- Schopný podvozek
- Praktický a prostorný vnitřek
- Pětiletá záruka
- Rozumné provozní a servisní náklady
–
- Spotřeba je navzdory hybridizaci dost vysoká
- Vlažné pružné zrychlení
Tak už došlo i na Subaru – hybridní techniku sice už nabízelo v USA u minulé generace XV, na tamním trhu prodávané pod názvem Crosstrek, ale v Evropě je Forester e-Boxer společně s aktuálním XV velkou revolucí. I když zvenčí to tak možná nevypadá. Designéři se neutrhli z řetězu a nadělili svému tradičnímu SUV opět příjemně konzervativní tvary. Na délku Forester narostl o 10 centimetrů, má větší šířku i rozchod kol a nepatrně se vytáhl i do výšky. Zachoval si světlost 22 centimetrů, takže se terénu opět nebojí. Hlavní zprávou dne je ale nabídka jedné jediné motorizace, a to čtyřválcového dvoulitrového boxeru, jemuž pomáhá elektromotor, uložený v bezestupňové převodovce Lineartronic. A nebylo by to Subaru, aby si opět neudělalo věci tak trochu po svém.
Elektromotor přispívá skromnými 16,7 koni a 66 Nm, v čistě elektrickém režimu je možné ujet přibližně 1,6 kilometru a v rychlosti do cca 40 km/h. Což působí v době, kdy se automobilky u svých hybridů chlubí co největším elektrickým dojezdem a vysokým tempem, zvláštně. Je fakt, že abyste jeli pouze na baterii, chce to velmi citlivou práci s plynem, není zde žádný spínač pro čistě elektrickou jízdu – auto si vše řídí samo. A nutno říci, že inteligentně. Cílem e-Boxeru je pochopitelně dosažení nižších emisí a spotřeby, což se zde podařilo – starší benzinový Forester jen zřídkakdy jezdil za méně než devět litrů na sto, zde jsou hodnoty okolo osmi dosažitelné bez většího násilí. Na plyn reaguje s uspokojivou ochotou, zvlášť při aktivaci režimu S, který změní mapování plynu, ale zrychlení – jak z místa, tak pružné – by mohlo být důstojnější, i vzhledem k impozantním rozměrům auta.
Na druhou stranu, převodovka typu CVT udržuje na palubě přijatelný akustický komfort a i když pošle motor do otáček, posádka neohluchne. Dobrou zprávou je, že hybridizací auto neztratilo nic ze svých schopností, navzdory faktu, že tato technika přidává 110 kg hmotnosti. V zatáčkách si nechá líbit ledacos a na stav, kdy už to přeháníte s rychlostí, vás upozorní velmi plynulým a korigovatelným nástupem nedotáčivosti. Podvozek téměř ignoruje nerovnosti a jiné nedokonalosti vozovky. Je pohodlný a zároveň stabilní, zvyknout si ale musíte na celkem výrazné náklony v rychleji projetých zatáčkách.
Znamenitě si Forester vede v terénu, elektromotor pomáhá s okamžitými reakcemi na plyn a jemným manévrováním. Nově zde najdete dvě nastavení režimu X-Mode: sníh/štěrk a hluboký sníh/bláto, při sjezdu prudkých svahů pak pomůže asistent, který vůz pouští z kopce hezky plynule a ne přískoky. V terénu oceníte i jednu novou vychytávku – kameru, umístěnou na straně spolujezdce, která vám ukáže prostor okolo pravého předního kola a naznačí, kam až sahá půdorys karoserie. A když už jsme u kamer, ta zadní má nově ostřikovač.
Uvnitř nějaké velké šoky také nečekejte, palubní deska se velmi podobá jiným novějším Subaru, takže vše najdete na svém místě. Nechybí zde otočné ovladače klimatizace, fyzická tlačítka pro jednotlivé sekce infozábavního systému a co je nejdůležitější – vypínače jednotlivých bezpečnostních a asistenčních funkcí, rozmístěné na volantu, vlevo dole a trochu nepochopitelně i na stropě u schránky na brýle. Tamtéž se mimochodem nachází SOS tlačítko pro přivolání pomoci. Přístrojový štít je dobře čitelný, stejně jako doplňková obrazovka v horní části středového panelu. Na ní zjistíte například stav hybridního ústrojí, uvidíte obraz z kamery u spolujezdce nebo po aktivaci režimu X-Mode spatříte aktuální náklon auta v podélné i příčné ose. V těchto místech se také nachází kamera snímající řidiče. Umí si zapamatovat pět tváří a automaticky pak nastavit sedadlo, klimatizaci a další věci podle uloženého profilu. Slouží také k monitorování únavy, pokud déle nekoukáte před sebe nebo usínáte, upozorní vás. Systém je to zajímavý, pokud za volantem chytáte lelky, vždy vás přistihne, ale dá se také snadno vypnout jediným stiskem tlačítka.
Dále zde máme velmi pohodlné a široké sedačky, které snadno pojmou i vyšší a zavalitější jedince. V zadní řadě sedadel najdete královské množství místa pro nohy (důsledek nárůstu rozvoru o 30 milimetrů) a nad hlavou, i prostřední místo se zde tváří vcelku použitelně pro dospělého. Kufr mezigeneračně narostl o čtyři litry. Pod jeho podlahou je skryta 118V baterie v ochranném rámu. Snadno se sem nakládá i vykládá, potěší také šířkou 1100 milimetrů mezi zadními podběhy. Elektrický pohon víka zavazadelníku se přesunul do jeho rámu, nezabírá tak zbytečně místo a je také rychlejší než u minulé generace. Praktičnosti je tak akorát, Forester si navíc pomáhá užitečnými doplňky, které usnadňují život – třeba zakrytými prahy, díky kterým si při nasedání a vysedání neumažete nohavice. Nebo šikovnou plastovou vanou do kufru z výběru originálního příslušenství.
Pravdou je, že nový Forester, u něhož je největší zprávou nasazení hybridního ústrojí, není nejúspornějším autem ve své třídě. Takže snížení spotřeby spíše ocení majitelé předchozích generací. A při akceleraci zamáčknete slzu při vzpomínce na Forester 2.0 XT Turbo. Ale na rozdíl od mnohé konkurence jde stále o auto s výrazným terénním přesahem, v podstatě na pomezí SUV a seriózního off-roadu. Přitom se na silnici chová vzorně a předvídatelně, z hlediska komfortu mu pak nelze takřka nic vytknout.
Cena nepatří k nejnižším, ale vzhledem k ucelené bezpečnostní i komfortní výbavě je obhajitelná. Překvapivě rozumné jsou pak provozní náklady ve smyslu ceny pneumatik, pojištění a servisu. Bude to však stačit na konkurenci? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, ale existuje přímo v mantře Subaru. Staví bezpečná auta pro dobrodruhy a individualisty, kteří vyžadují specifický soubor talentů. Jeho výrobky nikdy nebyly masovka a tuctovka pro každého. Respektuhodný přístup.
Interiér
Vnitřek Foresteru účelně využívá veškerý dostupný prostor. Vpředu i vzadu najdete dost místa pro posádku a například i držáky nápojů v odkládacích prostorech všech dveří. Potěší i přítomnost 2,1A USB portů v obou řadách sedadel. Dobře je řešen středový tunel s velkou přihrádkou v přední části, držáky nápojů jsou na něm ale až moc vzadu.
Plasty jsou tradičně tvrdší, ale dobře zpracované a působí odolně. Kamery systému EyeSight nezasahují do výhledu řidiče, displeje jsou dobře čitelné a i parkovací kamera má solidní rozlišení. Tlačítka na volantu jsou logicky rozčleněna na obsluhu tempomatu pravou rukou a multimédií levou.
Cena a výbava
Subaru tradičně nenabízí „holé“ verze svých aut s podbízivou cenovkou. Už v základu za 900 000 Kč dostáváte všechny asistenty pro jízdu v terénu i systém EyeSight s adaptivním tempomatem, udržením v jízdním pruhu a automatickým brzděním před překážkami. Dále pak vyhřívání předních sedadel, natáčecí bi-LED světlomety i záruku na 5 let/200 000 km s asistenčními službami. Druhý stupeň Comfort za 1 010 000 Kč pak nabídne v podstatě kompletní výbavu i se zadními senzory plus automatickým brzděním při couvání, boční kamerou, monitorováním řidiče, vyhříváním zadních sedadel nebo automatickým přepínáním dálkových světel. Za plně vybavené a takto schopné auto jsou ceny férové.
