Škoda představila nový model Kamiq. Stejně jako některá jiná média jsme měli i my možnost si vůz už naživo prohlédnout. Proto jsme vám mohli předložit naše první dojmy, stejně jako podrobnější srovnání rozměrů Škody Kamiq s konkurencí. Je tozajímavý crossover, který se téměř jistě stane na českém trhu nejprodávanějším modelem své kategorie. Třeba i kvůli tomu, že nabízí výrazný design přední části s rozdělenými světlomety.
Možná, že kdyby Škoda přišla s podobným řešením o pár let dříve, všichni by se tu chytali za hlavu a kritika by se na mladoboleslavské designéry hrnula ze všech stran (podobně jako když Jozef Kabaň rozdělil světla u Octavie). Jenže Škoda toto prvenství přenechala jiným značkám, které opravdu sklidily nemalé množství kritiky. Přestože dnes se horizontálně rozdělená světla očividně líbí.
„Odporný“ Pontiac Aztek
Málokoho by napadlo, že kořeny spousty dnes běžně používaných designových prvků sahají k něčemu tak ošklivému jako Pontiac Aztek. Tohle auto je mnohými považováno za regulérní obludu. Na internetu můžete najít titulky jako „největší chyba v dějinách automobilového průmyslu“. Jenže Aztek měl možná jen smůlu.
Koncept Pontiacu Aztek měl premiéru na autosalonu v Detroitu v roce 1999. Auto „zaujalo“ zvláštní karoserií připomínající terénní automobil, ale s příliš uhlazenou zádí odkazující na kupé. Zaujalo také provedením přední části s blinkry zvláštně odsazenými od hlavních světel. Byl to koncept, takže nebylo potřeba brát vůz příliš vážně. Jenže když se Aztek začal v roce 2000 vyrábět, vypadal prakticky stejně. Jen ty blinkry umístěné nad předními světlomety byly ještě výraznější.
Aztek se nakonec prodejně neprosadil, ale z dnešního pohledu je to mimořádně zajímavé a svým způsobem nadčasové auto. Kromě horizontálně rozdělených světel přišel s karoserií kombinující SUV a kupé. A k tomu přidal i praktické prvky.
Třeba mezi předními sedačkami byla loketní opěrka fungující jako lednička, kterou bylo možné z auta vyndat a odnést. Zákazníci si mohli koupit také stan, který bylo možné připojit k otevřené zadní části. A k dispozici byla i nafukovací matrace, která přesně zapadla do zadní části automobilu. Mít Aztek pod palcem marketingové oddělení automobilky Škoda, byl by z toho zástup Simply Clever řešení. (Mimochodem, s tou matrací by se klidně u Škody mohli inspirovat, když už prodávají „paket pro spaní“.)
„Divný“ Citroën Technospace
Horizontálně oddělená světla se znovu přihlásila o slovo v roce 2010, kdy Nissan ukázal Juke. Dnes obvyklé řešení dorazilo v roce 2013, když automobilka Citroën představila koncept budoucí generace C4 Picasso, pojmenovaný Technospace. Řešení přední části je de facto identické s tím, co teď přichází u Škody Kamiq. Jenže odstup šesti let znamená hodně. Na Citroën se právě kvůli světlům snesla kritika, jaké se modelu Kamiq rozhodně nedostane.
Třeba kolegové z Auto.cz tehdy zhodnotili Technospace slovy: „Citroën chystá pro novou generaci kompaktního MPV C4 Picasso velmi radikální změnu designu. Radost z ní asi mít nebudete.“ Jinde byl tento koncept označen za Robocopa a také diskutující se dokázali pod článkem na Auto.cz pěkně rozvášnit. „No nazdar. To jako myslí vážně? Tak to je masakr...Okamžitě mi to připomnělo Multiplu,“ nebo „Všichni jak tu jsme to považujeme za hnus, ale 5 lidí z vedení to vidí jako to pravé.“ Podobných názorů se Citroënu dostalo vskutku bohatě. Ale čas ukázal...
Nová C4 Picasso se od konceptu Technospace už téměř nezměnila. Také proto jsme se mohli dočíst podobná hodnocení jako v případě konceptu. „Nissan Juke a Jeep Cherokee dostanou konkurenta v boji aut s co nejpodivnější přídí. Jejich soupeřem bude nová generace MPV Citroën C4 Picasso,“ psalo se na Auto.cz. Provedení přední masky ale následně převzaly téměř všechny modely značky. Zmíněný Jeep Cherokee přišel ve své páté generaci krátce po Technospace také v roce 2013. Když jsem auto o rok později já osobně testoval ještě pro Autorevue.cz, napsal jsem o jeho vzhledu, „že je zkrátka divný. Přední část vypadá jako nepovedený kříženec Citroënu C4 Picasso současné generace s klasickým Jeepem.“ Proč? Protože i tohle auto dostalo horizontálně oddělená světla. Spletl jsem se. Řešení to nebylo ani tak divné jako předčasné. Jeep ale od tohoto uspořádání světel nakonec upustil.
V roce 2017 se nechal inspirovat také Hyundai a rozdělená světla dopřál modelu Kona. Na rozdíl od Citroënu ale přidal také pořádné množství plastu. I tehdy jsme se mohli dočíst cosi o „nepříliš pohledné přídi“. Krok špatným směrem to ale evidentně ani pro Hyundai nebyl. Také proto, že o necelý rok později dorazil koncept Ženeva 2018: Koncept SUV Škoda Vision X je čtyřkolka bez kardanu">Škoda Vision X s identickým řešení světel. A právě to v roce 2019 definitivně přebírá také Škoda Kamiq. (Mimochodem, C4 Picasso představené v roce 2013 dostalo kromě rozdělených světel také digitální přístrojový štít s displejem o velikosti 12". Že by se zde Škoda kromě designu světel inspirovala také v případě Virtual Cockpitu?)
Teď se zdá, že se názory na koncepci horizontálně rozdělených světel v průběhu času změnily. Hovoří se spíše o zajímavém designu, ne o „přídi, ze které radost mít nebudete.“ Tak co myslíte, stalo se už toto řešení definitivním standardem dnešní doby?