Vyzkoušeli jsme SUV Kia Sportage s novými motory a diesel-hybridem. Jezdí velmi dobře

11.07.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Dvoulitrový diesel se bude prodávat už jen jako hybrid

  • Hlavním důvodem jeho existence jsou nižší daně z nižších emisí CO2

  • Jezdí ale dobře. Ani nevíte, že je to hybrid

  • Nová naftová šestnáctistovka se také zdá povedená

  • Celkově Kia Sportage zůstává příjemným SUV

Diesely to dnes nemají lehké. Mnoho automobilek je opouští, především z důvodů extrémně vysokých investic do nových systémů dočišťování zplodin, čímž se cenově stávají nekonkurenceschopnými. V malých a cenově citlivých segmentech už brzy diesel nekoupíme vůbec. Modely segmentu C a D to mají na hraně a stejně na tom jsou střední SUV, kam spadá právě modernizovaná Kia Sportage.

Kia Sportage FL (9) Facelift Kie Sportage je decentní. Přinesl třeba nová full-LED světla, přepracovaný infotainment a nové barvy nebo vzory kol
Kia Sportage FL (4) Mnohem důležitější změny se odehrály pod kapotou. Přichází mild-hybrid kombinovaný s dvoulitrovým dieselem

My jsme měli nyní možnost vyzkoušet faceliftované provedení Kie Sportage v okolí Frankfurtu nad Mohanem během krátké, ale efektivní prezentace, kdy se víc jezdilo než mluvilo. Takže sotva jsme v sedm ráno ve Frankfurtu přistáli a ještě nám nestačily odlehnout uši, už jsme seděli v nové Kii Sportage s důležitým mildhybridním pohonem.

Dvoulitrová nafta už jen jako mild-hybrid style=soft box_color=#000000
Motor 2.0 CRDI v mild-hybridním provedení má výkon 136 kW (185 k) v 4000 min-1 a točivý moment 400 Nm v 1750 až 2750 min-1. Rozjede se na 201 km/h a na 100 km/h akceleruje za 9,5 s. Pro automat a manuál jsou hodnoty shodné. Místo klasického startéru je tu řemenem poháněný startér/generátor, který vedle nastartování motoru jednotce také pomáhá při rozjezdech a pod zátěží. Má pomocný výkon až 12 kW a energii bere z malého li-ion akumulátoru v kufru, který má kapacitu 0,44 kW.

Proč důležitým? Protože se jedná o verzi, která má naznačit, jak v Evropě zachránit diesely. Nutno ale dodat, že v té Evropě, kde se nová auta i soukromníkům dodatečně daní podle vypouštěných emisí CO2. Tedy ne třeba u nás. Nové provedení má o 7 % nižší spotřebu a emise (dle cyklu NEDC, v režimu WLTP je hodnota nižší o 4 %), takže se dostane do nižších daňových tabulek. A v některých zemích bude mít výhodu už jen díky tomu, že má malý pomocný startér/generátor na elektřinu, kterou získává rekuperací.

Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Nečekaně vyrovnaní

Aby nedošlo k omylu, tohle není variace na téma Prius. Kia Sportage v hybridu vypadá a hlavně jezdí jako úplně normální SUV s dieselem a automatem, který v tomto případě zajišťuje osmistupňová převodovka vlastní konstrukce s hydrodynamickým měničem. Můžete mít i šestistupňový manuál, pohon všech kol je u vrcholného dvoulitru standardem.

Kdyby nám nikdo neřekl, že je pod kapotou hybrid, vůbec bychom si toho nevšimli. Nastartujte, zařaďte u automatu D a jeďte. Není tu ani obvyklý displej znázorňující energetické toky jako v Priusu nebo jiných hybridech.

Kia Sportage FL (40) Kompaktní startér/generátor pomáhá motoru výkonem 12 kW. Vůbec si ale v provozu nevšimnete, že je to nějaký hybrid
Kia Sportage FL (22) Malý 0,44kWh akumulátor je schovaný v kufru a mnoho místa nezabírá. Bez hybridního systému se naftový dvoulitr už nedělá

Nakonec někde v podmenu palubního počítače nacházíme položku zobrazující, zda se právě dobíjí malá baterie, nebo se z ní energie čerpá. Celé to pak funguje tak, že pouze při zvýšené zátěži řemenový startér/generátor asistuje spalovacímu motoru, který je neustále v činnosti. Zvyšuje tak jeho účinnost, respektive snižuje námahu a tedy poptávku po palivu.

