Test Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost ST-Line: Návrat mezi nejlepší

+

  • Velmi prostorný interiér 
  • Velký, široký a dobře využitelný zavazadelník 
  • Kvalitní jízdní vlastnosti 
  • Nejlepší tříválec, jaký jsme dosud řídili 

  • Trochu zvláštní vzhled 
  • Do kombi nelze objednat adaptivní tlumiče 
  • S pohonem všech kol se nepočítá 
  • Sportovní verzi ST-Line by větší motor asi slušel víc 

Focus je pro automobilku Ford mimořádně důležitý model. Od roku 1998, kdy se objevila první generace, bylo vyrobeno zhruba šestnáct milionů exemplářů. Jde o jedno z nejprodávanějších aut na světě a také o jeden z nejprodávanějších Fordů na českém trhu. Navzdory všeobecnému zájmu o crossovery. Není proto divu, že si automobilka dala s příchodem čtvrté generace hodně záležet.

Zatímco na první Focus se ze všech stran snášela chvála a vůz se stal také evropským autem roku 1999, další generace už takové nadšení nevzbudily, přestože si své zákazníky stále nacházely v množství rozhodně ne malém. Ford ale chtěl zopakovat úspěch prvního Focusu. Proto se rozhodl k radikálnímu kroku. Auto bylo navrženo takříkajíc na čistém papíru. Úplně od začátku. A technika, kterou už automobilka měla, byla výrazně přepracována.

Ford Focus Kombi-11
Nový Focus je první model automobilky postavený na zbrusu nové platformě C2. Ta přinesla nižší hmotnost a vyšší tuhost. Hned od začátku prodeje jsou k dispozici karoserie hatchback a kombi

Focus proto přijel na zbrusu nové modulární platformě C2. Ta přinesla úsporu hmotnosti (zhruba 60 kg), respektive o dvacet procent větší tuhost. Kvůli snaze dále vylepšit jízdní vlastnosti, tedy dříve vůbec nejvychvalovanější vlastnost Focusu, vyztužili technici uchycení náprav o padesát procent. Ford logicky použije tuhle platformu i pro další modely. Kdo bude následovat? Oficiálně zatím nikdo nic neví, neoficiálně je zřejmé, že taková Kuga už něco pamatuje a všichni dobře víme, jak důležitý segment SUV v dnešní době je.

Nový Focus měří na délku 4378 mm, respektive 4668 mm v případě testovaného kombíku. Šířka činí 1825 mm, na výšku vůz má 1454 mm (u kombi to je 1481 mm) a rozvor se protáhl na 2700 mm. Pro srovnání, starý Focus Kombi byl dlouhý 4556 mm, široký 1823 mm, vysoký 1505 mm a jeho rozvor náprav dosahoval hodnoty 2648 mm. Další podrobnosti si můžete přečíst v tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

Zvenku zvláštní, uvnitř přehledný 

Stejně jako u modelu Fiesta vsadil Ford na řadu výbav a verzí. Kromě základního provedení Trend můžete dostat luxusnější Titanium, maximálně luxusní Vignale, sportovní ST-Line a zanedlouho dorazí ještě oplastovaný Active dostupný jako hatchback i kombi. Rozhodně je z čeho vybírat.

Ford Focus Kombi-15
Testované provedení ST-Line bezpečně poznáte podle sportovnějšího nárazníku a masky chladiče. Současný Focus dává na výběr tři verze světel
Ford Focus Kombi-20
Zezadu Focus Kombi tak trochu připomíná Fiat Tipo. Dvojitá koncovka výfuku je podpisem sportovní varianty ST-Line, stejně jako nižší podvozek

Nám se do rukou dostala sportovní varianta ST-Line, zahrnující masku chladiče s designem „včelí plástev“, dvojité koncovky výfuku, agresivnější přední nárazník, minimálně sedmnáctipalcová litá kola, boční prahové nástavce nebo difuzor. Do interiéru ST-Line přidá sportovní volant, červené prošívání, černé čalounění stropu a hliníkové pedály. Tím zřejmě vůbec nejdůležitějším je ale přítomnost tužšího podvozku. Když k tomu přidáme výraznou červenou barvu, je zaděláno na poměrně atraktivní auto.

Doporučujeme: Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů

Jenže čím déle jsem Focus měl, tím méně jsem si byl jistý tím, zda se mi vůbec líbí. Přední část vypadá hodně naštvaně, zboku vůz trochu připomíná Kiu cee’d a zezadu pro změnu Fiat Tipo. Na design ale žádné auto nejezdí, takže to berte jen jako takový subjektivní postřeh. Každému se zkrátka líbí něco jiného. Důležitější než vzhled jsou praktické detaily typu vyskakující ochrany hran dveří nebo možnosti vybírat ze tří variant světel. Na testovaném autě vidíte prostředí možnost, tedy diodová světla s přisvěcováním do zatáček a automatickou aktivací dálkových světel. Základem jsou halogeny, vrchol představují adaptivní diody schopné plynule vykrývat protijedoucí auta. K výbavě ST-Line je dostanete v rámci paketu LED Plus za 45 500 Kč.

Ford Focus Kombi-39
Nepřeberné množství tlačítek je minulostí. Současný Focus sází na uspořádání s „vystrčeným“ displejem multimediálního systému, jednoduchými ovladači klimatizace a několika málo tlačítky v okolí řadicí páky. Vše je pěkně přehledné

V interiéru se už žádné rozpaky nekonají. Nový Focus vyznává dnes už poměrně běžné uspořádání s displejem vystrčeným z palubní desky, klasickými ovladači klimatizace a všeobecně přehlednou ergonomií. Příjemný je i posaz za sportovně tlustým volantem.

Něco mi ale říká, že vás speciálně u tohoto kombi stejně nejvíce zajímá, jak je na tom s vnitřním prostorem…

Ano, nový Focus je fakt velký

Kombíky nižší střední třídy mají na českém trhu speciální kouzlo, protože se snaží útočit proti tuzemské modle rodinného cestování – Škodě Octavia. A je potřeba říci, že Focus si na Octavii nachystal solidní arzenál. V některých ohledech se jí nejen vyrovná, ale dokonce ji také občas dokáže překonat.

Takže laserový měřič do ruky a jdeme na to:

Prostor pro cestující (cm) Ford Focus Kombi Hyundai i30 kombi Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi
Šířka v úrovni loktů vpředu 147 148 148 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 146 143 146
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/101 90/97 91/100 87/97
Prostor pro hlavu vzadu 99 94 95 94
Minimální prostor pro nohy vzadu 18 8 12 14
Maximální prostor pro nohy vzadu 43 33 37 39
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 24 21 20 29
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 21 24 25 25
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7 9 10
Délka sedáku vpředu 48 50 54 50
Délka sedáku vzadu 48 47 49 49
Délka opěradla vpředu 62 66 66 66
Délka opěradla vzadu 64 68 65 68
Šířka prostředního sedáku vzadu 28 22 23 24

Jak je vidět z tabulky obsahující i další dva soupeře, Focus malinko ztrácí co do šířky interiéru. Rozdíl jeden centimetr oproti uvedené konkurenci vpředu a až dva centimetry vzadu ale není zas až tak závažný. Za pozornost stojí nejvíce prostoru pro hlavu jak vpředu, tak vzadu, dosti zajímavý je rovněž podélný prostor ve druhé řadě.

Ford Focus Kombi-49
Nový Ford Focus je na poměry nižší střední třídy velmi prostorný. Vpředu zaujme nadprůměrným prostorem pro hlavy cestujících
Ford Focus Kombi-48
Ani vzadu není v oblasti hlavy na co si stěžovat a stejně tak je zde dost prostoru pro kolena. Na Octavii to nestačí, ale tísnit se tu fakt nebudete

Minimální a maximální hodnoty jsou vždy spíše pro ilustraci, protože neříkají ani tak to, kolik místa je vzadu, ale spíše demonstrují, jak široké jsou možnosti nastavení sedadla řidiče. Relevantní je porovnání prostoru za stejným řidičem. Z našeho modelového případu osoby vysoké 178 cm je jasné, že ve Focusu strádat nebudete. Pravda, nenabízí tolik jako Octavia, ale pořád je v něm více místa pro kolena než v Hyundai i30 nebo Peugeotu 308. A hlavně je dost prostorný na to, abych se v něm pohodlně usadil i já se svými 190 cm. Sympatická je také absence většího středového tunelu na podlaze. Daní za to je ovšem nabídka pohonů. Focus bude vždy předokolka, se čtyřkolkou Ford údajně nepočítá.

A teď to hlavní: Zavazadelník 

Objem zavazadlového prostoru je parametr, který zákazníci v našich končinách sledují víc než bedlivě. Protože to znáte: občas přece musíte odstěhovat nějakou tu lednici, dvakrát za rok pojedete s rodinou na dovolenou, každý týden výlet na chatu… To všechno si žádá jistou velikost zavazadelníku, že ano. Oficiálním standardem je pro nový Focus Kombi 608 litrů. Kdybychom si chtěli hrát s čísly, tak napíšeme, že to je o dva litry méně než u Octavie a Peugeotu 308 SW, ale o šest litrů více ve srovnání s i30 kombi. Ale čert vem nějaké litry, podstatnější jsou reálně naměřené rozměry tak, jak je ukazuje tabulka.

Prostor pro zavazadla (cm) Ford Focus Kombi Hyundai i30 kombi Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi*
Šířka mezi bočnicemi 115 103 105 100
Výška po roletu 44-53 42 50 46
Délka ložné plochy 100 104 107 107
Výška nakládací hrany 62 60 63 62
Šířka vstupního otvoru 109 106 110 107
Výška vstupního otvoru 85 81 73 88
Max. délka nákladu 218 206 208 212
Výška otevření pátých dveří 186 185 189 189

Z nich je hezky vidět, v čem tkví hlavní zbraň současného Focusu. Minimální šířkou zavazadelníku tohle kombi suverénně překonává zbytek segmentu. Překvapení? Pokud máte zkušenosti s předchozí generací, pak se rozhodně žádné překvapení nekoná. Už ta mezi podběhy nabízela 114 cm. Novinka je o centimetr lepší. Naopak délkou ložné plochy Focus trochu ztrácí, ale to nevadí. Tenhle zavazadelník je zkrátka navržen tak, aby byl širší než delší, a to je z pohledu běžné praxe výhodnější. Tašky se přece lépe skládají do auta vedle sebe než za sebe.

Ford Focus Kombi-40 Ford Focus Kombi-41 Ford Focus Kombi-44 Ford Focus Kombi-43

Během měření nás zaujal ještě jeden rozměr – maximální délka nákladu. Ten se týká délky od pátých dveří po sedadlo spolujezdce posunuté zcela vpřed a s co nejvíce napřímeným opěradlem. V tomto směru Focus překonal o nemalých 6 cm i obří Octavii. Možnost zcela sklopit opěradlo spolujezdce vpřed ale Ford nenabízí.

O designu karoserie si můžeme myslet, co chceme, ale interiér Focusu čtvrté generace se povedl. Zejména z pohledu rodinného cestování. Ale i celkově, protože během trochu zkrácené zápůjčky jsem nepřišel na nic, co by mi uvnitř vadilo.

Vrcholný tříválec 

Naše auto dorazilo nejen se sportovní vizáží, ale i s aktuálně nejrychlejším motorem v nabídce. To zní slibně, ne? A co když vám řeknu, že ta nejrychlejší motorizace má jen tři válce a k tomu ještě jeden při částečném zatížení vypíná? Už nadáváte na téma sekaček na trávu? Tak ještě chvíli počkejte.

Já vaše nářky nad skutečností, že i sportovně vypadající Focus může být chvílemi dvouválcovým automobilem, chápu. Z motoru o velikosti tří „lahváčů“ také nejsem zrovna nadšený, ale tříválec 1.5 EcoBoost prostě funguje. Můžeme spekulovat na téma životnosti podobných jednotek, jenže to bohužel během čtyři dny trvající zápůjčky nevyzkoumáme. A praktické dojmy z této malé jednotky jsou v podstatě výhradně pozitivní.

Ford Focus Kombi-9
Kdybych nevěděl, že je pod kapotou tříválec, asi bych to nepoznal. Motor je tichý, pružný, příjemně dynamický a umí být i úsporný. Přechod mezi dvouválcovým a tříválcovým režimem nemáte šanci poznat

Tak zaprvé: Vsadím se, že kdyby vás do auta někdo posadil se zavázanýma očima, podle zvuku byste uvnitř absenci jednoho válce oproti stále ještě zavedeným pořádkům nepoznali. Při normální jízdě je tahle patnáctistovka zapůjčená od Fiesty ST dokonale kultivovaná, tichá a netříválcová. A už vůbec byste nepoznali moment, kdy se přechází do dvouválcového režimu. Snažil jsem se to vypozorovat, ale jednoduše to nejde.

Tříválcový EcoBoost má pouze jednu nectnost, která prozrazuje počet válců – startování. Po stisku startovacího tlačítka se motor výrazně zaklepe a doprovodí to typicky „dieselovým“ zvukem. Jde jen o drobnost, tedy pokud zrovna ve vašem běžném jízdním režimu nebude příliš často pracovat systém start/stop (naštěstí je zde pořád po ruce tlačítko na jeho deaktivaci).

Jak takový vrcholný tříválec jede? Něco už naznačilo dříve zveřejněné video (které najdete také v úvodu článku), teď k tomu přidáme čísla. Oficiálně by mělo tohle kombi zrychlit z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy, my jsme naměřili v průměru čas o sekundu horší, kdy nejlepší pokus byl za 9,3 s. To není nic neobvyklého. Přestože vám zatím nejrychlejší Focus svou akcelerací dech asi nevyrazí, v praxi dynamicky strádat nebudete. Ať už pojedete po okreskách, nebo po dálnici. Rozjet se na 200 km/h nečiní tříválci velké potíže.

Akcelerace Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost
0-50 km/h (s) 3,02
0-100 km/h (s) 9,53
0-130 km/h (s) 14,87
0-150 km/h (s) 20,99
30-50 km/h (s) 1,16
50-70 km/h (s) 2,24
80-120 km/h (s) 6,54
130-150 km/h (s) 6,12
80-120 km/h / 3° (s) 5,99
80-140 km/h / 4° (s) 12,52

Spotřeba je řekněme průměrná. Při rychlejším cestování si Focus řekl o něco přes devět litrů na 100 km, předpisové cestovní tempo (ovšem nikterak ekologické) znamená pád k hodnotám kolem 6,5 l/100 km. Takže stejně jako jiné podobně malé motory umí i tento tříválec jezdit s rozumnou spotřebou. Pokud ale přitlačíte, rád se napije.

Jízdní vlastnosti = další trumf na stole 

Ford Focus býval synonymem výborných jízdních vlastností. Pokud některá z předchozích generací v tomto směru ustoupila, pak čtyřka znamená návrat na výsluní. Nový Focus jezdí výborně.

Doporučujeme: Test ojetiny — Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích

Ford nabízí nejnovější vydání modelu Focus s dvěma variantami zadní nápravy a dvěma variantami tlumičů. Slabší motorizace mají u hatchbacku vzadu jednoduchou vlečenou nápravu (ovšem opatřenou speciálními pružinami, které zpevňují vedení kol v příčném směru, což je řešení převzaté z Fiesty ST), výkonnější motorizace sází na víceprvek. Jenže to pro kombi neplatí. K němu dává Ford dozadu víceprvek vždy. Naopak hatchback lze u některých motorizací doplnit také adaptivními tlumiči, ty se ale ke kombi údajně z konstrukčních důvodů vůbec nenabízejí (asi daň za uložení tlumičů umožňující nebývalou šířku zavazadelníku). Kromě standardního naladění je k dispozici také tužší sportovní verze a ta, jak už bylo řečeno, souvisí s výbavou ST-Line, takže ji mělo i naše auto.

Ford Focus Kombi-2
Kombi postavené na sportovnějším podvozku jezdí výborně. Řízení je přesné a citlivé, v zatáčkách je cítit mírně přetáčivý charakter. Tužší nastavení v kombinaci se sedmnáctkami ale neznamenalo tragický komfort. Naopak, Focus si i v této variantě věděl s nerovnostmi rady

Asi nepřekvapí, že testovaný Focus byl trochu méně komfortní, jenže díky rozumně velkým sedmnáctipalcovým diskům zvládal i tak nerovnosti filtrovat velmi obstojně a do kabiny nepouštěl žádné tvrdé rázy. Na hladké silnici jezdil moc příjemně, což podtrhovalo i ticho v interiéru, dané kromě jiného už zmíněnou propracovanou aerodynamikou.

Doporučujeme: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line — Proč měnit něco, co funguje?

Ty opravdové schopnosti nového Focusu ale vyniknou naplno až při ostré jízdě. Možná i díky nízké hmotnosti motoru reaguje auto na řízení zcela bezprostředně. V zatáčce pak má tendenci tlačit na vnější zadní kolo a oblouk projíždět s lehkým náznakem přetáčivosti. Šestistupňový manuál je přesný a nechybí ani volba jízdních režimů včetně sportovního. Jen škoda, že v nejvyšší otáčkách motor trochu ztrácí na razanci. Celkově jezdí nový Focus výborně, takže můžeme k vnitřnímu prostoru přičíst ještě další silný argument v jeho prospěch.

Technologie? Ano, také máme 

Doby, kdy nejmodernější asistenční systémy byly výsadou nejluxusnějších aut, jsou dávno pryč. Dnes už je běžné nabízet nejrůznější technologické vychytávky také v nižší střední třídě a Focus toho je důkazem. Adaptivní LED světla plynule vykrývající auta v protisměru jsme zmínili, ale ještě jsme neřekli, že tenhle systém pracuje také v kombinaci s GPS a čtením značek, takže například ví, že najíždíte na kruhový objezd a podle toho upraví nastavení světel. Adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů a konečně také adaptivní vedení v pruhu, které Ford dosud nabídnout neuměl.

Ford Focus Kombi-32 Ford Focus Kombi-27 Ford Focus Kombi-31 Ford Focus Kombi-29

Zajímavý je také parkovací asistent, který jsme si ale museli vyzkoušet na jiném exempláři. Focus totiž umí zaparkovat do podélného i kolmého místa zcela sám. Řidič nejen že netočí volantem, ale ani neovládá pedály. Pouze drží po celou dobu manévru příslušné tlačítko. Logickou podmínkou je přítomnost automatu, což náš vůz neměl. Funguje to ale spolehlivě.

Těžký soupeř nejen pro Octavii

Nový Ford Focus se povedl. Čistě z pohledu celkových schopností představuje pro Škodu Octavia i ostatní soupeře v tolik populárním segmentu nižší střední třídy velký problém. Těžko hádat, nakolik se to odrazí i v prodejních výsledcích, ale pokud chcete něco trochu jiného než všudypřítomnou Octavii, je nový Focus vynikající alternativou.


Cena testovaného vozu: 564 990 Kč


Technické údaje Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost
MOTOR
Konstrukce: řadový tříválec s deaktivací jednoho válce, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem Continental RAAX
Zdvihový objem válců (cm3): 1497
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Kompresní poměr: 11,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 134 / 6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 240 / 1600
Převodovka: manuální šestistupňová
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 220
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,1/4,7/5,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4668
Šířka (mm): 1825
Výška (mm): 1494
Rozvor náprav (mm): 2700
Rozchod kol vpředu (mm): 1572
Rozchod kol vzadu (mm): 1566
Provozní hmotnost DIN (kg): 1408
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1950
Objem zavazadlového prostoru (l): 608/1653
Objem palivové nádrže (l): 52
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: McPherson
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: ventilované kotouče
Brzdy vzadu: plné kotouče
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 215/50 R17
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 215/50 R17
Test Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost ST-Line: Návrat mezi nejlepší
Ohodnoťte tento článek!
2.98 (59.56%) 45 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Proc si myslite, ze cituji: “Objem zavazadlového prostoru je parametr, který zákazníci v našich končinách sledují víc než bedlivě.”? IMHO ho sleduji spis novinari. Bezny uzivatel vi, ze pokud ma auto vic nez 0,4 kubiku, bohate to staci. Treba Octavia s batohem vzadu je uz odstrasujici priklad prekufreni z pohledu designu a jizdnich vlastnosti.

    • Jestli to je na můj příspěvek, tak si přečti tuto větu z testu:
      “Při normální jízdě je tahle patnáctistovka zapůjčená od Fiesty ST dokonale kultivovaná, tichá a netříválcová.”
      Pokud si ji tedy zapůjčili motor od Fiesty ST, tak proč nemá 147 kW / 290 Nm jako Fiesta ST, ale jen 134 kW / 240 Nm?
      A idioty si nechej pro sebe.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: