MDČR chce zásadně zdražit provoz starých aut. Za Favorit by se platilo 16 000 Kč ročně

  • Ministerstvo dopravy chce zásadně zdražit provoz starších aut 

  • Návrh počítá se silniční daní ve výši až 16 000 Kč ročně

  • Důvodem má být ochrana životního prostředí

  • Zatím je vše ve fázi návrhu 

Ministerstvo dopravy chystá novinku, která nemalou část řidičů příliš nepotěší. V budoucnu by se mohla rozšířit silniční daň na všechny majitele automobilů, přičemž nejvíc mají platit vlastníci starších vozů. Pod záminkou ekologie by se taková daň pohybovala ve výši až 16 tisíc korun ročně. Na připravovanou novinku upozornil jako první časopis Svět motorů. Materiál následně vyšel také na Auto.cz.

Návrh počítá se dvěma verzemi. Ta mírnější by zavedla dodatečnou silniční daň pro všechny (dnes ji platí jen podnikatelé) na automobily splňující normu Euro 1 a Euro 0. Mělo by to být 2500 Kč, respektive 5000 Kč ročně. Současně by se podle emisních norem platil registrační poplatek při dovozu. Za vůz splňující Euro 2 by to bylo 6000 Kč, za Euro 1 15 000 Kč a při dovozu auta neplnícího žádnou normu Euro to má být 24 000 Kč. Jenže to se pořád bavíme o mírnějším návrhu.

Doporučujeme: Rychlost 100 km/h v českých dálničních tunelech? Zatím jen hezká teorie, k realizaci je ještě daleko

Druhá varianta chce každý rok zdanit auta od normy Euro 3. Peníze navíc by tedy měli platit majitelé aut do roku výroby 2005. Za Euro 3 každý rok 4000 Kč, za Euro 2 by to mělo být dvakrát tolik, v případě Euro 1 byste už každým rokem zaplatili státu 10 000 Kč a konečně vůz neplnící žádnou normu by to měl za 16 000 Kč ročně. Podstatně vyšší jsou i poplatky při dovozu, kdy za vůz Euro 2 tato varianta počítá s poplatkem 16 000 Kč, za Euro 0 je navrhovaná částka 40 000 Kč.

Součástí návrhu je i šrotovné. Mírnější varianta počítá se státním příspěvkem 10 až 20 tisíc, pokud se zbavíte svého starého auta (Euro 2 až Euro 0). U ostřejší varianty by to bylo 30 až 50 tisíc. Lze tedy usuzovat, že by vybrané peníze navíc měly sloužit jako zdroj těchto dotací a zároveň se za ně budou pravděpodobně stavět také třeba dobíjecí stanice. To v překladu znamená, že moderní a drahé technologie budou většinou platit chudí občané, kteří si nový automobil (nebo snad elektromobil) prostě finančně dovolit nemohou. Kromě toho takové opatření ekologii neprospěje, protože nezohledňuje technický stav aut, takže ojeté diesely s vykuchanými filtry pevných částic na silnicích zůstanou.

Doporučujeme: Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví

Navíc by vybrané finance určitě skončily i tam, kam původně jít neměly. Jak upozorňuje Svět motorů, třeba zavedení ekologického poplatku u starších vozidel přineslo za devět let fungování do státního rozpočtu 3,7 miliardy korun, pouze 18 % z této částky ale opravdu šlo na předem slibovanou likvidaci vraků. Ostatní prostředky zmizely ve zcela jiných projektech. Podobný případ je i fond zábrany škod, kam každý přispívá z povinného ručení. Ten měl platit nákup nových hasičských automobilů nebo modernizaci infrastruktury, jako první se ho ale ujala policie, která si za tyto peníze nakoupila (a stále nakupuje) neoznačená auta (a případně se učí řídit). Je prakticky jisté, že i v případě dodatečných daní za provoz starého automobilu (pro některé to bude dodatečná daň za chudobu), si nakonec také tyto finance najdou cesty někam úplně jinam.

MDČR chce zásadně zdražit provoz starých aut. Za Favorit by se platilo 16 000 Kč ročně
Ohodnoťte tento článek!
4.61 (92.12%) 33 hlas/ů

23 KOMENTÁŘE

  1. Tak ,že ty co bydlí na vesnici a bez auta nelze být mají se už stěhovat do města.Jako by nestačilo ze je benzin dráhý.,teď prodejte chalupy a do města.Jak to řikal Dodo Doležal:s bolševikem skončil život na vesnicich.
    Starý známí heslo zlatý komunisti.

    • Tak si to ako obyvateľ veľkého mesta rieš na meste, kde žijete a netrápte tým obyvateľov na vidieku, ktorí žijú z mesiaca na mesiac. A to všetko len aby sa kdejakí manažérikovia a riaditelia žijúci v mestách dobre napakovali…

    • Jako obyvatel města mě nejvíc vadí, když kažé ráno, zejména v zimě mě pod okny chrochtá a kouří osobáky s naftovými motory splňující jistě EURO 3 i více. Zejména ty německé Škodovky se moc nevyvedly. Připadá mě to jako by se konal závod traktorů. A každý z těch dementů tam nejméně 5 minut stojí s nastartovaným traktorovým motorem než oškrábe okno. Stará benzínová karburátorová (popř. vstřikovací) Škodovka fakt nevadí.

    • Vite o tom, ze v mnoha pripadech nova auta maji horsi emise, nez ta stara? Asi ne, ze? Hlavne kdyz schvalujete kazdou pitomost, kterou vrchnost k ozebraceni lidi vymysli.

  2. Az lidi zjisti,….kdo to vymyslel,….a to byl jediny, debilni clovek,…ktereho to napadlo,…tak ten bude pak chodit kanalama…..a nehtel bych byt v jeho kuzi….

  3. Výborný nápad jakokrást ty chudé a staré ještě víc. Takhle přes držku, to by vám slušelo lépe. Ta auta zmizí sama, dobytkové

    • Každý důchodce nemá tu možnost jako Mirka, která, aby mohla vidět své vnoučátka půjčovala st. auto s benzinem svému synovi. Za komunistů kradla rohlíky, za kapitalistů již auto s benzinem. dobře do toho řeže a pak prchla před Zemanem

  4. Aut starších 12 let je polovina z registrovaných. Nejvíc je jich na vesnicích. Tam, na rozdíl od města, nejsou míň eko motory takový problém, zato se tam nedá fungovat bez auta. Takže pak si jeden může vybrat: zaplatit několik tis. CZK ročně na dani, nebo pořídit v zoufalství něco z roku 2010 z bazaru…. co na tom, že to má stočený tacho, a zjevně zfalšovanou servisku, zamaskovanou havárii apod., jak se člověk dočte každých pár týdnů v tisku.

    Když se pak člověk podívá na obě dvě varianty, tak ta mírnější je na hraně. Ta přísnější je zjevný nesmysl, za 5 let se zaplatí na poplatcích půlka ceny auta plnícího EURO2, Favorita si za 16 tCZK pořídíte, a ještě dát to samé na eko dani? Ale nejde říct, že by nebyla varianta na výběr, že? Stačí si zajet do nějakého chudšího regionu – Broumovsko, Jesenicko, Chomutovsko. Lidi tam zjevně žijou z ruky do úst, domy bez fasády, auta rezavá. A ještě toto!? Ať si vezmou další úvěr, aby dovezli děti do školy, a sebe k doktorovi!

    Osobně bych chtěl, až tato změna vejde v život, být bazarník, a mít parkoviště plné “nových” firemních aut s 200 tkm v “nohách”, po obchodních zástupcích, kteří s autem jezdí jak o život! Teď kupodivu tyhle auta nikdo nechce… ovšem pak budou atraktivnější :-). Ale kdo má v nabídce starší auta po stařících z vesnice, s poctivým nájezdem, může rovnou půlku vystavených aut odepsat do nákladů, a obratem na sebe podat insolvenční návrh.

  5. kdo chtel starší auto ,tak zaplatil za favorita 9000 kč eko..a ted znovu platit a platit….jsou to zlodeji a furt maj málo..

  6. Jak je to sprovozem: U nových a zánovních aut se uvádí denní provoz u dvou třetin vozidel, u aut starších dvaceti let pak u pětiny vozidel. Navíc nová a zánovní auta jsou v provozu denně cca 6 hodin, zatímco dvacetiletá a starší pouzecca 1,5 hodiny. Račte si laskavě spočítat, která skupina vozidel má vyšší emise na vozidlo.

  7. Akce vyvolá zřejmou reakci – ubyde nízkého poviného ručení při vysokém bonusu bezeškodních pojištěných a prudce vzrostou náklady na pojistná plnění nových a zánovních vozidel. Klesne poptávka po palivu a vzroste obsazenost veřejné dopravy. S emisemi to nemá co dělat, je třeba posílit veřejnou dopravu a omezit paliváře a pojišťovny.

  8. Mam Favorita na LPG, a je mnohem ekologičneiši než noveiši auta na benzin a naftu. Neni to ferove. Prominte muie Čeština, nejsem čech.

  9. Je to jen buzerace,každé auto které projde STK a emisemi má právo jezdit,tyhle daně si vymýšlí jen magoři z ministerstva dopravy,lidé kteří mají starší auta bez katalizátorů je mají jako veterány takže to chtějí IDIOTI z ministerstva dopravy zlikvidovat veterány v česku ????

  10. NECHAL BYCH JE ZA TY KECY A NAVRHY POSLAL K LOPATE DOZIVOTNE..TO CO SI DOVOLUJI TI ZMETCI PLACENI OD LIDU JE PRES CARU..ZA PRVE BYCH ZAKAZAL VYRABET AUTA CO NEVYDRZI MIN NEZ 750TIS KM BEZ VETSICH ZASAHU DO AGREGATU,TAK JAK BYLO ZVYKEM U AUDI A MERCEDESU V DEVADESATYCH LETECH.OD TE DOBY ZADNY VYVOJ NIKDE,,JENOM S PI.OVINAMA PRO DEMENTNI RIDICE,,,,ZA DRUHE FIRMY CO VYRABEJI DNESNI ZMETKY ,,CO NEUMI SESTROJIT MOTOR CO NEVDRZI ANI 200TISKM,CO SE ROZESERE,MUSEJ SE NA NE VYRABET DILY,,ZASIFLENOST HNUSNYCH VOZITEK PEZOTU,HUNDAJU,RENOLTU,CELE POSRANE PSA,VOLVO FIATYBMW A DALSI SRACKY,,,CO CHRLI FABRIKY PO MILIONECH.TO JE PROBLEM,,TO JE EKOLOGICKA KATASTROFA,NE EURO 0,1,2,3..JSOU TO MOTORY CO NAJEZDI JESTE DALSI LETA A NIC SE NANICH NESERE,JEZDEJ ZA PET LITRU A JE KLID..PROSTE PRESTAT VYRABET MRDKY.ZBUDOU NA SVETE TAK MAX DVE FIRMY CO TO UMEJI,A AUTO OPET BUDE KULT.A ZE NEBUDE PRACE..?NO A CO…BUDE JINA,,BUDOU SE DELAT CYKLOSTEZKY ,BUDE SE JEZDIT KOLMO,BUDE SE SPORTOVAT,,HOVADA SE ZVEDNOU OD POCITACU,NEBUDOU SE PREZIRAT A JEZDIT S MR.KAMA CO JIM RIKAJI JAK MAJI DEB.LOVE COUVAT A ZACNOU KONECNE NECO DELAT NEZRAT V MEKACICH A NEPROMENADOVAT SE PO OBCHODACICH…HNUS

  11. Státní úředník či ministerstvo, co navrhlo placení daní, pouze se jedná o jedince, co rozhodují pod vlivem alkoholu. Tady co jediný lze dodat, aby bylo v státním sektoru zakázáno popíjení alkoholu. Jedná se o jedince, co dělají ostudu tomuto státu. Prostě HNUS tohoto státu.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: