Další rána pro Autopilot Tesly. Neuspěl v americkém testu, protože nezapojuje řidiče

29.10.2020
5 nových názorů
Autor: Tesla
  • Tesla nepochodila v testu Consumer Reports, který hodnotil chování 17 asistenčních systémů

  • Celkově skončil s výrazným odstupem druhý za Super Cruise od Cadillacu, protože se mu výrazně nedařilo v některých oblastech

  • Například není téměř zřejmé, kdy je ho bezpečné používat. Navíc nedostatečně zapojuje řidiče

Na palubě aut se čím dál tím častěji objevují elektronické systémy, které usnadňují řízení. Starají se nejen o brzdění a zrychlování, ale i o zatáčení. Některé jsou tak aktivní, že člověk může snadno nabýt pocitu, že se auto řídí samo. To je ostatně i problém systému Autopilot od Tesly, který k tomu svádí nejen svým názvem, ale i svým chováním. Vyplývá to z posledních zkoušek, jež prováděla americká organizace Consumer Reports.

Ta se rozhodla prověřit celkem 17 systémů různých automobilek. Zkoumala stav, kdy je zapojen adaptivní tempomat i aktivní systém pro jízdu v pruzích. Spuštění právě těchto dvou asistentů znamená, že se auto řídí zdánlivě samo. Zkoušky probíhaly na uzavřené testovací trati a hodnotilo se hned několik disciplín – schopnosti a výkon, zapojení řidiče, snadnost obsluhy nebo to, jak se systém zachová, když řidič nevěnuje jízdě pozornost. Za každou kategorii se udělovaly body od jednoho do deseti.

Máte rádi kvalitu? Tesla Model 3 není pro vás, hodnotí český influencer
Přečtěte si také:

Máte rádi kvalitu? Tesla Model 3 není pro vás, hodnotí český influencer

Absolutním vítězem se stal systém Super Cruise luxusní americké automobilky Cadillac. Consumer Reports ho ohodnotil 69 body. Na druhém místě skončila Tesla se svým Autopilotem s 57 body. Třetí byl Ford a jeho Co-Pilot s 52 body. Na úplném konci pak skončil systém I-Activsense od Mazdy, který dostal jen 27 bodů.

Hodnocení asistenčních systémů podle Consumer Reports

Systém Hodnocení
Cadillac Super Cruise 69
Tesla Autopilot 57
Ford Co-Pilot 52
Audi Pre Sense 48
Hyundai Smart Sense 46
Mercedes Driver Assistance 46
Subaru Eyesight 46
BMW Active Driving Assistance Pro 44
Porsche Active Safe 41
Volvo Pilot Assist 41
Honda Sensing 40
Nissan Propilot Assist 40
Toyota Safety Sense 40
Volkswagen N/A 39
Buick Driver Confidence 36
Land Rover Incontrol 38
Mazda I-Activesense 27

Ke druhému místu Tesle dopomohlo hlavně vítězství v kategorii schopností a výkonu. Tam získala 9 bodů z 10, když předběhla Audi či Cadillac, nicméně jen o jediný bod. „Dobrý systém udrží řidiče uprostřed jízdního pruhu. Zařízen Mazdy nebo Buicku například zasahují až poté, co dojde k vyjetí z pruhu. Proto neuspěly,“ komentuje Consumer Reports výsledek první kategorie.

Tesla nicméně propadla v hodnocení zapojení řidiče. Dostala jen 3 z 10, zatímco Cadillac uspěl se 7 z 10 a o značný kus předběhl většinu ostatních zařízení. „Ani jeden z testovaných systémů dobře nereagoval na nečekané překážky, jako je oprava na silnici, výmol nebo předmět v cestě,“ komentuje organizace. Teslu ale pochválila, že dává hlasitě najevo odpojení systému.

Tesla bude jezdit bez řidiče už letos, tvrdí Musk. Spíš se ale chvástá
Přečtěte si také:

Tesla bude jezdit bez řidiče už letos, tvrdí Musk. Spíš se ale chvástá

V kategorii snadného používání vyhrála Tesla se 7 body z 10, naopak Cadillac skončil až téměř na chvostu s výsledkem 3/10 bodů. Pohořel kvůli tomu, že jeho systém lze aktuálně používat pouze na zmapovaných silnicích, což by paradoxně mělo přispět k větší bezpečnosti. A to ho právě pasovalo na vítěze kategorie, která hodnotila, zda je zřejmé, kdy je bezpečné systém použít. Dostal 8 z 10 bodů. Naopak Tesla skončila na posledním místě se dvěma body. Reakce Tesly na neaktivního řidiče je pak jen průměrná (6 z 10), Cadillac tuto kategorii vyhrál s 9 body z 10. Kompletní test Consumer Reports včetně všech výsledků najdete zde (anglicky).

Nejde o první případ, kdy Autopilot Tesly sklidil kritiku za to, že se na řidiče snaží působit dojmem autonomního řízení, ačkoliv jeho faktické schopnosti tomu rozhodně neodpovídají. Podobně ho na začátku října hodnotila evropská organizace Euro NCAP, které se nelíbilo jeho chování. „Systém dává pocit, že se auto řídí úplně samo. Nebo naopak, že ho má řidič plně pod kontrolou. Je víc autoritářský než kooperativní,“ napsali v hodnocení komisaři Euro NCAP. Ve spojení s přeceňováním možností Autopilota Tesly se už také ve světě stala řada nehod.

David (neregistrovaný)
Tesla svého utopilota označuje za naprostou jedničku na trhu, test by teda měla mít v kapse
Tomáš bango (neregistrovaný)
Aha takže autopilot od Tesly není dost autopilot protože nezapojuje řidiče :Dddd Není to snad účel autopilota? Tento web je dobrý máte pěkné články ale tady toto opakované rytí do Tesly už mě nebaví a přijde mi ubohé a to říkám jako odpůrce tesly obecně...
Mirek (neregistrovaný)
Že se něco jmenuje autopilot neznamená, že to je autopilot. Za tento matoucí název byla Tesla již také kritizována. Takže ty organizace, které to tak vyhodnotily, daly na radu tohoto webu, nebo tento web má psát nesmysly a kritizovat ty organizace za to, že to tak vyhodnotily? Já tady vidím jen článek o tom, jak test dopadl. A že je zmiňována Tesla nejvíce je docela logické, neboť Tesla stále uvádí kdy a jak bude tento autopilot řídit auto sám, a nějak to Tesle stále nevychází. To ostatní tak okatě nedělají.
rb (neregistrovaný)
Zcela souhlasím... nepochopený výraz autonomní. Pokud je tomu tak jako v Evropě, tak přesně vidím za volantem ty starší pány, zvyklé na tlačítka, čudlíky a kritizují to když nenacházejí to co měli kdysi ve svých autech. Je to parta úřednicky přemýšlejících pánů, co se snaží obhájit svá teplá místečka. Nikdo z nich nepochopil a ani nepochopí, že to co Elon ukazuje světu za 15 let je revoluce. Revoluce, postavená na vizích, inteligenci, obrovské pracovitosti a schopnosti být v každém oboru na špici v oboru během několika let. Takže stejcové... budoucnost s vámi nepočítá a jste druh určený k vyhynutí. Doporučuji vám koupit nějakou karburátorovou plechovku, leštit a čekat na dušičky.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?