Evropané poprvé koupili víc elektrifikovaných aut než dieselů. Revoluce to ale není

Zdroj: Toyota
  • Podle statistik společnosti JATO se poprvé v historii na evropském trhu prodalo více elektrifikovaných aut než naftových

  • Firma to komentuje jako začátek revoluce, do statistik ale započítává i mild-hybridy

  • Ty přitom lidé nemusí vnímat jako opravdové hybridy. Značky jimi nahrazují původní zážehové a vznětové jednotky

Elektrická revoluce v Evropě začala. Alespoň to hlásá komentář statistik britské organizace JATO Dynamics, která pravidelně zveřejňuje výsledky prodejů aut. Podle jejích čísel se poprvé v historii za jeden měsíc (září 2020) prodalo více elektrifikovaných aut než vozů s dieselovým motorem. Ve skutečnosti se ale žádná revoluce nekoná.

JATO totiž dohromady sčítá prodeje elektromobilů, plug-in hybridů, full-hybridů i mild-hybridů. Právě poslední jmenovaná skupina činila v září celkem 53 procent z 327 800 kusů elektrifikovaných aut, které se prodaly v 27 zemích Evropy. Přispělo to i k zvýšení počtu prodaných elektrifikovaných vozidel o 139 procent.

Cena elektromobilů spadne na úroveň běžných aut už za čtyři roky, tvrdí studie

Jenže dávat dohromady všechny druhy pohonu jen proto, že používají elektrickou energii, není správné. Mild-hybridy jsou klasické spalovací motory doplněné obvykle o takzvaný startér-generátor neboli reverzibilní alternátor. Ten při jízdě setrvačností nebo při zpomalování zachycuje část kinetické energie a ukládá ji ve formě elektřiny do malé trakční baterie. Při akceleraci naopak reverzibilní alternátor pracuje jako elektromotor a pomáhá motoru spalovacímu. Mild-hybrid však neumí jezdit čistě na elektřinu a spotřebu snižuje jen v řádu desetin litru. Z pohledu řidiče se pak projevuje naprosto stejně jako konvenční motor, možná s o něco lepší odezvou na sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách.

Řada značek dnes už své modely s jiným než mild-hybridním pohonem ani nenabízí. Jde například o Suzuki a jeho Ignis, Swift (kromě modelu Sport) či S-Cross. K mild-hybridům přistupují spotřební i luxusní značky, například SUV Jaguar E-Pace po faceliftu už má kompletní nabídku kromě jediné jednotky elektrifikovanou. Dá se proto předpokládat, že zákazníci, kteří si takové vozy pořídí, k nim nebudou primárně přistupovat jako k ekologickým modelům. Prostě si je koupí jen proto, že jiné možnosti ubývají. Koneckonců mezi mild-hybridy se počítají i tak extrémní auta jako supersportovní SUV Audi RS Q8.

V Česku roste zájem o naftové ojetiny. Hybridy a elektrická auta zatím lidé nechtějí

Analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz přesto komentuje: „Přesun od spalovacích k elektrifikovaným pohonům konečně nastal. Přestože z velké části vděčí vládním pobídkám, je zřejmé, že jsou už spotřebitelé připraveni přijmout nové technologie.“

Nejprodávanějším hybridem na evropském trhu byla v září Toyota Corolla s 15 tisíci kusy následovaná Fordem Puma (12 251 kusů) a Toyotou C-HR s 12 tisíci. Plug-in hybridům vévodil Mercedes-Benz třídy A (téměř 5 000 registrací), Volvo XC40 (4 000 kusů) a Audi Q5 se třemi tisíci. Nejprodávanějším elektromobilem je Tesla Model 3, jež zaregistrovala 15 702 kusů.

Statistiky prodejů JATO Dynamics v Evropě za září 2020
Evropané poprvé koupili víc elektrifikovaných aut než dieselů. Revoluce to ale není
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.33%) 3 hlas/ů

1 komentář

  1. Jak si jistě ověříte u autorizovaných dealerů, nejvíce „prodaných“ elektroaut stojí na dvorech respektive v showroomech autorizovaných dealerů všech značek, jež už auta na elektřinu u nás i jinde v EU nabízejí. Protože právě od 1.1. 2020 se začaly do pokut EU počítat emise z prodávaných vozů, automobilky zásobily své dealery prioritně po tomto datu. Standardně má mít každý autorizovaný dealer z každého typu prodávaných vozů jeden jako ukázkový v showroomu a jeden jako předváděcí. Takové vozy jsou ve statistikách v dané zemi vedeny jako „prodané“.
    Při 180 dealerech značky Škoda v ČR to tedy znamenalo, že by měly mít dohromady 360 elektrických Citigo (kdyby ale při výrobě v Bratislavě nechyběly baterie…), podobné to bude s Enyaqem.
    Velké automobilky v ČR mohou tuto statistiku ještě vylepšit, když svým manažerům a referentům dají k dispozici (nařídí) právě takové modely, které jim bilanci vylepší. Je jasné, že jsou to především hůře prodejné vozy. Mají samozřejmě opět registrační číslo.
    A tak jsou česká média plné zpráv, jak se elektrická auta dobře a ve zvýšené míře prodávají. Není to pravda. Bohužel, šílenství trh pokřivujících dotací z nařízení EU bude pokračovat, na úkor ekonomiky
    automobilek, jejich dodavatelů a zejména zachování dobře placených pracovních míst. A to ještě v době, kdy si kvůli pandemii spotřebitelé i firmy doslova „zašili“ kapsy konzumu.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: