Drahé a jen do města? VW vyvrací mýty o elektromobilech, ne vždy má ale pravdu

Zdroj: Volkswagen
  • Volkswagen se pokusil vyvrátit sedmero mýtů o elektromobilech, ne všechny se mu ale povedly

  • Automobilka například argumentuje dostupnou cenu, jenže to platí jen na některých trzích

  • Problémem je i degradující kapacita baterií nebo nedostupnost nabíječek v určitých oblastech

Ačkoliv má Volkswagen aktuálně problémy se softwarem pro svůj chystaný elektromobil ID.3, vše nasvědčuje tomu, že s jeho letním předáním prvním zákazníkům nechce otálet. Vyslání vozů do ulic bude zřejmě doprovázet silná marketingová kampaň. V jejím rámci už vznikají první zajímavé počiny. V tom posledním se Volkswagen rozhodl vyvrátit sedm mýtů, které obklopují elektromobily. A my jsme mu je okomentovali.

Mýtus 1: Elektromobily jsou pro přírodu škodlivé
Přímé emise elektromobilů jsou nulové. Jenže další emise vznikají při výrobě elektřiny nebo produkci aut do zásuvky a jejich baterií. I tak jsou ale podle Volkswagenu nižší než u běžných spalovacích vozů. „I při dnešním průměrném energetickém mixu Evropské unie jsou elektrická auta k přírodě méně škodlivá než benzinová, naftová nebo hybridy. To potvrzují výsledky řady studií nezávislých vědců a organizací. Samozřejmě, ochrana přírody při produkci aut je větší, pokud k jejich výrobě a dobíjení budeme používat obnovitelnou energii,“ píše automobilka na svém blogu.

Náš komentář: Je to pravda. Energetický mix ukazuje, že jsou elektrická auta šetrnější i když je jejich výroba energeticky náročnější. Pokud jde ale o znečištění přírody při produkci elektřiny nutné k jejich dobíjení, pak silně záleží na tom, v jaké zemi vůz provozujeme. Například v Nizozemsku je provoz elektrického auta výrazně ekologičtější než v České republice. I u nás je však šetrnější než běžné auto.

BMW stále věří vodíku. V době elektromobilů láká na dojezd i rychlé tankování

Mýtus 2: Elektromobil si mohou dovolit jen bohatí lidé
„V minulosti byla elektrická auta výrazně dražší než srovnatelná benzinová nebo naftová. Nyní je to poprvé, co to už neplatí,“ píše Volkswagen. Upozorňuje přitom na to, že základní ID.3 vyjde na německém trhu na 30 tisíc eur (820 tisíc korun), pokud se započítá do výsledné ceny i bonus pro ekologická auta 6 570 eur, dostane se na základní cenu 23 430 eur, tedy asi 640 tisíc korun. To je méně, než na kolik tam vyjde Volkswagen Golf 1.5 TSI i 2.0 TDI, píše automobilka.

Náš komentář: Tento argument funguje jen na vybraných trzích, kde stát nabízí zájemcům o nový elektromobil bonus pro jeho nákup. V Česku stojí Golf 1.5 TSI 548 900 korun, 2.0 TDI pak 593 900 korun. I pokud by bylo u nás tak vysoké zvýhodnění jako v Německu, byla by tato auta stále levnější. Žádné zváhodnění u nás ale neexistuje a tak za Volkswagen ID.3 zaplatíme plnou cenu.

Mýtus 3: Baterie přichází rychle o svou kapacitu a nemůžete se jí pak zbavit
Volkswagen poskytuje záruku na baterie na osm let a 160 tisíc ujetých kilometrů. Za tu dobu by si měly udržet alespoň 70 procent své kapacity. A to bez ohledu na to, jak a kde bude majitel své auto nabíjet. Baterie jsou také recyklovatelné a do procesu výroby se tak vrátí řada prvků, včetně hliníku, magnesia, kobaltu, nebo lithia.

Náš komentář: Základní Volkswagen ID.3 má kapacitu baterie 45 kWh (v nabídce budou i 58 a 77 kWh). Ujede podle měření WLTP 330 kilometrů na jedno nabití. Po osmi letech by tedy měl zvládnout jen 231 kilometrů. K tomu je potřeba započíst i odchylku v reálném provozu oproti laboratorním podmínkám a také to, že uživatel nenabíjí vůz z nuly na 100 procent. Reálně tak bude nutné po osmi letech auto dobíjet mnohem dříve, třeba po 180 nebo 150 kilometrech. To může být problém při prodeji ojetého vozu. Nákup nových baterií jde totiž až za druhým majitelem.

Srovnali jsme reálnou spotřebu, dojezd a nabíjení luxusních elektro-SUV Audi e-tron a Jaguar i-Pace. Tabulkám nevěřte

Mýtus 4: Elektrická auta jsou jen na krátké cesty, zejména za studeného počasí
Volkswagen upozorňuje, že díky 100kW výkonu palubní nabíječky v modelu ID.3 zabere dobití 290 kilometrů jen půl hodiny. Přitom podle německé organizace ADAC jsou elektromobily považované za vhodné pro dálkovou cestu v tom případě, kdy zvládnou dobít 200 kilometrů za půl hodiny. Volkswagen navíc dodává, že v Evropě rychle roste síť rychlých nabíječek.

Náš komentář: Elektromobily se zatím stále nezdají být vhodnými na dlouhé cestování. Jak dokazují naše zkušenosti, najít rychlou nabíječku a pak ji ještě využít na plný výkon není snadné. A to nejen v Česku, před nedávnem ve Francii vypnuli téměř dvě stovky rychlých nabíječek bez náhrady. Navíc, pokud chcete dobíjet rychle, zaplatíte za proud výrazně víc než u pomalejších nabíječek nebo doma. To ukazuje i náš test nabíječek Ionity. V závěru pak jízda vyjde dráž než s autem s konvenčním palivem. Kromě toho, i půl hodiny v zásuvce kvůli 290 kilometrům je významně delší doba než 10 minut tankování včetně placení u běžného auta, které tím získá dojezd 500 až 1000 kilometrů podle verze.

Mýtus 5: Není víceméně kde nabíjet
Lidé se bojí pořídit si elektromobil, protože by ho pak neměli kde nabíjet. Volkswagen ale na svém blogu oponuje tím, že v Německu je k dispozici 24 tisíc nabíječek a další desítky tisíc se chystají nejen tam, ale i v zemích napříč Evropou. Jen do konce letošního roku přibude v Německu dalších 400 stanic.

Náš komentář: Elektromobily zatím nejsou vhodné pro lidi, kteří nemají k dispozici vlastní garáž se zásuvkou. Nabíjení auta přes noc doma totiž dává největší smysl, protože lze využít levný tarif na elektřinu pro noční proud. Nabíjení na veřejných stanicích je výrazně dražší a v některých oblastech stále nedostupné. Například v okolí Uhreského Hradiště najdeme jen jednu přípojku přímo ve městě a druhou v Bánově (tam se platí nemalých 7 Kč za kWh). Jinak v oblasti nic není.

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

Mýtus 6: Elektrická auta snadno hoří a není možné je uhasit
„Elektromobily jsou stejně tak bezpečné jako konvenční vozy. Software nabíjecího systému a baterie jsou chráněné v ocelovém obalu,“ píše Volkswagen s tím, že elektrická auta nehoří víc než běžná, jen jinak. Dodává navíc, že v případě požáru je možné i baterie vozu hasit vodou.

Náš komentář: Je pravda, že hašení elektromobilů vrtá hasičům hlavou. Některé zásahové jednotky mají například speciální postup, kdy hořící auto zvednou a ponoří do kontejneru s hasicí látkou. Problémem totiž je, že elektromobil hoří hluboko uvnitř a ohnisko požáru je tak hůř přístupné než už běžného auta. Vyškolení hasiči by ale i tak měli požár zvládnout.

Mýtus 7: Na světě není tolik materiálů potřebných výrobě elektromobilů a jejich těžba ničí přírodu
Podle Volkswagenu jsou v zemi aktuálně zásoby na 150 let těžby. Automobilka navíc podle svého vyjádření používá pro elektrická auta jen „čisté“ materiály. A i když by do roku 2025 měla výroba aut do zásuvky stoupnout o 33 procent, pořád jich bude dostatek. Řada prvků použitých v bateriích a při výrobě vozu celkově se recykluje.

Náš komentář: Volkswagen může mít pravdu v tom, že je zatím zásob materiálu dostatek. Těžba sice může znamenat zásah do krajiny, ale přinese peníze i práci. Tento bod nicméně upozorňuje na fakt, že i elektromobily jsou postavené z neobnovitelných zdrojů a nejsou tedy absolutní spásou do budoucnosti.

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

Drahé a jen do města? VW vyvrací mýty o elektromobilech, ne vždy má ale pravdu
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (83.08%) 13 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: