Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?

  • Od prvního listopadu bychom měli mít na autě zimní pneumatiky 

  • Pokud ale nepanuje opravdu zimní počasí, letní pláště fungují lépe 

  • Vyzkoušeli jsme rozdíl při poněkud extrémním použití na sportovním autě 

  • Změřili jsme brzdnou dráhu z rychlosti 200 km/h u Porsche 911 S na zimních a Porsche 911 4 GTS na letních 

Podle zákona má mít každý automobil v období od prvního listopadu do 31. března zimní pneumatiky. Tohle nařízení ovšem neplatí stoprocentně pro všechny situace. Pokud nejde o úsek označený značkou „zimní výbava“, pak můžete jezdit třeba i v prosinci na letních. Ovšem za předpokladu, že na silnici není sníh, led nebo námraza nebo nepanují takové povětrnostní podmínky, které by k tomu mohly vést:

Doporučujeme: Jsou zimní pneumatiky od 1. listopadu povinné? Jen v některých případech

Je všeobecně známo, že řidiči, kteří se nepohybují vyloženě v horách, s přezutím spěchat nemusejí, protože i v zimně letní pneumatiky často fungují lépe než ty zimní.Testů na podobné téma vznikla v minulosti celá řada a my přidáme další. Tentokrát ovšem nejde o žádný běžný automobil typu Škoda Octavia, ale o sportovní legendu. Využili jsme příležitosti a porovnali brzdnou dráhu zimních a letních pneumatik na suchu při poněkud extrémním použití, a sice při plném brzdění z rychlosti 200 km/h do úplného zastavení u Porsche 911.

Pokud nás sledujete na Facebooku, určitě víte, že se v naší redakci nedávno zastavilo modernizované Porsche 911 4 ve verzi GTS. Testovali jsme ho na přelomu října a listopadu. Vůz měl stále ještě letní pneumatiky. Jako při každém testu podobného auta jsme měřili i prudké brzdění. V našem archivu se nachází data z testu modernizovaného Porsche 911 S, se kterým jsme měli tu čest před několika lety. Shodou okolností jsme i tohle auto testovali na podzim, jenže na rozdíl od GTS už obouvalo zimní pneumatiky.

Porsche 911 brzdy-4
Začátek listopadu, sucho, osm stupňů a pneumatiky Pirelli P Zero, to byly podmínky testu brzd Porsche 911 4 GTS
Porsche 911 brzdy-1-3
Také 911 S jsme testovali začátkem listopadu a také bylo sucho. Na autě už ale tou dobou byly zimní pneumatiky Pirelli Sottozero

Můžete namítnout, že nejde o zcela identická auta. A máte pravdu. Jenže podrobný pohled do tabulek technických údajů ukazuje na jediný důležitý rozdíl. Zatímco 911 S byla čistokrevná zadokolka, GTS mělo pohon všech kol, takže bylo o trochu těžší. Přesný rozdíl je u testovaných automatických převodovek 55 kg. Jinak v obou případech byly na automobilech pneumatiky Pirelli o shodném rozměru 245/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Stejné byly rovněž základní brzdy (poznáte je podle červených třmenů), přičemž ani jejich velikost se u verzí S a GTS neliší. Obě varianty používají kotouče o velikosti 350 mm vpředu a 330 mm. Jaký byl tedy rozdíl v praxi?

porsche 911 brzdy
Těžší GTS vykázalo při zpomalení o více než 20 metrů kratší brzdnou dráhu než lehčí 911 S postavené na zimních pneumatikách (červená křivka). Jinak schopnost zastavit z rychlosti 200 km/h na vzdálenosti zhruba 130 m (respektive 150 m) si zaslouží uznání

Přesná čísla najdete v tabulce pod článkem. Pro úplnost dodejme, že 911 GTS na letních pneumatikách jsme měřili na suchu při teplotě 8 °C, během testu 911 S na zimních pláštích bylo také sucho, ale o něco tepleji (13 °C). Dík tomu, že 911 S bez pohonu všech kol je lehčí, není nakonec rozdíl tak dramatický, jak bychom subjektivně tipovali. Přesto, ve chvíli kdy těžší GTS s letními pneumatikami už stojí, S jede ještě rychlostí zhruba 30 km/h.

Doporučujeme: Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid — Praktické a strašidelně rychlé

Není pochyb o tom, že zimní pneumatiky na sněhu, ledu nebo při jízdě v břečce vykazují lepší vlastnosti. Pokud ale nebydlíte v horách, většinu času budete i v zimě jezdit spíše za podmínek, kdy se zimní pláště budou chovat hůř než letní. Platí to jak pro běžné modely, tak samozřejmě pro ty sportovní typu Porsche 911. Když nic jiného, je minimálně dobré na to myslet, abyste se například při ostrém brzdění na suché dálnici za slunného třeba prosincového dne nedočkali nepříjemného překvapení.

Porsche 911 4 GTS (letní pneu/8 °C) Porsche 911 S (zimní pneu/13 °C) Rozdíl
50-0 km/h (s) 1,3 1,5 +0,2
50-0 km/h (m) 8,0 9,7 +1,7
100-0 km/h (s) 2,4 3,0 +0,6
100-0 km/h (m) 32,2 39,1 +6,9
130-0 km/h (s) 3,1 3,8 +0,7
130-0 km/h (m) 54,1 65,0 +10,9
150-0 km/h (s) 3,6 4,3 +0,7
150-0 km/h (m) 72,4 86,8 +14,4
180-0 km/h (s) 4,3 5,1 +0,8
180-0 km/h (m) 104,2 124,0 +19,8
200-0 km/h (s) 4,8 5,7 +0,9
200-0 km/h (m) 129,1 152,3 +23,2
Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?
Ohodnoťte tento článek!
2.41 (48.24%) 17 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. je to zajímavé, ale zajímavější by brzdná dráha byla na identickém povrchu (myslím opravdu ve stejnou dobu) a za stejné teploty, v tomto případě třeba +3 stupně.
    Pak by to mělo zajímavější vypovídací hodnotu. Takto to také není pro zajímavost špatné, ale uplně to nemá vypovídací hodnotu. Ještě předpokládám že obě auta měla stejné brzdy? Nemyslím průměr, ale třeba karbonkeramiku apod…

    • Vzhledem k tomu, že průměrná zimní teplota je většinou těsně pod +3°C, tak si myslím, tu teplotu navrhuješ správně. Dělat testy zimních pneumatik při + 13°C je opravdu pitomost, když se udává, že mají smysl pod 7°C. Letní také netestovali za mrazu, aby je řádně neznevýhodnili, jako v tomto případě zimní.

  2. Já si myslím že tento tes nemá absolutně žádnou vypovídající hodnotu! Když chcete něco porovnávat vemte si aspon identické vozy ! To je jako by jste to zkoušeli na Škodě fabii a octavii , jen tady pak píšete sračky.

  3. Závěr autora článku je absolutně mimo. Říci, že v zimě fungují lépe letní pneu, pokud je suchá silnice? Asi vycházel z provedeného testu – a kolikrát je u nás v zimě 13oC?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: