Pokuta za jízdu s telefonem v ruce: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů?

  • Zákon nerozlišuje, jestli jste přímo telefonovali

  • Zakázáno je držení přístroje, tedy třeba i kamery nebo vysílačky

  • Používejte hands-free a nedržte mobil v ruce

  • A ještě lépe prostě za jízdy vůbec netelefonujte

Používat mobilní telefon při řízení se nesmí. Jenže jak definuje používání mobilu během řízení zákon, jaká je za to pokuta a jak je to s trestnými body? Celá problematika je poměrně komplikovaná, i když jde vlastně jen o jeden typ přestupku.

Definici toho, co řidič nesmí, najdeme v Zákoně o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. pod § 7, odstavec 1, písmeno c), kde se píše, že „Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.“

Široká definice platí na cokoli, i na vysílačky nebo kamery

Jak sami vidíte z definice v zákoně, nikde se nemluví o telefonování jako takovém, ale o „držení v ruce nebo jiným způsobem“, a nemluví se o telefonu, ale o „telefonním přístroji nebo jiném hovorovém či záznamovém zařízení“. Do této definice se vejde leccos, například kamera, tablet, notebook, vysílačka, diktafon nebo zkrátka cokoli, co slouží nejen k telefonování, ale i k záznamu zvuku nebo obrazu.

Doporučujeme: Pokuta za jízdu na červenou – Co zaplatíte a kolik dostanete bodů

Nemusíte tedy nutně telefonovat, ale prostě jen nějakým způsobem přicházet do fyzického kontaktu s výše uvedeným zařízením (ať už telefonem, kamerou, tabletem, vysílačkou atd.), i když je přístroj například úplně vypnutý. Svým způsobem by se tak dalo například i to, že máte telefon položený na klíně, definovat jako „držení jiným způsobem“.

Jaká je pokuta? A jsou za to body?

Jak je to tedy s pokutou a body? To upravuje § 125c / 1f) 1. Za tento přestupek hrozí příkaz na místě (bloková pokuta) do 1000 Kč, případně ve správním řízení 1500 až 2500 Kč. Zároveň řidič obdrží dva trestné body do karty řidiče. Zákaz řízení za to nehrozí, a to ani v případě opakování téhož přestupku ve lhůtě do 12 měsíců, jako je tomu třeba u vyššího překročení rychlosti.

Samozřejmě se ale můžete takto „vybodovat“, pokud dosáhnete 12 nebo více bodů. V případě, kdy neznáte aktuální stav svého bodového konta, doporučujeme takový přestupek nikdy neřešit blokově na místě a vždy trvat na projednání ve správním řízení. Na pomoc si pak vezměte advokáta se specializací na dopravní právo. Snad jedině, kdyby vám policista nabídl, že to napíše jinak. Pak si ale zkontrolujte, jaký typ přestupku vypisuje. Takhle už naletělo mnoho lidí, že jim policista řekl, že „to napíše bez bodů“ a pak se za měsíc nestačili divit, když jim z úřadu přišel dopis, aby laskavě odevzdali řidičák, protože se „vypirátovali“.

Ale já jsem netelefonoval! Škrábal jsem se za uchem!

Máme pro vás radu. S policisty se při kontrole nikdy nebavte. Když vás obviňují z přestupku, který jste nespáchali (nebo si myslíte, že jste ho nespáchali), trvejte na projednání věci ve správním řízení. Existují judikatury Nejvyššího správního soudu ohledně dokazování vašeho jednání.

Munici pro argumentaci s policisty si nevystřílejte při silniční kontrole a schovejte si ji do správního řízení. Pokud v tom neumíte „chodit“, doporučujeme požádat o pomoc advokáta. Jde o vaše „papíry“.

Můžu telefonovat, když stojím v koloně?

To je dobrá otázka. Zákon říká „při jízdě“, což by šlo vyjádřit jako situaci, kdy se auto nebo dopravní prostředek pohybuje. Právníci jsou vesměs toho názoru, že jakkoli je zřejmé, že odstavení vozidla u krajnice (pokud tak učiní řidič v souladu se zákonem a nedopustí se jiného přestupku) a následné telefonování není v rozporu se zákonem, ohledně telefonování v koloně, kdy auto sice stojí, ale je vlastně přímým účastníkem provozu, není názorová shoda jednoznačná.

Doporučujeme: Pokuta za překročení rychlosti – Co zaplatíte a kolik dostanete bodů

Někteří jsou toho názoru, že když například auto stojí v koloně, nevztahuje se na něj definice zákona „při jízdě“. Na druhou stranu, jakmile by se dala kolona do pohybu, řidič by se už dopouštěl přestupku, i kdyby jel krokem.

Navíc § 5, odstavec 1, písmeno c) Zákona 361/2000 Sb. říká, že „Řidič je povinen věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích“. Asi sami tušíte, že na porušení této povinnosti se dá „nabalit“ prakticky cokoli.

Používejte hands-free… nebo prostě netelefonujte

Studie ukazují, že i prosté telefonování například pomocí hands-free řidiče rozptyluje prakticky úplně stejně, jako kdyby telefon držel v ruce. Jistě, držením telefonu se řidič okrádá o volnou ruku, která má sloužit k držení volantu. Nicméně už samotné telefonování odčerpává tolik pozornosti, že se na jízdu beztak plně soustředit nemůže.

To však zákon neřeší. Pokud nechcete riskovat pokutu a trestné body, používejte handsfree. U novějších aut se Bluetooth často dodává automaticky s lepším rádiem nebo třeba navigací, popřípadě ho lze doobjednat zvlášť. A do staršího vozu můžete takové zařízení za relativně málo peněz domontovat. Pokuta nepokuta, telefonování bez nutnosti držet telefon je za volantem rozhodně komfortnější.

 

Pokuta za jízdu s telefonem v ruce: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů?
Ohodnoťte tento článek!
4.06 (81.25%) 16 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Na telefonování úplně stačí Bluetooth handsfree do ucha. Používal jsem to léta v zaměstnání a za pár stovek to udělá služby dost. A když si na mobilu vypipláte hlasové ovládání, stačí stisknout tlačítko na sluchátku a vytočit číslo hlasovým povelem.

  2. V zahraničí je zákon ještě přísnější, například ve Francii není dovoleno telefonovat ani se sluchátky s kabelem či bez.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: