Toto téma je zapotřebí diskutovat s širokou veteránskou obcí. Pohled na tuto tématiku není jednoduchý. Uchovávání a péče o tato vozidla prošla a prochází vývojem. Taková veteránská móda. V odborné komunitě muzejníků probíhá odborná debata na přístup na postup ochrany na vysoké úrovní, napříč republikou se zapojením části soukromích subjektů. Podmínky jsou sice odlišné ale názor je asi jednotný. Přenesení těchto metod na běžného majitele historického vozidla je podmíněn jestli daný, má zájem naslouchat. Nebo jede na vlně co je lesklé je hezké, co je skrytě omlazené /motor, převodovka, zapalování/je spolehlivé.
První republiku známe dnes pouze z černobílých fotografií , ale ona nebyla smutná hýřila barvami, ale nebyla kýčovitá. Lak opravdu je kabátem vozidla a jde s ním hodně získat ale také hodně ztratit.
V té soukromé sféře je to majitel - investor, který naloží vždy dle svého uvážení. Kdo a co jej ovlivní to je otázkou a zde by mohla pomoci právě ta široká diskuze.
" Patina" je na vzestupu i díky cenové hladině oprav vozidel. Patina a rez to jsou slova do pranice. Ta dělící čára se někdy těžko hledá.
Legislativa historického vozidla si prošla bouřlivým vývojem za mne se šťastným koncem. Její požití dává jednotlivým testačním komisím prostor ke kvalitnímu posouzení historického vozidla. Je zde pamatováno takřka na všechny stavy, ve kterých se vozidlo nachází. Zaleží proto na odbornosti a přístupu jestli využiji všech možností nebo je provedu základní zhodnocení.
Jde opravdu o názor od názoru , vytváření a potlačování mýtů prav , polopravd a nepravd. Jedinou cestou je osvěta vysvětlování , konzultace nejen mezi organizovaným členstvem ale i mezi obrovskou skupinou těch ostatních. Vždy se najdou do očí bijící vozidla, tomu nikdo nemá šanci zabránit pokud ten dotyčný nebude chtít .