Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

Zdroj: Archiv
  • Podle studie společnosti Emissions Analytics vytvářejí pneumatiky tisíckrát vyšší emise než motory

  • Počet pevných částic přitom roste s tím, jak jsou auta těžší. Problémem mají být SUV i elektromobily

  • Analytici varují před lacinými plášti a také před částicemi z brzd nebo nekvalitních cest

Znečištění ovzduší z pneumatik může být až tisíckrát horší než z výfukových plynů. Alespoň to tvrdí studie britské společnosti Emissions Analytics, která se zabývá nezávislým testováním. Měří například emise automobilů v běžném provozu, což přináší jiné výsledky než během laboratorního testování.

Částice nejen z pneumatik, ale i z brzd jsou podle studie globální problém. Jejich množství roste spolu s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut. Studie viní zejména kategorii SUV. V hledáčku má ale i elektromobily, které jsou kvůli bateriím výrazně těžší než auta stejné třídy se spalovacími motory.

Pokuty EU za nadlimitní emise CO2 nepřejí levným autům. Trh se kvůli nim výrazně promění

Emise z pneumatik nebo brzd se označují jako NEE (Non-exhaust emissions). Patří do nich i opotřebení podvozku nebo silnice. A zatímco legislativa kontroluje množství částic vypouštěných z výfuků, na NEE se žádné regulace nevztahují.

Přitom právě NEE mají mít podle analýzy větší podíl na znečištění ovzduší než částice z výfukových plynů. Problémem pro ovzduší jsou částice velikosti PM2,5 (menší než 2,5 mikrometru), celých 60 procent z nich patří k NEE. U velikosti PM10 (menší než 10 mikrometrů) je to dokonce 73 procent. S těmito čísly přišla další analýza, tentokrát od skupiny expertů na kvalitu ovzduší pod hlavičkou britské vlády.

Počet částic ovlivní i povrch silnice

Společnost Emissions Analytics zase provedla test s běžným rodinným autem (model nespecifikovala), které vybavila novými, správně nafouknutými pneumatikami. Auto podle měření během jízdy vypustilo do ovzduší 5,8 gramu částic NEE. Ve srovnání s limitem pro pevné částice z výfukových plynů, který je stanoven na 4,5 miligramů na kilometr, jde o tisícinásobný rozdíl.

Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí

Experti varují, že emise NEE by mohly být ještě vyšší, stačí třeba použít laciné pneumatiky s méně odolnou směsí nebo jezdit s podhuštěnými plášti. Záleží i na tom, zda je povrch silnice hladký nebo hrubý.

„Jednou z cest, jak snížit počet částic NEE, je dávat na auta kvalitní pneumatiky a mít je vždy správně nahuštěné. Nakonec ale přijde čas na to, aby automobilky produkovaly lehčí vozidla. Je ale nesporné, že v blízké budoucnosti bude nutné zavést regulace, které budou s tímto problémem bojovat. Jestli to povede třeba k vývoji odolnějších pneumatik se nyní nedá odhadnout, nějaká změna ale přijít musí,“ varuje na konci své zprávy šéf Emissions Analytics Nick Molden.

Podobný problém představuje také otěr z brzd. Například doktor Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, se před časem nechal slyšet, že to je jeden z důvodů, proč před sebou mají velkou renesanci bubnové brzdy. Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (83.75%) 16 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: