I přes koronavirovou pandemii se česká vláda stíhá na svých zasedáních věnovat také jiným záležitostem. Na konci dubna schválila aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility. Jde o rozsáhlý dokument s vizí toho, jaké ekologické kroky by se měly podniknout ke zpomalení zvyšování průměrné teploty ve světě a také aby Česko v roce 2050 dosáhlo takzvané klimatické neutrality.
Není proto divu, že velká část dokumentu se věnuje dopravě. Už původní plán počítal pro rok 2030 s určitými počty vozů na alternativní paliva, tedy hlavně elektromobily, vozidly na CNG, LNG nebo vodíkový pohon. Nynější aktualizace jejich množství výrazně zvýšila. To ukazuje následující tabulka.
Počet aut na jednotlivé pohony v Česku v roce 2030 podle Národního akčního plánu čisté mobility
Typ pohonu | Původní plán | Nový plán |
---|---|---|
Elektromobily | 220 000 | 500 000 |
Elektrické autobusy | 800 | 1 200 |
CNG | 35 000 | 35 000 |
LNG kamiony | 3 500 | 6 900 |
LPG | 170 000 | 250 000 |
Osobní auta na vodíkový pohon | 40 000 | 50 000 |
Autobusy na vodíkový pohon | 870 | 870 |
Jak je patrné, autoři plánu výrazně zvedli počty předpokládaných elektromobilů. Za 10 let by tedy po českých silnicích nemělo jezdit 220 tisíc aut do zásuvky, s čímž počítala původní prognóza, ale rovnou půl milionu. V roce 2019 se přitom v Česku zaregistrovalo jen 636 nových elektromobilů.
Vodík má budoucnost, věří plán
Autoři dokumentu ale věří i ve vodíkový pohon. Zvedli totiž původní předpoklad ze 40 na 50 tisíc. Aktuálně přitom v Česku jezdí maximálně kusy testovacích nebo předváděcích modelů. A to i proto, že příliš nemají kde vodík čerpat.
Jediná plnící stanice ve středočeských Neratovicích je neveřejná, na výstavbu první plničky se teprve čeká. Měla vzniknout letos na pražském Barrandově, není ale jisté, jestli její stavbu aktuální koronavirová krize neodsune. Poté by své vozy na vodík mohly začít na českém trhu nabízet automobilky Hyundai nebo Toyota.
Ostatně s výstavbou nových nabíječek a plnících stanic se také počítá ve větší míře. To ukazuje další tabulka. Místo původních 19 tisíc nabíječek by nakonec do 10 let mělo být motoristům k dispozici 35 tisíc, tedy téměř dvojnásobek. Stoupl i počet plniček CNG na 400. Plán pro vodíkové stanice zůstává stejný.
Počet dobíjecích a plnících stanic v Česku v roce 2030 podle Národního akčního plánu čisté mobility
Stanice | Původní plán | Nový plán |
---|---|---|
Elektrické | 19 000 | 35 000 |
CNG | 350 | 400 |
LNG | 30 | 30 |
Vodík | 80 | 80 |
I tyto předpoklady se zatím zdají být vzdálené realitě. Loni bylo v Česku 450 dobíjecích stanic pro elektromobily. Na konci letošního roku by jich pak mělo být celkem 633. To nejsou ani dvě procenta z celkového předpokladu, jak by měla vypadat dobíjecí síť na našem území za 10 let. Jak navíc ukazuje nedávný případ z Francie, stačí kolaps jediného poskytovatele a celá síť dobíjecích stanic se ze dne na den zhroutí: