Moderní auta jsou stále častěji vybavena adaptivním tempomatem a systémem vedení v pruhu. Mnozí řidiči je ale používají neradi. Mimo jiné proto, že elektronika neřídí tak, jako by jeli oni sami – akceleruje příliš pomalu, nechává příliš velké mezery atd. Změnit by to měl inteligentní tempomat Hyundai se schopností strojového učení, píše Engadget.
Automobilka říká, že systém s označením SCC-ML bude udržovat takovou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, jakou by udržoval samotný řidič. Odstup i míru akcelerace bude navíc přizpůsobovat okolnímu provozu i aktuální rychlosti tak, aby v maximální možné míře napodobil vaše chování.
Jsme zvědavi, jaký bude přínos adaptivního tempomatu s umělou inteligencí v praxi. Hyundai totiž říká, že nebezpečné chování systém napodobovat nebude – a je otázkou, co všechno bude za nebezpečné považovat. Současné adaptivní tempomaty sice umožňují nastavit odstup, ale minimální vzdálenost vždy odpovídá časovému rozestupu dvou sekund. Ten je doporučován jako bezpečný, v hustém provozu se však dodržuje obtížně. Pokud se takto jede v levém pruhu, okolní řidiči vnímají vzdálenost jako příliš velkou a mají sklony na auto s dvousekundovým odstupem blikat, ať uhne, když nepředjíždí, nebo ho dokonce podjet.
Je to paradox. Zatímco řidiči vnímají auto jedoucí na adaptivní tempomat jako narušitele plynulosti provozu, ve skutečnosti tyto systémy naopak plynulost jízdy a propustnost komunikace významně zvyšují. Ford před časem ukázal, že už asi při třetinové penetraci adaptivního tempomatu je jízda plynulejší a přestává docházet ke vzniku „fantomových“ zácp v důsledku zbytečného brzdění.