Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva

09.04.2020
2 nové názory
Autor: David M. Bodlák
  • Porovnali jsme ekologický dopad vybraných elektromobilů s jejich spalovacími protějšky

  • V rámci energetického mixu České republiky byly některé „eko“ až po 200 tisících kilometrech

  • Pokud byste je ale provozovali třeba v Norsku, situace by pro ně byla výrazně lepší

Elektromobily jsou ve srovnání s obdobnými auty se spalovacími motory ekologičtější, mají nižší emise a jsou šetrnější k přírodě. To je jeden z argumentů, se kterým operují zastánci elektromobility. Mají z části pravdu, zejména pokud jde o přímé emise. Zatímco auto vypouští i stovky gramů CO2 na jeden ujetý kilometr a samozřejmě i látky škodlivé lidskému zdraví, elektromobil nemá žádné. Jenže jakmile se dostane na celkové emise, situace se může obrátit.

Vypočítat celkové emise vozu není nic jednoduchého. Je do nich potřeba započítat energii věnovanou výrobě auta, případně i jeho baterií, produkci paliva nebo elektřiny, ale i údržby. Navíc je potřeba vzít i v potaz místo, kde se bude vůz provozovat, protože každá země má jiný takzvaný energetický mix, tedy z jakých zdrojů se vyrábí v ní čerpaná elektřina. Zjednodušeně řečeno, někde je více větrných a solárních elektráren, jinde zase uhelných.

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily
Přečtěte si také:

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

S výpočtem celkových emisí pomáhá webová aplikace Climobil, za kterou stojí vědci z Lucemburského institutu vědy a techniky. Stačí zadat auto, místo provozování a délku jeho užívání. Výsledkem je kompletní ekologické zatížení přepočtené na emise CO2 za jeden ujetý kilometr.

Právě od zvolené země se pak výrazně odvíjí ekologická zátěž vozu. Do aplikace jsme pro ukázku zadali elektrickou Škodu Citigoe iV, zvolili nájezd 100 tisíc kilometrů a pak si nechali vypočítat její reálné emise. Následující tabulka ukazuje, že zatímco v Česku auto vyprodukuje 195 gramů CO2 na kilometr, v sousedním Rakousku by to už bylo o 60 gramů méně. V Norsku pak dokonce o 108 gramů méně.

Srovnání emisí Škody Citigoe iV v závislosti na energetickém mixu vybraných zemí

Stát Emise CO2 g/km
Polsko 245 g
Česká republika 195 g
Bulharsko 192 g
Německo 183 g
Nizozemí 175 g
Rumunsko 162 g
Slovensko 150 g
Rakousko 135 g
Belgie 124 g
Francie 96,4 g
Švédsko 86,6 g
Norsko 83,8 g

Ilustrované rozdíly jsou velké. Elektromobily tedy bezesporu mohou být ekologické, ale silně záleží na tom, v jaké zemi je budete provozovat. V Norsku nebo Švédsku mají smysl, na polských silnicích ale jejich provozem naopak planetě určitě tolik neprospíváte.

Jak je to u nás?

Chtěli zjistit, jak jsou na tom elektrická auta v Česku ve srovnání s jejich protějšky se spalovacími motory. Postavili jsme proto elektromobily Peugeot e-208 a e-2008, Škodu Citigoe iV, Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace a Audi e-tron proti obdobným vozům se spalovacím motorem. V aplikaci jsou sice zaneseny nejnovější elektromobily, u běžných aut to ale neplatí a tak jsme například museli vzít za vděk minulou generací Peugeotu 208 i 2008 a proti Audi e-tron jsme postavili Audi Q7 místo Q8.

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test
Přečtěte si také:

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

U vozů se spalovacími motory jsme vybírali benzinové i naftové jednotky, nikoliv podle výkonu, protože elektromobily mají často hodně síly a jejich zákazník by se mezi vozy se spalovacím motorem zřejmě nepoohlížel po jejich ekvivalentu. Třeba u Mercedesu GLC by to musel být už sportovně střižený model s označením AMG, který zřejmě ekologicky smýšlejícího řidiče nebude tolik lákat jako spíš dieselový čtyřválec.

Zadání bylo jednoduché: Provozuji elektrické i spalovací auto do ujetí 100 tisíc kilometrů. Bude během mého vlastnictví elektromobil celkově ekologičtější než vůz se spalovacím motorem? Odpověď „ano“ vyšla v českém energetickém mixu jen ve dvou případech. Někde unikla těsně, jinde by nebyl elektromobil zelený ani po 200 tisících. To už ale zjistíte v následující tabulce s výsledky našeho pokusu.

Při jakém nájezdu začínají být elektroauta ekologicky šetrnější v České republice?

Model CO2 g/km Je eko za 100 tisíc km? Kdy je eko? Za:
Peugeot 208 1.2 PureTech 110 * 212 g
Peugeot e-208 221 g NE 120 349 km
Peueot 2008 1.6 BlueHDi 100* 214 g
Peugeot e2008 234 g NE 156 354 km
Škoda Citigo 1.0 MPI 75 218 g
Škoda Citigo-e iV 195 g ANO 60 402 km
Mercedec GLC 250 d 4Matic * 290 g
Mercedes EQC 4Matic 339 g NE 211 752 km
Jaguar F-Pace 3.0d AWD 333 g
Jaguar I-Pace 334 g NE 100 121 km
Audi Q7 3.0 TDI quattro 394 g
Audi e-tron 323 g ANO 42 345 km
* starý model
Moik (neregistrovaný)
Hmm..zajímavé srovnání. Zajímalo by mě, jestli je v tom započtena i podstatně vyšší hmotnost EV. Přece oděr pneu je údajně zdrojem podstatného znečištění.
Tomáš (neregistrovaný)
Jenomže oni tam mají ve výpočtu dvě zásadní chyby. Životnost baterie si nastavili na 100000 km, což je nereálně pesimistický předpoklad; Reálná životnost baterie u Citiga e iV bude nejméně 250000 km. Druhou chybou je, že si tam dali přednastavení českého energetického mixu, kde stránka chybně uvádí emise 685g CO2/kWh - Ve skutečnosti je to ale v průměru v ČR 450g CO2/kWh. Právě teď, když tohle píšu, je to 385g CO2/kWh podle webové stránky electricityMap.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?