Infotainment
Systém Starlink je uživatelsky vstřícný, dobře kombinuje obsluhu skrze ikony na dotykové obrazovce a klasická tlačítka pod displejem. Nechybí mu také konektivita skrze Apple Carplay a Android Auto, čímž u této verze Comfort snadno kompenzuje absenci navigace, za níž jinak připlatíte 20 000 Kč. Můžete také využít aplikaci Starlink pro propojení s vaším chytrým telefonem, její fungování je však spíše k vzteku – zasekává se, padá a nejen pro českého řidiče nemá valného využití. To také ilustruje její aktuální hodnocení 1,9 hvězdičky z pěti v obchodu s aplikacemi Google Play. Velmi dobrým nápadem je barevný sekundární displej v horní části palubní desky, jehož zobrazení se dá přepínat nezávisle na palubním počítači v přístrojovém štítu.
Jízda
Forester stojí na relativně nové globální platformě SGP, stejně jako sesterská Impreza a XV. Jeho schopnosti v terénu vás při jízdě po silnici nijak nepenalizují, dobře drží směr a v zatáčkách projížděných normální rychlostí nikam necestuje. Když se blíží hraničnímu stavu a přece jen sklouzne k nedotáčivosti, stačí si v zákrutě pomoci brzdou a auto oblouk bez protestů nebo lability utáhne.
Náklony jsou větší než u některých konkurentů, ale kinetóza v tomto rozměrném Subaru nehrozí. Potěší i dobře dávkovatelné brzdy bez „gumového“ chodu. Jízdní komfort je pak na jedničku, podvozek velmi zdatně filtruje menší i větší nerovnosti.
Motor a spotřeba
Zcela objektivně je nutné konstatovat, že jiná SUV umí jezdit i za méně, než je deklarovaných a reálných 8,1 l/100 km – a ani to nemusí být hybridy. Na parkování v modrých zónách nebo používání dálnic zdarma můžete díky vyšším emisím také zapomenout, nicméně při městském jezdění už Forester tolik netrpí na apetit po palivu, pomoc elektromotoru je zde v rychlostech od cca 20 do 40 km/h z hlediska spotřeby i dojezdu nejpatrnější. E-Boxer je ale příjemným společníkem, v naprosté většině případů tichým díky nízkým otáčkám, občas ale hlučnějším při potřebě zrychlovat. Akcelerace je bohužel i s elektrickými newtonmetry celkem vlažná, brzdou provozu však nebudete ani s nákladem a pasažéry.
Provozní náklady
Vyjma spotřeby za provoz Foresteru nijak výrazně neutrácíte. Za servisní prohlídky do 105 000 km zaplatíte celkem přijatelných 41 160 Kč, přičemž nejdražším servisním úkonem v rámci tohoto nájezdu je prohlídka v 90 tisících kilometrech, spojená s výměnou olejového filtru, těsnicího kroužku výpustního šroubu, oleje v motoru, prachového i vzduchového filtru a brzdové kapaliny: vše včetně práce za 7900 Kč i s DPH. Ceny nehodových dílů se nijak nevymykají normálu, před karamboly vás navíc chrání asistenční systémy včetně automatického brzdění při couvání do překážky. Příznivě se jeví cena za pneumatiky v rozšířených velikostech, povinné ručení rovněž není drahé. Starosti majiteli bezpochyby ušetří pětiletá záruka, jejíž poslední dva roky trvání Subaru vyčíslilo na bezmála dvacet tisíc korun. Samotné hybridní ústrojí nevyžaduje extra péči, nicméně je doporučeno projet se alespoň jednou měsíčně na minimálně půl hodiny, aby se vysokonapěťová baterie udržela v optimální kondici.
Subaru Forester 2.0i MHEV 2020: Verdikt
Ani v aktuálním vydání a s hybridem není Forester anonymní a šablonovité auto. Nárůst rozměrů jednoznačně prospěl vnitřnímu prostoru, ke spolehlivě fungující bezpečnostní výbavě přidává nové pomocníky a pořád je nezastavitelný v terénu. Spotřeba je nižší, ale stále nemalá.
Foto: David M. Bodlák
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 032 150 Kč
Technické údaje | Subaru Forester |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový čtyřválec boxer |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1995 |
Nejvyšší výkon + elektromotor (kW): | 110 + 12,3 |
Nejvyšší točivý moment + elektromotor (N.m): | 194 + 66 |
Převodovka: | bezestupňová automatická |
Poháněná kola: | pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 11,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 188 |
Spotřeba paliva naměřená (l/100 km) | 8,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4625 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1815 |
Výška (mm): | 1730 |
Rozvor náprav (mm): | 2670 |
Provozní hmotnost (kg): | 1685 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 509 |
Objem palivové nádrže (l): | 48 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 900 000 |
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): | 1 032 150 |