- Výkonové parametry
- Výborná dynamika a trakce
- Jednoduchá obsluha
- Solidní komfort
- Rychlé aktualizace díky Googlu
- Sportovní řízení
- Kabely lze uložit ve frunku
- Výborné vnější kamery
–
- Omezené možnosti rekuperace
- Výhled vzad
- Absence zadního stěrače
- Kvalita některých materiálů v interiéru
- Krátké sedáky zadních sedadel
- Nelze mít kožené čalounění
Volvo přetavilo model XC40 Recharge do sportovnější podoby SUV kupé s označením C40 Recharge. Po technické stránce jsou identické, a lze je mít jak s jedním elektromotorem s pohonem předních kol, tak jako čtyřkolku se dvěma motory. Atletičtější silueta novějšího Volva C40 Recharge určitě více zaujme. Oba vozy jsou až po sloupek B shodné, u C40 se střecha více svažuje směrem k zádi a je zakončena výrazným spoilerem. Na rozdíl od XC40 bohužel chybí zadní stěrač, který by se za deštivých dnů docela hodil. Cenou za krásu je i výhled vzad, který trochu kazí jen malý průzor.
U Volva si toho byli dobře vědomi, neboť orientaci okolo celého vozu významně usnadňují kamery parkovacího asistenta s výhledem 360° do okolí. Ten se aktivuje vždy, když se při parkování či manévrování přiblížíte k nějaké překážce. Pochvalu si zaslouží i velmi dobré matrix LED světlomety, které si ale můžete připlatit jen u top výbavy Ultimate, stejně jako fakt, že v rámci denního svícení jsou zapnuta rovněž zadní obrysová světla.
Dobře namíchaný koktejl
Model C40 vypadá sportovně, a výkon dvou elektromotorů ve verzi Twin tento pocit i podporuje. Však se také jedná o pohonné ústrojí, které se již osvědčilo u Polestaru 2 od prémiovější sesterské značky Volva. Disponuje dvěma synchronními elektromotory s permanentními magnety, každý o výkonu 150 kW (204 koní). Celkově tedy dávají k dispozici 300 kW (408 koní) a točivý moment 660 Nm. Volvo C40 Recharge katapultují z nuly na 100 km/h za famózních 4,7 s.
Zrychlení je v praxi opravdu masivní, a to přestože tento model má hmotnost téměř 2,2 tuny a jen trakční baterie s využitelnou kapacitou 75 kWh váží půl tuny. Pohon všech kol zajišťuje dostatek trakce. I při prudkém prošlápnutí plynového pedálu je akcelerace plně kontrolovaná. Oba motory reagují spontánně a v zatáčce Volvo C40 Recharge i díky jejich práci jede jako po kolejích. Přes 19“ kola není odpružení příliš tuhé. Podvozek solidně tlumí nerovnosti, kola neodskakují, jen přejezd propadlých kanálů se projevuje zaduněním.
Celoroční pneumatiky od Michelinu zpočátku překvapí svým opticky výrazným vzorkem, na silnici jsou ale úžasně tiché a přispívají k velmi dobré trakci. Majiteli auta mají nejen usnadnit užívání vozu tím, že nemusí na pravidelné přezouvání, ale záměrem tohoto řešení je údajně také eliminovat energetickou náročnost výroby elektromobilů tím, že se ušetří materiál a energie na výrobu druhé sady disků.
Spotřeba se podle našich zkušeností obvykle pohybuje mezi 19 a 22 kWh/100 km, což je pro elektromobil této velikosti a výkonu solidní výsledek. Záleží samozřejmě na tempu a teplotě. Rychlá jízda po dálnici v mrazivém počasí může znamenat dojezd okolo 260 km, naopak ve městě za mírné teploty se můžete dostat při lehké noze téměř na dvojnásobek. V kombinovaném provozu za mírných teplot lze obvykle dosáhnout okolo 360 km.
Volvo C40 Recharge lze dobíjet nabíjecím výkonem až 150 kW, palubní nabíječka disponuje běžnými 11 kW. Na cestách při využití nejrozšířenější 50kW dobíječky lze dosáhnout dobití z 10 na 80 % za 70 minut. Dobít z vybitého stavu do plna trvá v domácích podmínkách v případě třífázového 16A wallboxu 8 a čtvrt hodiny, z jednofázové zásuvky to trvá celý den a z běžné zásuvky již téměř 39 hodin.
Tepelné čerpadlo je u top verze Ultimate v sérii, jinak za příplatek v rámci paketu s vyhřívanými předními sedadly a věncem volantu. Termomanagement udržuje vhodnou teplotu baterie v extrémních klimatických podmínkách, což pomáhá prodloužit dojezd. Vylepšená funkce předehřívání baterie navíc zjednodušuje a zkracuje nabíjecí proces. Zákaznická aplikace také častěji dostává aktuální informace o procentuálním stavu nabití během nabíjení.
Více eko, méně ego
Švédské SUV kupé v pohodě odveze čtyři dospělé a jeho dobře využitelný zavazadlový prostor pojme v základu 413 litrů, tedy jen o 37 litrů méně než u XC40 Recharge. Maximální objem po sklopení zadních sedadel je o 90 litrů nižší. Výhodou je, že se tam neválí kabely. Oba tyto švédské modely totiž jako jedni z mála evropských elektromobilů mají úložný prostor v přídi, pro který se již vžil termín „frunk“. Kromě dobíjecích kabelů se tam vejde ještě pár maličkostí.
Robustní konstrukce karoserie a bytelné dveře vzbuzují pocit bezpečí. V tomto směru je C40 Recharge typickým Volvem. Interiér ale působí na tuto severskou značku poměrně stroze a obsahuje z velké části recyklované materiály – pro modrý koberec na podlaze i částečně ve výplních dveří prý posloužilo 71 recyklovaných PET lahví. Celkově interiér působí spíše puristicky, což dokládá i provedení s gumovou pákou voliče. Alternativou k ní je ale bez příplatku efektnější křišťálové provedení. Kdo byl zvyklý na kůži a dřevěné obklady, má v případě tohoto modelu smůlu. Potah věnce volantu je ale příjemný a Alcantara na sedadlech taktéž.
Přední sedadla vynikají pohodlím a tělo dobře podrží, navíc nechybí možnost prodloužení sedáku. Zadní jsou ale z hlediska dospělých umístěna hodně nízko a mají i krátké sedáky. Místa je ale i přes tvar kupé dost a pocit prostornosti podporuje standardně panoramatické střešní okno, které sice nelze ho zakrýt roletkou, ale jeho speciální fólie má zabránit v tom, aby se interiér příliš zahříval.
Stroze působí i palubní deska, za tmy se alespoň prosvítí jinak černá lišta na palubní desce a dveřních výplních se vzorem, který údajně vychází z topografické mapy švédského národního parku Abisko. Alternativou je mapa centra Göteborgu.
Volvo C40 Recharge nemá podobně jako třeba elektrické Volkswageny žádné startovací tlačítko. Po usazení za volant tak stačí sešlápnout brzdový pedál, zařadit D či R a vyrazit. A v cíli vaší cesty zase jen zmáčknout tlačítko P, vše se již vypne samo. To je velmi praktické řešení, na které si okamžitě zvyknete.
Zatímco u jiných elektromobilů můžete volit z několika stupňů intenzity rekuperace či režimu B, u C40 Recharge máte k dispozici jen automaticky nastavitelnou rekuperaci s volbou jednopedálového ovládání. Míra rekuperace je u něj ale hodně silná a spíše než při přepravě cestujících ho využijete při sólo jízdě. Tichý elektrický pohon a od vnějších vlivů dobře odtlumená kabina pak dává vyniknout čistým tónům plynoucím z prémiového audiosystému Harman/Kardon.
Přístroje jsou díky své jednoduchosti dobře přehledné a infotainment, který disponuje operačním systémem založeným na systému Android Automotive od Googlu. Oproti minulosti je zjednodušený, ale zpočátku některé věci a přístup k nim stejně nějakou chvíli hledáte. Nastavování ventilace je ale dobře přístupné. Do infotainmentu si můžete instalovat další aplikace z obchodu Play a využívat různé funkce Google Maps nebo hlasové příkazy. Všechny verze C40 jsou vybaveny balíčkem konektivity s neomezeným přístupem k internetu, který umožní aktualizace vzduchem.
Volvo C40 Recharge je k dispozici pouze online. U nás ale zatím tento postup platí jen pro první krok, ten další totiž již následuje v dealerství Volva. Na top verzi si připravte 1,6 milionu Kč, což je vzhledem ke konkurenci v relaci, a jen o 28 000 Kč více než u hranatějšího XC40 Recharge. Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro má při o 38 000 Kč vyšší ceně nižší výkon 220 kW (299 k), ale větší kapacitu baterie. BMW iX1 má nižší výkon (200 kW/272 k), menší kapacitu baterie a zatím neurčenou cenu.
Lze tedy říci, že je toto elektrické Volvo velmi konkurenceschopnou nabídkou. Jedná se navíc o auto s velmi jednoduchou obsluhou, se kterým nebude mít problém jezdit ani ten, kdo předtím elektromobil nikdy nevlastnil. A to je vlastně asi ta nejlepší zpráva na konec.
Cena testovaného vozu: 1 616 500 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 722 000 Kč
Technické údaje | Volvo C40 Recharge Twin |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | Vpředu a vzadu synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1): | 300/408/4350–14 000 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 660/0–4350 |
Převodovka: | stálý převod |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0–100 km/h (s): | 4,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 180 |
Spotřeba dle WLTP (kWh/ 100 km): | 19,8–21,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4431 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1850 |
Výška (mm): | 1582 |
Rozvor náprav (mm): | 2702 |
Provozní/nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2207/2620 |
Objem zavazadlového prostoru | 413/1205 |
Pneumatiky | |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 235/50 R19 vpředu, 255/45 R19 vzadu |