Ještě v relativně nedávné minulosti se elektrická auta víceméně brala jako zajímavá kuriozita. Letošní autosalon v Ženevě nicméně ukazuje, že velký boom elektromobilů je v podstatě tady. Spousta prezentovaných elektricky poháněných strojů jsou sice pořád ještě koncepty, ale často velmi blízké sériové výrobě.
Když pomineme zatím méně známé výrobce, budoucí výběr elektricky poháněných prostředků prodávaných známými automobilkami může začínat třeba u Škody Klement. Jde o koncept „kola“, které ale nemá pedály. Pohání ho pouze elektromotor. Výkon je 4 kW, maximální rychlost 45 km/h a dojezd lehce přes 60 km. Do města by to mohlo být zajímavé řešení. Jen nám něco říká, že cena takového dopravního prostředku by mohla snadno dosahovat úrovně nějakého laciného auta. Miniaturním prostředkem do města je také Seat Minimó.
Malé městské elektromobily prezentují v Ženevě značky jako Smart nebo Peugeot, který přivezl elektrickou verzi modelu 208 nové generace. Nechybějí malé elektrické crossovery (Kia e-Soul), větší elektrické crossovery (Škoda Vision iV, Audi Q4 e-tron), elektrické hatchbacky (Seat el-Born), elektrické sedany (VW I.D. Vizzion, Polestar 2), elektrické dodávky (Mercedes-Benz EQV), sportovní elektromobily (Audi e-tron GT), elektrické supersporty nebo elektrická auta pro volný čas. A to jsme ještě nezmínili třeba společnost e.GO, která vystavila malý elektrický autobus. V podstatě každá kategorie automobilů má v Ženevě své elektrické zastoupení.
Všechny elektromobily si můžete prohlédnout v přiložené galerii. V tabulce dole pak shrnujeme i jejich základní parametry. Také z čísel o dojezdu nebo maximální rychlosti je dobře patrné, že výběr bude pestrý. Mimochodem, z tabulky je docela dobře vidět, že onen čerstvě oznámený limit maximální rychlosti 180 km/h u všech modelů značky Volvo dost možná vůbec nesouvisí s bezpečností, ale s plánovaným přechodem na elektromobily. Kolem této hodnoty (respektive do této hodnoty) se pohybuje většina prezentovaných elektrických aut.
Takže co nám letošní Ženeva ukázala? Elektrická budoucnost přinese pestrý výběr různých automobilů, které budou rychlejší při akceleraci z místa, ale pomalejší na dálnici a velmi pravděpodobně také dražší. A budou potřebovat spoustu drahých kovů těžených ne vždy podle představ západní civilizace, kterou ale tato problematika spíše nezajímá.
Výkon (kW) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | Dojezd (km) | |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 300 | 5,7 | 200 | přes 400 |
Audi e-tron GT | 434 | 3,5 | 240 | 400 |
Audi Q4 e-tron | 225 | 6,3 | 180 | 450 |
Fiat Concept Centoventi | - | - | - | 100-500 |
Hispano Suiza Carmen | 750 | méně než 3 | 250 | 400 |
Honda e Prototype | - | - | - | 200 |
Kia e-Soul | až 150 | 7,6 | - | až 452 |
Kia Imagine | - | - | - | xxx |
Mercedes-Benz EQC | 300 | 5,1 | 180 | 400 |
Mercedes-Benz EQV | 150 | - | 160 | 400 |
Nissan IMQ | - | - | - | xxx |
Peugeot e-208 | 100 | 8,1 | - | 340 |
Polestar 2 | 300 | méně než 5 | přes 200 | 500 |
Rimac C-Two | 1408 | 1,97 | 370 | 550 |
Seat el-Born | 150 | 7,5 | - | 420 |
Seat Minimó | - | - | - | 100 |
Smart forease+ | 60 | 11,8 | 130 | 155 |
Škoda Klement | 4 | - | 45 | 62 |
Škoda Vision iV | 225 | 5,9 | 180 | 500 |
VW I.D. Buggy | 150 | 7,2 | 160 | 250 |
VW I.D. Vizzion | 225 | 6,3 | 180 | 665 |