Diesely to dnes nemají lehké. Mnoho automobilek je opouští, především z důvodů extrémně vysokých investic do nových systémů dočišťování zplodin, čímž se cenově stávají nekonkurenceschopnými. V malých a cenově citlivých segmentech už brzy diesel nekoupíme vůbec. Modely segmentu C a D to mají na hraně a stejně na tom jsou střední SUV, kam spadá právě modernizovaná Kia Sportage.
My jsme měli nyní možnost vyzkoušet faceliftované provedení Kie Sportage v okolí Frankfurtu nad Mohanem během krátké, ale efektivní prezentace, kdy se víc jezdilo než mluvilo. Takže sotva jsme v sedm ráno ve Frankfurtu přistáli a ještě nám nestačily odlehnout uši, už jsme seděli v nové Kii Sportage s důležitým mildhybridním pohonem.
Proč důležitým? Protože se jedná o verzi, která má naznačit, jak v Evropě zachránit diesely. Nutno ale dodat, že v té Evropě, kde se nová auta i soukromníkům dodatečně daní podle vypouštěných emisí CO2. Tedy ne třeba u nás. Nové provedení má o 7 % nižší spotřebu a emise (dle cyklu NEDC, v režimu WLTP je hodnota nižší o 4 %), takže se dostane do nižších daňových tabulek. A v některých zemích bude mít výhodu už jen díky tomu, že má malý pomocný startér/generátor na elektřinu, kterou získává rekuperací.
Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Nečekaně vyrovnaní
Aby nedošlo k omylu, tohle není variace na téma Prius. Kia Sportage v hybridu vypadá a hlavně jezdí jako úplně normální SUV s dieselem a automatem, který v tomto případě zajišťuje osmistupňová převodovka vlastní konstrukce s hydrodynamickým měničem. Můžete mít i šestistupňový manuál, pohon všech kol je u vrcholného dvoulitru standardem.
Kdyby nám nikdo neřekl, že je pod kapotou hybrid, vůbec bychom si toho nevšimli. Nastartujte, zařaďte u automatu D a jeďte. Není tu ani obvyklý displej znázorňující energetické toky jako v Priusu nebo jiných hybridech.
Nakonec někde v podmenu palubního počítače nacházíme položku zobrazující, zda se právě dobíjí malá baterie, nebo se z ní energie čerpá. Celé to pak funguje tak, že pouze při zvýšené zátěži řemenový startér/generátor asistuje spalovacímu motoru, který je neustále v činnosti. Zvyšuje tak jeho účinnost, respektive snižuje námahu a tedy poptávku po palivu.
Jen při hodně bedlivém soustředění vnímáme, že naftový čtyřválec nemá typický turboefekt a výkon narůstá velmi lineárně. A pak při dojíždění k semaforu v rychlostech pod 30 km/h zhasíná a dojíždí bez nastartovaného motoru. Následný rozjezd je velmi pohotový. Pomocný generátor motor roztočí rychleji než klasický startér. Celé to funguje nerušivě a vlastně velice dobře. Na spotřebu se nás neptejte, protože z krátké padesátikilometrové jízdy v kolonách kolem Frankfurtu se nedají vyvozovat spolehlivé závěry.
Doporučujeme test ojetiny: Kia Sportage III. generace překvapuje kvalitou a spolehlivostí
Zatímco funkce hybridu si ani nemusíme všímat, můžeme registrovat, jak je Kia Sportage příjemné a dobře odhlučněné SUV. Podvozek je spíše pohodlný, ale ne neschopný. Řízení je sice bez valné zpětné vazby, ale má přirozený převod a dobře nastavený odpor. Celkový dojem je uklidňující, auto nerozčiluje zbytečnými chybami. Mnozí jistě ocení, že i v rámci faceliftu, ačkoli přibyl nový infotainment, si Sportage zachovává klasické velké knoflíky na ovládání klimatizace, rádia a některých důležitých funkcí. Není tedy nutné koukat do displeje a proklikávat se složitým menu, většinu běžně používaných funkcí najdete poslepu hmatem.
Po dvoulitrovém vrcholném hybridu si naopak bereme základní naftovou šestnáctistovku s pohonem předních kol a manuálem. Je to úplně nový motor. Je lehčí a oproti starší verzi naftového motoru má snížené tření a vyšší účinnost. Především je ale velice tichý, což nás u auta s nájezdem necelých 900 km překvapilo. Ani pod zatěží neposílá do kabiny typické utrápené naftové chrčení škrceného podsvinčete.
Jistě, dynamicky to není s výkonem 115 koní a točivým momentem 280 Nm ve větším SUV žádný zázrak, ale co do projevu a kultivovanosti je vše v pořádku a při dálničních 130 km/h je v autě ticho. Rozvážnějším řidičům bude tenhle motor na penzi jistě naprosto vyhovovat, stejně jako přesný a příjemný manuál s krátkými drahami řazení. A i v testovacím režimu svítilo na palubním počítači 6,1 litru na 100 km.
Trochu jinou kapitolou je přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, kterou jsme zkoušeli v kombinaci se čtyřkolkou a dvouspojkovou převodovkou. Když se na ní šlápne, jede hezky, ale je trochu hlučná a ucukaný projev dvouspojkové převodovky se suchými spojkami se k pohodlnému charakteru SUV moc nehodí. Navíc motor má docela velký turboefekt, reaguje jakoby na gumě a se zpožděním. Než ždímat 177 koní z tohoto downsizovaného motoru, slušel by pod kapotou foukaný dvoulitr s lepším „spodkem“ točivého momentu a uvolněnějším charakterem. A hlavně klasickým automatem, ale to už se zase dostáváme k problematice CO2, protože taková specifikace by logicky dosáhla na vyšší hodnoty a tedy vyšší daně.
Doporučujeme: Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV –Srovnání klíčových vlastností
S definitivními závěry si počkejme na domácí tradiční test. Ale takhle od oka se Kia Sportage v rámci faceliftu posunula a nové motory se, s výjimkou benzinové jednašestky kombinované s dvouspojkou, opravdu povedly. Překvapil nás malý diesel 1,6 l, od dvoulitrového dieselu s hybridem jsme slušnou dynamiku a ukázněný projev tak nějak očekávali.
Ceny ještě automobilka nezveřejnila a podle českého zastoupení se o nich usilovně jedná, aby i dvoulitrová nafta s hybridem (jinak ji už nekoupíte) byla pro českého zákazníka atraktivní, i když z ní (prozatím) nemá reálné daňové nebo jiné výhody. Podle nás je její reálný přínos hlavně v tom, že prostě dobře jezdí, je pohodlná a řidiče nebo okolí neotravuje rádobyekologickým pozlátkem. Skutečnost, že má moderní hybridní techniku, ale vypadá zcela normálně, může spoustě lidí vyhovovat.