+

  • Kultivovaný motor s atraktivním zvukem, nízkou spotřebou a ohromnou silou
  • Suverénní chování v zatáčkách i při sportovním stylu jízdy
  • Odhlučnění (navzdory bezrámovým oknům)
  • Užitečný soubor jízdních asistentů
  • Zachování mechanického ovladače infotainmentu
  • Přechod k praktičtější pětimístné koncepci
  • Solidní standardní výbava

  • Stísněný prostor pro hlavu vzadu
  • Omezená využitelnost zavazadlového prostoru
  • Snad až příliš bohatá paleta textur a barev v interiéru (u testovaného auta)
  • Ne úplně dokonale utlumené vibrace od kol na hrubém asfaltu
  • Poměrně úzká přední sedadla
  • Falešné stylingové detaily exteriéru

Ono se to zapomene, ale původní třída CLS byla v roce 2004 pořádným zjevením. Ne každému se radikální tvary líbily. Mnohým připadalo, že auto je „prohnuté jako banán“. Ale bylo to zkrátka něco jiného. Třída CLS se nepodobala žádnému tehdejšímu Mercedesu ani žádnému modelu jiné značky a podařilo se jí etablovat na trhu koncept „čtyřdveřového kupé“. Sémanticky nesmyslný, ale na trhu úspěšný. Vždyť sedany se sníženou zaoblenou střechou dnes nacházíme v nabídce mnoha dalších značek.

Mercedes-Benz CLS 400d -20
Testovaná třída CLS měla výbavový paket „Linie AMG“, jehož součástí jsou i rozšířené blatníky
Mercedes-Benz CLS 400d -18
Třetí generace CLS se vzdala vlastní tváře, zepředu teď silně připomíná kompaktní třídu A

Mercedes-Benz CLS třetí generace se od původního receptu zásadně nevzdaluje. Znovu ho spolehlivě poznáte podle prohnuté linie pontonu a nízkého oblouku bočního prosklení. Designéři ale téměř zcela upustili od ostrých hran, prakticky všechny prolisy na karoserii jsou zaoblené. Nová příď se (zaoblenou) lichoběžníkovou maskou a šípovitými světlomety ale není tak svébytná jako dříve. Kdybyste se na nejnovější CLS dívali zepředu v prostoru, kde není po ruce žádné měřítko, snadno si ho spletete třeba s novou třídou A sedan. To by se u předchozích dvou generací v žádném případě stát nemohlo.

Ačkoliv černá barva testovaného auta v běžném osvětlení pohlcuje přechody mezi jednotlivými hladkými plochami, Mercedes CLS třetí generace je bez diskuze atraktivní a jeho design bude pro zákazníky nepochybně rozhodujícím důvodem ke koupi. Jen nesmějí být moc přecitlivělí na falešné stylingové detaily. Zaslepené jsou nejen obě „koncovky výfuku“, ale i naznačené ventilační otvory za zadními koly.

Mercedes-Benz CLS 400d -22
Falešné jsou nejen obě „koncovky výfuku“, ale i ventilační „otvory“ za zadními koly

Kde je naopak otvorů víc než dost, to je palubní deska. Opět – ve srovnání se současnou produkcí Mercedesu není tak radikálně odlišná jako u první generace, ale to jí neubírá na působivosti. Výrazným stylingovým prvkem jsou výdechy klimatizace, kromě obvyklých dvou po stranách také čtyři uprostřed. Jsou stylizované do podoby turbínového kola a navíc podsvícené. Stejně jako u většiny luxusních německých aut i vyznění interiéru dramaticky závisí na tom, jakou kombinaci příplatkové výbavy, dekoračních lišt a čalounění zvolíte. K dispozici jsou i decentnější kombinace než šedé jasanové dřevo a černo-červená kůže jako v testovaném autě. K barokním kudrlinkám interiérů dnešních mercedesů se ale kontrasty a světlé plochy hodí víc než monochromatické tmavé kombinace, ve kterých kabina působí ponuře a překvapivě stroze.

Mercedes-Benz CLS 400d -26
Design interiéru má velmi blízko k aktuální třídě E. Dvojice barevných širokoúhlých displejů je ale nově schovaná za společným krycím sklem. Vzhled přístrojového panelu před řidičem nabízí tři různé styly zobrazení. Dveře mohou být poprvé v historii třídy CLS vybaveny servo dovíráním

Pro klientelu Mercedesu ani pravidelné čtenáře motoristických periodik už nebude žádným překvapením ani přístrojový panel, tvořený dvěma širokoúhlými barevnými displeji. Systém Comand se díkybohu i zde obsluhuje otočným ovladačem na konzole mezi sedadly. Ergonomicky trochu nešťastné je, že hardwarová tlačítka pro rychlý přístup do hlavních kategorií menu se nacházejí pod panelem klimatizace, zatímco okolo ovladače systému Comand jsou „tematicky nesouvisející“ tlačítka volby jízdních režimů, systému stop&start atd. Pořád je to ale milionkrát lepší než přesunutí veškerého ovládání na dotykové displeje, jako to vidíme u některých konkurentů.

Mercedes-Benz CLS 400d -34
Výdechy ventilace jsou podsvícené a dokonce krátce změní barvu, když upravíte teplotu klimatizace
Mercedes-Benz CLS 400d -25
O „turbínový“ design nebudou ochuzeni ani cestující na zadních sedadlech

Aby se zákazníci trochu zabavili, když jejich třída CLS pojede po dálnici prakticky sama (po stisknutí páčky blinkru umí i přejet z pruhu do pruhu, byť tak činí s nadměrnou obezřetností), mohou si objednat hračky jako „sada energizujícího komfortu“ za 6365 Kč. Pak si můžete v menu systému Comand zvolit uklidňující nebo povzbuzující režim a dočkáte se specifické kombinace foukání klimatizace, vůně, vyhřívání nebo chlazení sedadel a hudby. Vyzkoušet to je zajímavé, ale nejsem si moc jistý, jestli majitelé budou tuto funkci doopravdy používat, jakmile pomine prvotní zvědavost. Možná by ocenili spíš funkční Android Auto. V testovaném voze být měl a v menu jsme takovou položku našli, ale připojení se rozchodit nepovedlo. (V nedávno testovaném novém Focusu fungoval stejný telefon se stejným kabelem bezproblémově.)

Další novinka, a dokonce bezpříplatková, je z ranku vysloveně praktických. Třída CLS je totiž poprvé pětimístná. Místo dvou samostatných sedadel vzadu má obvyklé řešení s příležitostným „půlsedadlem“ uprostřed. O prostorových poměrech v interiéru hodně napoví srovnání s aktuální třídou E:

Prostor pro cestující (cm) Mercedes-AMG E 43 4Matic Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 149
Šířka v úrovni loktů vzadu 150 149
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 94/103 93/101
Prostor pro hlavu vzadu 92 90
Minimální prostor pro nohy vzadu 13 13
Maximální prostor pro nohy vzadu 36 38
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 24 25
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 18 16
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 23 25
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9 8
Délka sedáku vpředu 48-53 48-55
Délka sedáku vzadu 45 42
Délka opěradla vpředu 64 64
Délka opěradla vzadu 63 67
Šířka prostředního sedáku vzadu 23 24

Zavazadlový prostor není zdaleka beznadějný co do objemu a základních rozměrů. Dokonce nechybí ani možnost sklopit zadní opěradla, jako to známe z méně stylových aut. Limitem praktické využitelnosti bude hlavně vysoká nakládací hrana a omezený průřez nakládacího otvoru. Víc opět prozradí tabulka s čísly:

Prostor pro zavazadla (cm) Mercedes-AMG E 43 4Matic Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic
Šířka mezi bočnicemi 100 93
Výška po plato 50 48
Délka ložné plochy 114 113
Výška nakládací hrany 68 76
Šířka vstupního otvoru 106 103
Výška vstupního otvoru 51 57
Maximální délka nákladu 211 219

