Zvýšit dálniční limit na 150 km/h? Nemáte na to ani disciplínu, ani odpovídající automobily, argumentují české instituce

Zdroj: Lukáš Dittrich, Autobible.cz
  • Zvyšování rychlosti je podle názorů tuzemských institucí problematické kvůli větší ekologické zátěži, byli bychom jediní v EU

  • Úspora času by byla jen minimální, bezpečnostní riziko by ale dosti vzrostlo, argumentuje policie

  • Dálnice jsou sice nejbezpečnějšími typy silnic, nehody na nich však mají nejtragičtější následky, uvádí ÚAMK

  • Čím vyšší rychlost, tím vyšší riziko nehody, říká Autoklub ČR 

Je to již takový tuzemský polický evergreen. Už s tím přišel během let leckdo, ale nikdo to nedotáhl do konce. Nyní chce téma zvýšení rychlosti na tuzemských dálnicích opět zvednout nová vláda. Má tento návrh šanci uspět?

Inflace letí vzhůru, budeme platit za elektřinu a další energie jako „mourovatí“, ale alespoň se legálně rychleji svezeme po dálnicích a přiblížíme se snu o českém „autobahnu“? Strany pětikoalice ve svém programovém prohlášení před časem zveřejnily záměr zvýšit maximální povolenou rychlost na vybraných úsecích tuzemských dálnic: „Po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu zvýšíme v úsecích, kde to bude možné, povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h“. Byla by to vlastně legalizace současného stavu, kdy řada motoristů stejně jezdí rychleji, než je oficiální stotřicítka.

Nepovolená není nepřiměřená. Překračování rychlosti je i u těžkých nehod zcela marginální příčinou

Shodou okolností je to stejný úmysl, jaký ohlásili i v Rusku. Evropský trend je ale právě opačný. Západní Evropa zpomaluje, a to nejen na dálnicích. Je to nejen kvůli bezpečnosti, jako důvod jsou uváděny také emise a hluk. Kupříkladu Nizozemsko loni snížilo rychlost na dálnicích během dne ze 130 na 100 km/h, a to kvůli neplnění limitů EU pro emise oxidů dusíku. V tomto smyslu si novým návrhem na sebe nová vláda upletla bič. Potřeba uvést v programovém prohlášení „něco neškodného“, na čem se všichni z koalice shodnou, ale byla silnější. Jak se říká, slibem nezarmoutíš.

Kdo chce a potřebuje jezdit rychlostí 150 km/h, tak činí již dnes. Kontraproduktivní je to navíc i s ohledem na nastupující elektromobilitu, neboť u elektromobilů znamená rychlost nad 130 km/h výrazně rychlejší vybíjení baterie a tudíž podstatně zkrácený dojezd. Elektromobily obecně navíc mají poměrně nízkou nejvyšší rychlost. Třeba Škoda Enyaq (kromě verze RS) nejede více než 160 km/h.

Policie je spíše proti

Nový ministr dopravy Martin Kupka plánuje, že by zvýšení maximální rychlosti na dálnicích bylo součástí novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která by se měla v příštím roce po úpravách vrátit do Poslanecké sněmovny. Na náš dotaz uvedl: „Zvýšení rychlosti by se týkalo jen těch úseků, kde by to bylo bezpečné a efektivní. Hlavně by záleželo na viditelnosti, hustotě dopravního provozu. Podmínkou je samozřejmě vybavení daného úseku moderními proměnnými značkami.“

Policejní mluvčí, vrchní komisařka Hana Rubášová, zdůrazňuje, že k tomu, aby mohla být zvýšena rychlost na dálnici, je potřeba kvalitní a „bezpečná“ dálnice: „Před tím, než by na některém úseku dálnice mohla být zvýšena rychlost nad 130 km/h, musela by být nejprve provedena bezpečnostní inspekce daného úseku dálnice s ohledem na navrhovanou rychlost. V případě výstavby nových úseků dálnic je potom třeba již při vlastním návrhu stavby provést audit bezpečnosti pozemních komunikací, který zohlední navrhovanou rychlost.“

Přineslo by zvýšení rychlosti na dálnicích jatka? Data z Německa ukazují, že většina řidičů stejně jezdí pomaleji

Z hlediska bezpečnosti je pak podle názoru Policie ČR třeba vzít v úvahu nejen vlastní komunikaci, ale také ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Podle Hany Rubášové při zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti dojde ke zvětšení rozdílu mezi nejrychlejšími vozidly a těmi nejpomalejšími. Rozdíl v rychlosti se tak zvýší z 50 km/h na 70 km/h za běžných podmínek a při dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích.

Současně se bojí zvýšeného rizika dopravních nehod kvůli vysoké intenzitě provozu a tvorbě kolon. Novější vozidla jsou podle jejího názoru sice bezpečnější a i ve vyšších rychlostech mohou posádku vozidla za určitých okolností ochránit, následky nehod ve vyšších rychlostech jsou ale mnohem větší.

Je dobrým nápadem zvýšit dálniční rychlost na 150 km/h?

O zvýšení rychlosti by podle názoru Policie ČR bylo možné uvažovat na stávajících dálnicích především v případě, že se jedná o úsek o 3 jízdních pruzích v jednom směru jízdy, a za předpokladu provedení bezpečnostní inspekce včetně posouzení vlivu intenzit provozu na bezpečnost provozu. Takových míst je u nás jen minimum. Šestiproudé úseky jsou na přibližně třinácti stech kilometrech tuzemských dálnic jen čtyři a měří celkově pouhých 44 kilometrů.

Navíc Hana Rubášová zdůrazňuje, že úspora času na vzdálenosti 200 km (tedy např. úsek dálnice D1 mezi Prahou a Brnem), je rozdíl za ideálních podmínek jen 13 minut. Klade si tedy otázku, zda má toto zvýšení rychlosti s ohledem na rizika a další negativní vlivy vůbec smysl.

Podle ÚAMK nemáme auta ani řidiče

Ve stejném duchu mluví i tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota: „Pokud pomineme Německo a zhruba polovinu jejich dálničních úseků, kde není omezena maximální rychlost (na druhé je obvykle na 110 až 130 km/h), pak by v případě schválení návrhu jízdy rychlostí až 150 km/h byla Česká republika jedinou zemí v EU s takto vysokou rychlostí.“ Maximální rychlost 140 km/h (nikoliv 150 km/h) podle jeho slov testovalo v uplynulé dekádě dvakrát Rakousko a opětovně po testovacím období zvýšení rychlosti, byť na jednotlivých úsecích, zamítlo. Obdobně postupovalo Slovensko, které testovalo zvýšenou rychlost na východě na dálnici u Tater.

Bezpečnost by podle Igora Siroty byla zásadně ohrožena: „Dálnice jsou nejbezpečnějšími typy silnic, ovšem nehody na nich mají nejtragičtější následky. A zvýšení rychlosti přinese jen vyšší nebezpečí například v podobě zásadního prodloužení brzdné dráhy.“

V jednom průzkumu z minulosti čeští řidiči přiznali, že 30 % z nich běžně překračuje rychlost na dálnici o 10 km/h a 10 % až o 30 km/h. Dá se automaticky předpokládat, že se totéž bude dít i v případě zvýšení maximální rychlosti? A to za situace, kdy průměrný věk vozidel v ČR už přesáhl 15 let (v průměru v EU je stáří aut o třetinu nižší). Tiskový mluvčí ÚAMK je navíc názoru, že nemáme odpovídající kvalitu automobilů, dálnic, ani disciplinovanost řidičů, a za této situace zvyšovat rychlost na v Evropě bezprecedentně vysokou hranici se jeví jako nerozumný krok či hazardování.

Také BESIP a Autoklub ČR jsou proti

Změně není podle řady vyjádření nakloněn ani BESIP. A shoda panuje i u Autoklubu ČR. Libor Budina, ředitel úseku Obecný motorismus k tomu říká: „Zvyšování rychlostních limitů není určitě přínosné z hlediska bezpečnosti, čím vyšší rychlost, tím vyšší jak rizika dopravní nehody, tak závažnosti zranění posádky. Zároveň neplatí, že zrychlením se zvýší plynulost silničního provozu, existuje řada studií, která se vztahem rychlosti a plynulosti zabývají. Jsme pro zachování současných pravidel.“

Zvýšení rychlosti na dálnicích dlouhodobě prosazují zejména politici ODS. Již v roce 2015 se jim podařilo protlačit přes Poslaneckou sněmovnu novelu zákona o pozemních komunikacích, a to i přes odpor ministerstva dopravy. Návrh tehdy podpořilo 114 poslanců, jen 34 bylo proti. Prezident Miloš Zeman přitom předem oznámil, že tuto novelu bude vetovat. Nakonec ale vše shodil se stolu Senát. Minulý rok hovořil o zvýšení rychlosti také bývalý ministr dopravy Karel Havlíček. 

Jakožto unijně zaměřená jde vláda Petra Fialy svým novým návrhem paradoxně vlastně proti evropskému trendu, a tak možná tuto novu aktivitu nakonec ještě přehodnotí. Při všech těch problémech, které se na nás řítí, nejspíš na tuto změnu ani nebude čas. Momentálně by to bylo jako natírat plot, zatímco vám hoří barák.

Komentář: Opravdu tu jde o bezpečnost?

Dálnice jsou nejbezpečnější komunikace u nás a k nehodám zde rozhodně nedochází kvůli tomu, že někdo nedodržel předepsaný rychlostní limit. Tuzemská realita je taková, že se po dálnicích běžně jezdí 150 km/h už dnes. A navzdory této skutečnosti jsou dálnice pořád nejbezpečnějšími silnicemi. Když už k nehodě dojde, na vině je především nevěnování se řízení. Mimochodem, ani v Německu nemají s nehodami na dálnicích problémy, ačkoliv tam je stále mnoho úseků s neomezenou rychlostí. Je zvláštní, že u našich západních sousedů se umíme inspirovat v mnoha různých směrech, ale neomezená rychlost (která tam nepůsobí žádné potíže) jako by ani neexistovala.

Předpoklad, že řidič dnes jezdící po dálnicích rychlostí 150 km/h by při zvýšení limitu automaticky jezdili 170 km/h, je rovněž velmi diskutabilní. Opřít se můžeme o nedávný průzkum z Německa, kde v úsecích s neomezenou rychlostí jezdilo rychlostí více než 160 km/h naprosté minimum řidičů (necelá dvě procenta). V Německu existují úseky s neomezenou rychlostí i v místech, kde jsou pouze dva jízdní pruhy v každém směru. S rozdíly v rychlosti mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími účastníky problémy nikdo nemá. Pokud je pro někoho problém rozdíl v rychlosti 70 km/h, nemá na silnicích co pohledávat. Vyloženě absurdní je slyšet takové argumenty ve chvíli, kdy po okreskách, kde je nejvyšší povolená rychlost 90 km/h, se mohou pohybovat zranitelní cyklisté. Nepotřebují k tomu žádný průkaz, nepotřebují zpětná zrcátka, nepotřebují nic. Že cyklistu ploužícího se do kopce rychlostí 10 km/h předjíždí auto jedoucí klidně 80 km/h, to nikomu nevadí.

Když v podobné debatě dojde na příklad Německa, velmi často následuje argument o tom, že němečtí řidiči mají disciplínu a mají také novější automobily. Těžko říci, na základě čeho se určuje míra disciplíny. Jestliže ale na jedné straně instituce hovoří o automatickém nedodržování rychlosti na dálnicích, ale nehody se na dálnicích přesto kvůli rychlosti nedějí, pak to asi s tou disciplínou nakonec tak hrozné nebude.

Argument o stáří vozového parku nedokládá absolutně vůbec nic. Pouze se uměle vytváří dojem, že čeští řidiči jezdí starými popelnicemi, které se rozpadnout hned, jak dosáhnou rychlosti 130,5 km/h. Patnáct let starý automobil zní skoro až strašidelně, můžeme ale také říci, že v průměru jezdíme automobily z roku výroby 2006. Taková auta možná nemají armády asistenčních systémů, ale jsou to moderní vozy schopné naprosto bez problémů i rychlejšího tempa. Samozřejmě za předpokladu, že přes STK neprojdou shnilé vraky. Ale to už je jiné téma. Kromě toho po dálnicích obecně jezdí mladší vozy. Průměrný věk zvyšují automobily určené spíše pro jízdu takříkajíc kolem komína, které se po dálnicích vůbec nepohybují.

A konečně argument o zanedbatelném zkrácení času dojezdu třeba z Prahy do Brna je také minimálně zvláštní. Je totiž velmi diskutabilní, zda řidiči opravdu překračují rychlost na dálnicích ve snaze ušetřit čas, nebo zda se pohybují rychleji pouze proto, že jim to tak je příjemné a cesta rychleji utíká. Stejně tak bychom mohli požadovat snížení dálničního limitu na 110 km/h. Však se přece cesta do Brna zas tak moc neprodlouží a zkrátí se také brzdná dráha a tudíž se zvýší bezpečnost, že ano.

Zvýšení dálniční rychlosti na 150 km/h by fakticky nezměnilo vůbec nic. Pouze by se legalizoval aktuální stav. Dá se předpokládat, že řidiči by o mnoho rychleji stejně nejezdili. Možná by se takový krok hodil do krámu i policii, která by dostala dobrý důvod, proč se musela nakupovat drahá dálniční šestiválcová BMW.

Ne, čeští řidiči nejsou nedisciplinované stádo individuí (alespoň ne ve své většině). Ne, problémem v tomto kontextu vážně není ani průměrné stáří vozového parku, ani „dramatické zvýšení brzdné dráhy“. Ne, problémem není ani zvýšené riziko nehod. Opravdu jde v této debatě především o bezpečnost?

Lukáš Dittrich

Zvýšit dálniční limit na 150 km/h? Nemáte na to ani disciplínu, ani odpovídající automobily, argumentují české instituce
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.83%) 59 hlas/ů

26 KOMENTÁŘE

  1. Je to naprosto zbytečné, policie není schopna uhlídat ani dosavadní provoz a to je povolených 130. Běžně se však jezdí 140 a více. Když se povolí 150, bude se běžně jezdit 160 a více.

    • Souhlasím. Kdo jezdí vidí. Dnešní “taky řidiči” znají jen “povolenou” rychlost, kterou mají problém dodržet a “přiměřená” rychlost je pro ně neznámá sci-fi veličina. Mám vyzkoušeno, že nejlépe se jede s davem na adaptivní tempomat, hlavně v pořádku dojet. Je lépe ztratit v životě 5min než za 5min. život.

    • A když se povolí 300, budou všichni jezdit 320! Tohle je tak debilní argument. Když to všichni dělají, protože je to komfortní a přirozené a bezpečné a nic se u toho neděje, tak to nemá být nelegální.

  2. Úplně by stačilo, kdyby se při zvednutí rychlosti na 150 km/h policajti chovali “stejně” jako dneska. Dneska je jim jedno, když někdo jede do 150, čapnou jen rychlejší. Nic by se nezměnilo, jen bysme vlastně nic neporušovali.

  3. Mam Francouze z roku 2oo5 a jeho maximalka je 230, tak proc bych nemohl uhanet 150 po dalnici ? to jsou zase argumenty hodici se debilum.

  4. Je jedno,kolik se bude jezdit, stačí včas používat blinkr a při manévrech sledovat zrcátka.
    Jo a důležité Aroganci nechat doma

    • No, kolikrát mi to připadá, že čím novější auto, tím víc na štíru s blinkrama, i se svícením. Kdo jezdí často, ví, co to je, když před ním jede třeba v dešti nebo pod zataženou oblohou šedivák/čerňák se zhasnutým zadkem. Já sám bych nedovolil jízdu za takovejch podmínek. Nemluvě o tom, že přední světla některých mi připadají už zbytečně agresivní. Ještě nedejbože aby zběsile blikala jako některý pitomý cyklistický lucerničky.

  5. Nesouhlasím se zvýšením limitu. Naopak souhlasím, že na to nejsou silnice ani disciplína.
    Když mi to kamion se svou 80-90 hodí 20 m přede mnou do levýho a já pojedu 130, bude to pro mě citelně jiná situace, než kdybych měl 150. Na 150 by dálnice minimálně musely mít po celé délce aspoň 3 pruhy v každým směru a nejspíš rovněž po celé délce též zákaz předjíždění pro náklaďáky.
    Takže to momentálně nemá smysl už z tohohle důvodu. nemluvě o tom, co se bude dít, když pár 150-kařů za sebou se přiblíží k nějakýmu levoproudaři se stovkou na tachometru.

