Za ovládání přes displej pokuta? Rozhodnutí soudu se může dotknout i Škody

Zdroj: David M. Bodlák
  • Německý soud potvrdil pokutu a zákaz řízení muži, který nastavoval za jízdy Teslu a pak boural

  • Podle rozhodnutí soudce ovládal elektronické zařízení, což neměl dělat

  • Ovládání klimatizace i dalších systémů přes dotykovou obrazovku je problémem i u dalších značek, třeba u Škody

Zákaz řízení na jeden měsíc a pokuta 200 eur. Takový trest od policie schytal řidič Tesly Model 3, který za jízdy podle svých slov nastavoval chování stěračů a kvůli tomu vyjel ze silnice a naboural. Podal žalobu a německý regionální soud v Karlsruhe nyní konstatoval, že trest byl správný. I stěrače se totiž v Tesle ovládají pomocí dotykové obrazovky, což je elektronické zařízení, a to je za jízdy zakázáno. Informoval o tom server Inside EVs.

Řidič se před soudem obhajoval tím, že ovládání stěračů je umístěné v „bezpečnostním ovládacím panelu“. Na displeji se totiž kromě jiných údajů objevují i informace o rychlosti a další provozní data, takže by bez funkční obrazovky ani Tesla nemohla jet. Soudce ale kontroval s tím, že stěrače jsou příliš schované v menu a že tedy nestačí jen rychlý pohled na displej. Řidič se tak jednoduše nevěnoval plně řízení vozidla.

Tesla bude jezdit bez řidiče už letos, tvrdí Musk. Spíš se ale chvástá

Takové rozhodnutí soudu není jen problémem pro Teslu, jejíž vozy jsou přímo založené na dotykovém ovládání. Postihuje i další automobilky, které se v rámci aktuálního trendu snažily posunout kontrolu základních funkcí od tradičních tlačítek nebo otočných voličů právě do menu obrazovky zábavního systému.

Například u vozů značky Peugeot není klimatizaci už obvykle ani jinak možné ovládat. S ovládáním přes displej přišly i nové modely koncernu, konkrétně Volkswagen Golf, Seat Leon či Škoda Octavia. I v ní je tak nutné hledat funkce navigace v menu. Podle rozhodnutí soudu se nyní zdá, že pokud si budete za jízdy nastavovat teplotu, můžete skončit s pokutou.

Videodojmy: Škoda Octavia Combi 2020 podrobně. Víme, co umí a jak jezdí

Rozsudek je už druhým verdiktem německého soudu, se kterým se Tesla v poslední době potýká. Před nedávnem měla problém se svou propagací systému Autopilot. Podle Němců jde o zavádějící označení, které dává majiteli klamný dojem, že vozy kalifornské automobilky se po silnici umí pohybovat samy bez zásahu řidiče. Výsledkem jsou pak i smrtelné nehody.

Mělo by být dotykové ovládaní za jízdy zakázané, i když se týká funkcí jako stěrače?

Za ovládání přes displej pokuta? Rozhodnutí soudu se může dotknout i Škody
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Nie som proti dotykovým obrazovkám. Pomocou nich je možné nastaviť mnoho užitočných parametrov a vlastností auta a zobraziť mnoho dôležitých informácií.
    Ale ovládanie základných funkcií vozidla musí byť sústredené a umiestnené tak,aby neodvádzalo pozornosť šoféra .
    Porušuje sa tak trend dostať ovládacie prvky na volant alebo do jeho tesnej blízkosti.

  2. Není divu, že se spousta Němců raději postaví do fronty na Dacii, když draží značky šetří na tlačítkách. Ne každému to dotykové ovládání vyhovuje . Co třeba zamlžený displej nebo když máte špičku prstu zkrácenou…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: