Je rychlejší auto, nebo hromadná doprava? Tahle mapa vám to jasně ukáže

  • Mapa analytika Jindry Lacka vizualizuje rozdíly v dojezdových časech

  • Jako cílovou destinaci zvolil autor stanici metra Pankrác v Praze

  • Veřejná doprava je rychlejší mezi městy na hlavním železničním koridoru, jinde vede auto

Vážně míněná i humorná srovnání různých druhů dopravy jsme viděli už mnohokrát. Je to mediálně vděčné a většinou není problém vymyslet test tak, aby vyšel, jak si jeho pořadatel přeje. Ať už ve prospěch kola, auta nebo hromadné dopravy. Většina takovýchto zkoušek se nicméně odehrává na krátkých trasách, u nás typicky v Praze. Analytik Jindra Lacko na to šel jinak.

Položil si otázku, jak dlouho trvá, než se z různých míst České republiky dostane člověk do Prahy na Pankrác. Jednou hromadnou dopravou, podruhé autem. Podrobnosti zveřejnil na svém blogu spolu s výsledky vizualizovanými ve formě mapy. Zelené oblasti jsou ty, odkud se dostanete do Prahy rychleji vlakem nebo autobusem. Červené znázorňují náskok auta. Čím tmavší barva, tím větší náskok.

Na pohled je to jednoznačné. Jak uvádí i sám Jindra Lacko, s výjimkou několika měst na drážním koridoru mezi Prahou a Ostravou je auto vždy rychlejší. Někdy i velmi výrazně. Což pro někoho nemusí být rozhodující. „Tyto řádky vznikají ve vlaku na cestě do Kolína, který sice jede o pět minut pomaleji nežli by trvala srovnatelná cesta autem, ale zato nabízí mnohem produktivnější trávení času nežli tupé kroucení volantem v koloně :),“ uvádí v závěru svého příspěvku sám autor mapy.

Pokud jde ale čistě o rychlost přepravy, je zjevné, že veřejná doprava není automobilu rovnocenná. My ještě dodáme, že srovnání by pravděpodobně vyznělo ještě výrazněji v neprospěch hromadné dopravy, kdyby se jako cíl zvolilo odlehlé místo dejme tomu někde v srdci Vysočiny nebo v okrajových částech země.

Kompletní mapu s možností přiblížení si prohlédněte přímo na blogu Jindry Lacka.

Je rychlejší auto, nebo hromadná doprava? Tahle mapa vám to jasně ukáže
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (64.71%) 85 hlas/ů
Sdílejte

17 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den.
    Nejsem zrovna příznivcem hromadné dopravy. Nevím z čeho čerpáte informace ale například cesta autem z Pardubic na Pankrác (cca 123 km za 77 minut, průměr více než 95km/hod) je holá utopie.
    Možná v noci a s Bugatti Veyron.

  2. A to zde není uvažováno, že se musíte na nejbližší nádraží nějak dopravit a v Praze do cíle opět. A od nás minimálně se 2 přestupy, většinou však 3-4. Což v autě už neřešíte.

  3. Ono se řekne ,,jezdit sockou“. Bydlíme 10 km od Plzně a dcera studuje v Brně a bydlí na Krpoli. Sockou to v praxi znamená: autobus, tramvaj, 1. vlak, 2. vlak, šalina. Když má štěstí dává to za cca 5 hodin. Když ne může se to protáhnout i na 7 hodin.
    Když funguje dálniční síť tak to zvládnu za 3,5 hoďky, ale momentálně jezdím přes Tábor za cca 4 hodiny.
    Takže za mě je volba jasná.

    • Vy v Brně pracujete nebo ji tam jen vozíte? Nevýhodu HD vidím ve vašem případě i v tom, že jsou nutná 4 přesedání. Do je opruz.

      Když jsem zhlédnul rozdíly v oblasti, kde bydlím, tak to ukazuje docela nesmysly.
      Město které leží na koridoru a zastavují tam přímé vlaky do Prahy má horší čas HD než dvě okolní obce.
      Obec, kde bydlím má lepší čas HD než, město ze kterého můžu jet přímým vlakem do Prahy. Busem+pěšky to na trvá tak 25 min, abych se na daný vlak dostal.

      Zajímavý je Brodek u Přerova odkud to trvá HD 174 min, z Přerova 202 min. To není rozdíl zanedbatelný, ale skoro půl hodiny.

      Bludov (public: 159 min) a Zábřeh (148 min). Z Bludova jede vlak do Zábřehu 10 minut, ale na vlak je to ze středu obce (u Zámku) 2,5 km. Autobusem trvá cesta do Zábřehu na nádraží 24 minut.

      Takových nedostatků je tam nepočítaně.

  4. Letos v dubnu v pracovní den dopoledne jsem to zvládnul z Prahy do Chrudimi i zpět (po D11 k HK, pak D35 skrz PU atd.) a časově to odpovídalo. Bugatti Veyron nemám, vlastním Toyotu Corollu a maximální povolenou rychlost obvykle nepřekračuji.

  5. A to je jen čistý čas jízdy od nástupní stanice do výstupní nebo průměrný čas dojezdu + chůze ze stanice do náhodně vybrané budovy na území ČR? A časy odjezdu jsou voleny tak aby vyhovovaly jízdnímu řádu nebo jsou též voleny náhodně a je připočtena střední doba čekání na odjezd? Podle zkušenosti a mého odhadu bych skoro tipoval, že platí vždy to první 🙂

  6. Ono taky někdy nejde o to,zda tam budu dřív autem nebo dopravou, ale taky jestli tam budu tehdy kdy potřebuji já a ne kdy přifrčí doprava. Což mi ani na krátkou vzdálenost nikdy nevychází.A přesně dopravou přijedu na nádraží, autem na místo.

  7. Zajímavý ale moc se mi tomu nechce věřit, teda ne tomu co jezdím normálně
    Bus+metro Vary-Florenc-Pankrác, je celkově 140 minut podle té mapy 180 no nevím ale budiž
    Autem to má být 111 minut, tomu se mi taky nechce věřit, od Klokočky (Praha 8 okraj, nejbližší “funkční bod měření”) je to 95-105 minut, mi neříkejte že z okraje Prahy až na Pankrác se dá dostat za 6-16 minut, bez ohledu na zácpy nevím nevím
    Každopádně tak či tak raději bus

  8. Myslím, že autem je to rychlejší – od bytu na Pankrác a hlavně zavazadlo jaké chci – auto to uveze a na co bych jinak to auto měl, když bych jezdil “sockou”. Fakt je, že jsou tam limity, já jsem jezdil minulých 20 let nejméně jednou týdně kolem 6:00 Brno- Praha – Průmyslová , ale na dálnici jsem se nikdy nejel víc než 135 km/h – tedy myslím průměr. Odpoledne Praha-Brno to už bylo slabší. Takže záleží na čase cesty,

  9. Je to výborný nápad, ale ve vyhodnocení jsou velké nedostatky, které hrubě zvýhodňují přepravu autem. Už jsem to napsal na twitter autorovi.

    • Nemyslel jste to přesně opačně? Naopak je hrubě zvýhodněna hromadná doprava, protože v mapě se počítá s tím, že bydlíte vždy na nádraží a jako čas příjezdu je zvoleno dopoledne pracovního dne. Kdyby byla třeba jako čas příjezdu zvolena 6. hodina ranní v neděli, tak bude hromadná doprava z většiny míst o mnoho hodin pomalejší, než auto.

      • Podívejte se na Twitter, máte špatné informace o výpočtu.
        Zde to nemá cenu řešit. Článek bezhlavě popisuje něčí práci aniž by ji někdo oponoval. Samozřejmě automobil bude (až na pár vyjímek) rychlejší, to nikdo nezpochybňuje. Problémem je: o kolik?

  10. zajímavá by byla takováhle podrobná mapa prahy , rozvrstvená do různých časů, a současně s porovnáním cen (nezapomínaje, kolik se ročně utopí v mhd miliard(někde jsem se tuším dočetl, že za jízdné se vybere 3,7 ale dotace jsou 14 takže reálná cena jízdného 24=cca 115)

  11. Já tedy moc často do Prahy na Pankrác nejezdím (naštěstí neznám nikoho, kdo by tam seděl 🙂 ), ale dělal jsem si vlastní porovnání při cestě z malé vesnice na jih od Brna do centra Brna.
    1) Cesta vlakem – 1 přestup – celkový čas od východu z domu (asi 250m na ČD) do výstupu v Brně na hl.nádraží = 65 minut + na jízdenku IDS mám dalších 85 minut na cestování MHD po Brně
    2) Cesta autem = 51 minut + musím řešit kde zaparkuji, takže opravdu autem jezdím jenom na velký nákup, nebo do divadla…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: