Šéf vývoje motorů Škody se pro iDnes.cz rozpovídal o emisních normách. Představují neuvěřitelnou zátěž

24 nových názorů
Zdroj: Lukáš Dittrich
  • Šéf vývoje motorů a podvozků Škoda Martin Hrdlička poskytl iDnes.cz obsáhlý rozhovor o komplikacích, jimž automobilka čelí při homologaci aut podle nových norem

  • Aktuálně vstoupila v platnost norma, kvůli které se nově musí měřit všechny prodávané automobily dle metodiky WLTP

  • Od roku 2018 do roku 2020 budou přidávány další nové zkoušky 

  • Pro automobilky to znamená podstatné navýšení práce, kterou obnáší testování

  • Složité je už jen se v předpisech vůbec vyznat 

Emisní předpisy Euro vypadají na první pohled celkem jednoduše, ale ne vždy si člověk dokáže úplně přesně představit, co v praxi znamenají pro automobilky s rozsáhlým výrobním programem. Dříve šlo o relativně přehlednou a jasnou záležitost, ale od příchodu normy Euro 6c, platné od loňského roku pro všechny nově uváděné typy, se vše začalo komplikovat. Administrativa spojená s úpravami a následnými testy podle neustále se měnících předpisů je čím dál náročnější. V obsáhlém rozhovoru pro iDnes.cz na to poukázal šéf vývoje motorů a podvozků Škoda Martin Hrdlička (celý rozhovor).

Euro 6c se totiž dělí na dvě části. Norma Euro 6-ZD zpřísnila produkci pevných částic benzinových motorů (platí od minulého roku pro nové modely a od letošního září pro všechny prodávané vozy), zatímco Euro 6-AD zavádí porovnání laboratorních výsledků s výsledky naměřenými v reálném provozu. Zatím se to týká pouze nově uváděných typů.

Vidíte, ještě jsme ani pořádně nenahlédli do budoucnosti a už tu máme hned několik různých skupin automobilů vyžadujících odlišné způsoby testování. Právě tohle aktuálně trápí automobilky nejvíc.

Skryté problémy WLTP a RDE

Už samotné novinky v podobě měření dle normy WLTP a v reálném provozu v sobě obsahují řadu skrytých problémů, o kterých se nemluví. Jak Martin Hrdlička vysvětlil v rozhovoru, samotné měření ve zkušebně sice zabere jen půl hodiny, jenže hodně času spolkne příprava. Auto musí před hlavním měřením strávit 6 až 36 hodin v klidu ve velké garáži tak, aby teplota motoru a oleje byla 23 °C. Zároveň je potřeba toto opakovat při teplotě -7 °C a pro jistotu ještě při 14 °C, což je v Evropě průměrná teplota. Předepsané je i vybavení laboratoře, složení paliva (to stojí 5 eur za litr), před měřením se musí nakalibrovat měřicí přístroje a tak dále.

Doporučujeme: Opel ukazuje, jak se změní udávaná spotřeba s metodikou WLTP

V případě RDE (měření v reálném provozu) je potřeba na auto namontovat měřicí zařízení, instalovat nezávislý zdroj energie a vše pečlivě naplánovat, protože musí být splněno zhruba 30 podmínek (je daná maximální a minimální teplota, nejvyšší nadmořská výška nebo poměr městského provozu a dálnice). Pokud je některá z nich porušena, měření je neplatné. Zda byl pokus platný, to se ale automobilky dozví až po vyhodnocení. U každé testované varianty je zapotřebí tří platných měření. Ve výsledku zabere pouze testování dle RDE 4 až 5 týdnů. U WLTP to je ještě víc. „Po zavedení WLTP je samotné měření časově pětkrát náročnější, než bylo podle metodiky NEDC. Vše se musí měřit třikrát, hora výsledků zabere delší dobu ve zpracování jak u nás, tak na úřadech. Celý proces se prodloužil minimálně o 8-10 týdnů a to máme stovky variant a kombinací motoru a převodovky,“ říká Hrdlička.

A protože jsou evropské předpisy velmi podrobné, lidé z automobilek, kteří mají homologace na starost, musí mít také dokonale nastudovaný oficiální dokument čítající 1430 stran. A další strany předpisů neustále přibývají). V případě starší normy NEDC jich bylo 280.

Co přijde dál? 

Metodiky WLTP a RDE jsou pouze začátek, další změny následují. Příští rok se zpřísní pro nově uváděné typy takzvaný Conformity Factor, podle kterého se naměřené emise přepočítávají. Automobilky zároveň budou muset začít sledovat tento poměr (ovšem v původní výši 2,1) také u všech ostatních prodávaných modelů.

Opel WLTP RDE _1 Pro připomenutí schéma nastupujících norem tak, jak ho dříve zveřejnila automobilka Opel. Tyto termíny se týkají všech prodávaných automobilů. Nově uváděné typy jsou o rok napřed

Výrobci se současně budou muset od příštího roku vypořádat také s přidáním normy ISC (In Service Conformity Testing), kde nezávislá autorita bude moci otestovat i několik let staré auto, zda stále plní původní limity. Aby toho nebylo málo, přijde ještě zkouška EVAP, v rámci které je auto zavřeno do hermeticky uzavřené komory a po dobu 24 hodin z něj nesmí uniknout více než 4 gramy uhlovodíků. To se testuje už dnes, ale EVAP prodlouží testovací dobu na 48 hodin. Takže nejen vyšší nároky na těsnost celé palivové soustavy, ale opět další navýšení časové náročnosti.

Doporučujeme: Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h emise nesníží. Ukázala to studie ADAC

V roce 2020 by měl dorazit další nový předpis, který nařizuje neustálé online sledování emisí během jízdy vozu. Jak přesně bude novinka vypadat, to se zatím neví, což ukazuje na další problém. Úředníci schvalují různé změny na poslední chvíli a automobilky nemají dost času na přípravu. Proto dnes mnozí výrobci dočasně zdaleka nenabízí tolik modelů, jak v minulosti.

Škoda navíc musí zároveň řešit i jiné regiony, kde platí jiné předpisy. „Do toho stále pracujeme i s emisní normou Euro 5, která platí v Rusku, ale i Euro 4, se kterou stále pracují například v Albánii. V Indii pak mají vlastní systém norem Bharat, v Číně zase aktuálně C5 a chystají se zavést C6,“ uvedl Martin Hrdlička.

Celý rozhovor si můžete přečíst na iDnesu.

Clyde (neregistrovaný)
My brother suggested I may like this website. He was entirely right. This publish truly made my day. You cann't imagine just how a lot time I had spent for this information! Thank you!|
Angel (neregistrovaný)
Hi there, yes this post is in fact pleasant and I have learned lot of things from it on the topic of blogging. thanks.|
Josie (neregistrovaný)
Currently it seems like Drupal is the best blogging platform out there right now. (from what I've read) Is that what you're using on your blog?|
Effie (neregistrovaný)
My brother suggested I may like this website. He was once entirely right. This put up truly made my day. You can not believe just how a lot time I had spent for this information! Thank you!|
Kendall (neregistrovaný)
I have learn some excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I surprise how a lot attempt you put to create one of these great informative web site.|
Hyman (neregistrovaný)
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading? I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.|
Stefany (neregistrovaný)
I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.|
Robt (neregistrovaný)
I was suggested this web site via my cousin. I'm no longer certain whether this submit is written by means of him as nobody else realize such particular about my difficulty. You're incredible! Thanks!|
Meggan (neregistrovaný)
This piece of writing will assist the internet users for creating new web site or even a weblog from start to end.|
Rocky (neregistrovaný)
always i used to read smaller articles that also clear their motive, and that is also happening with this piece of writing which I am reading here.|
Marguerite (neregistrovaný)
Its like you read my mind! You seem to grasp so much about this, such as you wrote the e book in it or something. I feel that you just can do with some p.c. to force the message home a bit, but other than that, this is excellent blog. A great read. I will certainly be back.|
Corliss (neregistrovaný)
I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.|
Patrick (neregistrovaný)
I have read so many articles regarding the blogger lovers however this article is truly a pleasant article, keep it up.|
Lourie (neregistrovaný)
Hi there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to stop hackers?|
Otilia (neregistrovaný)
Hello, I desire to subscribe for this weblog to obtain latest updates, thus where can i do it please help out.|
Thanh (neregistrovaný)
I get pleasure from, lead to I found exactly what I was looking for. You have ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye|
Oscar (neregistrovaný)
I was curious if you ever thought of changing the layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures. Maybe you could space it out better?|
Rodney (neregistrovaný)
I've read several good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how so much effort you place to create the sort of fantastic informative website.|
Christian (neregistrovaný)
Howdy! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one? Thanks a lot!|
download adguard 3 premium apk (neregistrovaný)
Hello my family member! I wish to say that this post is amazing, great written and include approximately all significant infos. I'd like to look more posts like this .|
acronis true image activation key (neregistrovaný)
Howdy! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my iphone. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem. If you have any recommendations, please share. With thanks!|
acronis true image free download (neregistrovaný)
I blog frequently and I truly appreciate your content. Your article has truly peaked my interest. I am going to book mark your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your RSS feed too.|
Lojza (neregistrovaný)
Nechapu ze si stezujou, vsak to maji bohate zaplacene. To je jedna vec, dalsi vec je ze se nevykaslou na nekvalitni 3valce. A posledni vec, protoze skodovka investovala mnoho penez do vyvoje spalovacich motoru tak jentak neprejdou, co neprejdou oni to ani nezkusi s elektro auty.
  • Našli jste v článku chybu?