S nadcházejícím ročním obdobím, které je spjato s ochlazováním a sychravým počasím, začíná řada motoristů přemýšlet o pořízení auta s pohonem všech kol. Nejlépe v kategorii SUV, u které se stále spoléhá na to, že kombinace vyššího podvozku se 4x4 pomůže při nečekané chumelenici nebo na kluzké vozovce.
Vynecháme-li fakt, že české zimy v posledních letech patří k těm mírnějším, dává nákup vozu s pohonem všech kol smysl. Zejména proto, že u většiny dostupných SUV je řešen elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, díky které se zadní kola zapojují do práce, jen když je to potřeba, a tak auto nevykazuje o tolik vyšší spotřebu než jeho varianta s pohonem pouze jedné nápravy.
Vydali jsme se proto v českých cenících hledat nejlevnější SUV s pohonem všech kol. Žádné jiné kritérium, tedy ani velikostní, jsme neměli. Nebylo žádným velkým překvapením, že jako první nám vyšla Dacia Duster. Ta kombinuje benzinový motor 1.3 TCe se systémem 4x4 a lepší výbavou Comfort. S cenou 434 900 korun je také jediným vozem z výběru, který lze pořídit za méně než půl milionu korun.
Deset nejlevnějších SUV na českém trhu s pohonem všech kol
Model | Motorizace | Výbava | Cena |
---|---|---|---|
Dacia Duster | 1.3 TCe 4x4 | Comfort | 434 900 Kč |
Suzuki Vitara | 1.4 BoosterJet 4x4 | Premium 4x4 | 521 900 Kč |
Hyundai Kona | 1.6 T-GDI 4x4 | Mystic | 539 990 Kč |
Suzuki S-Cross | 1.4 BoosterJet 4x4 | Premium 4x4 | 552 900 Kč |
Mitsubishi ASX | 2.0 MIVEC CVT 4WD | Invite | 567 850 Kč |
Hyundai Tucson | 1.6 T-GDI 4x4 | Comfort | 569 990 Kč |
Nissan Qashqai | 1.7 dCi 4WD | Acenta | 612 900 Kč |
Subaru XV | 1.6 i CVT AWD | Active | 640 000 Kč |
Kia Sportage | 1.6 CRDi 4x4 | TOP | 654 980 Kč |
Jeep Renegade | 1.3 Turbo 4WD AT | Limited | 657 900 Kč |
Jak tabulka ukazuje, kromě první Dacie a posledního Jeepu Renegade jsou nejlevnější SUV s pohonem 4x4 zcela v režii asijských značek. Suzuki a Hyundai nabízejí hned dva modely, přidávají se i klasické značky s dlouhou tradicí pohonu všech kol jako Mitsubishi či Nissan. Všech deset nejlevnějších se pak vejde pod 660 tisíc korun.
Čtyřkolka pro top verze
Zajímavostí je, že pohon všech kol je nyní výsadou hlavně lépe vybavených modelů. I to zvyšuje jejich cenu. Například v případe Jeepu Renegade je to verze Limited, o téměř čtvrt milionu korun dražší než základní provedení Sport. Podobnou strategii naznačují třeba verze TOP u Kie nebo Premium u Suzuki.
Od pohledu je jasné, že v tabulce se objevují hlavně SUV kompaktních rozměrů. U menších modelů se totiž od pohonu všech kol tak dlouho upouštělo, až jich zbylo jen minimum. Takový Seat Arona nebo Škodu Kamiq jako čtyřkolku nekoupíte.
Mimochodem, když už jsme u mladoboleslavské automobilky, za zdůraznění stojí fakt, že se do výběru vůbec nedostala. Nejlevnější SUV s pohonem všech kol, které nabízí, je sice Škoda Karoq, ta však začíná na ceně 515 900 Kč. Verze 4x4 je ale opět záležitostí top výbavy i motoru, proto vyjde minimálně na 788 900 korun. Dostanete k ní ale dvoulitrový turbodiesel a automat DSG.