Na trh míří první velkosériové auto bez zpětných zrcátek

  • Prvním masově vyráběným automobilem bez klasických vnějších zpětných zrcátek se stane Lexus ES 

  • Systém Digital Side-View Monitors bude dostupný na japonském trhu

  • Namísto zpětných zrcátek sleduje řidič dění za vozidlem na dvou pětipalcových displejích

  • Výhod má být celá řada 

Automobilka Lexus oznámila svým způsobem revoluční novinku. Model ES se stane historicky prvním velkosériově vyráběným automobilem, u kterého nemusí být klasická zpětná zrcátka. Zájemci si je mohou nechat vyměnit za systém Digital Side-View Monitors. V takovém případě nahradí zpětná zrcátka kamery a displeje. Výhod bude celá řada.

Řidiči aut vybavených touto novinkou už nebudou muset koukat přes boční okénka do zrcátek. Na jejich místo se nastěhovaly kamery a jejich obraz je promítán na dva pětipalcové displeje umístěné u předních sloupků. Díky tomu řidič dobře uvidí do „zrcátek“ i ve chvílích, kdy prší, protože ve výhledu nebude bránit voda usazená na oknech. Zároveň nebudou samotná zrcátka bránit ve výhledu šikmo vpřed a konečně absence zpětných zrcátek přinese také nižší aerodynamický hluk.

Doporučujeme: Lexus ES se konečně podívá i do Evropy. Má se ho BMW řady 5 bát?

Kamery kombinované s displeji přinášejí i další užitečné přednosti. Zejména eliminují mrtvý úhel, protože budou měnit své nastavení podle směrových světel (to nejlépe ukazuje přiložené video). Speciální nastavení je připraveno také pro couvání. Na japonském trhu bude systém Digital Side-View Monitors zájemcům k dispozici od října.

Lexus záměrně uvádí, že model ES je první „masově vyráběný“ vůz s kamerami místo zrcátek. Podobnou věc, i když ne tak sofistikovanou, jsme totiž v minulosti mohli vidět třeba na Volkswagenu XL1. Německý speciál postavený tak, aby spotřeboval co nejméně paliva, se kvůli lepší aerodynamice také zbavil zpětných zrcátek. Jenže automobilka vyrobila pouze 200 exemplářů.

Na trh míří první velkosériové auto bez zpětných zrcátek
Ohodnoťte tento článek!
3.75 (75%) 4 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Tak tohle řešení se mi líbí. Doufám, že se to brzy dostane do více aut a v Evropě tomu přizpůsobí předpisy (myslím, že momentálně toto není možné používat kvůli technickým předpisům v Evropě) Silné A sloupky a velká zrcátka jsou docela problém. Už se mi za nimi nejméně 2x schovalo celé auto. Bylo to hodně nepříjemné.
    Jen tu integraci těch displejů by mohli trochu lépe viřešit. Takto mi to připadá trochu “naroubované” a “dobastlené”

  2. Citace: “… eliminují mrtvý úhel, protože budou měnit své nastavení podle směrových světel (to nejlépe ukazuje přiložené video). Speciální nastavení je připraveno také pro couvání.”

    To jsou jako výhody proti klasickým zrcátkům ? Vždyť tohle umí některá auta i s klasickými zrcátky. Především to přenastavení při couvání. Pak také nastavení zrcátek i se sedačkami, pokud má auto paměť nastavení pro více řidičů.
    Další velkou “výhodou” je to, že pokud vám do displeje zasvítí Slunce, pak na něm neuvidíte prakticky vůbec nic. To se vám u zrcátka stane pouze v případě, že je Slunce přímo za vámi. Naproti tomu v noci vás budou displeje krásně oslňovat. Navíc když odejde displej nebo kamera, tak máte velkou výhodu v tom, že za opravu budete mít možnost zaplatit daleko víc, než za výměnu rozbitého skla v zrcátku (jasně, Lexuse si nekoupí člověk s příjmem českého dělníka).

    Citace : “Zároveň nebudou samotná zrcátka bránit ve výhledu šikmo vpřed a konečně absence zpětných zrcátek přinese také nižší aerodynamický hluk.”

    Samotná zrcátka sice bránit ve výhledu nebudou, zato budou překážet displeje umístěné v rozích palubní desky. Aerodynamický hluk zrcátka produkovat také nebudou, protože tuhle funkci zastanou ramena s namontovanými kamerami. Aby se minimalizoval aerodynamický hluk, muselo by to umístění kamer být vymyšleno úplně jinak. Tohle je (podle obrázků) jenom dobastlené místo původních zrcátek.

    Shrnuto a podtrženo – tohle prostě v autě nechci ani zadarmo.

    • Ta implementace displejů, jak jsem již psal, se mi také nelíbí. Myslím, že by je šlo docela dobře vsadit do již tak silných A sloupků. Regulaci jasu pro noční režim považuji za samozřejmost. S těmi odrazy a nečitelností na slunci máte pravdu. Pak, pokud by bylo použito LCD a ne OLED displaye, je tu problém s nižší čitelností při použití polarizovaných brýlí.
      Zobrazení “zrcátek” by možná šlo implementovat přímo do přístrojového panelu… byl by to nezvyk….

PŘIDAT KOMENTÁŘ: