Snadnější odtah vraků z ulic? Na většinu z nich je zákon pořád krátký

22.01.2020
2 nové názory
Autor: Redakce Autobible
  • Poslanci schválili novelu zákona, která má usnadnit odtah vraků z ulic

  • Pomůže odstranit auta s registrační značkou a propadlou technickou kontrolou

  • Ostatní vraky budou pořád problém a majitele nepůjde jen tak dohledat

Znáte to auto, které je zaparkované ve vaší ulici už několik let? Nejdřív vypadalo normálně, pak začalo chátrat, splaskla mu kola a z listí mu plesniví karoserie. Přesto tu stojí dál, ač je v pražské modré zóně a mělo by každý den schytat alespoň jednu pokutu. Ani pravidelné čistění ulic mu nevadí, odtahová služba před nájezdem čistících vozů naloží jen vedle stojící auta, která jsou pěkná. To auto je vrak. A jen tak se ho nezbavíte.

Česká legislativa je na tyhle vozy krátká. A to tak moc, až se poslanci rozhodli změnit zákon o pozemních komunikacích. Nově se bude řešit, zda má podezřelé auto platnou technickou prohlídku. Pokud ne, vyzve se provozovatel vozu, aby ho odstranil. Když bude výzva bez odpovědi, odstraní ho vlastník komunikace a následně bude náklady na provozovateli vymáhat.

Nový život: z vraků klasického Fordu Mustang se stávají luxusní hodinky
Přečtěte si také:

Nový život: z vraků klasického Fordu Mustang se stávají luxusní hodinky

Jde bezesporu o pokrok, to se novele upřít nedá. Na druhou stranu se díky ní vyřeší problém jen částečně. Řada vraků totiž nemá registrační značku a VIN kód vozu je bez vloupání do něj prakticky nezjistitelný. Majitele proto nikdo nikdy nedohledá a tak vrak i po přijetí novely bude dál vesele hnít ve vaší ulici.

Problém je, že zatímco v realitě není nic těžkého vrak identifikovat, zákon se na něj dívá trochu jinak. Podle něj jde o: „Silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu technicky zjevně nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a jeho zprovoznění by si vyžádalo výměnu, doplnění či opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce tohoto vozu.“ Čili čtyři prasklé pneumatiky vrak nedělají, stejně tak ne olezlý lak, utržené zrcátko, rozbité okénko, vybydlený interiér. Většina odstavených aut tedy z této definice odpadá.

Výsledkem tak je, že novela zákona pomůže jen s malým procentem odstavených vozů, které překáží na ulici nebo hyzdí parkoviště před vaším domem. Jedinou možností, jak se aut nespadajících do definice zákona zbavit, je zjistit, zda netvoří překážku v provozu. To by je pak mohl na náklady provozovatele odstranit vlastník ulice, tedy obvykle město. Jestliže je ale vrak zaparkovaný správně, máte smůlu.

Česká republika má pořád téměř nejstarší vozový park v Evropě. Hlavní příčina zůstává stejná
Přečtěte si také:

Česká republika má pořád téměř nejstarší vozový park v Evropě. Hlavní příčina zůstává stejná

Zákon o pozemních komunikacích je vůči vrakům tedy mírný i po své novele. Tak moc, že bych se nedivil, kdyby se v hospodě nedomluvila parta místních chlapů a v pod rouškou tmy vrak neposunula víc do ulice, aby konečně tvořil překážku v provozu a město ho muselo chtě nechtě odtáhnout. Rozhodně nevyzývám k záškodnickému aktivismu. Dokud se však zákon pořádně nezmění, je na opuštěná auta v ulicích prostě příliš krátký a my kolem nich budeme dál jen bezmocně chodit.

František (neregistrovaný)
Kéž by něco takového bylo možné. Například tady u nás v okolí vím minimálně o třech nepojízdných autách ke kterým se nikdo nehlásí. Jedo tu stojí už snad rok a půl. Chápu, že taková likvidace aut prostě něco stojí, ale chtělo by to se jich zbavit. Jen zbytečně blokují místo.
ota (neregistrovaný)
tady je to jak u blbu - vse je na palici - proste cesky kocourkov ktery funguje jen v tomhle bordelu
  • Našli jste v článku chybu?