    • Vy jste ten článek nečetl. Pokud vám dělá problém rozdíl rychlosti 70km/h, nemáte na silnici co dělat, protože když předjíždíte cyklistu, tak rozdíl rychlostí je větší.
      Já na dálnici občas jezdím do 150 a nikdy jsem nezažil situaci, kterou popisujete. Ale to je možná tím, že u toho řízení nečumím do mobilu, což je mimochodem hlavní problém bezpečnosti dneška. Každá pátá ženská za volantem na dálnici se dívá do mobilu. U chlapů je to číslo sice lepší, ale i tak.
      Auta se za posledních 30 let zlepšila – různí asistenti jsou stále častěji v běžných autech, nehledě na jízdní vlastnosti a asistenty brzdění, vždyť to má snad každé auto po roce 2000.
      Navíc se dělaly průzkumy, při kterých se zjistilo, že s přibývající rychlostí stoupá obezřetnost řidiče.
      A rozhodně není průměrný věk aut na dálnici 15 let, ale rozhodně pod 10. To že roste věk aut je dáno tím, že rodiny mají více aut a nemusí se zbavovat starších, které přecházejí do role druhých a třetích aut v rodině pro příležitostné ježdění + stále jsou v evidenci nevyřazená, ale nezlikvidovaná auta.

    • > Pokud je pro někoho problém rozdíl v rychlosti 70 km/h, nemá na silnicích co pohledávat.

      Když jsem byl s novým řidičském asi tak potřetí na dálnici, poprvé ve větším provozu, měl jsem s tím obrovský problémy. Vždycky jsem čekal na velkou díru a dlouho se odhodlaval přejet do levého a předjet kamion. Je fakt že lidi tam jeli těch 140 už tehdy. Protože jsem v tom levým samozřejmě musel tu chvíli jet zhruba tak rychle, jako ostatní. A 130 to rozhodně nebylo.

    • Na německé 2+2 pruhové dálnici se běžně pohybuji 180 – 200 km/h za průměrné intenzity provozu a nic nebezpečného se neděje. Kolikrát je tam i 50% aut s českými značkami, nejsem nejrychlejší ani nejpomalejší. Stejnými rychlostmi se tam jezdilo i v devadesátých letech s auty vyrobenými v osmdesátkách. Snižování rychlosti je agenda rudozelených bezmozků a těch, co si slušné auto nemohou dovolit, bezpečnost je jen zástěrka a obava policie o moc a prachy.

  6. Není pravda. Většina lidí bude jezdit jak doteď jen se místo na koukání na tachometr budou dívat kolem sebe. Podívejte se na Němce ti mají neomezenou rychlost a nemají na dálnicích apokalypsu. Nejsme o nic horší než oni.

    • Většina jich ale jezdí 120. Občas se přes Německo pracovně přesouvám (pouze dálnice od hranic k hranicím) a zpravidla jsem mezi nejrychlejšími. Je pravda, že rozestupy se tam dodržují obrovské a za těch 650km jízdy se mi většinou nestane, že by mi to někdo poslal před čumák. Ale blinkry jim jdou ještě hůř, než nám. 😀

    • no jo ale jake oni maji dalnice… a auta, mercedes, bmw, audi
      a my ty “dalnice” viz D4, tedy vlastne stale jen R4, rychlostni
      pro 110…myslim, mozna jen 90 kdyz ji staveli

  7. Na prázdné dálnici jezdím běžně 150, v Německu 160-180. Fábie s rychlostí v TP 194 km/h. Stačí koukat kolem sebe a když je provoz, zpomalit (klidně pod těch magických 130). Že na to nejsou auta je čirý nesmysl.

  8. dalnice na tu rychlost nejsou stavene, a je husty provoz, prodlouzi se brzdna draha, zvysi zhorsi se nasledky nehod
    rozhodujici je hustota provozu,
    kamiony 90, predjizdi je osobak, 130, a zezadu se pririti nekdo 150? na dvoupruhu
    a kolik tripruhu je na D1?, pak dvoupruh, a ten provoz
    tak kolik by byla uspora kdyz 150 jen na trojpruhu?
    a na dvojpruhu je husty provoz a nizsi rychlost…
    honi jen politicke body
    za me ne
    jestli je prumerne stari aut v EU, 10 let
    u nas 15, a na vychode Pl, Hu a balkane nejste vic
    tak prumer ve starych zemich je tak 6-8 let?
    takze nove,
    navic bavoraky, mercedesy audi, a ne ty nase trihrnky

  9. a co ty elektromobily, maji jen o neco vyssi rychlost
    a zere to proud z baterky,
    no ono benzin a naftu taky, kdyby stal benzin a nafta pres 40 kc
    rikejme tomu ekologicka a bezpecnostni a rychlostni dan
    tak sposta lidi jezdi max 120, a mene
    protoze potom ty motory zerou o mnoho vi

  10. a.nebo to zvyste na neomezeno,
    vzdyt vetsina lidi stejne jezdi do 130
    vzdyt preci fiale nam nic nebude narizovat
    bude nas zadat
    ze se nekdo zabije dobre mu tak, ale ze zabije nebo znrzaci nekoho jineho nevinneho

  11. Většina chce jezdit 150 a i více a přitom neumí ani zaparkovat a neví jak se odbočuje do levá o používání blinkrů nemluvě !!!

  12. To je snad jasné že chceme jezdit rychleji ne? Od čeho se asi jinak ta rekonstrukce dělala? Abychom za rok nebo dva dokonce snižovali maximální povolenou rychlost? Stejně tak všichni jezdí jako dobytci a můj chlap taky. Několikrát do roka musí objednávat https://www.cbdily.cz originální díly Škoda aby to tu dálnici zvládlo.

  13. Lidí si myslí, že když se na hlavních tratích jezdí až 160km za hodinu, že by se mohlo stejně jezdit i na dálnici. Vážení, to je těžký OMYL!!! Zatím co na dálnici se jezdí na eozhled, na každé trati jede strojvedoucí NA SIGNÁL!!! To znamená, že když chcete na dálnicích jezdit 160, musí se všechny pruhy oddělit svodidly a co 1 km uzavřít závorou se signálem! A pokud by byl příslušný úsek volný, otevřel by se řídící tento úsek s povolenou rychlostí 160. Samozřejmě by musel počítat s tím, že po 1 km bude zase stat u závory, a čekat, až mu signál dovolí vjezd!!! Pro vaši představu to asi takhle funguje na železnici! Takže vážení řídící, uvědomte si, co vlastně chcete!!! Jet na rozhled 90, nebo na každém kilometru čekat u semaforu na zelenou, která vám umožní jet těch 160??!!

  14. Podle mě by 150km/h rozhodně prospělo bezpečnosti.
    Takhle musí řidič současně řídit a současně sledovat kde jsou sůvičky a pokud Waze oznámí přítomnost, tak musí brzdit bez zjevných důvodů v provozu a někdo to do něj může napálit.

    Já bych asi trvale nejezdil 150, auto jede nejlépe asi při 140. Ale jízda by byla rozhodně pro řidiče klidnější. Proto mají v Německu nejmenší počet nehod, protože řidiči věnují více pozornosti okolnímu provoz a nikoliv zírají na ne až tak podstatný údaj ručičky.

  15. Sám jezdím rozhodně rychleji než 130, ale i tak nesouhlasím.
    Problém nejsou auta, problém jsou řidiči, drtivá většina nezvládá ani těch 130km/h. Nemají odhad, neumí ta auta ovládat, dokonce neumí jezdit ani po třípruhé dálnici. O tom, že nedávají pozor a nekoukají do zrcátek asi psát nemusím. Kolikrát jsem zažil, že jsem doplachtil za nějakého levobočka, a ten mě zaregistroval až když jsem byl za ním pár desítek metrů – pak následuje většinou zběsilá reakce volantem. Předjížděči, co se nejprve zpoza kamionu nacpou do levého (samozřejmě bez blinkru), a teprve pak šlapou na plyn a akcelerují z osmdesátky se zásadně nedívají do zrcátka, a i kdyby jo, tak to tam stejně pošlou, protože nechápou, že auto jedoucí 160 je dojede během pár sekund. Já s takovými řidiči počítám, ale docela pochybuju, že nějaké nevyježděné ucho bude předvídat podobně.

  16. Ok, nechte maximální 130, ale zvyšte minimální pro osobní vozy. Třeba na 110. Nepřijde mi normální, aby osobák na dálnici omezoval kamióny pomalou rychlostí. To je mnohem nebezpečnější než když někdo rychlost překračuje

PŘIDAT KOMENTÁŘ: