Nedostatek čipů stále trápí automobilový průmysl. Jak jsme psali před časem, automobilky musí kvůli tomuto problému zastavovat výrobu, v lepších případech se omezuje nabídka výbavy. Velké množství vozů pak čeká na odstavných plochách na chybějící součástky. V praxi to znamená, že dodací lhůty se u některých variant některých modelů výrazně prodlužují. Tato situace má vliv také na trh ojetých vozů. Dokazují to mimo jiné statistiky autobazaru AAA Auto, který během letošního léta prodal 17 250 vozů a zaznamenal tak nejsilnější letní měsíce ve své historii.
Pro AAA Auto znamená letošní výsledek nárůst o plných 19 % ve srovnání s rokem 2019, který ještě nebyl poznamenán aktuální pandemií a problémy automobilového průmyslu s nedostatkem čipů. Největší nárůst poptávky po ojetinách v „áčkách“ zaznamenali na českém a polském trhu. Zákazníci nejčastěji vyhledávají modely Škoda Fabia a Škoda Octavia.
„Poptávka po vozech z druhé ruky je v posledních měsících takřka enormní v celé Evropě. Automobilky nestíhají vyrábět, protože nemají dostatek potřebných dílů. Na odstavných plochách stojí tisíce nedodělaných aut, která nemohou na trh. Lidé se tak přesouvají do segmentu zánovních aut, na která nemusí čekat, protože jsou k dispozici ihned,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny Aures Holdings, která síť bazarů AAA Auto provozuje.
Podobně situaci vnímá také Jakub Šulta, generální ředitel evropského online tržiště s ojetými auty Carvago.com: „Ačkoliv během letních měsíců obvykle prodeje ojetých vozů klesají, letos naopak potávka stoupla oproti předchozím měsícům v průměru o 15 až 20 procent. V meziročním srovnání byla nejvyšší za poslední roky,“ říká.
https://www.euro.cz/byznys/trh-ojetin-byl-digitalem-skoro-nepolibeny-a-my-se-toho-nebali-tvrdi-jakub-sulta-jeho-sluzbe-carvago-je-uz-cesko-male
Významnou roli podle Šulty sehrála skutečnost, že zákazníci v době lockdownu ještě plně nevyužili možnosti nákupu online a odkládali koupi na dobu, kdy budou moct osobně navštívit prodejce. Do trhu s ojetými auty se navíc promítly také problémy automobilek s dodacími lhůtami nových vozů.T o vše obchodníkům přineslo významný nárůst letních prodejů, ale na druhé straně také zapříčinilo rekordní nedostatek aut na trhu. „Zákazníci, kteří jsou zvyklí nakupovat auta v kamenných prodejnách, jsou teď odkázáni na extrémně omezený výběr – nejnižší za posledních pět let, a ještě k tomu za ceny, které jsou u nejprodávanějších modelů aut v průměru až o 13 procent vyšší, než byly ještě před půl rokem. Často tak odjíždějí domů zklamaní s nepořízenou, anebo ve voze, který původně koupit nechtěli,“ domnívá se šéf Carvaga.
Vyšší zájem o auta z druhé ruky se pochopitelně odráží i na jejich cenách. Podle pravidelné analýzy trhu, kterou provádí Aures Holdings, vzrostla střední hodnota ojetin v České republice za poslední rok o 20 000 korun, od předcovidového roku 2019 dokonce o 26 000 Kč.
Čekání na škodovku dlouhé jako těhotenství
Na trhu nových i ojetých vozů je u nás tradičně největší zájem o modely Škoda, ale podle iDnes.cz například právě na novou Octavii zákazníci mohou čekat až 40 týdnů. Podle přitom nejsou pouze dodací lhůty jako takové, ale i jejich nepředvídatelnost. Jde přesně o ty případy, kdy je automobil vyroben, ale místo k zákazníkovi zamíří na odstavnou plochu, kde čeká na chybějící díly. Nejdéle se čeká na Octavii a Kodiaq. Zájemci, kteří si Octavii objednají dnes, ji podle iDnes dostanou příští rok, a to možná až ve druhém čtvrtletí. U ostatních výrobců není situace o mnoho lepší.
Problémem z pohledu vozů vybavených spalovacím motorem je také skutečnost, že automobilky upřednostňují při rozdělování nedostatkových čipů elektromobily. K tomu je nepřímo tlačí evropské emisní předpisy. Nedokončené vozy se do flotilových statistik nezapočítávají. A v autech poháněných elektřinou je čipů násobně více. Magazín Autoevolution s odkazem na šéfa evropského Fordu Gunnara Herrmanna uvedl, že běžný vůz typu Fordu Focus využívá zhruba 300 čipů, zatímco elektromobil jich má i desetkrát tolik. Automobilky se tak při nedostatku čipů snaží kvůli evropské legislativě prodávat především vozy, které jich potřebují výrazně více.
Všeobecně se má za to, že by se situace měla zlepšit v roce 2023. Nicméně Gunnar Herrmann pro CNBC uvedl, že neočekává vyřešení problému dříve než v roce 2024, respektive že dnes těžko může někdo odhadnout, kdy přesně bude čipů pro automobilový průmysl opět dostatek. Právě vzhledem ke svým plánům na přechod k elektrické mobilitě jich totiž výrobci aut budou potřebovat stále více.