Zatímco v Česku se od začátku roku prodalo jen 1404 nových elektromobilů, situace v Norsku je jiná. Tamní vláda jde elektromobilní budoucnosti rychle naproti. Už v roce 2025 chce zakázat prodej nových vozů se spalovacími motory. Pomoci jí v tom mají hlavně vysoké daně na pořízení nového vozu, které jsou majitelům aut do zásuvky odpuštěny.
I proto je norský trh na evropské poměry poněkud zvláštní. Například minulý měsíc Volkswagen hlásil, že 61,5 procent jeho prodejů tvořila čistě elektrická auta. Za rok 2019 jako celek pak modely do zásuvky zabíraly 42,4 procenta prodejů. Vývoj by se měl ale nyní ještě zrychlit. Už příští rok chce mít VW 90 procent elektrických aut s tím, že za tři roky to bude plných 100 procent. V roce 2023 tak už Volkswagen v Norsku neprodá ani jedno auto se spalovacím motorem.
Volkswagen není jedinou automobilkou v této severské zemi, jejíž elektromobily tvoří podstatnou část prodejů. Už v červenci jsme psali, že z norských prodejů Audi připadlo 92 procent na luxusní SUV e-tron. Stejný model pak tvořil 93 procent prodejů na Islandu. Zajímavé je, že se Němcům podařilo vytlačit Teslu, jejíž čísla klesla na minimum. Norsko přitom dřív bylo považováno za jeden z nejdůležitějších trhů pro kalifornskou automobilku.
Němci jsou teď sebevědomí. Když minulý měsíc na norský trh poslali elektrický Volkswagen ID.3, okamžitě v prodejnosti překonal nejen Teslu Model 3, ale i švédský Polestar 2. „Příští rok budou mít naši zákazníci přístup k dalším vozům z nejrůznějších kategorií,“ řekl Harald A. Moeler, který má v Norsku prodeje Volkswagenu na starosti. Norsko tak bezesporu významně pomůže koncernu s odbytem jeho elektrických aut.