Závodní speciál Tatra T603-2 B5 v roce 1966 vyškolil západní konkurenci ve vytrvalostních závodech

  • Dobové noviny hlásaly: Tři Tatry na startu, tři v cíli

  • Posádky kroužily na Nürburgringu dlouhých 82 hodin v kuse

  • Oranžové speciály se staly miláčky diváků

Československá Tatra v šedesátých letech produkovala zejména nákladní vozy a limuzíny pro představitele státní správy. Měla ale i úspěšný závodní program. S vozy 603 tovární jezdci bodovali i v zahraničních soutěžích.

Během deset let trvající závodní kariéry se T603 zúčastnily celkem 79 závodů, z toho čtyřiadvaceti zahraničních, přičemž získaly 60 vítězství. Což na rozměrnou limuzínu není vůbec špatné. V roce 1959 byla trojice vozů nasazena v rakouském Alpském poháru, kde jezdec Alois Mark zvítězil ve své třídě. Dařilo se mu také ve stejném roce v Rallye Wiesbaden, kde dojel třetí. V roce 1960 byly připraveny tři závodní speciály pro nasazení v legendární Rallye Monte Carlo. Na poslední chvíli však Ministerstvo zahraničního obchodu stáhlo své povolení a na soutěž odjel pouze tým Škody.

Škoda 130 RS byla Porsche z východu. Homologaci získala nečestně a dnes je extrémně vzácná

Po úspěších ve vytrvalostních akcích Liège-Sofia-Liège a Spa-Sofia-Liège nastupují tři posádky s Tatrami T603 do závodu Marathon de la Route – šlo v podstatě o stejný typ závodů, avšak pořádanou na okruhu kvůli bezpečnosti. A tím okruhem byl proslulý Nürburgring. Tatrováci své vozy přepracovali pro nasazení v kategorii GT, dostaly mimo jiné karburátory Weber 35 DNCL, upravený rozvod, vylepšené sací a výfukové potrubí a vyšší kompresní poměr – osmiválec měl v této specifikaci výkon 103 kW (140 k). Karoserie byla odlehčena na minimální povolenou hmotnost 1320 kg, T603-2 GT dále obdržela stolitrovou nádrž, posilovač brzd ATE, skořepinové sedačky a řadu dalších drobných vylepšení.

Úspěšné posádky Zdeněk Čechmánek/Josef Chovanec, Adolf Veřmiřovský/Stanislav Hajdušek a Alois Mark/Bohuslav Stiborek.
Archiv Technického muzea TATRA
Do závodů Marathon de la Route v roce 1965 startovaly vozy s bílým lakováním, pro následující ročník dostaly nepřehlédnutelný oranžový kabát.

V náročném závodu Marathon de la Route 1965 jely posádky ve složení Zdeněk Čechmánek/Josef Chovanec, Adolf Veřmiřovský/Stanislav Hajdušek a Alois Mark/Bohuslav Stiborek. Do cíle po 82 hodinách dojely pouze dva vozy – posádka Čechmánek/Chovanec skončila 18 hodin před koncem klání kvůli prasklé polonápravě. Veřmiřovský/Hajdušek získali ve třídě Gran Turismo třetí místo, v kategorii 1600-2500 cm3 byli druzí. Dvojici Mark/Čechmánek pak patřilo čtvrté místo v kategorii GT a třetí pozice v dané třídě motorů. V konkurenci vozů typu Porsche 904 GTS, Ford Mustang, Alfa Romeo Giulia nebo Jaguar Mk.II šlo o velký úspěch, Čechoslováci navíc jeli velkou část závodu na silničních pneu Barum kvůli omezenému množství závodních Dunlopů, jež si šetřili na konec.

Škoda Octavia byla symbolem nové doby. Stavěla se však ještě postaru

Proto bylo rozhodnuto o účasti v ročníku následujícím, tentokrát v kategorii B5. Pro ni musely vozy „ztloustnout“ na minimální povolenou hmotnost 1427 kg, proto došlo k změnám na kapotáži. Dále bylo nutné T603 osadit zadními sedačkami, ty byly však z překližky s tenkým čalouněním, přibyla také vnitřní madla dveří plus kličky stahování oken. Zkrácením pružin byl snížen podvozek o dva centimetry, podvozek dostal tvrdší tlumiče z n.p. Autobrzdy Jablonec a devizovému hospodářství se protentokrát podařilo sehnat závodní pneu Dunlop na celý závod. Motory posílily na 110 kW (150 k). Všechny tři vozy pak dostaly výrazné oranžové lakování.

„Papalášská“ Tatra 613 měla i řadu zvláštních variant, od přehlídkové až po záchranářskou

Po předchozím úspěchu panovala stran závodních Tater vysoká očekávání. Do Marathon de la Route ročníku 1966 startovaly tovární týmy Ford, Daf, BMW, Alfa Romeo a další zajímavé vozy – například BMW 1800 TISA nebo Ferrari 275 GTB. I konkurenční piloti patřili k soudobé špičce – Ickx, Bianchi, Kaiser a další. Českoslovenští závodníci se střídali po třech hodinách, koncem závodu měl sice Bohuslav Stiborek vážné problémy s únavou a posledních sedm hodin odjezdil Alois Mark sám, ale výsledek byl fantastický. Tatry T603-2 B5 obsadily celkové čtvrté, páté a šesté místo a ve své kategorii první tři pozice. Jezdci i jejich exotické stroje se stali miláčky diváků. Na start Marathon de la Route se kopřivnické vozy postavily i v roce následujícím, šlo však o novější T603-3.

Závodní speciál Tatra T603-2 B5 v roce 1966 vyškolil západní konkurenci ve vytrvalostních závodech
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.64%) 44 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

    • no ty 3 Tatry pro hrad by to fakt vytrhly :o)) Nechápu jak vás mohou napadat takové “souvislosti”.
      Pište si prosím své bláboly na soukomý blog a netahejte to tam, kam to nepatří.

    • uz jen to ze jsme neumeli vyrobit zavodni pneu dost svedci o te promrhane dobe ve ktere nas komousi 40 let dusili.

  1. V roce 1966 jsem je viděl jezdit v Brně na mistrovství Evropy cestovních vozů. A málem tam vyhrály, dokázali ji porazit jen jezdci z Rakouska s vozem Ford Cortina Lotus.

  2. Pár chybiček v článku je, ale jinak si autor článku aspoň něco našel a přečetl. Jen si mohl všimnout, že v jedné větě nechá Zdenka Čechmánka v roce 1965 vypadnout v posádce s Josefem Chovancem (Chovanec jel s Bohuslavem Stiborkem a opravdu vypadli) a ob větu dále nechá Čechmánka s Aloisem Markem dojet na 4. místě v kategorii GT v tom samém ročníku (což je správně). Co je největší chyba je, že T603 B5 byly v nejúspěšnějším roce 1966 žluté s černými kapotami. Oranžové byly až zmiňované modernizované v roce 1967.

  3. Souhlasím,je to kus krásné a úspěšné tatrovácké historie a chtělo to od autora pečlivěji načíst fakta. Jinak za mne dobrý.
    Posádky v roce 1967, kategorie B5, barva oranžová- černá
    Stanislav Hajdušek,z.m.s Alois Mark, z.m.s Adolf Veřmiřovský, Tatra č. 5 (první zleva)
    Jiří Pělucha, Zdeněk Čechmánek, Josef CHovanec Tatra č. 4 (prostřední )
    Jindřích Kysučan , Bohuslav Stiborek, Julius Randýsek č. 3
    Fotky použity ze závodu “Štramberský okruh” 1967 a Nordschleif Nurburgring

PŘIDAT KOMENTÁŘ: