Ženeva ukazuje, jak bude už brzy vypadat trh s auty. Elektromobily jdou napříč všemi kategoriemi

1 nový názor
  • Ženevský autosalon ukazuje, jak bude už velmi brzy vypadat trh s automobily

  • Elektromobily se zde prezentují ve všech možných velikostech a kategoriích

  • V budoucnu si budete moci vybrat různé elektrické prostředky od „kola“ Škoda Klement až po Hispano Suiza Carmen za 40 milionů

Ještě v relativně nedávné minulosti se elektrická auta víceméně brala jako zajímavá kuriozita. Letošní autosalon v Ženevě nicméně ukazuje, že velký boom elektromobilů je v podstatě tady. Spousta prezentovaných elektricky poháněných strojů jsou sice pořád ještě koncepty, ale často velmi blízké sériové výrobě.

Když pomineme zatím méně známé výrobce, budoucí výběr elektricky poháněných prostředků prodávaných známými automobilkami může začínat třeba u Škody Klement. Jde o koncept „kola“, které ale nemá pedály. Pohání ho pouze elektromotor. Výkon je 4 kW, maximální rychlost 45 km/h a dojezd lehce přes 60 km. Do města by to mohlo být zajímavé řešení. Jen nám něco říká, že cena takového dopravního prostředku by mohla snadno dosahovat úrovně nějakého laciného auta. Miniaturním prostředkem do města je také Seat Minimó.

Lamborghini SVJ Roadster: I v elektrické Ženevě si našel místo nový sportovní dvanáctiválec
Přečtěte si také:

Lamborghini SVJ Roadster: I v elektrické Ženevě si našel místo nový sportovní dvanáctiválec

Malé městské elektromobily prezentují v Ženevě značky jako Smart nebo Peugeot, který přivezl elektrickou verzi modelu 208 nové generace. Nechybějí malé elektrické crossovery (Kia e-Soul), větší elektrické crossovery (Škoda Vision iV, Audi Q4 e-tron), elektrické hatchbacky (Seat el-Born), elektrické sedany (VW I.D. Vizzion, Polestar 2), elektrické dodávky (Mercedes-Benz EQV), sportovní elektromobily (Audi e-tron GT), elektrické supersporty nebo elektrická auta pro volný čas. A to jsme ještě nezmínili třeba společnost e.GO, která vystavila malý elektrický autobus. V podstatě každá kategorie automobilů má v Ženevě své elektrické zastoupení.

Všechny elektromobily si můžete prohlédnout v přiložené galerii. V tabulce dole pak shrnujeme i jejich základní parametry. Také z čísel o dojezdu nebo maximální rychlosti je dobře patrné, že výběr bude pestrý. Mimochodem, z tabulky je docela dobře vidět, že onen čerstvě oznámený limit maximální rychlosti 180 km/h u všech modelů značky Volvo dost možná vůbec nesouvisí s bezpečností, ale s plánovaným přechodem na elektromobily. Kolem této hodnoty (respektive do této hodnoty) se pohybuje většina prezentovaných elektrických aut.

Takže co nám letošní Ženeva ukázala? Elektrická budoucnost přinese pestrý výběr různých automobilů, které budou rychlejší při akceleraci z místa, ale pomalejší na dálnici a velmi pravděpodobně také dražší. A budou potřebovat spoustu drahých kovů těžených ne vždy podle představ západní civilizace, kterou ale tato problematika spíše nezajímá.

Výkon (kW) 0-100 km/h (s) Max. rychlost (km/h) Dojezd (km)
Audi e-tron 300 5,7 200 přes 400
Audi e-tron GT 434 3,5 240 400
Audi Q4 e-tron 225 6,3 180 450
Fiat Concept Centoventi - - - 100-500
Hispano Suiza Carmen 750 méně než 3 250 400
Honda e Prototype - - - 200
Kia e-Soul až 150 7,6 - až 452
Kia Imagine - - - xxx
Mercedes-Benz EQC 300 5,1 180 400
Mercedes-Benz EQV 150 - 160 400
Nissan IMQ - - - xxx
Peugeot e-208 100 8,1 - 340
Polestar 2 300 méně než 5 přes 200 500
Rimac C-Two 1408 1,97 370 550
Seat el-Born 150 7,5 - 420
Seat Minimó - - - 100
Smart forease+ 60 11,8 130 155
Škoda Klement 4 - 45 62
Škoda Vision iV 225 5,9 180 500
VW I.D. Buggy 150 7,2 160 250
VW I.D. Vizzion 225 6,3 180 665
Radovan (neregistrovaný)
Smutné na tom všem v Ženěvě a v článku prezentované tabulce je, že s výjimkou, Japonců, Korejců, Američanů a trochu Francouzů s Renaultem, jde pořád jen o kecy v kleci, tedy koncepty, připravované věci do výroby nebo výrobu pro srandu králíkům. Viz koncern VW, který předělávku spalováků eGolf a eUP nabízí od roku 2014 a nedávno ohlásil zdvojnásobení celosvětové výroby. Z 36 eGolfů denně na 72, což se mu během 4 měsíců kupodivu povedlo. A pochlubil se zároveň, že spalovacích (benzín, nafta, plyn), dělá 2.000 denně. Možná byste si řekli, že je to nezájmem o elektroauta. Opak je pravdou. Čekací doba na nový eGolf je 10-12 měsíců. :-(
  • Našli jste v článku chybu?