Automobilka Volkswagen včera oznámila definitivní ukončení výroby modelu Beetle. Šlo o druhou generaci novodobého Brouka (ta první si říkala New Beetle), která byla vyráběna v Mexiku a která se v rámci Final Edition doprodávala na americkém trhu. S dalším případným nástupcem to zatím není jisté, Volkswagen ale myšlenku na moderní vůz s retro designem stále neopustil.
Vůz známý pod označením Brouk má neuvěřitelně bohatou historii. Poprvé se objevil v roce 1938, jméno Brouk začal oficiálně používat od roku 1967. První a také vůbec nejznámější a nejúspěšnější generace vydržela ve výrobě až do roku 2003, přičemž přesně vzniklo 21 529 464 kusů. Novodobý pokračovatel pojmenovaný jako New Beetle se představil v roce 1998. Už to ale byl docela jiný automobil, i když i ten se během výroby dostal přes hranici jednoho milionu kusů.
Zatím poslední druhá generace novodobého Brouka se představila v roce 2011, v Evropě už se ale přílišného úspěchu nedočkala. Na americkém trhu bylo přijetí ze strany zákazníků nejprve velmi vřelé, ale zájem postupně upadal. Ukončení výroby se vzhledem k aktuálním trendům dalo čekat a Volkswagen ho oznámil rok dopředu. Poslední v Mexiku vyrobený exemplář, kupé s barvou karoserie Denim Blue, zamířil do muzea ve městě Puebla. Uvolněnou výrobní kapacitu využije automobilka pro produkci Tiguanu. Je to krásně symbolické. Právě neutuchající zájem o SUV je jedním z důvodů, proč auta jako Brouk končí.
Bude někdy nějaký další Brouk?
O této otázce můžeme zatím pouze spekulovat. Jisté je, že automobilka aktuálně nic podobného v plánu nemá. Respektive chce udělat „Brouka“ ze svého chystaného elektromobilu ID.3, který už si můžete objednat. Právě trojka v označení této novinky má kromě jiného symbolizovat, že půjde o třetí ikonický model historie značky. Tím druhým měl být Golf a tím prvním právě Brouk.
Jenže fakt je také ten, že si Volkswagen s myšlenkou moderního automobilu s retro designem stále pohrává. V nedávné minulosti představil koncept ID.Buzz odkazující na legendární T1 Bus a současně i ID.Buggy, což není nic jiného než moderní interpretace Volkswagenu Buggy. A Volkswagen Buggy byl de facto Brouk.
Kromě toho Hinrich J. Woebcken, šéf Volkswagen Group of America, minulý rok sice vyloučil brzký příchod dalšího Brouka, ale zároveň přidal ono obehrané „nikdy neříkej nikdy“. Je to logické, protože modulární elektrická platforma MEB umožňuje velmi snadnou (a tudíž relativně lacinou) stavbu různých derivátů. Takže po uvedení důležitých modelů by mohl nastat čas i pro nějakou tu stylovku. Třeba něco menšího než ID.3 a s motorem vzadu i s pohonem zadních kol. Téhle myšlenky se mimochodem už chopila Honda a výsledek vzbudil velmi pozitivní ohlas.
Nějaký další Brouk rozhodně není nic neproveditelného. Vlastně je taková myšlenka velmi reálná. Aktuálně je ovšem jisté pouze to, že jestli další Brouk přijde, bude to elektromobil.