Mercedes zatím nabízí třídu CLS se třemi naftovými a dvěma benzinovými motory. Základní 300d je čtyřválec s pohonem zadních kol, zbytek jsou šestiválce a standardně se dodávají s pohonem všech kol 4Matic. Testovaná verze 400d je s výkonem 250 kW a točivým momentem 700 Nm nejsilnější diesel v historii osobních mercedesů. Jedná se o motor nové generace s řadovou konstrukcí, dvoustupňovým přeplňováním a proměnným zdvihem ventilů. Už jsme se s ním setkali v nové třídě S. CLS je ale první Mercedes homologovaný podle přísnějšího cyklu WLTP a v rámci homologačního procesu musel projít i náročným měřením emisí v reálném provozu. Což by mohlo vést k obavám, že bude udušený, letargický nebo jinak jízdně nepřesvědčivý. Jenže není nic z toho. Alespoň pokud přepnete jízdní režim z výchozího komfortního na Sport nebo Sport+. Ve spojení s devítistupňovým automatem předvádí nový šestiválec suverénní zátah. Má překvapivě podmanivý zvuk a točivý charakter. Nejvyššího výkonu dosahuje až ve 4400 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu ale odevzdává už v neuvěřitelných 1200 ot.min-1. Je vidět, že když se chce, lze i pod normou Euro 6d-temp homologovat velký diesel s okouzlujícími provozními vlastnostmi. A nízkou spotřebou.

Mercedes-Benz CLS 400d -4
CLS 400d je první dieselový Mercedes homologovaný podle přísnější normy WLTP s měřením spotřeby a emisí v reálném provozu. A také nejsilnější diesel v historii osobních mercedesů

Při dynamické jízdě jezdí CLS 400d 4Matic za dvanáct, ale když na adaptivním tempomatu nastavíte 140 km/h, lze po dálnici cestovat za rovných šest litrů. V rovinatém terénu a s příznivým větrem pak ještě o něco úsporněji.

V otázce dynamiky Mercedes tabulkovým slibům úplně nedostál, ale na to jsme v našich testech zvyklí. Automat s měničem sice nemá funkci launch control, ale při souběžném sešlápnutí brzdy a plynu nechá na chviličku vytočit motor až za 2600 otáček a odpich z místa je po uvolnění brzdy příjemně svižný. Pokud tedy vypnete ESP, na což je zapotřebí zabrousit hluboko do menu systému Comand. Naměřené jízdní výkony jsou docela působivé:

Akcelerace Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic
0-50 km/h (s) 2,11
0-100 km/h (s) 5,50
0-130 km/h (s) 8,69
0-150 km/h (s) 11,57
0-170 km/h (s) 14,98
30-50 km/h (s) 0,91
50-70 km/h (s) 1,10
80-120 km/h (s) 3,62
130-150 km/h (s) 2,86
Rychlost na rychloměru Rychlost dle GPS
50 km/h 47
90 km/h 87
130 km/h 127

Pro zajímavost ještě graf, který porovnává akceleraci CLS 400d 4Matic a S 400d 4Matic:

Mercedes-Benz CLS 400d vs. S 400d: Graf akcelerace 0-170 km/h
Mercedes-Benz CLS 400d (červená křivka) vs. S 400d: Graf akcelerace 0-170 km/h

V jízdním projevu klade CLS důraz na komfort a stabilitu. Alespoň v testované konfiguraci s podvozkem Air Body Control. Je tiché, klidné, a jemně odpružené. Tedy s výjimkou hrubých povrchů, kde o sobě dají trochu vědět pneumatiky run-flat na velkých, 20“ kolech. A na izolované ostré nerovnosti občas kolo prudce odskočí, což je ovšem běžná nectnost pneumatických podvozků.

Mercedes CLS není auto, se kterým byste se vydali na řidičský road trip do Alp. Podobně jako třída S ale dokáže fungovat neuvěřitelně efektivně, když se nenecháte utlumeným charakterem uspat a někde na okresce za to pořádně vezmete. Podvozek fantasticky krotí nežádoucí pohyby karoserie ve vertikální ose, řízení je úžasně přesné a variabilní čtyřkolka nebrání dlouhému autu stočit se do oblouku, přestože na limitu musíte počítat s progresivně sílící nedotáčivostí. CLS dokáže na venkovských silnicích jezdit daleko za hranicí toho, co většina řidičů považuje za přiměřené nebo dokonce možné.

Mercedes-Benz CLS 400d -1
Ani tento Mercedes při sportovní jízdě s řidičem nekomunikuje, funguje ale nad očekávání suverénně. Alespoň s příplatkovým vzduchovým podvozkem
Mercedes-Benz CLS 400d -13
20″ kola s run-flat pneumatikami se ani příliš nepodepsala na jízdním komfortu. Jen na hrubém asfaltu to z podběhů trochu vibruje

Víc než schopnosti podvozku ale typický zákazník ocení spíš schopnosti elektronických asistentů. Na dálnici ruku na volantu mít musíte, ale fakt stačí mít ji tam tak zlehka položenou. Adaptivní tempomat Distronic zajistí udržování odstupu, zatímco aktivní asistent řízení obstará vedení v pruzích včetně jejich změny, když dáte pokyn páčkou blinkru. Po několika desítkách kilometrů si na asistované řízení zvyknete tak, že návrat k běžnému způsobu je najednou vyloženě obtěžující.

Adaptivní tempomat umí přizpůsobovat rychlost dopravnímu značení, což nemusí být vždy praktické, ale dá se to vypnout. Umí také zpomalovat do zatáček, a to nejen na dálnici. Když jedete po městě se zapnutou padesátkou, před kruhovým objezdem nebo prudkou zatáčkou auto jemně zpomalí. Nikde v menu jsem ale nenašel možnost zvolit si míru řekněme agresivity adaptivního tempomatu, jako to známe z modelů skupiny Volkswagen. V mnoha běžných provozních situacích se systém chová možná až zbytečně opatrně a vytváří v dopravním proudu mezery, které mohou méně trpěliví řidiči za vámi vnímat jako začátečnickou jízdu nebo bezdůvodné blokování levého pruhu. Celkově však platí, že třeba pro cestování na D1 je taková asistovaná jízda skutečným balzámem na duši a opravdu podstatně snižuje pocit únavy i stresu. Vím, že mnozí z vás jsou k těmto novým systémům stále krajně nedůvěřiví. Určitě k tomu přispívá i to, že při krátké zkušební jízdě se člověk nestihne překalibrovat na pasivní způsob řízení a neustále si všímá drobných rozporů mezi chováním auta a svými vlastními řidičskými návyky. Ale věřte, že si zvyknete za pár dní a přínosy jsou neoddiskutovatelné.

Třída CLS má v modelové hierarchii Mercedesu už docela luxusní postavení. Tomu odpovídá úroveň sériové výbavy. Najdete v ní i tak nesamozřejmé položky jako LED světlomety, asistent vedení v pruhu, ambientní osvětlení včetně oněch výdechů ventilace či LTE modem. Asi ale tušíte, že plnou míru nabízeného luxusu poznají jen ti, kdo si mohou dovolit hojně zaškrtávat v seznamu příplatkové výbavy. Důkazem budiž testovaný exemplář. Ceny jsou včetně DPH a zaokrouhlené na celé koruny:

Popis Cena bez DPH
Ovladač DYNAMIC SELECT 0,00
Ozdobné výplně interiéru – šedý jasan 0,00
Aktivní asistent změny jízdního pruhu 0,00
Prodloužený automatický restart při popojíždění v dopravní zácpě 0,00
Asistent přizpůsobení rychlosti 0,00
Sportovní volant potažený černou kůží nappa s perforovanými úchopy 0,00
Sada Remote Parking 38 824,00
Sada základní výbavy 0,00
Sada Premium 184 446,00
Sada KEYLESS-GO 38 506,00
Sada jízdních asistentů Plus 63 964,00
Sada AIR BALANCE 10 661,00
Linie AMG interiér 0,00
Linie AMG exteriér 65 555,00
Sada MULTIBEAM LED 0,00
Sada komfortních funkcí zrcátek 0,00
Sada energizujícího komfortu 6365,00
Pneumatiky Run-flat s možností nouzového dojezdu 0,00
Upozornění zapnutí zadních bezpečnostních pásů na sdruženém přístroji 0,00
Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky na sedadle spolujezdce vpředu 0,00
Prahové lišty, vpředu podsvícené s nápisem “Mercedes-Benz” 4773,00
Ochrana chodců (aktivní přední kapota) 0,00
Mercedes me connect – Navigační služby 0,00
Mercedes me connect – Služby Office 0,00
Mercedes me connect – Nastavení vozidla 0,00
Mercedes me connect – Monitorování vozidla 0,00
Mercedes me connect – Příprava pro službu Concierge 0,00
Sada pro smartphone 0,00
Příprava pro Mercedes-Benz Link 0,00
Apple CarPlay 0,00
Android Auto 0,00
Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC 0,00
Aktivní parkovací asistent 0,00
Aktivní asistent řízení 0,00
Paměťová sada pro sedadla řidiče a spolujezdce 0,00
EASY-PACK sklopná opěradla zadních sedadel 0,00
PRE-SAFE® Impulse 0,00
Kolenní airbag řidiče 0,00
Mercedes-Benz e-call 0,00
Mercedes me connect – Základní služby (4G síť LTE) 0,00
Příprava pro Live Traffic Information 0,00
Vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla 23 549,00
Automatická 9stupňová převodovka 9G-TRONIC 0,00
Head-up displej 31 505,00
Digitální sdružený přístroj Widescreen Cockpit 0,00
Podvozek se vzduchovým pružením AIR BODY CONTROL 60 464,00
Vnější elektricky sklopná/výklopná zpětná zrcátka 0,00
360° kamera 0,00
Příprava pro dálkový parkovací asistent Remote Parking 0,00
Asistent dopravního značení 0,00
Multimediální systém COMAND Online 0,00
Asistent rychlostního omezení Speedlimit Assist 0,00
Automatická klimatizace THERMATIC 0,00
Asistent adaptivních dálkových světel Plus 0,00
MULTIBEAM LED světlomety 0,00
Středová konzole – šedý jasan 0,00
AMG bodystyling 0,00
Rozšířené blatníky AMG 0,00
Surround soundsystem Burmester® 27 050,00
Bezdotykové otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru 0,00
Sada osvětlení interiéru 0,00
Dálkové elektrické otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru 0,00
Servozavírání dveří 17 506,00
KEYLESS-GO 0,00
Ambientní osvětlení interiéru 0,00
Příplatková výbava celkem: 623 763,00

Ne všechny položky, které mají v tabulce uvedenou nulovou cenu patří do standardní výbavy. V mnoha případech to znamená, že se do testovaného auta dostaly v rámci některé sady.

Nejlevnější cestou k pořízení nové třídy CLS je už na začátku zmíněná čtyřválcová verze CLS 300d za 1 568 000 Kč. CLS 400d stojí 1 828 000, takže za testované auto byste zaplatili celkem 2 451 764 Kč.

Mercedes-Benz CLS 400d -24 Mercedes-Benz CLS 400d -15 Mercedes-Benz CLS 400d -33 Mercedes-Benz CLS 400d -17

Třetí generace třídy CLS už nepůsobí v kontextu ostatní nabídky Mercedesu tak exoticky jako kdysi. S výjimkou omezení vyplývajících ze samotné koncepce (omezený prostor pro hlavu vzadu) je to ale fantasticky fungující auto a skvělá volba pro tu úzkou skupinu zákazníků, která hledá model stylovější než třída E sedan, ale praktičtější než E kupé. A co víc. Fenomenální motorizace 400d ukazuje, že velké silné diesely mají budoucnost i v éře měření emisí v reálném provozu.


Cena testovaného vozu: 1 828 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 2 451 764 Kč

Technické údaje Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový šestiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: 2x přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 2925
Vrtání x zdvih (mm): 82,0 x 92,3
Kompresní poměr: 15,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec, proměnný zdvih ventilů Camtronic
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 250 / 4400
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700 / 1200-3200
Převodovka: devítistupňová automatická 9G-Tronic
Poháněná kola: všechna čtyři, rozdělení hnací síly 45:55
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 5,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4988
Šířka (mm): 1890
Výška (mm): 1435
Rozvor náprav (mm): 2939
Rozchod kol vpředu (mm): 1618
Rozchod kol vzadu (mm): 1622
Provozní hmotnost (kg): 1935
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2545
Objem zavazadlového prostoru (l): 520
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: čtyřprvkové zavěšení, plynokapalinové tlumiče pérování, stabilizátor
Podvozek vzadu: pětiprvkové zavěšení, plynokapalinové tlumiče pérování, stabilizátor
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: ventilované kotouče
Brzdy vzadu: plné kotouče
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 245/45 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 275/40 R18
Test Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic: Silné diesely mají budoucnost!
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98%) 10 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Cena výbava
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. 2x máte chybu, má tam být třída CLS,

    “Mercedes zatím nabízí třídu S se třemi naftovými a dvěma benzinovými motory. Základní 300d je čtyřválec s pohonem zadních kol, zbytek jsou šestiválce a standardně se dodávají s pohonem všech kol 4Matic”

    “Nejlevnější cestou k pořízení nové třídy S je už na začátku zmíněná čtyřválcová verze CLS 300d za 1 568 000 Kč. CLS 400d stojí 1 828 000, takže za testované auto byste zaplatili celkem 2 451 764 Kč.”

PŘIDAT KOMENTÁŘ: