Na českém trhu se za loňský rok zaregistrovalo 348 687 osobních aut, což je o 7550 kusů méně než loni. Může za to hlavně propad v zimních měsících, který se podařilo částečně snížit až na konci měřeného období. Vyplývá to ze statistik Sdružení dovozců automobilů (SDA).
Desítka nejprodávanějších značek na českém trhu je ale stejná, jen lehce se změnilo pořadí. Škoda, Volkswagen a Hyundai obhájily své pozice na špici, Dacia je pořád čtvrtá. Ford se ale propadl z páté příčky na osmou, když místo necelých 13 tisíc aut prodal méně než 10 tisíc. Pořadím propadla i Kia ze sedmé příčky na devátou, ale snížila prodeje jen o necelou tisícovku. Mercedes-Benz se jako jediná luxusní značka drží v top 10 se stálými registracemi lehce nad sedm tisíc. Detailněji už tabulka:
Pořadí | Zančka | Počet registrací |
---|---|---|
1. | Škoda | 85 895 |
2. | Volkswagen | 20 869 |
3. | Hyundai | 19 302 |
4. | Dacia | 14 807 |
5. | Peugeot | 11 346 |
6. | Renault | 10 101 |
7. | Toyota | 9 893 |
8. | Ford | 9 739 |
9. | Kia | 9 681 |
10. | Mercedes-Benz | 7 322 |
Vozy Škody jsme zvyklí vídat mezi deseti nejprodávanějšími v hojné míře, letošek byl ale pro Mladou Boleslav ještě úspěšnější. V top 10 zabrala hned sedm příček. Do žebříčku se totiž dostala Škoda Scala. Také páté auto v pořadí se vyrábí v České republice, Hyundai i30 však předloni byla čtvrtá. Přeskočil ji Karoq. Dacia Duster a Kia Ceed si meziročně drží své pozice na deváté a desátá příčce, prodeje navýšily v řádech stovek. Následuje tabulka s nejprodávanějšími vozy v Česku:
Pořadí | Model | Počet registrací |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 21 663 |
2. | Škoda Fabia | 20 251 |
3. | Škoda Karoq | 9 911 |
4. | Škoda Rapid | 8 858 |
5. | Hyundai i30 | 7 450 |
6. | Škoda Kodiaq | 7 290 |
7. | Škoda Scala | 6 895 |
8. | Škoda Superb | 5 936 |
9. | Dacia Duster | 5 922 |
10. | Kia Ceed | 4 056 |
Zdaleka nejprodávanější kategorií jsou u nás SUV. S 82 979 registracemi vyrostly meziročně o šest tisíc kusů a aktuálně mají třetinový podíl na trhu s auty v Česku. Za nimi jsou vozy nižší střední třídy se 48 802 prodanými kusy a malá auta s 38 948 kusů. I proto jsme se podívali na dvě nejúspěšnější třídy SUV, tedy malé SUV-B a kompaktní SUV-C.
Mezi kompaktními SUV kralovaly škodovky, tedy Karoq a Kodiaq. Statistiky SDA nepřesně řadí Škodu Kamiq také do této třídy, jakkoliv patří spíš mezi menší modely. Do top pěti nejprodávanějších se tak s 1748 kusy nedostala. Levná Dacia Duster se drží rovněž dlouhodobě vysoko, v roce 2019 si připsala 5922 registrací. Oblíbený je i nošovický Hyundai Tucson s 3990 prodeji.
Peugeot může slavit v kategorii nejmenších SUV. Jeho crossover 2008 se udržel na špici i v době, kdy už byl jasný příchod jeho nové generace. V takovém období obvykle zájem lidí opadá, ne tak ale u tohoto modelu. S více než třemi tisíci registrací je první a překonal tak i Renault Captur, jenž je nejprodávanějším modelem této kategorie v Evropě. Japonci se těší oblibě se svou Vitarou. Více už v tabulce SUV:
Pořadí | Model | Počet registrací |
---|---|---|
Kategorie SUV-C | ||
1. | Škoda Karoq | 9 911 |
2. | Škoda Kodiaq | 7 290 |
3. | Dacia Duster | 5 922 |
4. | Hyundai Tucson | 3 990 |
5. | Volkswagen Tiguan | 3 965 |
Kategorie SUV-B | ||
1. | Peugeot 2008 | 3 090 |
2. | Renault Captur | 2 849 |
3. | Suzuki Vitara | 1 836 |
4. | Opel Crossland X | 1 252 |
5. | Seat Arona | 1 220 |
Trh s elektromobily je zatím v Česku mizivý a stagnuje. Zaregistrovalo se 636 aut, což jej jen o 18 kusů víc než předloni. Letos tak plně elektrická auta ukousla jen čtvrt procenta z koláče celkových registrací. Pouhé čtyři automobilky prodaly víc než 100 vozů v čele s Nissanem a jeho Leafem. Hyundai má dva modely, tedy Konu a Ioniq EV, Volkswagen s malou přestávkou nabízel e-Golf. Letos se chytá na silnice poslat hatchback ID.3, který by mohl do statistik promluvit. BMW je tradičně úspěšné se svým modelem i3. Více už tabulka:
Pořadí | Značka | Počet registrací |
---|---|---|
1. | Nissan | 139 |
2. | Hyundai | 138 |
3. | Volkswagen | 104 |
4. | BMW | 101 |
... | Elektromobilů celkem | 636 |
Český automobilový trh má své vítěze, ale také poražené. Prošli jsme statistiky SDA, abychom objevili vozy, o které Češi nemají příliš velký zájem. Snažili jsme se vyhnout těm, které v roce 2019 s prodejem končily, nebo naopak začínaly a neměly proto dostatek času nabrat relevantní čísla. Výsledkem je tabulka s přehledem 10 nejméně úspěšných aut v Česku.
Lexus se mezi neúspěšné dostává pravidelně, protože je na tuzemském trhu větší zájem o evropské luxusní vozy. Mezi ně patří i Maserati, má však problém s tím, že je dražší než konkurence a i když nabízí velmi zajímavé jízdní vlastnosti, nabídka elektronických asistentů a dalších moderních systémů za konkurencí pokulhává. Ve výběru najdeme ale třeba i auta pro nadšence, jako například Mitsubishi Pajero, jenž se ve své čtvrté generaci prodává už od roku 2006 a je zaměřeno na velmi specifickou skupinu zákazníků.
Model | Počet registrací |
---|---|
Maserati Levante | 19 |
Lexus LS | 15 |
Mitsubishi Pajero | 15 |
Lexus IS | 13 |
Maserati Ghibli | 11 |
Lexus CT | 9 |
Renault Zoe | 8 |
Toyota Prius | 7 |
Toyota Prius Plus | 5 |
Maserati Quattroporte | 3 |