Jen při hodně bedlivém soustředění vnímáme, že naftový čtyřválec nemá typický turboefekt a výkon narůstá velmi lineárně. A pak při dojíždění k semaforu v rychlostech pod 30 km/h zhasíná a dojíždí bez nastartovaného motoru. Následný rozjezd je velmi pohotový. Pomocný generátor motor roztočí rychleji než klasický startér. Celé to funguje nerušivě a vlastně velice dobře. Na spotřebu se nás neptejte, protože z krátké padesátikilometrové jízdy v kolonách kolem Frankfurtu se nedají vyvozovat spolehlivé závěry.

Doporučujeme test ojetiny: Kia Sportage III. generace překvapuje kvalitou a spolehlivostí

Zatímco funkce hybridu si ani nemusíme všímat, můžeme registrovat, jak je Kia Sportage příjemné a dobře odhlučněné SUV. Podvozek je spíše pohodlný, ale ne neschopný. Řízení je sice bez valné zpětné vazby, ale má přirozený převod a dobře nastavený odpor. Celkový dojem je uklidňující, auto nerozčiluje zbytečnými chybami. Mnozí jistě ocení, že i v rámci faceliftu, ačkoli přibyl nový infotainment, si Sportage zachovává klasické velké knoflíky na ovládání klimatizace, rádia a některých důležitých funkcí. Není tedy nutné koukat do displeje a proklikávat se složitým menu, většinu běžně používaných funkcí najdete poslepu hmatem.

Po dvoulitrovém vrcholném hybridu si naopak bereme základní naftovou šestnáctistovku s pohonem předních kol a manuálem. Je to úplně nový motor. Je lehčí a oproti starší verzi naftového motoru má snížené tření a vyšší účinnost. Především je ale velice tichý, což nás u auta s nájezdem necelých 900 km překvapilo. Ani pod zatěží neposílá do kabiny typické utrápené naftové chrčení škrceného podsvinčete.

Kia Sportage FL (12) Vše, co Kia Sportage uměla dřív, zůstává. Je to především dobře navržené, kvalitní, pohodlné a veskrze příjemné SUV
Kia Sportage FL (34) Dynamicky ve své třídě patří k těm lepším autům. Řídí se velice příjemně, čemuž pomáhá hlavně skvělá „německá“ ergonomie

Jistě, dynamicky to není s výkonem 115 koní a točivým momentem 280 Nm ve větším SUV žádný zázrak, ale co do projevu a kultivovanosti je vše v pořádku a při dálničních 130 km/h je v autě ticho. Rozvážnějším řidičům bude tenhle motor na penzi jistě naprosto vyhovovat, stejně jako přesný a příjemný manuál s krátkými drahami řazení. A i v testovacím režimu svítilo na palubním počítači 6,1 litru na 100 km.

Trochu jinou kapitolou je přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, kterou jsme zkoušeli v kombinaci se čtyřkolkou a dvouspojkovou převodovkou. Když se na ní šlápne, jede hezky, ale je trochu hlučná a ucukaný projev dvouspojkové převodovky se suchými spojkami se k pohodlnému charakteru SUV moc nehodí. Navíc motor má docela velký turboefekt, reaguje jakoby na gumě a se zpožděním. Než ždímat 177 koní z tohoto downsizovaného motoru, slušel by pod kapotou foukaný dvoulitr s lepším „spodkem“ točivého momentu a uvolněnějším charakterem. A hlavně klasickým automatem, ale to už se zase dostáváme k problematice CO2, protože taková specifikace by logicky dosáhla na vyšší hodnoty a tedy vyšší daně.

Doporučujeme: Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV –Srovnání klíčových vlastností

S definitivními závěry si počkejme na domácí tradiční test. Ale takhle od oka se Kia Sportage v rámci faceliftu posunula a nové motory se, s výjimkou benzinové jednašestky kombinované s dvouspojkou, opravdu povedly. Překvapil nás malý diesel 1,6 l, od dvoulitrového dieselu s hybridem jsme slušnou dynamiku a ukázněný projev tak nějak očekávali.

Ceny ještě automobilka nezveřejnila a podle českého zastoupení se o nich usilovně jedná, aby i dvoulitrová nafta s hybridem (jinak ji už nekoupíte) byla pro českého zákazníka atraktivní, i když z ní (prozatím) nemá reálné daňové nebo jiné výhody. Podle nás je její reálný přínos hlavně v tom, že prostě dobře jezdí, je pohodlná a řidiče nebo okolí neotravuje rádobyekologickým pozlátkem. Skutečnost, že má moderní hybridní techniku, ale vypadá zcela normálně, může spoustě lidí vyhovovat.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?