Změřili jsme Audi SQ7 TDI na brzdě. Předvedlo monstrózní výkon

5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Audi SQ7 TDI má turbodiesel podporovaný elektrickým kompresorem

  • Výrobce slibuje 320 kW a 900 Nm

  • Průběhy při našem měření nebyly tak úžasné, jak vyplývá z technických údajů, ale naměřená maxima jsou ještě vyšší

Audi SQ7 TDI je nová vrcholná verze velkého sedmimístného SUV. Její chloubou je neobvykle řešený motor. Vidlicový osmiválec 4.0 TDI je zde přeplňovaný nejenom dvěma výfukovými turbodmychadly, ale také elektricky poháněným kompresorem.

Trojitý dopink

Obě výfuková turba jsou sekvenční – jedno pracuje v nízkých, druhé ve vysokých otáčkách. Elektricky poháněný kompresor (EPC) je doplňuje podle potřeby. Plnicí přetlak vyvine za 250 milisekund a točí se rychlostí až 70 000 min-1. Jeho přínos se nejvíce projeví v nízkých otáčkách, kde přeplňované motory obvykle trpí tzv. turboefektem – zpožděnou reakcí na sešlápnutí plynu.

Doporučujeme: Všechny články o značce Audi

Turbodmychadlo (nebo dmychadla) se totiž roztáčí prouděním výfukových plynů a po sešlápnutí pravého pedálu nějakou dobu trvá, než proud získá patřičnou intenzitu a roztočí rotor turbodmychadla naplno. EPC by měl toto opoždění vykrýt. Je poháněn kompaktním elektromotorem a využívá 48V elektroinstalaci.

Audi SQ7 TDI na brzdě Dieselpower-10 Motor V8 TDI je vedle dvou výfukových dmychadel přeplňovaný i elektrickým kompresorem
Audi SQ7 TDI na brzdě Dieselpower-13 Měřit čtyřkolku s točivým momentem 900 Nm není jen tak, ale v Dieselpoweru jsou na to zařízení

Dalším novým technickým řešením motoru je systém Audi valvelift (AVS) se dvěma profily vačky pro každý ventil. Na straně sání se tak optimalizuje plnění, zatímco na straně výfuku se AVS využívá k řízení sekvenčního přeplňování. Od každého z dvojice výfukových ventilů v každém válci směřuje hermeticky oddělený proud výfukových plynů k jednomu z dmychadel. V nízkých otáčkách zůstává jeden z ventilů zavřený, takže celý proud směřuje k jedinému turbu. Otevírá se až při větším zatížení nebo ve vysokých otáčkách. Vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 2500 barů.

Čísla hodná lokomotivy

Parametry slibované výrobcem berou dech. Audi SQ7 TDI má „papírově“ nejvyšší výkon 320 kW (435 k) v 3750-5000 min-1, zatímco točivý moment neklesne pod maximálních 900 Nm v rozsahu 1000-3250 min-1. Jaká je skutečnost, to jsme vyrazili ověřit do Modletic na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower.

Nejprve špatné zprávy. Výkon opadá dříve, než výrobce slibuje, pokles nastává okolo 4600 otáček. A přibližně v 2400 min-1 se na momentové křivce objevuje záhadný propad, který při jízdě necítíte, ale na brzdě se opakoval se železnou pravidelností při každém pokusu. Před lety jsme viděli něco podobného u trojitě přeplňovaného šestiválce BMW, patrně se jedná o přepínání mezi oběma turbodmychadly. Zeptáme se v Audi a jejich vysvětlení do článku doplníme.

Audi SQ7 TDI – naměřený výkon a točivý moment

A teď tedy dobré zprávy. Naměřená maxima překonávají údaje výrobce víc než symbolicky. Výkon 348 kW je téměř o devět procent vyšší, zatímco točivý moment 946 Nm představuje oproti udávané hodnotě navýšení o pět procent. Mimochodem, 946 Nm. 946 Nm! Vstřebávejte to chvíli.

Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d – Duel mastodontů

Přesvědčivé jsou rovněž průběhy. Nad udávaným maximem 320 kW se křivka výkonu drží v rozsahu přibližně 3300-4600 min-1. Točivý moment 900 Nm nebo více je k dispozici od nějakých 1300 do 2300 a potom opět od 2600 až do 3500 otáček za minutu, kde se křivka výkonu protíná s tou momentovou.

Ještě zajímavější by samozřejmě bylo zjistit, jak se tyto působivé parametry projevují při reálné akceleraci na silnici. Ale nebojte, i to je v plánu…

Ferp (neregistrovaný)
Mimochodem, 946 Nm. 946 Nm! Vstřebávejte to chvíli. A co jako, z ceho si mame sednout na prdel? Ty hloupej kretene!!!
resenhas prontas de artigos cientificos (neregistrovaný)
http://dgtalar.ir/BrendanKay/tab:info
vana (neregistrovaný)
Křivka výkonu se s křivkou momentu nikdy neprotne. Každá z křivek se týké jiné fyzikální veličiny a o nějaké rovnosti proto nemůže být řeč. Jinak bychom museli připustit že 450 PS je totéž co 900 Nm což asi není.
  • Našli jste v článku chybu?