také hýřila místem nad hlavou, protože jako jediná v testu se obešla bez střešního okna. Krajní sedadla jsou ale trochu „natlačena“ ke dveřím, váš loket se bude cítit stísněněji než v ostatních třech autech.

_DSC0724
Škoda Octavia Combi je svým způsobem opak i30 – naživo působí přesvědčivěji než na fotkách, zejména díky preciznímu slícování. Ani kontrastní barevné provedení ovšem nedokáže zcela potlačit silný dojem strohosti
_DSC0682
Opel Astra ST víc než ostatní usiluje o navození atraktivního dojmu prostřednictvím komplikovaných tvarů, dekorací v kovovém vzhledu a velkých lakovaných ploch. Aretace ovládacích prvků a slícování ale nepůsobí tak robustním dojmem jako v ostatních třech autech

Hyundai i30 ve třetí generaci od základu změnil koncepci interiéru. Vévodí mu „visutá“ obrazovka infotainmentu. Přístroje, tlačítka i některé detaily připomínají vyšší modely sesterské Kii. Výsledkem je moderní, přehledný kokpit. Dobrý dojem kazí hlavně vysoký podíl tvrdých plastů a také slyšitelné drnčení při jízdě po nerovném povrchu. Palubní desku před spolujezdcem nezdobí žádná dekorační lišta a na středové konzole nejsou žádné lakované plochy. Pozice za volantem je pro lidi s dlouhýma nohama a krátkým trupem lehce kompromisní. Středová konzola ale nepřekáží kolenu. Problém je, že vzadu nelze zasunout chodidla pod sedadlo, pokud není řidič ochoten sedět jako na bidýlku. To je z hlediska komfortu sezení vážnější problém než naměřené centimetry pro kolena, ve kterých Hyundai také zrovna nevyniká.

Zbývá Octavia. Fakt, že škodovky nebo obecně modely skupiny VW označujeme za nejpřehlednější a ergonomicky nejvstřícnější, si i my samotní motorističtí novináři často vysvětlujeme tím, že s nimi přicházíme nejčastěji do styku. V tomto směru bylo velmi výmluvné hodnocení kolegy z produktového oddělení, kterého jsme si přizvali na pomoc. Auta netestuje, jezdí Renaultem a podle svých slov v Octavii ještě nikdy neseděl, přesto bez váhání označil za nejlepší po stránce ergonomie, ovládání a dojmu z interiéru právě ji. Stejně jako my všichni ostatní. Sedí se pohodlně, volant má velký rozsah výškového i podélného seřízení, středová konzola netlačí do pravého kolena. A dílenské zpracování působí podobně „neprůstřelným“ dojmem jako ve Volkswagenech či audinách.  O místu vzadu je snad zbytečné mluvit, i když samotný posaz není zcela optimální – kolena se ocitají vysoko a stehna nespočívají na sedáku celou plochou.

Prostor pro cestující i zavazadla: Šampion je předem jasný

Obestavění vnitřního prostoru bylo v minulosti velkou slabinou Astry ST. Nová generace zaznamenala výrazný posun. Na šířku nabízí cestujícím podobný prostor jako konkurence, na výšku jasně vede (protože jako jediná v testu neměla střešní okno) a v podélném směru drží krok. Za řidičem vysokým 178 cm zůstane víc místa než v Peugeotu i Hyundai, Astra má také nejdelší zadní sedáky a nejširší prostřední sedák vzadu. Jak asi tušíte, v podélném směru jasně vede Octavia. Všechny naměřené hodnoty najdete v tabulce:

Prostor pro cestující (cm) Hyundai i30 kombi Opel Astra ST Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi
Šířka v úrovni loktů vpředu 148 147 148 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 146 145 143 146
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 90/97 94/104 91/100 87/97
Prostor pro hlavu vzadu 94 103 95 94
Minimální prostor pro nohy vzadu 8 10 12 14
Maximální prostor pro nohy vzadu 33 37 37 39
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 21 23 20 29
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24 27 25 25
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7 10 9 10
Délka sedáku vpředu 50 50 54 50
Délka sedáku vzadu 47 50 49 49
Délka opěradla vpředu 66 65 66 66
Délka opěradla vzadu 68 67 65 68
Šířka prostředního sedáku vzadu 22 27 23 24

Pokud jde o zavazadlový prostor, všichni výrobci s výjimkou Opelu udávají základní objem přes 600 litrů. Není ale úplně jasné, co do něj kdo započítává. Podle nás je nejprůkaznější změřit délku ložné plochy, šířku mezi bočnicemi a výšku po roletu. V případě Octavie jsme dali falešnou podlahu do vyšší polohy, aby byla stejně jako u ostatních tří aut v jedné rovině s nakládací hranou a případně i sklopenými zadními opěradly.

_DSC0808
Peugeot má širší a vyšší kufr než Octavia s mezipodlahou. Průřez nakládacího otvoru je ale nejmenší v testu
_DSC0805
Praktické kolejnice po stranách ložné plochy se dodávají za příplatek 4000 Kč. Pod podlahou už žádný rozumný odkládací prostor nezbývá

Z naší tabulky jasně vidíte, že zdaleka nejobjemnější zavazadelník má v této konfiguraci Peugeot. Má stejně dlouhou ložnou plochu jako Octavia, ale je širší mezi podběhy i vyšší. Škoda, že využitelnost tohoto prostoru poněkud limituje nejmenší průřez nakládacího otvoru v testu. V tomto směru vede Octavia, která jako jediná umožňuje spustit podlahu ještě níž a výrazně tak zvětšit objem kufru v pětisedadlové konfiguraci za cenu výrazného „schodu“ za nakládací hranou.

_DSC0766
Hyundai udává obří objem zavazadelníku. Tvar je ale nepravidelný a i30 jako jediná neměla táhla pro dálkové sklopení opěradel
_DSC0760
Kolejnice se dodávají v rámci paketu Ultimate. Pod podlahou zavazadelníku je množství menších odkládacích přihrádek

Mimochodem, tu má nejníž (60 cm) položenou Hyundai i30 kombi, který ale jinak žádným šampionem velkého stěhování není. Nemá táhla pro dálkové sklopení zadních opěradel a k maximální využitelnosti dostupného prostoru nepřispívá ani nepravidelný tvar bočnic. Líbily se nám ale kolejnice s oky pro upevnění zavazadel jako v německých prémiových kombi i spousta různě velkých přihrádek pod podlahou zavazadelníku.

_DSC0735
Za mezipodlahu, která dorovnává výšku ložné plochy do roviny s nakládací hranou a zadními opěradly, si Škoda nechá zaplatit 4200 Kč extra
_DSC0730
I s mezipodlahou je kufr Octavie Combi větší než u i30 a Astry ST, před Peugeotem 308 SW  se nicméně musí sklonit

Opel Astra ST má zcela ploché bočnice kufru i páčky pro sklopení opěradel, tvar je dokonale obdélníkový. Pod podlahou se nachází rezerva. A zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40, takže z prostředního si můžete udělat průvlak na lyže nebo podobné předměty a pořád zachovat dvě plnohodnotná místa vzadu. Peugeot udělá radost kolejnicemi, ložná plocha ale není zcela zarovnaná s nakládací hranou. Je za ní malý schod. Ten naštěstí v žádném z aut nevznikne po sklopení zadních opěradel, takže nic nebrání zatlačení těžkého břemena (jako skříně nebo ledničky) co nejdál dopředu – v Octavii samozřejmě platí pouze při využití falešné podlahy. Háčky na tašky najdete i v Hyundai, lépe vyřešené je nicméně má Škoda. A pouze i30 a Astra ST myslí na to, že občas by se i v kufru mohla hodit elektrická zásuvka.

_DSC0692
Opel nenabízí rekordní litry, ale potěší pravidelnými tvary i dělením opěradel v poměru 40:20:40
_DSC0689
Pod podlahou zůstalo místo jen pro náhradní kolo, s bonusovými přihrádkami zde nepočítejte
Prostor pro zavazadla (cm) Hyundai i30 kombi Opel Astra ST Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi*
Šířka mezi bočnicemi 103 103 105 100
Výška po roletu 42 44 50 46
Délka ložné plochy 104 101 107 107
Výška nakládací hrany 60 63 63 62
Šířka vstupního otvoru 106 104 110 107
Výška vstupního otvoru 81 85 73 88
Max. délka nákladu 206 208 208 212
Teoretický minimální kvádr (dm3) 448 458 554 487
Průřez nakládacího otvoru (m2) 0,86 0,88 0,80 0,93
Výška otevření pátých dveří 185 184 189 189

*S příplatkovou mezipodlahou v zavazadlovém prostoru

Infotainment: Apple a Google se mohou jen pobaveně smát

Všichni čtyři konkurenti dorazili vybaveni informačním a zábavním systémem s barevnou dotykovou obrazovkou. Funkce nabízejí vesměs podobné (včetně palubní Wi-Fi), uživatelská zkušenost se ale liší výrazně. Displej v Peugeotu bohužel reaguje na dotyky s výraznou prodlevou. To se dnes už netoleruje ani na levných chytrých telefonech, natož v autech. V grafickém rozhraní, ač vizuálně minimalistickém, je těžké se rychle zorientovat. I triviální úkony vyžadují chvíli přemítání a hledání. Příjemné je, že lze mapu navigace zoomovat dvěma prsty jako na mobilu, to třeba Hyundai neumí.

Hyundai i30 svůj infotainment doslova vystrkuje. Obrazovka ční z palubní desky nahoru. Samotné prostředí je ale známé z jiných modelů Hyundai-Kia. K celkové uživatelské zkušenosti jsme neměli výhrady. Displej sice není extra velký, ale reaguje rychle, v grafickém rozhraní se zorientujete snadno a hardwarová tlačítka v kombinaci se dvěma otočnými prvky usnadňují obsluhu během jízdy. Žádný výkřik, ale ani žádný průšvih.

_DSC0787 _DSC0781 _DSC0743 _DSC0744 _DSC0707 _DSC0708

_DSC0670
Ukázky obrazovek informačních a zábavních systémů. Další příklady najdete v galerii na konci článku
_DSC0669
Shora: Peugeot 308, Hyundai i30, Škoda Octavia, Opel Astra

V Opelu zarazí velký sklon obrazovky, což má za následek mimo jiné výraznější odlesky. Systém reaguje docela svižně, i když grafika působí trochu zastarale. Lidé s averzí k dotykovým displejům ocení, že v menu se lze pohybovat i otočným ovladačem, což je také trochu zastaralé, ale za jízdy možná praktičtější než „moderní‘ trefování se prstem na obrazovku. Škoda, že když otáčíte tlačítkem rychle, reaguje grafické rozhraní s citelným zpožděním. To by se stávat nemělo. A systém OnStar, založený na telefonickém kontaktu se živými operátory, působí v době, kdy máme každý v kapse slušně fungujícího virtuálního asistenta (možná to ani nevíte, ale i obyčejný mobil s Androidem dobře zvládá širokou škálu hlasových pokynů a požadavků v češtině), svědčí o zkostnatělosti tradičních automobilek výmluvněji než sebesofistikovanější analýzy a porovnávání s technologickými firmami. Kdo a proč by za soubor triviálních, lehce nahraditelných funkcí platil 2500 korun ročně (po úvodním bezplatném období), nám asi není souzeno pochopit.

Představu, že budete platit za funkčně omezenější a uživatelsky méně přívětivou obdobu služeb, které lépe umí váš chytrý telefon (a prostřednictvím Apple CarPlay či Android Auto je lze obsluhovat i přes palubní infotainment), si hýčká také Škoda. A dodejme, že i všechny německé – a mnohé další – automobilky. Patrně v naději, že hlavně u firemních zákazníků se pár tisícovek ročně po úvodním bezplatném období v provozních nákladech ztratí a nikdo je řešit nebude. Systém Columbus se „skleněným vzhledem“ však vypadá nejhodnotněji v testu. Grafika je minimalistická jako v Peugeotu, ale přehledná, reakce na dotyk okamžité a uživatelská zkušenost připomíná moderní chytrý telefon víc než kterékoliv jiné auto. Celkově nejlepší se škodovácký systém jevil nejen nám, ale i zmíněnému kolegovi, který se s ním setkal – stejně jako se všemi ostatními – poprvé v životě. Z ovládacího panelu sice zmizel otočný knoflík ovládání hlasitosti, ale najdete ho aspoň na volantu. Třeba takový VW Arteon má místo něj kolébkový přepínač, což podle nás prostě není ono.

_DSC0668 _DSC0705 _DSC0741 _DSC0778

Všechna auta měla palubní systém přeložený do češtiny. Že lokalizace mnohaúrovňových grafických rozhraní není disciplína, kterou lze brát na lehkou váhu, výmluvně demonstroval Hyundai. Zatímco v Opelu se tu a tam usmějete nad kostrbatou formulací „Zadní vstup otevřen“ nebo všudypřítomné „Zamítnout“ (ve smyslu potvrzení, že zobrazenou informaci berete na vědomí), v i30 už nedotažená lokalizace místy brání použitelnosti. Třeba názvy asistenčních systémů jsou snaživě přeložené, jenže na displeji palubního počítače nezbylo na dlouhé české řetězce místo. Uživatel tak může jen hádat, co asi znamená „Systém podpor…“, „Upozornění pod…“ nebo „Nezávislý systé…“. Řádek zvýrazněný kurzorem sice začne sám scrollovat, ale až za notnou chvíli. Nepřekvapí, že zdaleka nejlepší češtinu má Škoda. V ní je znát, že někdo překlady kontroloval a upravoval podle toho, kde a v jakém kontextu se budou zobrazovat.

Jízdní vlastnosti: Hyundai a Opel sází na komfort, Peugeot a Škoda chtějí sportovat

Než přikročíme k hodnocení jízdních vlastností, neodpustíme si vysvětlující odstavec na úvod. Chápeme, že pro mnohé z vás je fungování auta při řekněme dynamickém stylu jízdy zásadnější než všechna ostatní kritéria dohromady. A to i když se bavíme o kombících nižší střední třídy s naftovým motorem a automatickou převodovkou. My v redakci to máme podobně, jako skoro všichni motorističtí novináři. A rozdíly mezi čtyřmi dnes testovanými auty existují, ne že ne. Ale upřímně, stavět na nich výběr vašeho nového auta nebo dokonce pořadí srovnávacího testu by byla chyba. Protože v 95 procentech času za volantem a jízdních situací fungují všechna tato auta vlastně dost podobně. V jejich chování na silnici určitě není rozdíl třídy.

Je mezi nimi ovšem patrná docela jasná dělící linie. Hyundai a Opel se snaží navodit dojem komfortnějších aut, zatímco Peugeot a Škoda ve svém jízdním projevu akcentují spíše jistotu a přesnost. Celkově nejměkčí odpružení a tlumení má rozhodně Astra Sports Tourer. Díky tomu působí poddajně a na delších nerovnostech dává najevo plavnost, o kterou se oba evropští rivalové vůbec nesnaží. Relativně měkké pérování ale nespolkne ránu od větší příčné nerovnosti s ostrou nájezdovou hranou, natož přenos sil při nějakém horlivějším manévru. Prudší změna směru, příliš energický nájezd do zatáčky nebo dokonce přibrzdění v oblouku způsobí silný neklid zádi, který musí zkrotit nevybíravá intervence systému ESC. V řízení sice nejsou cítit parazitní momenty, jichž se zatím nedokázali zcela zbavit konstruktéři a ladiči Hyundai, ale detailní informace o přilnavosti předních kol v něm také nehledejte. Stejně jako u minulé generace je řízení okolo středové polohy nadměrně lehké a brzdy obtížně dávkovatelné, což dobře vynikne při bezprostředním přesedání z auta do auta.

_DSC0981
Hyundai i30 kombi si zachoval víceprvkové zadní zavěšení. Na ovladatelnosti i komfortu je to znát
_DSC1012
Opel Astra ST klade důraz na komfort. Má lehké řízení a poddajné odpružení i tlumení

Převodovka snahy o sportovní jízdu vyloženě nesabotuje, ale rozhodně nijak nepomáhá. Nemá ani automatický sportovní režim, ani tlačítka na volantu. Můžete aspoň přehodit volič v kulise a řadit sami tímto způsobem, ale jakmile jednou vyzkoušíte DSG v Octavii, bude se vám zdát odezva měničového automatu rozbředlá a pomalá.

Neříkáme, že Opel Astra ST nejezdí dostatečně dobře, protože to není pravda. Kdybychom ho dostali jako služební auto nebo na dlouhodobý test, s potěšením bychom si užívali jeho ostatních předností bez pocitu, že nám v oblasti podvozku něco úplně zásadního chybí. Tři dnešní soupeři ale umějí nabídnout víc. I když každý trochu něco jiného.

_DSC0974
Peugeot 308 SW potlačuje hendikep vlečené zadní nápravy velmi tuhým odpružením. Na nekvalitním asfaltu vyjdou rezervy podvozku rychle na povrch
_DSC0971
Octavia Combi při faceliftu trochu změkla, rychlou jízdu po českých okreskách ale zvládá suverénně jako žádné jiné auto v testu

Pokud vám například záleží na vnímaném komfortu, rozhodně se budete cítit lépe v Astře než v 308 SW. Tuhý podvozek Peugeotu znamenitě odolává náklonům a v ostrém tempu na dobré silnici dává najevo neochvějnou stabilitu. Tak neochvějnou, že zimní pneumatiky občas nestíhají – v zatáčkách i při brzdění je znát, že ladiči počítali s gripem letního obutí. Prkenné odpružení si ale vybere svou daň na nerovném povrchu. Jednak v komfortu odpružení, který je na typické české silnici s náskokem nejhorší v testu, ale také charakteristickým uskakováním zadní nápravy, když trefíte ostřejší nerovnost uprostřed zatáčky.

Automat od Aisinu má sportovní režim (aktivuje se tlačítkem S), ve kterém se snaží využívat co nejvíc přemosťovací spojku a zabránit tak charakteristickému „žvýkání“ tradičních měničových automatů. Sžít se s ním dá docela snadno, líbil se nám víc než automat Opelu i dvouspojková skříň Hyundai.

Maličký volant navozuje dojem agility, protože ve výsledku činí řízení strmějším. Brzy si ale všimnete, že elektromotůrek sice snaživě generuje v řízení jakési odpory, ale ty mají jen mlhavou souvislost s tím, co se zrovna odehrává mezi předními koly a silnicí. A 308 SW byla jediným autem v testu, které při přejezdu nerovností přenášelo silné rázy do řízení. (Ne, tohle opravdu není „zpětná vazba“, o kterou jako řidiči stojíme.) Výsledek? S Peugeotem je sice snadné jet velmi rychle, ale řidičský zážitek je nepříliš harmonický a také silně závislý na kvalitě povrchu.

Hyundai i30 má vyspělejší jízdní projev a v porovnání s druhou generací se posunulo hodně dopředu. V řízení je stále patrná drobná hystereze (to je ten „lepivý“ pocit při otáčení volantem), ale způsob, jakým podvozek dokáže zpracovat větší nerovnost v jediném autoritativním pohybu s měkkým dosednutím, by mohla i-třicítce závidět i některá luxusní auta. Celkové naladění je spíš komfortní, auto se nesnaží vzdorovat příčnému a podélnému naklánění za každou cenu, ale nehoupe se a nekolébá. A víceprvková zadní náprava dokáže vykružovat táhlejší zatáčky typickým carvingovým způsobem, protože vnější zadní kolo zachovává optimální postavení k povrchu déle než u vlečených náprav.

_DSC0884 _DSC0919 _DSC0950 _DSC0835

Hyundai působí celkově nejkomfortněji i díky tomu, že je z něj patrná největší snaha o odhlučnění motoru i podvozku. Přestože na hrubém asfaltu to zezadu stále trochu hučí. Největší překážkou čehokoliv, co bychom mohli nazvat řidičskou radostí nebo potěšením z jízdy, je převodovka. Navzdory dvouspojkové konstrukci nedokáže zprostředkovat pocit přímého spojení motoru s koly jako DSG, ztrácí se v ní nemalá část potenciálu motoru a při prudkých změnách zatížení spojky docela výrazně prokluzují. Rychlostní skříň je Achillovou patou jinak povedeného celku.

Ničím takovým netrpí Octavia. Šestistupňové DSG s mokrými spojkami je ostré, přesné, poslušné a nemálo přispívá k celkově nejsportovnějšímu dojmu z jízdy. Ano. Mnozí z vás to neslyší rádi, ale Octavia bez velkého přehánění je sporťákem mezi těmito naftovými kombíky. Její způsob stáčení okolo svislé osy možná není tak graciézní jako u i30 s multi-linkem, ale výborně nakalibrované odpružení je jako stvořené pro rychlou jízdu na povrchu poznamenaném rozmanitým spektrem větších i menších, oblých i ostrých, příčných i podélných nerovností. Určité změkčení, které přišlo s faceliftem, jízdním schopnostem Octavie vůbec neublížilo a přineslo drobné, ale přece jen znatelné zlepšení vnímaného komfortu.

Jestliže Octavia celkově působí přece jen nejhruběji z celé čtveřice, je to tím, že se příliš nesnaží utlumit vibrace a hluky přicházející z motorového prostoru i podběhů. Majitelům předfaceliftovaného provedení se bude správně zdát kultivovanější, ale při přesedání z jednoho auta do druhého bylo dobře znát, že to jde i lépe.

Když takhle střídáte auta jedno za druhým, také si všimnete, že Octavia má nápadně velký volant. Než si ruce zvyknou, cítíte se trochu jako za kormidlem staršího Mercedesu. Samotné řízení je ale takové, jak ho ze škodovek známe – přesné, s dobře nakalibrovaným odporem. A výborné jsou brzdy. Což potvrzují nejen naše postřehy, ale i výsledky měření brzdné dráhy:

Naměřené hodnoty Hyundai i30 kombi Opel Astra ST Peugeot 308 SW* Škoda Octavia Combi
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,52 1,32 1,75 1,48
50-0 km/h (m) 8,72 8,87 10,76 8,54
100-0 km/h (s) 2,76 2,60 3,23 2,73
100-0 km/h (m) 34,47 35,45 41,6 34,47
130-0 km/h (s) 3,51 3,38 4,13 3,48
130-0 km/h (m) 58,54 60,71 70,49 58,39
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 47 46,7 46,6 48,2
90 km/h 86,6 86,6 86,3 86,3
130 km/h 125,5 125,2 126 124,8

Výsledků Peugeotu se neděste, jako jediný nastoupil do testu se zimními pneumatikami. A doplatil na to. Znovu jsme si potvrdili, že i v chladném počasí fungují letní pláště na suchém asfaltu výrazně lépe než zimní, ačkoliv propaganda výrobců nás neustále přesvědčuje o opaku. Proto výsledky této disciplíny do celkového hodnocení nezahrnujeme a uvádíme je spíš pro zajímavost. Všimněte si také, že Hyundai i30 kombi i Škoda Octavia Combi zastavily z rychlosti 100 km/h na shodné vzdálenosti. Pozoruhodné, když vezmeme v úvahu, že publikované číslo je průměr dvou nejlepších pokusů, každého v jednom směru.

hyundai i30 kombi vs ostatni brzdy
Graf plného brzdění z vysoké rychlosti až do zastavení. Děsivá ztráta Peugeotu není způsobena špatnými brzdami, ale tím, že jako jediný měl už obuté zimní pneumatiky

Kdo čekal, že tato část testu dopadne jinak, bude asi zklamán a pravděpodobně si neodpustí vidět za našimi postřehy něco, co tam není, nicméně – Hyundai sice předčí Škodu kultivovaností a ve většině typických situací i vnímaným komfortem odpružení, ale celkově na silnici nejlépe funguje Octavia. A čím sportovněji máte ve zvyku jezdit, tím je rozdíl v její prospěch výraznější.

Výbavy: Hyundai i30 vůbec není levný, Octavia je drahá

Ačkoliv motory jednotlivých účastníků našeho srovnávacího testu nejsou tak docela shodné, konečná cena tří testovacích exemplářů je téměř identická. Za Peugeot, Opel a Hyundai, které vidíte na fotkách, byste zaplatili v každém případě bezmála 750 tisíc korun. Testovaná Octavia opět dokázala, že výbavou naložené Škodovky dnes rozhodně nejsou žádné levné zboží. Náš bílý exemplář by vás vyšel na hrozivých 1,1 milionu korun.

Hyundai i30 Kombi není ve finále vůbec levný, jak se snaží prezentovat. Kombinaci vznětového motoru a automatu pořídíte pouze v nejvyšší výbavě Style. Ta startuje částkou 564 990 Kč, připočítat ale rovnou musíme 50 tisíc za automat (Hyundai ho totiž taktně skrývá mezi příplatky). Ve výsledku tudíž dostáváme sumu 614 900 Kč, což dělá z i30 Kombi osazené testovanou motorizací v základu druhý nejdražší model testu. Suverénem v tomto směru je přirozeně Octavia. Náš vůz vycházel z výbavy Style. Na tu byste v kombinaci s motorem 2.0 TDI a automatem potřebovali minimálně 712 900 Kč.

_DSC0796
Do Peugeotu 308 si lze objednat mimo jiné bederní opěrku s masážní funkcí
_DSC0748
Hyundai nabízí v této třídě málo vídané odvětrávání předních sedadel
_DSC0711
Držák na telefon a klíč je součástí Simply Clever paketu za 800 Kč (s mezipodlahou, jinak za 1900)
_DSC0676
Opel umožňuje nastavení výšky otevření pátých dveří ovladačem u řidiče

Peugeot i Opel jsou levnější. Astra přijela do testu s vrcholnou výbavou Innovation (587 900 Kč), francouzské kombi dostalo prostřední výbavu Allure. Její základní cena je 585 000 Kč. Pro úplnost dodejme, že Hyundai jako jediná značka ze všech čtyř prodává kombinaci diesel + automat pouze v nejvyšší výbavě. U Peugeotu lze pořídit dvoulitr HDi také ve výbavě Active za 540 000 Kč, v případě Octavie vám Škoda naší motorizaci nabídne v úrovni Ambition za 662 900 Kč. Peugeot a Škoda jsou zároveň automobilky, u nichž lze pořídit také slabší diesel s automatem (1.6 TDI 85 kW DSG od 612 900 Kč, 1.6 BlueHDi 88 kW EAT6 od 505 000 Kč).

Abyste si udělali obrázek o tom, co ten který model v testované výbavě nabízí bez příplatků, připravili jsme přehled standardní výbavy. Samozřejmosti typu airbagů nebo elektricky ovládaných zpětných zrcátek jsme pro přehlednost vynechali.

Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Style: Základní cena 614 990 Kč

16″ litá kola, asistent jízdy v pruzích, sledování únavy řidiče, systém samočinného nouzového brzdění, upozornění na riziko čelního nárazu, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, monochromatické vnitřní zpětné zrcátko, tempomat s omezovačem rychlosti, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kamera, automatické přepínání dálkových světel, mlhová světla, 5″ dotykový displej, bluetooth, automatická dvouzónová klimatizace, dojezdová rezerva.

Opel Astra ST 1.6 CDTi  6AT Innovation: Základní cena 612 900 Kč

16″ litá kola, bezklíčkové odemykání, parkovací senzory vpředu a vzadu, mlhová světla, čtení značek, varování před opuštěním jízdního pruhu, varování před čelní kolizí, samočinné nouzové brzdění, čalounění látka/kůže, monochromatické vnitřní zpětné zrcátko, tempomat s omezovačem rychlosti, 7″ dotykový displej, bluetooth.

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi EAT6 Allure: Základní cena 585 000 Kč

16″ litá kola, monochromatické vnitřní zpětné zrcátko, asistent jízdy v pruzích, čtení značek, tempomat s omezovačem rychlosti, sledování únavy řidiče, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací asistent, mlhová světla, automatická dvouzónová klimatizace, 9,7″ dotykový displej, sportovní sedadla vpředu, bluetooth, dojezdová rezerva.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Style: Základní cena 712 900 Kč

16″ litá kola, diodové světlomety, parkovací asistent vzadu, bezklíčkové odemykání, automatická dvouzónová klimatizace, mlhová světla, tempomat (bez omezovače rychlosti), 8″ dotykový displej, bluetooth, vyhřívání předních sedadel, monochromatické vnitřní zpětné zrcátko.

Pokud jde o množství výbavy bez příplatků, nejštědřejší je Hyundai. Úroveň Style má všechno možné včetně systému nouzového brzdění nebo automatického přepínání dálkových světel. Nouzové brzdění ve standardu nabízí ještě Opel, dálkové přepínání světel má i Peugeot. Hyundai i30 je zároveň jediný, kdo vám k testovaným výbavám dá bez příplatku také couvací kameru. Peugeot 308 SW Allure je ale nakonec možná ještě výhodnější. Zadní kamerou sice nedisponuje, jenže to vám v případě testovaného exempláře bude kompenzovat nižší cenou a výkonnějším motorem. Octavia pak stojí nejvíc, ale ve výbavě toho má nejméně, přestože o vyloženě chudý vůz nejde. Navíc oproti konkurentům je pouze bezklíčkové odemykání (to má z naší čtveřice ve standardu testované výbavy pouze Opel) a vyhřívání předních sedadel (to bez příplatku přidá pouze Hyundai).

Kolik za výbavu i30?

Jak už bylo řečeno, nejvíce výbavy bez příplatku vám dá z testovaných aut Hyundai. Kolik by stáli ostatní soupeři, kdybychom je dovybavili na shodnou úroveň?

Opel Astra ST 1.6 CDTi  6AT Innovation: Základní cena 612 900 Kč

  • Couvací kamera: +7 300 Kč
  • Automatické přepínání dálkových světel: pouze s LED Matrix (+35 000 Kč)
  • Vyhřívaná přední sedadla: +14 000 Kč
  • Vyhřívaný volant: v ceně s vyhříváním sedadel
  • Dojezdová rezerva: +1 800 Kč
  • Sledování únavy řidiče: není ve výbavě

Celkem: 671 900 Kč

Nad rámec i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Style: Adaptivní diodová světla LED Matrix, čtení dopravních značek

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi EAT6 Allure: Základní cena 585 000 Kč

  • Systém samočinného nouzového brzdění: 13 000 Kč
  • Vyhřívaný volant: není ve výbavě
  • Vyhřívání předních sedadel: 7 500 Kč
  • Couvací kamera: 12 000 Kč

Celkem: 617 500 Kč

Nad rámec i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Style: Výkonnější vznětový motor, čtení dopravních značek

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Style: Základní cena 712 900 Kč

  • Asistent jízdy v pruzích: 15 000 Kč
  • Sledování únavy řidiče: 1 500 Kč
  • Systém samočinného nouzového brzdění: 17 000 Kč (+adaptivní tempomat)
  • Vyhřívaný volant 33 000 Kč: (paket Comfort)
  • Parkovací senzory vpředu: 8 200 Kč
  • Couvací kamera: 8 100 Kč
  • Automatické přepínání dálkových světel: 3 500 Kč
  • Dojezdová rezerva: 1 600 Kč

Celkem: 800 800 Kč

Nad rámec i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Style: Výkonnější motor, adaptivní tempomat, vyhřívaná zadní sedadla, čalounění Alcantara/kůže

I po dovybavení na úroveň Hyundai vychází jako nejvýhodnější volba Peugeot 308 SW. Stojí v podstatě stejně, ale dostanete navíc silnější motor. Opel zde doplatil na skutečnost, že automatické přepínání dálkových světel dostanete pouze v kombinaci s adaptivními světly LED Matrix, nicméně speciálně tento příplatek se určitě vyplatí. Nikdo jiný z testované čtveřice světla, která plynule upravují světelný kužel (podobně jako třeba Mercedes), v nabídce nemá. U Octavie si připlácíte zejména za prostor v interiéru, drobných příplatků je ale až nezdravě mnoho. Testovaný exemplář je toho názorným příkladem. To máte stříbrný střešní nosič za pět tisíc, dvě USB vzadu za 1 100 Kč, mlhovky s přisvěcováním do zatáček za 2 500 Kč, ambientní osvětlení za 2 700 Kč a mnoho dalšího. Naše Octavia Combi se dokázala dostat na částku 1 099 800 Kč, což je dost neuvěřitelné.

_DSC0801 _DSC0795 _DSC0770 _DSC0756 _DSC0725 _DSC0719 _DSC0684 _DSC0677

Tím spíš, když ostatní soupeři zůstali i v plných výbavách na necelých 750 000 Kč a hlavně se u nich velice obtížně hledají prvky, které by oproti Octavii chyběly. Z těch podstatných to jsou snad jen adaptivní tlumiče nebo suverénně nejlépe fungující asistenční bezpečnostní systémy, případně můžeme zmínit ještě asistent usnadňující couvání s přívěsem.

Hyundai i30 Kombi v testované specifikaci stál 746 890 Kč (připlácí se hlavně za paket Ultimate obsahující kromě jiného detekci chodců, kožené čalounění, sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, bezdrátové dobíjení telefonů, navigaci nebo diodové světlomety), Opel 747 900 Kč (příplatky za navigaci, vyhřívání sedadel i volantu, světla LED Matrix, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu nebo osmnáctipalcová kola) a Peugeot 747 000 Kč (příplatky za diodová světla, parkovací asistent, masážní funkci sedadla řidiče, sledování mrtvého úhlu, navigaci, bezklíčkový přístup, osmnáctipalcové disky nebo panoramatické okno).

A jak to dopadlo? 

Při hodnocení jsme nejprve stanovili objektivní pořadí v řadě dílčích disciplín a subjektivní pořadí podle každého ze čtyř hodnotitelů. Výsledek, který budeme komentovat na následujících řádcích, je váženým průměrem objektivního a subjektivního hodnocení. Důležité je ale předem vědět tohle: i kdybychom zásadně promíchali váhy jednotlivých kritérií, třeba i úplně nesmyslným způsobem, na prvním místě a posledním místě by se nezměnilo nic. Nicméně popořádku.

4. místo: Opel Astra ST 1.6 CDTi 100 kW 6AT 

_DSC0986

Někdo musel skončit poslední. Opel Astra ST byl čtvrtý v subjektivním i objektivním hodnocení. Na rozdíl od podobného testu, který jsme dělali před několika lety v jiné redakci, ale tentokrát nikdo neměl z Astry špatné pocity a vlastně nám bylo i trochu líto, že bramborová medaile vyšla na ni. Je komfortní, mnohem prostornější než dřív (zejména vzadu), má atraktivní palubní desku a při stejných parametrech akceleruje dramaticky lépe než Hyundai i30. Při dorovnání výbavy ale vychází dráž a nemá v ruce žádné pádné argumenty, kterými by mohla cenový rozdíl přebít.

2.-3. místo: Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW DCT a Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi EAT6

_DSC0982 _DSC0984

Není to žádná politika, naše tabulka přisoudila Hyundai i Peugeotu shodnou výslednou známku 2,6875. Přednosti i nedostatky obou modelů jsou ale výrazně odlišné. Není bez zajímavosti, že 308 zvítězila nad i30 v objektivním bodování, zatímco v subjektivním hodnocení to bylo naopak. Peugeot bodoval velikostí zavazadlového prostoru, dynamikou v přímce, agilitou v zatáčkách s dobrým asfaltem a výbavou. Odpustit mu musíte horší komfort odpružení, omezený prostor na zadních sedadlech a zejména různé ergonomické výstřelky. Hyundai i30 kombi se vyznamenal kultivovaností a komfortem odpružení. Bohužel mu výrazně ublížila nepovedená dvouspojková převodovka, která kazí akceleraci, spotřebu i pocit z jízdy. Mít v testu auta s manuálem, mohlo to vypadat jinak.

1. místo: Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW DSG

_DSC1009

Pravděpodobně máte jasno a už žhavíte klávesnici, abyste v diskuzi odhalili velkými písmeny naši úplatnost. Až na to, že všichni opravdu zasvěcení v oboru vědí, že zrovna my žádné extra speciální vztahy s největší domácí automobilkou nepěstujeme a že pokud má mimořádné obchodní zájmy u konkrétní značky náš vydavatel, není to u Škody. Máme ale to štěstí, že vydavatel i management se chovají profesionálně a do redakční práce nám nezasahují. Proto můžeme napsat, že Octavia nemohla tento test nevyhrát. Výborně zrychluje, brzdí i zatáčí. Nabízí spoustu místa lidem i jejich zavazadlům. Ergonomie, infotainment, asistenční systémy, to všechno funguje alespoň tak dobře, ale většinou spíš lépe než u nejlepších konkurentů. Octavia samozřejmě není dokonalá. Pořád trochu hučí, pořád trochu drncá. Navzdory svým dynamickým schopnostem neumí příliš rozdávat emoce, a to ani na pohled, ani při jízdě. Je chladná jako domácí spotřebič. A hlavně, pokud ji chcete mít slušně vybavenou, vychází neslušně draho. Jenže jakou váhu bychom museli přisoudit ceně, aby to přebilo všechna ostatní kritéria? 70 procent, osmdesát? Pak už by to nebyl srovnávací test, ale prosté cenové porovnání. Octavia je možná s náskokem nejdražší, ale má na to právo, protože je i s náskokem nejlepší.

Autoři: Lukáš Dittrich a Jiří Červenka s přispěním Dalibora Žáka a Lukáše Benzla

Technické údaje Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW DCT Opel Astra ST 1.6 CDTi 100 kW auto Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi auto Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW DSG
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1582 1598 1997 1968
Vrtání x zdvih (mm): 77,2 x 84,5 79,7 x 80,1 - 81,0 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 100/4000 100/3500-4000 110/4000 110/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 300/1750-2500 320/2000-2250 370/2000 340/1750-3000
Kompresní poměr: 16,0 16,0 -
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková šestistupňová samočinná šestistupňová samočinná šestistupňová dvouspojková
Poháněná kola: přední přední přední přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,9 10,1 8,9 8,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 198 200 209 213
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 4,7/4,1/4,3 5,8/3,9/4,6 5,0/3,8/4,3 5,3/4,2/4,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4585 4702 4585 4667
Šířka (mm): 1795 1809 1804 1814
Výška (mm): 1475 1499 1472 1465
Rozvor náprav (mm): 2650 2662 2730 2686
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1559/1567 1548/1565 1551/1546 1543/1534
Poloměr otáčení (m): - 5,53 5,2 5,3
Provozní hmotnost (kg): - 1350 1495 1299
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1940 1975 2000 1944
Objem zavazadlového prostoru (l): 602-1650 540-1630 610-1660 610-1740
Objem palivové nádrže (l): 50 48 52,5 50
Velké srovnání naftových kombíků s automatem: Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia
Ohodnoťte tento článek!
3.75 (74.93%) 71 hlas/ů

59 KOMENTÁŘE

  1. Chcel by som sa redakcii veľmi pekne poďakovať za veľmi detailný test. Je tam vidno veľká kopa práce a to sa len tak nevidí. Určite klobúk dole – pri rozhodovaní medzi autami do má naozaj veľkú vypovedaciu hodnotu.

    Mám jedinú otázku/návrh: mohli by ste prosím urobiť takéto porovnanie MPVčiek (Zafira, Sharan, Alhambra, Galaxy, etc.)? Aby sme aj my s deťmi vedeli či má zmysel si za takého autá priplácať alebo nám smelo postačia kombíky z tohto testu :).

    Ďakujem ešte raz veľmi pekne.

    • Prípadne tie MPVčka porovnať aj s jedným zástupcom kategórie Passat, Superb, Monedo (samozrejme v kombíku). Rozdiel pri cene MPV je značne veľký a určite by viacerých zaujímalo či má zmysel si za to priplácať a čo za ten príplatok reálne dostanú.

      Ešte raz ďakujem.

      • Tam není moc co porovnávat. Konkrétně Alhambra je vevnitř mnohem větší než Octavia a o dost větší, než Superb. Musíte si sám zjistit, jestli tak velké auto potřebujete nebo ne, ale běžné kombiky pro Alhambru nejsou moc konkurence.

  2. Musim priznat ze jsem to za chvili vzdal. Jen jsem kouknul na zaver, kde Octavia zvitezila prestoze hluci a drnca. Mam ji jako sluzebak a muzu to potvrdit. Je to na nasich silnicich velmi neprijemne. No a v kombinaci s naftou a petikvaltem (obvykla ve fleetech) je to primo strasny krap. Takze za mne skvely test 🙂

    • Ano, pětikvalt a 1,6 TDI je děs. Motor jde, ale ta převodovka je na facku, kvalty daleko od sebe a ještě těžký stálý převod. Ale ostatní převodovky dobrý…

    • Já bych zase mohl tohle napsat o služebním hnůjdeji I30. Za trest s tím jezdit. Ale když někdo dá na laciné nevkusné kudrlinky je to jeho věc. Za mě dobrý test.

  3. Nechápu proč nezařazujete do podobných testů opravdového konkurenta Ford Focus. Je prodávanější než Peugeot a také úplně někde jinde, než Vámi vybraná vozidla. Ve všech disciplínách by ostatní porazil a to i s 1,5. O dvoulitru se ani nezmiňuji. A paletu motorů má Ford větší, než ostatní. Horší hodnocení by dostal pouze v prostoru. Tak to jen pro doplnění. Jinak jsem s Vaší prací spokojen. Jarda

  4. Bohužel těmto testům chybí a vždy bude chybět statistika nehodovosti, co se týká procentuálního poměru nehoda/zraněný/mrtvý. Že s tím někdo praštil do zdi a splnil tak předepsaná kritéria pasivní bezpečnosti je sice hezké, ale ne vždy to vypovídá o kvalitě a bytelnosti konstrukce. A hlavně životnost, poruchovost, náklady na ND a servis po 300 000 km…

  5. Budu slusnej 🙂 -> Hm, Octavia je hlucna, protoze nechce byt ticha :D. Krasny zduvodneni.
    Dalsi vtip: Sezeni vzadu, to nema cenu komentovat -> u Octavie: Sice mam nohy jak na tureckym zachode, ale mista tam je habadej :D…

    Evidentne vase objektivni i subjektivni hodnoceni nezahrnuje ani v jednom pripade cenu. Rozdil 300 000 u nizsi stredni tridy ??? To je tak 50% hodnoceni. Pokud nekdo z Vas kupoval auto, urcite mel maximalni strop, a podle toho vybiral. Ano, motor je dulezity, ale pokud mam strop 850 tisic, a chci tam vyhrivany sedacky a senzory a nejaky dalsi kraviny, tezko koupim auto pres milion :D. Tam uz se vybira ze stredni tridy, Opel insignia, Mazda 6 (ta by byla v plny palbe), atd…

    Takze test mozna peknej, ale zaver naprosto mimo.

    • skodovkou jezdis protoze musis. skodovka se nekupuje ale fasuje. znate snad nekdo nekoho kdo si koupil skodovku za svoje zdaneny penize?

    • Presne, ale budou mluvit ze je to objektivni test :DD jsrm tu poprve a naposled. Takove testy si strčte na poster do skodovky :).

  6. Ani jsem to nečetl a budu hádat – vyhrála Octavia. Ta na těchto autowebech vyhraje vždycky a opravdu je tak nej…? Dost těžko, měl jsem ten krám a je to žumpa, teď mám Toyotu a to je úplně jiná liga. Jenže když někdo zaplatí poskoci vám vychválí třeba i Trabanta.

  7. potrebuji objasnit brzdy skodovka vs opel. cim to je ze skodovka potrebuje k zastaveni z urcite rychlosti delsi cas nez opel a pritom kratsi drahu?

  8. jak někdo může dostat plusové body za jízdu na kvalitním asfaltu? Kde to žijete?
    většinu času jezdíte po mizerných cestách. Čili, nesmyslné hodnocení. Navíc kolik % provozu vozidla člověk jezdí ‚sportovně‘???
    Každý pořádný test hodnotí poměr ‚výkon’/cena – při započtení této veličiny by to s vítězstvím Octávky nebylo vůbec jasné!

    • Samozřejmě záruka = méně starostný a levnější provoz a bič na automobilky.Čím delší,tím lepší.A pokud vám to ve firmě pokryje 5letý provoz…paráda.To ale na škodovku zapomeňte.

  9. Jako řada lidí co tu napsala komentář mám octavii jako služební auto a měl jsem půjčené dvě verze i30 a jedna z nich byla 1.6 crdi 81kw s tou DCT převodovkou a nic z toho co bylo tady v článku popsáno jsem rozhodně nepociťal a spotřeba byla po cca 500km 5.3l (měřeno po dotankování) ježděno po Zlíně a Brně a na dálnici mezi oběmy městy při rychlosti cca 140km/h a co se ergonomie týče, tak se mi mnohem víc zamlouvá i30 než octavia a daleko líp se mi v hyundaii sedí, tvrdé plasty v místech kam běžný člověk vůbec nesahá mi nevadí a žádné drnčení se taky nekonalo, jízdní vlastnosti opět lepší hyundai a na dávkování brzd a jejich ostrý nástup jsem si rychle zvykl a od té doby mi octavie přijde gumová, zkoušel jsem i i30 s manuálem a tam hyundai jasně škodu předčí… krásně krátké a přesné dráhy, zatímco u škodovky často nevím jestli jsem zařadil správně (hlavně při podřazování o více stupňů), celkově vzato bych mnohem radši zvolil hyundai i30 než octavii a to jsem ještě v potaz nebral cenu…. ano hyundai už není auto co se kupuje kvůli nízké ceně, ale za kvalitu co nabízí hold už musíte něco zaplatit, na druhou stranu octavia je prostě drahá a rozhodně nenabízí nic co by tu cenu ospravedlnilo, btw. nejsem zastánce hyundaie a ani ho nevlastním (zatím)

  10. Jak již bylo řečeno – měla by se nasadit cena (řekněme 500 tisíc) a pak srovnat auta. Protože když budu porovnávat Octávii za 700 tisíc, tak konkurentem bude Insignia, I40, 508 (mimo např. Mazdy6, Mondea, Civica) ve srovnatelné výbavě. Ale to by dopadlo jinak. Asi málokdo kupuje auto, kde rozdíl cen aut ve výběru je vyšší než 30%. A ten rozdíl je reálně ještě vyšší, protože ostatní automobilky vám dají ještě další slevy z akčních cen a příslušenství, Škoda ale ne (mě na žádost o slevu řekli „Ale pane, na tyhle auta je pořadník“ a „To tak prostě stojí“ – kdežto jinde „Určitě se nějak domluvíme“, a taky že jo.
    Já si koupil za 375 tisíc Astru K ST v pěkné výbavě (Enjoy + alarm, zatmavená skla, senzory). Za ty peníze nekoupím ani srovnatelného Rapida (420 tisíc).

  11. Píší můj subjektivní pocit protože můžu srovnávat (doma máme novou i30 a Oktávku po faceliftu). Oktávka se pomalu dostala o třídu výše. Možná budu směšný, ale u mně vítězí Oktávka protože jako jediná ve třídě nabízí nezávislé topení přímo z fabriky a ovládání funkcí auta přes mobil.

  12. To, že vyhraje oktavka bylo jasné. Zbývalo to jen na 10stranách odůvodnit.Hnusná maska zdomácněla?(spíš jich je tolik, že už ten pohled na ni nebolí).Peugeot za stejnou cenu co i30 nabízí 2l,jen blazen by trval na 1,6.Jeho chyba,souhlas.A dál?Oktavka za vyšší peníze nabízí 1,6 čerpadlo na výkaly.To by prohrála,to nejde.A srovnáni s RS by nám neprošlo….No bože,tak bude stát 1,1mil….:-)Jeho chyba. Má mít 2l…:-) A závěrečné zhodnocení vítěze to jen podtrhuje. Vybrali jsme pro vás vítěze! Stojí sice 1,1mil,je nudný,drncá…,ale jako firemní pomsta zaměstnanci je k nezaplacení!!A pro jakou že firmu byste ho vybrali?(zákaznické centrum škoda??)Pokud bych takhle vybíral pro firmu,nebo domů pro rodinu,tak mě vystřelí z trenek.To je rozdíl vaší papírové teorie a praxe.Mé tvrzení opírám i o to, že škoda na výběrových řízeních hyundaii už nemá čím konkurovat. PČR,MP, Celní správa a další.Zřejmě tam vaše „zásadní“ zjištění vůbec nezohledňují.Ale vy si ji kupte.V rámci nižší střední třídy jako neprémiovka opravdu nemá v milionových vodách konkurenci.To budete cool.

      • v tom případě nechápu,jak dosud mohla dominovat škoda.to jí byly šité výběrka na míru, která přesně odrážela její parametry kufru, výkonu…Mimo to mi ani jako běžné firemní auto nepřijdou malorážkové diesely v plné palbě ,navíc s automatem.Spiš je to nějaký schizofrenický koktejl z ceníku automobilek.

  13. Dobrá práce, pánové.
    Tak má vypadat srovnávací test.
    Hleděl jsem na články Auto Forum .cz a byl jsem zděšen, už to prostě nečtu.
    K výsledku testu: s mými letitými zkušenostmi bych si vybrat Opel Astra ( kvůli vzhledu) s vlastnostmi Octavie.
    Až to někdo vyrobí, jdu do toho 🙂

  14. Kia Ceed, rovnaky motor aj prevodovka ako i30 a pri 140km/h na tachometri spotreba lahko pod 6. Takze neviem, kde ste zobrali tych 7.3. 🙂

  15. Pěkné srovnání, až na to, že za katalogové ceny dnes nikdo nové auto nekupuje. Kdyby jste srovnali reálné prodejní ceny i30 a Octavie, tak ten rozdíl je propastný ve prospěch i30.

  16. Hezký test….
    1) takže výsledek je jasný…. pokud fleet tak beru to co mi dá zaměstnavatel, a dále se doporučuje držet ** nebo také můžete jezdit sockou. (Stejně dostaneš vojetou filcku s HTP)

    2) pokud je to test domácího auta (pro hloupou blondýnu co neumí řadit) vyhrává volvo CX90

    A zamyslel se někdo nad fungováním těchto aut za 5-10-15 let?? co náklady na údržbu?? PHM?? pojištění a obdobné serepetičky co k fleetu patří ???

  17. Moc pěkný a podrobný srovnání. Pro některé bambuly bude sice hořkou pilukou, že Octavia je nejlepší ale ti stejně na ni jako na nové auto nikdy mít nebudou.

    • Ne že bych na takové auto neměl, ale nechce se mi dát takové peníze za jakékoliv auto. Nepotřebuji se předvádět, že jsem správný Čech a mám proto novou Octavii. Pro mne jsou auta na to, abych se dostal kam potřebuji, za přiměřeného komfortu a za přiměřenou cenu auta. Mám jiné priority, než cpát peníze do předražených konzerv.
      Ty jsi evidentně ta sorta, která musí ukázat, že na to alespoň jednou za život má, i kdyby měla hlady padnout, a patřičně to k tomu okomentovat. Ukázat těm nickám, kteří na to nemají, že jsi něco lepšího, neboť ty na ni máš, bambulo.

      • A jaké jsou ty jiné priority, smím-li se ptát? Bydlení to asi nebude – přece není třeba jiným dokazovat, že lze bydlet kvalitněji. Cestování-to samé. Sport, jakbysmet. Možná tak zdraví ještě lze chápat. Myslím, že je přirozené, že když člověk vyřeší základní potřeby, tak chce kvalitu i jinde.
        Kdo v autě stráví 2 hodiny denně (tj. 1/12 dne), dále má rád své děti, tak nechce aby v dnešním provozu jezdili v rezavé Felicii (stejně tak v 10 let starém BMW po 3. majiteli) – když nemusí.

        • Jen pro tvou informaci, bez auta se dá žít, bez bydlení jsi bezdomovec. A srovnávat sportování a jakékoliv jiné aktivity se spotřebním zbožím, to jsi tedy hodně střelil mimo. A opravdu jsem nevěděl, že ke strávení 2 hodin v autě denně a k tomu aby člověk měl rád děti je potřeba mít jedině Octavii. Nepsal jsem o zrezlých a starých vykopávkách, jsou i jiná nová auta. Běž s touto teorii třeba za prodavačkami do obchodu, že bez Octavie jsou bambuly, jak napsal jeden idiot výše, protože na ni nikdy nebudou mít.
          Pro tvou představu, v současnosti mám posledního Focusa 1.6 EB , a nekupuji ojetiny.

          • To si nerozumíme. Neobhajoval jsem Octávii (ani jsem ji nezmínil). Dle mého je její cena přemrštěná. Osobně ani neznám nikoho, kdo by si ji novou koupil (a to bych chtěl moc takového člověka poznat).
            Bez auta se dá žít. Bez baráku taky (ubytovna, byt, podnájem). Auto je „luxusní“ způsob transportu, barák zas „luxusní“ způsob bydlení.
            Bez auta (dlouhodobě) bych nemohl bydlet tam kde bydlím a nemohl pracovat tam kde pracuji a můj výdělek by klesl tak na polovinu. Ano bez auta můžu žít, ale nevyplatí se mi to. Prodavačka z Olomouce asi nejezdí sama pracovat do Brna, ale dělá v Olomouci – řekl bych.
            A sport je dneska komerce taky. A srovnat to lze. Bez sportu taky mohu žít (a drtivá většina lidí taky žije – rozhodně více než těch bez auta 🙂

  18. Osobne auto potrebuji a je to pro me svym zpusobem i zaliba.Nekdo to utrati za chlast a cigara,nekdo za cestovani a nekdo sve penize utraci za auta,nevidim v tom nic spatneho.Ja si zrovna nedavno koupil nove auto z techto ctyr,ale Octavie to nebyla.

  19. pro Jookee
    Já nepsal nic o baráku, ale o bydlení, tedy i ty ubytovny a podnájem. Je však jisté, že rodinný dům je nejlepší bydlení a nikde není napsáno, že to nemůže být dům po předcích, aby se to uvádělo jako luxus. Já mám například zrekonstruovaný dům po předcích a rozhodně mne vyšel levněji, než kdejaký podnájem…
    Sportoval jsem od naprosto malého děcka, hrál jsem závodně kopanou od nějakých desíti let a s rekreační kopanou (hrál jsem minikopanou) jsem skončil těsně pod padesáti léty, a to ještě z důvodu zlomeniny kotníku (ne při sportu) Rozhodně bych to nepovažoval za komerci. Nejsem z těch, kteří jdou něco dělat, protože to zrovna letí na módní vlně, nebo je to in. Sport dělám pro sebe, že mne to baví a mám z toho dobrý pocit, jít s přáteli a zahrát si s nimi. Není na tom nic materiálního.
    Dříve nebyly mobily, auto mělo minimum lidí a nebyl problém. Dnes vidím u mladých, že bez mobilu a neustálého kontaktu na facebooku jsou naprosto ztraceni. Měl jsem spolupraconíka, který několikrát zapomněl mobil doma a raději přerušil práci a zajel si pro něj domů, než by bez něj byl do konce pracovní doby. Měl v tomto směru doslova abstinenční příznaky. Již jsem od několika mladých slyšel, jak jsme mohli žít bez počítačů a mobilů.
    Já u Octavie uváděl toho nahoře, neboť ohrnovat nad kýmkoliv nos jen z důvodu, že nemá na to, či ono, je prachsprostý snobismus a v jeho podání ještě stříknutý idiotovinou. Ano, lidi mnohdy potřebují k tomu, aby mohli pracovat v nějakém oboru auto, ale i tak se bez něj dá žít. Tak ony nejsou jen prodavačky, to byl jen příklad, a ne všichni bydlí ve městech a i z vesnic se musí do práce dostat a rozhodně nemohou mít všichni práci za 30 000 Kč a více čistého…, ale jsou lidé, kteří dělají ve výrobě různých zaměření a ti nemají zdaleka platy se kterými by si mohli takto vyskakovat. A bez nich se neobejdeme.

  20. Docela objektivně mi v testu chybí Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 120k s automatickou dvojspojkovou převodovkou :/ Není to škoda, nedat tam nové auto, které má relativně šance na úspěch?

  21. Diky za obsahly test a snahu objektivity. Je ceskou tradici, ze hanim na co nemam, ale tim by se redakce nemela nechat odradit. Octavie je drazsi, protoze je jednoduse lepsi a to zejmena v jizdnich vlastnostech, ktere byly logicky hodnoceny vyssi vahou. Ubreceni pepici mne bavi…o)

        • Až se jednou probudíš a budeš si vybírat NOVÉ auto téhle třídy, tak si řekneme. Jak řekl Zeman – jen idiot nemění názor. Jak jsem psal výše – neznám nikoho, kdo si koupil Octávii, zato znám lidi co si koupili jiné značky. Vlastně znám jednoho s Octávií WRS, ale to je asi jiný příklad.
          Co znám lidi s Octáviema, tak jsou všechny z druhé ruky.
          p.s. Podvozkově a řízením je OCT opravdu v průměru své třídy – já to osobně zas tak nepoznám, ale důvěřuju recenzím zahraničních (!) novinářů.

          • Tak, ze si Octavii koupi lidi i z druhe ruky svedci o tom, ze jim prijde jako dobry vyber, prestoze i jako ojetina je draha. To, ze nevite o nikom z okoli, ze by si koupil novou Octavii, svedci o bonite Vaseho okoli, nic vic to neukazuje. Pokud je Octavia podvozkove prumerem, tim hure pro ostatni konkurenty v recenzi, protoze jsou na tom o poznani hure…o). Ja osobne mam Outbacka MY16, pokud uz narazite na mne, ale to se tematu netyka…proste Octavie v teto recenzi vitezi

  22. Test pěkný,jen je škoda,že se všude testují naftová auta, benzínů se už prodává na trhu více a proč jsou s automatem, když každý má jinou konstrukci a tím pádem i jiné chování. U manuálu přece jen nebude tolik rozdíl.To že vyhrál, kdo vyhrál je jedno, i to že stojí o třetinu více. Aspoň jde vidět kolik musí to které auto stát ,aby bylo srovnatelné. 🙂 Takový test v benzínu plus třeba Ford nebo Mazda s Toyotou by taky nemuselo být špatný.

  23. Pavel: 1) Dobrá volba Subaru je u mně po Hondě nejoblíbenější značka (ale nikdy jsem jej neměl).
    2) Nesvědčí to o bonitě, ale když někdo chce utratit do 500 tisíc, tak jednoduše zjistí, že je lepší navigace než deštník a tempomat než škrabka na led, atd. V jiné cenové relaci jste i Vy dal evidentně přednost Outbacku, než cenové podobnému Scoutovi.
    3) Více fyzických osob si pořídí I30 než Oct (mě osobně se Hyundai nelíbí designem, Oct zvenku OK, ale vevnitř za mne ne). Něco mezi je Astra K ST – mimochodem podvozek je v zahraniční v přímém souboji s Oct vyvyšován. Já ji loni kupoval (proto jsem si ji nastudoval), protože mé „výběrové řízení“ vyhrála (výsledek=dobře vybavený kombík za 375tis, výbava enjoy + senzory, zatmavená okna, alarm a stř. nosiče). Letos jsem ji vyměnil za rok ojetou Insignii MY16 – 125kW 4×4 – za cenu o 80-100 tis méně než srovnatelná Octávie (110kW, 4×4) a opravdu ty dvě auto nelze řidičsky srovnat.
    4) Uznávám, že i když Oct ve své třídě není největší, nejprostornější, nejrychlejší, nemá největší kufr, a nemá spoustu dalších nej, tak dobře všechny tyto vlastnosti kombinuje a být o 10-15% levnější, tak si myslím, že by byla kupována i nefiremními zákazníky, i když možná hodně lidí odradí mít auto, které je všude kam se podívají a s tím nic marketing neudělá.

  24. Jookee:
    1) dekuji ja prave uprednostnil Outbacka pred CR-V
    2) tady jsem mel na mysli, ze tech octavii jezdi takove mraky (vubec mi to nevadi a prisuzuji to jeji kvalite), ze neverim, ze jde pouze o fleet vozy s ze se musi kupovat at uz jete, tak nove
    3)podobne jako vy i30!a vubec Hyundai nemusim, priznavam asi castecne i kvuli jejich trapne reklame, ale hlavne protoze v testech je hodnocena hure po ridicske strance. Konzervativni interier mi nevadi, kvituji kvalitu zpracovani skodovky. Insignii chvalim, tohle auto se mi libi a s tim zminenym vykonem, to muze byt prima svezeni
    4)ano cena je vyssi u Octavie, plus neustala masaz, ze si ji poridi jen ovce, odradi urcite nektere fyzicke osoby od koupe

  25. Jen upřesním (dle MF Dnes) je poměr nových registrací v ČR u Octávie 17:1 (PO:FO) u I30 pak 3:1. To znamená z 18 nových Oct na cestě je jich 17 firemních.
    Díval jsem se na nějaký slovenský test – porovnání těchto dvou aut a u oct vyplynulo, že podvozek (a řízení) je tvrdší, ale zábavnější a u I30 zase lépe zvládá nerovnosti (méně je přenáší do kabiny), ale je nudné. Je to možná subjektivní.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: