• Kompaktní SUV Audi Q3 vjíždí do modelového roku 2019 ve druhé generaci

  • Ve srovnání s předchůdcem nabízí výrazně více prostoru pro lidi i zavazadla

  • Design vychází ze stylu představeného vlajkovou lodí řady Q

  • Zpočátku budou k mání tři motorizace. Všechny mají filtr pevných částic

  • Patnáctistovka se dodává jen s předním pohonem a verze 35 TDI quattro je jediná, ke které lze objednat manuál

  • Ve verzi 45 TFSI je Audi Q3 něco jako ostrý hatchback mezi kompaktními crossovery

  • České ceny budou začínat někde okolo 670 tisíc korun

Audi Q3 první generace bylo v roce 2012 jedním z prvních kompaktních SUV v prémiovém segmentu. Prodalo se jich více než milion a v domácím Německu se Q3 etablovala jako oblíbený model třeba i v autoškolách. Druhá generace, kterou jsme poprvé vyzkoušeli v italských Dolomitech, má však ambice oslovit ještě širší publikum včetně rodin.

Proto výrazně narostla. Oproti předchůdci má Audi Q3 2019 o 77 mm delší rozvor a karoserie se prodloužila bezmála o deset centimetrů. Výsledek? V kombinaci se zdařilým obestavěním prostoru a posuvnými zadními sedadly to znamená mnohem více místa vzadu. Dva dospělí muži průměrného vzrůstu se za sebou usadí zcela pohodlně. I díky tomu, že pod předním sedadlem je dostatek místa pro chodidla, takže není nutné sedět s pokrčenými koleny. Zavazadlový prostor má objem 530 litrů, což zhruba odpovídá kompaktním kombi. Sklopením zadních opěradel ho lze zvětšit na 1525 l.

Audi Q3 019
S novým Audi Q3 jsme se poprvé projeli v italských Dolomitech včetně Passo Sella, jednoho z nejznámějších místních průsmyků. Tohle je model 45 TFSI ve výrazném oranžovém odstínu Puls

Pro zajímavost se podívejte na porovnání základních rozměrů s konkurenty. Zejména s BMW X1, kterého Audi považuje za hlavního konkurenta nové Q3 (třída GLA je přece jen letitá a čeká na nástupce):

Model Audi Q3 BMW X1 Mercedes-Benz GLA
Délka (mm): 4485 4439 4417
Šířka (mm): 1849 1821 1804
Výška (mm): 1585 1612 1494
Rozvor náprav (mm): 2680 2670 2699
Zavazadlový prostor (l): 530-1525 505-1550 421-1235

Design odpovídá nejaktuálnějšímu tvarosloví SUV značky Audi. Podobně jako velká Q8 má Q3 dramatickou osmiúhelníkovou masku a zvýrazněné linie blatníků, inspirované legendárním kupé Ur Quattro z 80. let. Vzniká tak dojem pevného, široce rozkročeného postoje. A není patrný jen zvenku. Stupňovitá linie zadních blatníků je dobře vidět i ve zpětných zrcátkách.

Audi Q3 2019
Dvacetipalcová litá kola ještě zdůrazňují atletické proporce karoserie. V kombinaci se sportovním odpružením se ale příliš nehodí na silnice se špatným povrchem

Interiér prošel stejně rozsáhlou proměnou jako exteriér. Mnohoúhelníky s ostrými hranami, rozlehlé plochy a efektní velké displeje, to je styl, který známe už z nejnovější generace velkých Audi, opět včetně Q8. Q3 však nemá ventilační otvory natažené přes celou šířku palubní desky. Místo nich přidává jiný detail: dekorační plochy z Alcantary. Na výběr je několik odstínů a lidé z Audi se na prezentaci dušovali, že materiál bude vypadat dobře i po letech. Prý ho důkladně testovali na odolnost vůči slunečnímu záření, ohmatání i umaštění a několik původně zvažovaných odstínů nakonec vyřadili, protože si nedokázaly zachovat původní senzorické vlastnosti.

Audi Q3 2019 interiér
Na rozdíl od nejnovějších „velkých“ modelů Audi nemá Q3 ventilační otvory přes celou palubní desku ani ovládání klimatizace před spodní displej. Místo něj tu jsou – zaplaťpánbůh – stará dobrá tlačítka a otočné knoflíky

Pozice za volantem je příjemně „normální“. Nesedíte jako na bidýlku. Před sebou máte digitální „virtuální“ kokpit. Přepínat tentokrát můžete nejen rozložení jednotlivých prvků, ale i grafický styl. Jejich nabídku najdete v menu systému MMI, jehož velká dotyková obrazovka je zde natočena směrem k řidiči a využívá stejný vzhled grafického rozhraní jako ve velkých modelech. Na rozdíl od nich tu však už není spodní displej. Klimatizace se ovládá tradičními knoflíky a tlačítky. Pokud jde o nás, je to jenom dobře.

Prohlídce nového Audi Q3 jsme se nicméně docela obsáhle věnovali už při jeho statické premiéře:

Audi Q3 druhé generace je hezčí, modernější a výrazně prostornější (+videodojmy)

Proto raději pospěšme za volant.

Audi Q3 přijde na trh se třemi motory: 35 TFSI (1,5 l, 110 kW), 45 TFSI (2,0 l, 169 kW) a 35 TDI (2,0 l, 110 kW). Patnáctistovka se dodává jen s předním pohonem a verze 35 TDI quattro je jediná, ke které lze objednat manuál. Stejně jako u jiných koncernových modelů na platformě MQB jsou motory pochopitelně uloženy napříč. Pohon všech kol u verzí quattro zajišťuje elektronicky ovládaná mezinápravová lamelová spojka (dříve známá jako Haldex), automat je vždy dvouspojková sedmistupňová skříň „S tronic“ se spojkami v olejové lázni. Všechny plánované motorizace včetně základních technických údajů najdete pro přehlednost v tabulce:

Motorizace 35 TFSI 40 TFSI 45 TFSI 35 TDI quattro 35 TDI
Koncepce: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem (cm3: 1498 1984 1984 1968 1968
Nejvyšší výkon (kW (k) /ot.min-1): 110 (150)/5000-6000 140 (190)/4200-6700 169 (230)/5000-6700 110 (150)/3500-4000 110 (150)/3500-4000
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot.min-1): 250/1500-3500 320/1500-4200 350/1500-4400 340/1750-3000 340/1750-3000
Poháněná kola: přední všechna čtyři všechna čtyři všechna čtyři přední
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková sedmistupňová dvouspojková sedmistupňová dvouspojková šestistupňová manuální/sedmistupňová dvouspojková sedmistupňová dvouspojková
Nejvyšší rychlost (km/h): 207 220 233 211 207
Zrychlení 0-100 km/h (s): 9,2 7,4 6,3 9,3 9,2

Na prezentaci v okolí italského Bolzana jsme vyzkoušeli všechny tři úvodní motorizace. Všechny motory jsou dobře odhlučněné, k uším posádky se dostanou jen ty příjemnější složky jejich akustického spektra. Základní 1.5 TFSI 35 TFSI není pocitově nedostatečná, i do kopců táhne docela srdnatě a má příznačně lineární průběh výkonu. S předním pohonem je auto agilní, svižně mění směr i v rychle se střídajících sekvencích ostrých zatáček, které jsou pro hornaté oblasti Itálie typické, a má opravdu přesné řízení. Tohle auto jezdí jako slušně naladěný běžný hatchback. Adaptivní tlumiče ho nechávají na delších nerovnostech mírně pohupovat. Jakmile však vezmete prudčeji za volant, okamžitě podepřou auto z vnější strany.

Audi Q3 35 TFSI 2019
Model 35 TFSI má motor 1,5 l, automatickou převodovku a pohon předních kol. Je příjemně obratný, řídí se jako dobře naladěný hatchback. A na suchu pochopitelně nemá žádné problémy s trakcí

Model 45 TFSI podle očekávání jede. I ve vysokých nadmořských výškách okolo 2000 metrů má pořád dost síly. Audi přivezlo na prezentaci tuto motorizaci ve sportovní specifikaci se sportovním podvozkem s pasivními tlumiči. Taková Q3 se projevuje jako ostrý hatchback, byť s utlumeným projevem. Do nejostřejších horských serpentin se „láme“ přes předek jako každé auto s motorem a převodovkou vpředu. S tím spojková čtyřkolka nic nezmůže. Ve středně rychlých zatáčkách je však auto příjemně pevné a jisté. A motor má přesvědčivý vršek, rád se točí až téměř k sedmi tisícům. Musíte ovšem počítat s citelným poklesem komfortu odpružení na zvrásněných silnicích. Pro český trh nebude tahle specifikace to pravé ořechové.

Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší

Tuzemský zákazník ale stejně vrcholný benzinový motor kupovat nebude. Svatá válka proti dieselům k nám zatím doléhá jen jako vzdálená ozvěna dělostřelecké palby ze západní fronty, takže Audi předpokládá největší zájem o dvoulitrový diesel. Ten se v Q3 projevuje mimořádně kultivovaně. Zní vysloveně příjemně, na tradiční rachtání můžete úplně zapomenout. Také se pocitově velmi hladce vytáčí. Ale až zhruba od dvou tisíc otáček dál. Při prudkém sešlápnutí plynu z cestovní rychlosti okolo 1700 min-1reaguje překvapivě letargicky. Patrně jde o důsledek kalibrace na emisní normu Euro 6d-temp a měřicí cyklus WLTP. S ním bude souviset chování převodovek S tronic u obou benzinů. Při jemném popojíždění občas cukaly, zato s kickdownem si při předjíždění uměly dát na čas. To jsme z „mokrých” koncernových DSG v posledních letech neznali. Téměř jistě je to ale jen otázka softwaru. Předpokládáme, že Audi se v rámci aktualizací brzy dopracuje k obvyklému vysokému standardu plynulosti a odezvy. Dynamika je ovšem na úrovni. I základní motorizace zvládne akceleraci 0-100 km/h hluboko pod deset sekund.

Audi Q3 2019 Audi Q3 2019 Audi Q3 2019 Audi Q3 2019

Z funkčních prvků výbavy nás zaujalo výborně hrající audio Bang & Olufsen s prostorovým zvukem a také kombinace adaptivního tempomatu s adaptivním vedením v pruhu. Na základě krátké zkušenosti se nebojíme konstatovat, že funguje zase o něco lépe než v dosavadních kompaktních modelech skupiny VW a snese srovnání s velkými modely i jiných prémiových značek.

Nová Q3 přijde na náš trh v polovině listopadu. České ceny dosud stanoveny nebyly. V Německu startují na 33 500 €, což dělá v přepočtu přibližně 860 tisíc korun. Podrobné informace o druhé generaci Audi Q3 si můžete přečíst v obsáhlém press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu

 

Poprvé za volantem Audi Q3 2019: Je prostornější, líp jezdí a vypadá jako zmenšená Q8
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: