+

  • Poměr ceny a přepravní kapacity
  • Motor s předpokladem dlouhodobé spolehlivosti
  • Levná pojistka i servis
  • Posuvné dveře (Dokker)
  • Možnost sedmi míst (Lodgy)

  • Spotřeba motoru 1.6 SCe
  • Omezená bezpečnostní výbava
  • Nepohodlné nastupování dozadu (Lodgy)

Jak Dokker, vzniklý jako osobní verze dodávky, tak čistokrevné MPV Lodgy mají v popisu práce vozit velké rodiny i s hromadami zavazadel. Který si tedy vybrat? Chcete sedm míst, nebo posuvné boční dveře?

Dacia si vypěstovala silnou základnu loajálních zákazníků, kteří oceňují nejen dobrý poměr hodnoty za peníze, ale i jednoduchý výběr. Kdo chce malý hatchback, dostane Sandero, kdo touží po módním SUV, vybere Dacii Duster a chatař sáhne po Loganu MCV. Jenže v zaběhnutém soukolí se vyskytlo dilema: dva modely sice odlišného původu, avšak podobného určení. Velkoprostorová Lodgy a osobní verze dodávky Dokker.

_DSC8117
Interiéry Lodgy a Dokkeru se téměř neliší, jsou pohledné
_DSC8159
Jen ergonomii by prospělo přesunutí některých spínačů výše

Rozhodování je o to obtížnější, že používají stejný technický základ a díky rozsáhlé racionalizaci se shoduje i značná část karoserií a interiérů. Společná je i výbava, jen její rozvržení do linií se v drobných detailech liší. Příplatky jsou však opět zpravidla obdobné a stejně vysoké. Vlastně lze hovořit o dvou stejných autech, lišících se jen střední a zadní částí karoserie. Unifikace jde tak daleko, že se shodují i přídě včetně masek, světlometů, nárazníků a blatníků. Pro objektivní srovnání jsme volili shodný motor, tedy osvědčenou nepřímovstřikovou atmosférickou šestnáctistovku Nissan HR16DE s variabilním časováním ventilů a výkonem 102 koní, která je pro český trh jedinou benzinovou volbou, a stejnou pseudoterénní výbavu Stepway. Při shodném rozvoru 2810 mm je Lodgy o 135 mm delší a na rozdíl od Dokkeru umí nabídnout sedm míst. Dokker kontruje o 132 mm vyšší stavbou a posuvnými bočními dveřmi, pro první dvě linie pravými, od verze Arctica výše oběma. Tím také zásadní jinakosti mezi vozy končí. Odlišné proporce karoserií ale přesto vyčarovaly řadu značných rozdílů, kterým se budeme věnovat dále.

_DSC8085
Výběr mohou ovlivnit i různé typy zadních dveří. Výklopné u Lodgy jsou poměrně nízko, avšak chrání před nepřízní počasí. Křídlové u Dokkeru usnadňují nakládání a přepravu, avšak zhoršují výhled dozadu

Při porovnávání ceníků zjistíte, že Dokker je o chlup levnější. V základní verzi 1.6 SCe Access o rovných 10 000 Kč, v naší Stepway (a ve většině ostatních) dokonce jen o pět tisíc. V nabídce objevíte i další odlišnost, odpovídající civilnějšímu původu Lodgy. Pro ni je totiž prostřední verze dieselu 1.5 dCi s výkonem 95 k základem, který lze nahradit vrcholnou se 115 k, zatímco pro Dokker je naopak vrcholem, přičemž dieselový start tvoří stejný motor s výkonem 75 k. Ten je s cenou 303 900 Kč ve střídmé linii Open zároveň nejdostupnějším dieselem pro oba atlety, zatímco za nejlevnější vznětová Lodgy 1.5 dCi 95 k ve vyšší linii Arctica si připlatíte 45 000 Kč.

Dacia Duster ACF: Kam nevyjede běžný Duster, tam vyjede Duster na pásech

Výbava obou modelů je až na detaily shodná a v obou případech platí, že první dvě linie nabízejí zcela spartánskou výbavu (chybí mj. klimatizace, u Dokkeru též výškové nastavování volantu i řidičova sedadla, v základní linii Access pak i centrální zamykání, elektrické ovládání oken či dělené zadní sedadlo) a vyhoví jen zcela nenáročným zájemcům. Naopak prostřední Arctica už nabízí vše důležité, je ovšem o padesát devět tisíc dražší než Access. V obou > případech se však i s příplatkem za navigaci vejdete do tří set tisíc, u Dokkeru dokonce i s metalízou. Doplatit dalších 21 000 Kč za naši Stepway už je pak otázkou preferencí. Kromě zbytných (ač efektních) exteriérových doplňků totiž do výbavy přidává už jen kožený volant a 16″ kola.

_DSC8124
Zavazadelníky jsou obrovské, avšak ne tolik, jak tvrdí výrobce. Ten totiž udává objemy podle normy ISO, zatímco většina ostatních používá VDA, kterou i my považujeme za standard
_DSC8154
Dokker (vlevo) nabízí méně litrů i ekonomičtější čalounění, ale nižší ložnou hranu a pohodlnější přístup. Rovněž nakládací otvor má proti Lodgy větší světlost (108 proti 90 cm)

Jízda je příjemnější v delší a nižší Lodgy, která je navíc trochu tišší. Spojitěji a plavněji péruje a ve vyšších rychlostech čiperněji zrychluje díky lepší aerodynamice. Dokker však rovněž není špatný, velmi dlouhý rozvor (shodný s Lodgy) mu dodává stabilitu a vzhledem k exponenciálně rostoucímu vnitřnímu hluku s ním stejně nebudete chtít jezdit moc rychle, takže vás nevýhody spojené s vyšším cestovním tempem příliš trápit nebudou. Nečekaným bonusem je v obou případech na dnešní dobu příjemně citlivé řízení s dobrou zpětnou vazbou, stejně jako okamžité reakce motoru. Ten sice ani s prázdným vozem příliš necvičí (s naloženým pak každé předjíždění vyžaduje rozvahu), ale v klidném tempu je spontánní a živý. Jen by mohl být úspornější; výsledný průměr z klidného jezdění prázdným autem 7,7 a 7,8 l na 100 km (Lodgy a Dokker) bychom akceptovali před deseti lety. Na dnešní dobu je hodně vysoký a znamená, že proti některým konkurentům zaplatíte za palivo na každých sto kilometrů jízdy několik desetikorun navíc.

_DSC8072
Dokker je větší v kolmém směru, Lodgy zase v podélném

Konečné zúčtování však v této kategorii přináší praktičnost. A zde Lodgy prohrává v disciplínách, kde jsme to nečekali. Například kvůli pevným úchytům bez možnosti posuvu jsou sedadla druhé řady poměrně vpředu, aby umožňovala nástup do třetí řady při zachování rozumné šířky dveří. Jenže to činí nastupování do druhé řady nejen poněkud krkolomným, ale zároveň omezuje i místo pro nohy tamtéž. A přesto se do třetí řady nenastupuje kolem tlustého C-sloupku snadno. Lodgy také, i přes baculaté proporce, překvapivě nabízí ve druhé řadě méně místa na šířku. Pohled do takřka bezedného kufru na­opak potěší, jeho rozměry jen obtížně hledají konkurenci. A spolu s téměř 600kg užitečnou hmotností umožňují i velké stěhování. Přesto je ložná hrana o 5 cm výše než u Dokkeru (60 proti 55 cm) a osoba vyšší než 183 cm se uhodí hlavou o vyklopené dveře. Tento problém se Dokkeru s křídlovými dveřmi netýká vůbec. Dokker samozřejmě drtivě vyhrává i nabídkou místa pro hlavu, ačkoliv zrovna v této disciplíně i Lodgy plní dobrý standard. Jen klobouk z hlavy si v ní musíte sundat…

_DSC8133
16″ kola jsou pro Stepway standardem, plastové poklice věrně napodobují vzhled litých disků
_DSC8167
K navigaci za 7500 Kč je třeba doobjednat ještě mapové podklady Evropy za další 3000 Kč

Dokker má sice o 10 cm kratší ložnou plochu, vynahrazuje to ale o plných 18 cm výše uloženým krytem a celkově výrazně vyšším prostorem pro zavazadla. Při pokusu o jeho plné využití je ovšem třeba dávat pozor na velmi ekonomicky provedené a zpracované čalounění stropu, trčící přímo do ložného prostoru. Ani obložení ostatních ploch nevypadá, že by si dalo líbit dlouhodobé špatné zacházení. S variabilitou nepočítejte ani u jednoho z konkurentů, u Lodgy navíc výrazně překážejí sklopená sedadla třetí řady. Naštěstí jdou docela snadno vyjmout z auta, jejich subtilní uchycení ovšem vyvolává otázky, zda by vydrželo silnější náraz vozu. Celkově je jejich přítomnost sice přínosem, avšak natolik relativizovaným různými vedlejšími nevýhodami, že jejich doobjednání za 18 000 Kč doporučujeme důkladně zvážit.

_DSC8144
Exteriérové doplňky verze Stepway sice vypadají šik, z praktického hlediska ale moc nepřinášejí
_DSC8119
Schránka na palubce je vyhrazena Dokkeru, Lodgy má místo ní jen poličku

Velkým trumfem Lodgy jsou posuvné zadní boční dveře. Sice vylučují otevírání příslušných bočních oken (někteří konkurenti už stahovací okna v „šoupačkách“ nabízejí), stačit musí jen vyklápění, ale nesmírně zlepšují využitelnost ve městě. A přímo revolučně usnadňují, spolu s vysokou světlostí dveřního otvoru, i ukládání dětské sedačky. A ty také přiklonily jazýček vah, dosud oscilující kolem neutrální polohy, definitivně ve prospěch Dokkeru.

Která automobilová značka má nejspokojenější zákazníky? Dacia, Kia nebo Toyota

Ani jeden z konkurentů se nenarodil pro rychlé transevropské lety, zejména ne s testovaným motorem. Velkou rodinu však na dovolenou dovezou klidným tempem oba. Lodgy trochu pohodlněji, Dokker zase mnohem praktičtěji. A to je spolu s poněkud nižší cenovkou pro mladou rodinu důležitější zpráva.

Dacia Dokker vs. Dacia Lodgy: Verdikt

Oba nabízejí v klidném tempu překvapivě příjemné svezení, i když pokusy o vyšší cestovní rychlost narazí na omezený potenciál a vysokou spotřebu motoru 1.6 SCe plus velmi ekonomické odhlučnění. Hlavní devízou je znamenitý vnitřní prostor a dnes už i výbava bez okatých mezer, samozřejmě za stále příjemné ceny. Ani v jednom případě však nečekejte variabilitu, což volitelně sedmimístné Lodgy omezilo prostor ve druhé řadě i pohodlnost nastupování. Dokker je v tomto ohledu lepší, i když je ještě trochu hlučnější a pomalejší. Jenže to cílové skupině zřejmě vadit nebude, a proto vítězí.

Foto: Petr Bača


Základní cena testovaných modelů: 214 900 Kč (Dokker), 224 900 Kč (Lodgy)
Technické údaje Dacia Dokker 1,6 SCe Dacia Lodgy 1,6 SCe
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1598 1598
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 75/5500 75/5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 150/4000 150/4000
Převodovka: pětistupňová manuální pětistupňová manuální
Poháněná kola: přední přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 12,3 11,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 170 172
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 7,8 7,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4363 4498
Šířka (mm): 1751 1751
Výška (mm): 1814 1682
Rozvor náprav (mm): 2810 2810
Provozní hmotnost (kg): 1149 1139
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1794 1788
Objem zavazadlového prostoru (l): 625 725
Objem palivové nádrže (l): 50 50
PROVOZNÍ NÁKLADY
Záruka auto/lak/rez (roky): 3/2/6 3/2/6
Servisní interval (km/roky) 20 000/1 20 000/1
Průměrná sazba servisní práce (Kč/h): 817 817
Zákonná a havar. pojistka na rok (Kč): 15 752 16 144 
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km (Kč) 3500 3500
Srovnávací test: Dacia Dokker vs. Dacia Lodgy
Ohodnoťte tento článek!
4.19 (83.7%) 27 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. ..trumfem Lodgy jsou posuvné zadní boční dveře…Dokker je v tomto ohledu lepší.. Autor motá Lodgy a Dokkera. Samozřejmě, posuvné boční dvěře mná jen Dokker. Pokud plánujete malou (tj, normální) rodinu (do počtu 2+3), je ideální volbou Dokker. Přístup k dětským autosedačkám vzadu je perfektní, právě díky posuvným dveřím a do Dokkera dáte vedle sebe opravdu tři dětské autosedačky, případně 2 a vedle může sedět dospělý. Zkoušeli jsme totéž v mnohem dražším Renaultu a nešlo to, kamarád ho pak kvůli tomu prodal, občas potřebuje, se dvěma dětmi, vzadu svézt babičku.
    Obě auta jezdí svižně, na dálnici v pohodě 130-140km/h, víc není potřeba, ani po městě to nejsou brzdy provozu. Doporučuji investovat do verze Stepway s plnou výbavou, tempomat je výborný, medianav a couvací kamera (u Dokkera nutnost) taky, všechny prvky výbavy jsou využitelné, bez klimy snad už auto ani nikdo nekupuje atd. V zimě je geniální věc vyhřívání sedaček. Jediná zbytečná věc, dle mého názoru, je loketní opěrka, ale to je individuální, někdo ji potřebuje, já ne…

  2. Ty efektní poklice jsou skutečné hliníky. Mám Dokker Stepway a není špatný. Chtělo by to jen trochu víc plastu vevnitř a vychytat pár much. Plasty kolem jsou k nezaplacení, hlavně před nákupákem. Zdá se mi i krapet vyšší než klasický Dokker, který máme jako služební, možná ale klame tělem.

    • Fakt hliníky? Buďto jen krmíš ucho, že vlastníš Dokker Stepway anebo se přes pupek nedokážeš sehnout ke kolům… Stačí se mrknout na výbavu: nechybí háček na sundávání poklic. Navíc při bližším pohledu na kola (což se tebe netýká) jsou vidět spony poklic a vše se “provalí” při poklepu…

  3. Nastupování v Lodgy do třetí řady sedadel je naprosto v pohodě. Jen se musí mimo sklopení opěradla zvednout i sedák ve druhé řadě.
    Navíc si do třetí řady pohodlně sednu i já se svými 187 cm.

  4. Doker špatný není,ale treba proti Renault Kangoo je strašně špatně odhlucnen.
    Zvuk od kol,vetru i motoru je fakt nepříjemný. Jako auto do práce dobre,jako rodinné blbost.
    Nov

PŘIDAT KOMENTÁŘ: