+

  • Skvělé jízdní vlastnosti 
  • Téměř nevyčerpatelná trakce v zatáčkách
  • Rozumná spotřeba při normální jízdě
  • Použitelnost pro běžné cestování

  • Kvůli emisním limitům už motor nemá takové grády jako dříve
  • Interiér stáří modelu nezapře 
  • „Měděné“ detaily jsou zbytečně křiklavé 

Golf nové generace má svou premiéru za sebou, stejně tak čtvrté vydání Škody Octavia. Z původní známé koncernové trojice zatím zůstal už jen Seat Leon, ale i ten se příští rok dočká nástupce. A jak to u podobných aut chodí, na rozloučení by to chtělo něco trochu speciálního. Něco jako Seat Leon Cupra R ST.

Ano, tohle je vůz spadající do řady Cupra, ale je to pořád Seat. Dokud bude ostrý Leon na trhu, budou pozice Cupry jako značky a Leonu Cupra stále poněkud matoucí. Ale nebojte se, tenhle chaos brzy skončí. Každopádně se pořád bavíme o modelu Seat, aby bylo jasno, i když to na první pohled nemusí být patrné. Design totiž věrně kopíruje to, s čím přišla Cupra Ateca. Na karoserii najdete řadu detailů v měděné barvě, atraktivní devatenáctipalcová kola, karbonové doplňky a tak podobně. Ve výsledku nevypadá ostré španělské kombi vůbec špatně, ale zrovna ty měděné drobnosti jsou na můj v kus snad až moc křiklavé. Nebo, chcete-li, pouťové. Ale když se to zákazníkům (a designérům) líbí…

Jenže Seat Leon Cupra R ST není jen tak obyčejná Cupra s měděným znakem, což je ostatně docela dobře patrné už na první pohled. Stačí se podívat pozorněji na správné věci ze správného úhlu. Třeba z tohoto:

Seat Leon ST Cupra R je především o podvozku, což jasně prozrazují výrazné odklony kol viditelné na první pohled. Kromě toho dostaly nápravy tužší uložení

Jeden by skoro řekl, že si nějaký tuner pořídil Leon Cupra a nechal si patřičně upravit podvozek, aby tam měl pořádná „áčka“. Jenže tohle není žádné garážové dílo, nýbrž tovární úprava. Negativní odklony kol byly zvětšeny na 2° na obou nápravách, což všímavějšímu pozorovateli jistě neunikne. Jde o jednu z hlavních změn souvisejících s přerodem běžného Leonu Cupra na speciální Leon Cupra R. Teoreticky taková změna způsobí menší nervozitu při jízdě v přímce, ale je vykoupena schopnostmi v zatáčkách, kdy se auto o takto skloněné kolo může opřít více. Stejný recept v minulosti použil třeba Jaguar, když předělal F-Type na Project 7.

Srovnávací test: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra

Kromě větších negativních odklonů dostala Cupra R také tužší uložení náprav a standardem jsou na přední nápravě brzdy Brembo o velikosti 370 mm, za které se u klasických variant připlácí. Jestli vám je tohle všechno povědomé, pak máte samozřejmě pravdu. Seat už takové auto nabízel minulý rok. Šlo o limitovaný Leon Cupra R s manuálem a karoserií hatchback. Teď v nabídce najdete kombi opatřené stejnými úpravami podvozku, ale s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. A především bez omezení počtu vyrobených kusů.

Motor výborný, ale býval lepší

Koncernový dvoulitr řady EA888 známe velmi dobře a máme ho rádi. Nabízí totiž charakterní projev, má značnou chuť po otáčkách, je dost rychlý a pokud jde o spotřebu, umí být úspornější než menší jednotky typu přeplňované osmnáctistovky ze současného Mégane R.S. Trophy. Spousta těchto věcí platí stále, ale je zde jeden problém. Svého času jsme ještě na Autorevue.cz měli v redakci Leon ST Cupra 280 zapůjčený na šest měsíců. Bylo to objektivně naprosto skvělé auto, se kterým jsme toho najeli docela dost, takže si ho stále dobře pamatuji. A nemohu si pomoci. Razanci starší verze tohoto dvoulitru současná Cupra R jaksi postrádala.

Dvoulitr ve verzi Cupra R je naladěn na 221 kW (300 k). Kvůli přísnějším emisním limitům ale trochu ztratil na razanci
Karbonové doplňky jsou dalším poznávacím znamením provedení R, stejně jako černé oválné koncovky sportovního výfuku

Možná za to může kombinace automatu a pohonu všech kol, tedy vyšší hmotnost než u zmíněného kdysi dávno námi dlouhodobě testovaného modelu (to byla předokolka s automatem), ale nejspíš za tím budou hlavně emisní předpisy. Zejména filtr pevných částic. Takže to berte jen jako takový povzdech nad skutečností, kterou lze jen těžko změnit. Dvoulitr je ale stále hodně povedený, jen prostě něco málo ze svých schopností ztratil. A velmi pravděpodobně už bude také minulostí skutečnost, že na brzdě mívala tato jednotka výrazně vyšší než udávaný výkon. Když jsme kdysi vzali Cupru 280 na brzdu, měla 221 kW (300 koní).

Co Leon ST Cupra R rozhodně nepostrádá, to je dynamika. Oficiálně by měl vůz akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,9 s, ale vy už stejně víte, že na oficiální údaje moc nehrajeme. Od toho máme v redakci náš Vbox. Takže jaká je realita? Přesně takováto:

Tabulka: Akcelerace Seatu Leon ST Cupra R

Akcelerace Seat Leon ST Cupra R AWD Seat Leon ST Cupra 280 DSG Cupra Ateca
0-50 km/h (s): 2,15 3,41 1,89
0-100 km/h (s): 5,31 7,02 5,06
0-130 km/h (s): 8,28 9,96 8,06
0-150 km/h (s): 10,84 12,51 10,82
0-170 km/h (s): 14,01 15,65 14,17
30-50 km/h (s) 0,85 1,31 0,86
50-70 km/h (s) 1,02 1,39 1,04
80-120 km/h (s) 3,36 3,33 3,35
130-150 km/h (s) 2,55 2,56 2,74

Naměřený výsledek složený z nejlepších pokusů v každém směru nemá hodnotu 4,9 s, ale 5,31 s. U čtyřkolek s automatem nebývají rozdíly oproti udávaným hodnotám takto vysoké, protože je řidič v podstatě nemá šanci ovlivnit. A je pravda, že od Cupry R s pohonem všech kol bychom očekávali především ostřejší odpich z místa. Hlavně proto, že je lehčí než Cupra Ateca, ale v praxi bylo erkové kombi při našem měření dokonce nepatrně pomalejší.

Cupra Ateca vs. Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive: Co vlastně přináší značka Cupra v praxi?

Jak se můžete přesvědčit v grafu, Leon ST Cupra R i Curpa Ateca se rozjíždějí v podstatě stejně. Crossover byl dokonce na prvních metrech rychlejší. V grafu je pro zajímavost také starší Leon ST Cupra 280, o kterém byla řeč a fakticky také měl 221 kW (300 koní). Je vidět, že ve vyšších rychlostech byl starší model rychlejší. Bez pohonu všech kol ale nemá při rozjezdu z místa samozřejmě nárok.

Grafické porovnání nejlepších pokusů ukazuje, že Cupra Ateca (zelená křivka) byla na prvních metrech dokonce rychlejší než Leon ST Cupra R (červená). Ve vyšších rychlostech pak nejlépe jede starší Leon ST Cupra 280 s pohonem předních kol (modrá křivka)

Čísla jsou dobrá k tomu, že se hezky porovnávají, ale nakonec nejsou zas až tak určující. I když testované kombi zaostalo za udávaným časem pro sprint na 100 km/h o čtyři desetiny sekundy, pomalé vám v praxi fakt připadat nebude. Zejména pokud se s ním pustíte na okresní komunikace.

Podvozek dovolí strašné věci 

O Leonu ST Cupra R si klidně můžete myslet, že má pouťové detaily, že třeba už nemá tak jadrný motor a že nakonec v přímce není tak rychlý, jak se tváří. Ve chvíli, kdy s ním ochutnáte klikaté pasáže okresních silnic, ale na všechno zapomenete. Upravený podvozek přináší v rychle projížděných zatáčkách neotřesitelnou jistotu a ani v přímce nepůsobí tohle kombi nějak nervózně. Výsledkem je tempo, které běžný řidič v běžném provozu snad ani nemá šanci využít.

Kvůli pohonu všech kol sice nemá Cupra R elektronicky řízený přední diferenciál, přesto ale upravený podvozek funguje v zatáčkách skvěle. Řidiči dává neochvějnou jistotu a především možnost projíždět obloukem strašidelně rychle

Veškeré dění probíhá tak, že přijedete do zatáčky poněkud rychleji, než byste tam bývali najeli normálně, namíříte a Leon s dokonalým klidem oblouk proletí, jako by se nechumelilo. Tím dává jasně najevo, že příště můžete ještě rychleji. Limity jsou zde natolik vysoko, že vás téměř jistě dříve zastaví váš pud sebezáchovy. Každopádně podvozek funguje výborně. Pravda, nečekejte takové to velké řidičské zapojení jako u Mégane R.S. Trophy, tohle je auto především pro čistou stopu.

Srovnávací test Hyundai i30 N Fastback vs. Renault Mégane R.S. Trophy: Ostrý a ještě ostřejší

Přesto všechno si i tahle Cupra zachovala dovednost, kterou jsme na ní měli vždy tak rádi. Pořád je to univerzální automobil a pořád se s ní dá jezdit v běžném provozu bez větších kompromisů. Musíte si dávat větší pozor na ten karbonový spoiler pod předním nárazníkem, nízký podvozek a hlavně na ta velká kola, která stejně dříve nebo později o nějakou díru zaručeně škrábnete.

Pohodlí ale stále zůstává i díky adaptivním tlumičům na přijatelné úrovni, prostoru je uvnitř dost i pro rodinu a spotřeba klidně může být i pod hranicí devíti litrů. Erko v zásadě přináší jen jedno omezení v oblasti komfortu, a sice hlučnější výfuk. V 70 km/h je uvnitř ticho téměř příkladné, při dálničních 140 km/h už je ale hluk od výfuku výraznější. A to i v civilním režimu jízdy. S tím se ovšem rádi smíříte.

Nečekejte, kupujte 

Seat Leon Cupra byl ve své době nejlepší hot-hatch na trhu. Tohle auto je prostě tak dobré, že i dnes se dokáže směle postavit nejnovějším soupeřům typu Fordu Focus ST. Objednávat Leon ST Cupra R můžete do konce dubna příštího roku. Pak bude následovat generace nová. Otázkou je, jakou dostane techniku.

Koncern VW pořád počítá s nasazením dvoulitrového benzinového motoru pro podobná auta, ale už to podle všeho bude mild-hybrid. Neztratí ze svého charakterního chování ještě víc než dnes? A nebude kvůli elektrické části hnacího ústrojí vůz těžší? To se teprve ukáže. Jisté je jen to, že připravit nástupce tak, aby naplnil očekávání pramenící ze současného ostrého Leonu, bude značná výzva. Tím spíš, když tenhle příběh končí Leonem ST Cupra R.

Pokud hledáte rychlý hot-hatch, na nic čekat nemusíte. Klasická přeodkolka s elektronicky řízeným diferenciálem je pořád ještě k dispozici a je možná o něco zábavnější než Leon ST Cupra R s pohonem všech kol, který tenhle diferenciál nemá. Ale jestli hledáte rychlost, tedy přesně řečeno extrémní rychlost v zatáčkách, pak budete s erkem maximálně spokojeni.

Leon Cupra je sice pořád „jen“ Seat, ale my jsme už dříve věděli, že až tahle generace odejde do důchodu, bude nám chybět. Svezení s Cuprou R v provedení kombi to pouze potvrdilo.


Cena testovaného vozu: 1 199 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 260 700 Kč
Technické údaje Seat Leon ST Cupra R
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec EA888, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1984
Vrtání x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Kompresní poměr: 9,3 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 221 / 5300-6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400 / 2000-5200
Převodovka: sedmistupňová automatická
Poháněná kola: pohon všech kol, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 265
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) 9,0/6,0/7,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4548
Šířka bez zrcátek (mm): 1816
Výška (mm): 1431
Rozvor náprav (mm): 2636
Rozchod kol vpředu (mm): 1549
Rozchod kol vzadu (mm): 1520
Provozní hmotnost (kg): 1557
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2090
Objem zavazadlového prostoru (l): 587/1470
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: ventilované kotouče o průměru 370 mm
Brzdy vzadu: ventilované kotouče o průměru 310 mm
Rozměr pneumatik vpředu 235/35 R19
Rozměr pneumatik vzadu 235/35 R19

Test Seat Leon ST Cupra R: To nejlepší na konec
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: