• Mladoboleslavská automobilka vstupuje do nové éry. Odhalila Škodu Enyaq

  • První český model na elektrické platformě MEB nabízí dojezd až 510 kilometrů

  • Má odvážný design, přídi dominuje nápadná svítící maska chladiče Crystal Face

  • Ve výbavě najdete head-up displej s rozšířenou realitou i největší obrazovku zábavního systému

  • Prvky Simply Clever zahrnují také čistič kabelů. Škrabka na led? Ta nemůže chybět

  • Škoda Enyaq se na silnicích objeví v 1. čtvrtletí 2021, cena lehce přesáhne jeden milion korun

Škoda vstupuje do nové éry. Odhalila svůj první plně elektrický model na platformě MEB. My jsme si už týden před premiérou mohli Škodu Enyaq prohlédnout na vlastní oči. Informace byly tajné až do této chvíle. Nyní vám můžeme pospat mladoboleslavskou novinku do posledního šroubku.

Enyaq s délkou 4 649 mm, šířkou 1879 mm a výškou 1 616 mm zapadá mezi kompaktní SUV Karoq a Kodiaq, přičemž blíž má k tomu většímu z dvojice. V sebevědomém provedení Founders Edition, což je limitovaná edice, jež vznikne v 1895 kusech (na oslavu 125. výročí založení automobilky), působí jako větší kus auta. Se světle zelenou metalízou kontrastují černé detaily, ať už jde o zpětná zrcátka, lemy prahů, lišty ohraničující rohy předního nárazníku nebo rámeček masky chladiče.

Škoda Favorit je nejdůležitější české auto, rozhodl britský časopis

Ta nese název Crystal Face. A ano, svítí! Pořádně nejen na výšku situovanými lamelami, ale i pásem, který je v horní části protíná. Tenhle prvek je ještě odvážnější než u opulentního BMW X6. Škoda Enyaq jej ve výbavě Founders Editon dostane v ceně, stejně tak ve verzi RS, ale ve variantě 80 iV už za příplatek. Nebude k dispozici jen pro základní model 60 iV, kde ho nahrazuje obyčejnější plastový „dekl“ tak, jak ho známe od řady jiných elektromobilů.

Svítící maska chladiče Crystal Face je výraznější než u opulentního BMW X6
Škoda Eynaq je SUV, ale při pohledu ze strany připomíná i stylové kombi

Proč se nová čelní maska jmenuje Crystal Face, je zřejmé. „Chtěli jsme opět vyzdvihnout historii českého křišťálu, ale zároveň posunout designový jazyk Škody trochu dál. Zejména nyní, když jde o elektrický vůz. Z Enyaqu čiší suverenita, s čímž nám pomohla i samotná platforma MEB. Ta vozu dala vyšší postoj, a proto máme SUV, pořád jsme ale zaměřeni na rodinu, na prostornost,“ říká designér exteriéru Škody Enyaq Dalibor Pantůček, když nás nadšeně provádí kolem vozu. Podle něj stála před jeho týmem unikátní výzva, protože jde o první plnohodnotný elektromobil. Řešily se tak nové technologie, nové homologace… Například čelní sklo je výrazně zkosené, aby se na něm dobře zobrazovaly údaje head-up displeje.

Rozměry Škody Enyaq vs. Kodiaq a Audi e-tron

Škoda Enyaq Škoda Kodiaq Audi e-tron
Délka (mm) 4649 4699 4901
Šířka (mm) 1879 1882 1935
Výška (mm) 1616 1685 1616
Rozvor náprav (mm) 2765 2790 2928

Usedáme do interiéru, na sedadlo řidiče. Je okamžitě jasné, že jsme ve Škodě. Může za to volant, jenž je totožný s novou Škodou Octavia, stejně tak vidíme i linii její palubní desky s vystouplým ostrůvkem uprostřed. Nad ním ale trůní nebývale velký 13palcový displej, což je poměrně nezvyklý rozměr nejen na Škodu, ale i na konkurenci. Naopak obrazovka v přístrojovém štítu se zdá být oproti velkoformátové ploše multimédií malá až titěrná.

Přisedá si k nám designér interiéru Marwan Khiat. „Možná se vám na první pohled ten malý displej zdá divný, ale má své opodstatnění. Enyaq má totiž velký head-up displej se systémem vložené reality, který na čelní sklo promítá opravdu hodně informací přímo do zorného pole. Proto jsme je nechtěli dublovat, aby řidiče příliš neobtěžovaly. Pro něj to tak bude za volantem nový zážitek,“ tvrdí Khiat. Tento head-up displej je pro Škodu také zásadní novinkou, umí zobrazovat navigační informace tak, že vypadají, jako by se kreslily přímo na silnici. Samozřejmostí je zobrazení rychlosti, dopravních značek nebo aktivace systémů pro jízdu v pruzích či adaptivního tempomatu.

Střih palubní desky navazuje na novou Škodu Octavia, je tu ale více měkčených materiálů

Auto si bude samozřejmě možné vybavit i další plejádou elektronických asistentů, z nichž některé si ve vozech Škoda také odbývají svou premiéru. Například funkce automatického parkování bude nově umět brzdit a zabránit střetu s chodci nebo objekty. Systémem Parkování na dálku zase bude možné ovládat auto pomocí chytrého mobilního telefonu přes aplikaci Škody. A nechybí ani nová funkce nazvaná Trénované parkování – řidič nejprve trasu třeba do své garáže projede sám a napodruhé už ji auto zopakuje. To vše jsou asistenty, které se objevovaly zatím jen ve vozech luxusních značek a to ještě poskrovnu.

Displej s úhlopříčkou 13 palců je zatím největším z nabídky Škody
Už žádné hádky o to to, kdo bude mít šťávu. Enyaq má dvě bezdrátové nabíječky

 

Zpět ale k interiéru. Ten zdobí na pohled luxusní dekory, které jsou na dotek měkké. „Auto je pro řidiče takovým druhým domovem. Chtěli jsme proto vytvořit domácí útulnou atmosféru. Pomohl nám s tím měkký materiál, ať už jde o výplň dveří nebo dekoraci palubní desky. Třeba pod displejem multimédií si teď pohodlně opřete ruku. Koleny se zase můžete bez obav dotýkat středové konzoly,“ vyzdvihuje Khiat a zároveň na středovou konzolu ukazuje – díky tomu, že auto stojí na platformě MEB, nabízí poměrně praktické řešení v podobě odkládacích prostor ve dvou úrovních. Nahoře pak najdete jen tlačítko parkovací brzdy a ovladač převodovky.

Prostornost jako samozřejmost

Zajímavou novinkou jsou i samotná sedadla ve Škodě Enyaq. Ne, že by se nějak výrazněji měnil jejich tvar, ale bylo potřeba vyřešit nutnost umístění airbagu, který v případě těžké nehody vystřelí mezi řidiče a spolujezdce a tím zabrání tomu, aby se o sebe navzájem zranili. „Navíc jsme vsadili na ekologické materiály, které jsou více přátelské k přírodě,“ ukazuje nám designér štítek na sedadle s nápisem „eco olive leather“. Pokud by byla sedadla potažena třeba látkou, bude ji ze 40 procent tvořit přírodní vlna a ze zbývajících 60 procent polyester vyrobený z recyklovaných PET lahví. Sedadla jsou pak označena štítkem „wool blend performance“.

Na zadních sedadlech je místa dost a to v oblasti před koleny i nad hlavou
Za volantem se sedí jako v klasickém SUV, řidič má k dispozici velký head-up displej

Za volantem se cítíme jako v prostorném SUV, navíc je na první pohled patrná dobrá ergonomie díky čistému designu. Zatím si ale nebylo možné vyzkoušet například to, jak snadno se bude na středovém displeji hledat třeba ovládání klimatizace a jak rychlé budou reakce systému. Není nutné zdůrazňovat, že Škoda nyní hraje na naprosté minimum tlačítek a vše se řeší přes displej. Řidiči by ale měla pomoci i virtuální asistentka Laura, která rozumí slovům celkem v 15 jazycích, z toho v šesti zvládá rozklíčovat i celé věty. Android Auto nebo Apple CarPlay jsou už dnes standardem, Enyaq ale nabídne jejich bezdrátové verze. Na palubě bude zabudovaná i virtuální karta eSIM, která zaručí on-line připojení a případné aktualizace softwaru nebo mapových podkladů navigace.

Stejně tak jsme zatím neměli možnost změřit interiér Škody Enyaq, nicméně redaktor dlouhý 192 cm si nejprve nastavil přední sedadlo na sebe a pak si sedl do druhé řady. Místa na kolena bylo víc než dost a totéž platí i o prostoru nad hlavou. Není divu, že je ještě v plánu varianta nového elektromobilu ve formátu SUV-kupé, která bude ještě sportovněji střižená.

Se Škodou Enyaq jsme se už i svezli, tenkrát ale ještě v zamaskovaném předprodukčním modelu:

Víme, jak jezdí a jak vypadá Škoda Enyaq. České elektrické skeptiky by přesvědčit mohla

Škoda Enyaq je možná SUV elektrické budoucnosti, ale i tak se může stát, že bude zajímat řadu českých chalupářů počítajících každý litr prostoru v zavazadelníku. Pro ně máme dobrou zprávu – základní objem kufru činí 585 litrů. To je sice méně než v případě Škody Kodiaq (650 litrů), ale zase víc než u Škody Karoq, která má 521 litrů. Zadní sedadla budou samozřejmě sklopná a dělená v klasickém poměru 40:60. Nechybí ani vyklápěcí průchodka na delší předměty, třeba na lyže.

A nebyla by to Škoda, kdyby zapomněla na známé prvky Simply Clever a nepřidala navíc další. Škrabka s měrkou dezénu se přesunula do pátých dveří u zavazadlového prostoru, takže ji nikdo neodcizí z víčka zásuvky. Simply Clever se ale chytře zaměřilo i na příslušenství k elektromobilů. Pod podlahou kufru tak najdeme praktický kryt na zásuvky, čistič kabelů nebo rukavice, které usnadní manipulaci s kabely třeba v zimě nebo za nevlídného počasí. V kufru je i integrovaná taška na kabel, nebude se vám tak v zavazadelníku jen tak povalovat.

Zadokolku, nebo 4×4?

Škoda nezapomněla upozornit na to, že se s uvedením Enyaqu de facto tak trochu vrací ke kořenům. Elektromobil má totiž v základním provedení jednu jednotku, která pohání zadní kola. Zadokolku přitom naposledy Mladá Boleslav vyráběla před 30 lety, byla to Škoda 130. Je ale jasné, že obě auta jinak nemají nic společného. Základní verze se jmenuje Škoda Enyaq 60 iV a používá elektromotor o síle 132 kW (180 k) a 310 Nm. Akceleruje z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a díky li-ion baterii s kapacitou 62 kWh ujede na jedno nabití 390 kilometrů. Vyšší verze Enyaq 80 iV má už výkon 150 kW (204 k) a stejných 310 Nm, stovku zvládá o dvě desetinky rychleji. Má ale větší baterii, jež pojme 82 kWh elektrické energie. To znamená největší dojezd ze všech motorizací – 510 kilometrů.

Přehled parametrů všech v Česku dostupných verzí Škody Enyaq

Enyaq iV 60 80 80X (4x4) RS (4x4)
Kapacita max./využitelná (kWh) 62/58 82/77 82/77 82/77
Max. výkon (kW) 132 150 195 225
Max. točivý moment (Nm) 310 310 425 460
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 8,5 6,9 6,2
Nejvyšší rychlost (km/h) 160 160 160 180
Dojezd WLTP (km) 390 510 460 460

Enyaq se ale na českém trhu bude nabízet i ve dvou provedeních s pohonem všech kol, který zajistí druhý elektromotor umístěný na přední nápravě. Model 80x iV má tak kombinovanou sílu 195 kW (265 k) a točivý moment 425 Nm. Logicky odčerpává elektřinu z 82kWh baterie rychleji a tak mu vystačí na 460 kilometrů. Stovku ale pokoří výrazně rychleji, konkrétně za 6,9 sekundy. Vůbec nejrychlejší Enyaq RS iV k tomu potřebuje dokonce jen 6,2 sekundy. Tento model má dokonce i vyšší maximální rychlost – 180 km/h proti 160 km/h u ostatních variant. Také on slibuje dojezd 460 kilometrů na jedno nabití.

Volkswagen ID.3 v Česku pod milion nekoupíte. Jak si stojí oproti konkurenci?

Elektromobil přitom nabídne hned několik způsobů doplňování elektrické energie. Palubní nabíječka má maximální výkon 125 kW, tudíž může využít i velmi výkonné veřejné rychlonabíječky. Z nich by měla v provedení s 82kWh baterií zvládnout dobít z pěti na 80 procent kapacity za 38 minut. Majitelé vozu si také mohou do své garáže doobjednat wallbox s chytrým managementem, jenž umožní dobíjení výkonem 11 kW. K němu je potřeba mít auto připojeno na šest až osm hodin. Možností je i nabíječka pro 230 a 400V zásuvky.

Při manipulaci s kabely se neušpiníte. Jsou tu rukavice, kryt zásuvky i čistička
Škrabka se schovala do hrany dveří, ve víčku zásuvky by byla terčen zlodějů

Škoda u dobíjení řeší i problém s tím, že majitelé elektromobilů musí povětšinou u energetických společností používat hned několik předplacených služeb. Nabízí proto kartu MyŠkoda Powerpass. Ta by měla umožnit dobíjení z celkem 195 tisíc dobíjecích stanic na území Evropské unie. Škoda se navíc zapojuje do výstavby sítě stanic Ionity, které jsou už i v Česku. Firmám i soukromníkům pak nabízí dvě varianty wallboxů, které mohou být chráněné kartou s RFID čipem a vybaveny vlastním certifikovaným elektroměrem.

Škoda Enyaq: Zahájení prodeje a cena pro český trh

Zbývá tedy jediná otázka, kterou jsme Škodě při představení jejího prvního elektromobilu na platformě MEB položili: Kolik bude stát a kdy začne jezdit? Škoda Enyaq začíná na ceně 1 059 900 korun, která je určena pro model 60 iV. Podařilo se jí tedy splnit slib, že bude stát jako Škoda Kodiaq, v tomto případě je o něco nižší než jeho verze Scout 2.0 TDI DSG 4×4. Auto je možné objednávat od 3. září, první vozy se na silnicích objeví na přelomu února a března příštího roku. Na jaro je také plánované zahájení prodeje verze Founders Edition, jejíž cenu Mladá Boleslav zveřejní později.

Co říkáte na design sériové Škody Enyaq?

Škoda Enyaq iV na vlastní oči: Jak vypadá, kolik ujede, jakou má výbavu a kolik stojí?
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84.29%) 14 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: