• Osmiválcový Land Rover Defender vznikne pouze v počtu 150 kusů 

  • Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli jeden z prototypů 

  • Pětilitrový motor nabízí 405 koní a na poměry Defenderu neuvěřitelnou dynamiku…

  • …se kterou tak docela nekoresponduje řízení 

  • Celá série je již vyprodaná, ještě letos ale dorazí podobné provedení s dieselem o výkonu zhruba 170 koní 

Land Rover Defender figuroval v nabídce automobilky neuvěřitelně dlouhou dobu. Proto i já jsem za nějakých deset let své dosavadní kariéry tohle auto řídil mnohokrát v nejrůznějších variantách. Auto, které postávalo na dohled od ženevského výstaviště, vypadalo tak nějak normálně. Jako všechny exempláře, se kterými jsem měl tu čest dříve. Zaujala snad pouze litá osmnáctipalcová kola, ale ani ta u Defenderu nebyla ničím výjimečným. Třeba edice Rough je měla také. Přesto. Tenhle Defender je v jedné věci hodně jiný. V jednom drobném detailu, který z něj dělá nejzajímavější verzi, s jakou jsem se kdy svezl.

Doporučujeme: Land Rover představil speciální Defender. Má osmiválec, přes 400 koní a stojí 4,3 milionu

Běžně Land Rover Defender nabízel všemožné zajímavé dovednosti, ale dynamika rozhodně nebyla jednou z nich. Vždyť standardně dodávaný dieselový čtyřválec o objemu 2,2 l nabízel skromných 90 kW (122 koní). Jenže to není případ tohoto konkrétního exempláře. Ten dostal pod kapotu benzinový osmiválec o objemu pět litrů. Ano, podařilo se nám na půl hodiny získat jen pro sebe prototyp nedávno představené limitované edice Defender Works V8.

Motor z Discovery, brzdy z obrněnce 

Land Rover tuto specialitu představil letos v lednu s tím, že vyrobí pouze 150 exemplářů. Vůz vznikl coby připomínka 70. výročí značky, na což upozorňují plakety na karoserii. Přestože takovýto pěkný Defender vyjde na 4,3 milionu korun (minimálně!), automobilka neměla problém celou sérii prodat. Další zájemci si tedy už budou muset počkat na moment, až některý z movitých zákazníků nabídne svůj exemplář k prodeji coby ojetinu.

Land Rover Defender V8-5
Na první pohled nevypadá tento Defender nijak speciálně. Skoro by se dalo říci, že je to takový terénní „sleeper“. V případě verze Works V8 jde ale v podstatě o zakázkovou výrobu (respektive přestavbu). Individuálním přáním se proto meze nekladou, což nakonec dokazují oficiální fotky kratší verze 90 s vínovou karoserií a bílým interiérem

Zajímavé je, jak vůbec tato edice vzniká. Defender se už nevyrábí, takže Land Rover jednoduše nakoupil již existující auta. Ta projdou důkladnou péčí u divize SVO, během které dostanou novou techniku. Konkrétně pětilitrový osmiválec příbuzný tomu, co známe ze sportovních modelů značky Jaguar Land Rover. Nejblíže má použitý motor k Discovery 4, protože i tento model se prodával s osmiválcem ve verzi bez kompresoru. Celkově je pod kapotou hezkých 298 kW (405 k) a 515 Nm. Motor doplňuje osmistupňový automat ZF, zrychlení z nuly na 100 km/h je záležitostí zhruba na šest sekund a přes 170 km/h vás nepustí omezovač.

Doporučujeme: Chcete jezdit jako filmoví zločinci? Pořiďte si Land Rover Defender z bondovky Spectre

Upřímně, více než 400 koní je v téhle legendární krabici fakt hodně, takže není překvapení, že došlo na ladění podvozku. Ten je kompletně přepracován a nasazeny byly i silnější brzdy. Kotouče mají vpředu průměr 335 mm, vzadu 300 mm. Tyhle brzdy Land Rover běžně používá pro obrněnou verzi Defenderu. Celá přestavba starého Defenderu na nejvýkonnější verzi, jakou kdy Land Rover nabízel, zabere zhruba dva týdny. Může to být ovšem i déle, pokud si zákazník vymyslí nějaké speciality.

Interiér je pěkný, ale ta pozice za volantem… 

Defender Works V8 se na pohled liší od svých předchůdců také třeba diodovými světlomety a hlavně interiérem. V něm najdete kožené čalounění a skořepinová přední sedadla. Ta jsou docela výrazným upozorněním na potenciál, který tenhle Defender schovává pod kapotou. Stejně jako „pistolový“ volič automatické převodovky.

Land Rover Defender V8-12
Anatomická sedadla vypadají v terénním Defenderu poněkud nepatřičně, v tomto modelu jsme je ale viděli už dříve
Land Rover Defender V8-13
Pozice za volantem zůstává samozřejmě stejná, takže se řidič musí přizpůsobit. V rychlých zatáčkách nebudete stíhat točit volantem

Všechno to je velmi krásné, ale jak se soukám za volant, je mi jasné, že jedna důležitá věc zůstala stejná. Pozice za volantem je vysoce kompromisní. Úplně se mi oživily vzpomínky na cestu s Defenderem z Prahy do Alp, kdy jsem po nějakých deseti hodinách nemohl stoupnout na pravou nohu. I tady mi volant drhne o nohy a vůbec se za něj sotva vejdu.

Takže si to shrňme. Pod kapotou mám přes 400 koní, sedím v autě, za jehož volant se sotva vejdu a jehož velikost rozhodně není malá, jde o vůz s pravostranným řízením a já mám teď půlhodiny na to, abych se ve švýcarském provozu alespoň pokusil zjistit, o čem tohle auto je. Nepochybně to bude zážitek.

Dynamika, která nemá konce 

Už výjezd na hlavní silnici ukázal, že tohle nebude jen tak. Řízení má takový převod, že si na rukou pomalu udělám uzel. Sedět u krajnice také není nic příjemného. Automatická převodovka se postará o řazení, ale pokud chci řadit sám, musím k tomu použít levou ruku, což je také nezvyk. Na přístrojovém štítu navíc není nikde ukazatel aktuálně zařazeného stupně (nebo jsem ho v tom spěchu přehlédl). Jakmile si na všechno tohle zvyknu, jakmile se dostanu mimo vesnice, zkouším, jak to vlastně jede. A je to teda něco.

Osmiválec má sílu, která roste spolu se zvyšujícími se otáčkami a doprovází ji v Defenderu nezvyklý zvuk. Jakmile dupnu na plyn, auto vyrazí vpřed s netušenou vervou. Podvědomě považuji představení za solidní a řadím další rychlost. Omyl. Příliš jsem se unáhlil, protože motor se dostal pouze na čtyři tisíce. A jelikož je to atmosféra, až v těch nejvyšších otáčkách teprve ukáže, co v ní opravdu je.

Doporučujeme: Range Rover Sport se opět předváděl. Tentokrát vyjel po schodech až k Nebeské bráně

Zátah a jeho gradace se zdá být nekonečná. Tachometr ukazuje už něco přes 100 km/h a Defender pořád nemá dost. Když povolím a zase přidám, reakce přijde okamžitě. Ta auta, která se na zadní kovový nárazník ještě ve vesnici nervózně lepila, jsou dávno pryč. Hádám, že jejich řidiči ještě teď nechápou, jak rychle jim ta krabice zmizela z očí a co u toho prováděla za humbuk. Jenže pořád tu máme ono traktorovité řízení. Jedete 120 km/h a Defender Works V8 rozhodně nechce povolit, jenže to řízení ve vás budí hodně velikou nejistotu. Podvozek je sice citelně tužší, než si ho pamatuji, ale stejně se karoserie v zatáčkách výrazně naklání a při rychlejších průjezdech regulérně nestíhám dostatečně rychle točit volantem. Zpětná vazba také není z nejlepších.

Land Rover Defender V8-14
Něco takového byste pod kapotou Land Roveru Defender čekali jen těžko. Proto jsou exempláře ze série Works V8 tak drahé. Objektivně má tenhle Defender absurdní přebytej výkonu, ale koho to zajímá. Jízda s ním je zábavně nedokonalá a neuvěřitelně rychlá

Něco takového jsem zkrátka ještě nikdy nezažil. Defender Works V8 sice prošel důkladnou péčí, ale pořád je to prehistorický automobil. Jen se mu omylem pod kapotu nastěhoval neuvěřitelně silný motor, se kterým vůbec nekoresponduje řízení. Fakticky jde o strašnou kombinaci, ale ruku na srdce. Myslíte, že s těmito Defendery někdo bude jezdit rychle po okreskách? Hračka je to krásná, svým způsobem vtipná a nakonec i zábavná. Živě si dovedu představit, co by se s takovým autem dalo provádět v nějakém rozlehlém otevřeném terénu.

Nezoufejte, bude další 

Půlhodinová jízda se stala minulostí nepříjemně brzy. Chtěl jsem si auto ještě podrobněji prohlédnout po návratu ke stanovišti Land Roveru, jenže tam už stepoval další natěšený novinář. Z auta vypadnu s úsměvem od ucha k uchu. Works V8 je prostě jedna velká legrace, byť ne zrovna lidová.

Land Rover Defender V8-9 Land Rover Defender V8-8 Land Rover Defender V8-6 Land Rover Defender V8-4

Dobrá zpráva na konec. Zřejmě i díky prodejnímu úspěchu, jaký tato edice zaznamenala, se chystá další podobné provedení. To by mělo dorazit ještě letos a nebude tak extrémní. K pohonu poslouží vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru, ovšem s výkonem zvýšeným zhruba na 170 koní. Podvozek by pak měl zůstat stejný jako u osmiválce. Počítá se s manuální převodovkou, lidé z SVO ale v případě zájmu nevyloučili ani možnost kombinace s automatem.

Svezení s tímto Defenderem a setkání s lidmi z Land Roveru pak bylo také dobrou příležitostí k věčné otázce na téma nové generace. Takže, kdy se dočkáme? Odpověď byla prostá: „Něco se chystá“.

Land Rover Defender Works V8 je zážitek, na který se nezapomíná (první jízdní dojmy)
Ohodnoťte tento článek!
4.67 (93.33%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: