V Německu už běžné plug-in hybridy nechtějí. Od příštího roku dosáhne na dotace mnohem méně modelů

20.09.2021
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Pravidla udělování dotací na elektrifikované vozy se v sousedním Německu od příštího roku změní 

  • Dotace získají pouze ty modely, jejichž dojezd v elektrickém režimu bude minimálně 60 km

  • Od roku 2024 má následovat další zpřísnění v podobě posunutí limitu elektrického dojezdu na 80 km

  • Aktuálně platným limitem je 40 km nebo produkce emisí COdo 50 g/km. Kritérium produkce emisí má být zrušeno 

Nákup elektrifikovaných vozů je na mnoha evropských trzích podporován poměrně štědrými dotacemi. Ty se týkají nejen elektromobilů, ale také plug-in hybridů, tedy aut s možností externího dobíjení, schopných ujet kratší vzdálenosti bez aktivace spalovacího motoru. Například v Německu lze díky dotacím dosáhnout až na slevu ve výši 6750 eur.

Právě plug-in hybridy se u našich západních sousedů těší velkému zájmu. Za první polovinu letošního roku vzrostly jejich prodeje o 230 %. Jenže podle některých názorů jsou plug-in hybridy spíše problém, proto se mají podmínky pro získání dotací zásadně zpřísnit. Od října příštího roku tak na státní podporu dosáhne podstatně méně modelů.

Aktuálně je v Německu nutné pro získání podpory na nákup plug-in hybridního vozu splnit jednu ze dvou podmínek. Vůz nesmí produkovat více než 50 gramů emisí CO2 na kilometr, nebo jeho dojezd v elektrickém režimu musí být minimálně 40 km. Od října 2022 bude kritérium produkce emisí zcela zrušeno. Podporu získají pouze ty automobily, jejichž elektrický dojezd bude minimálně 60 km. Od října 2024 pak má přijít další zpřísnění, kdy bude hranice elektrického dojezdu posunuta na 80 km.

Mitsubishi ukázalo nové Eclipse Cross. Do Česka přijede jen jako plug-in hybrid
Přečtěte si také:

Mitsubishi ukázalo nové Eclipse Cross. Do Česka přijede jen jako plug-in hybrid

Zástupci automobilového průmyslu tento krok podle Automotive News kritizují. „Velký počet plug-in hybridů, které byly dříve způsobilé pro dotace, se stane pro zákazníky méně atraktivní. Ti se tak mohou rozhodnout pro vůz s konvenčním hnacím ústrojím, což nemůže být politicky žádoucí,“ uvádí ve svém prohlášení prezidentka Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müller. Zvýšení elektrického dojezdu plug-in hybridů na 80 km podle jejího názoru technicky řešitelné je, ale chce to čas.

Podle německé ekologické organizace NABU, kterou cituje Automobilwoche, jsou ale plug-in hybridy velmi problematické, protože si je kupují firmy a reálně se tato auta pohybují v elektrickém režimu jen minimálně. Fakticky tak k žádnému snižování emisí CO2 nedochází. Často může být produkce emisí naopak vyšší než u konvenčních pohonů. Podle dopravního experta Daniela Riegera by se měli výrobci soustředit na elektromobily místo toho, aby si stěžovali na přísnější limity u plug-in hybridů. Automotive News připomínají, že zhruba polovina v Německu prodávaných plug-in hybridů nebude zpřísněným podmínkám vyhovovat a na dotace nedosáhnou.

Další komplikací pro německé zákazníky je fakt, že o udělení dotace nerozhoduje datum objednání vozu, ale jeho dodání. Zájemci, kteří chtějí využít stávající pravidla podpory, by tak neměli otálet. Kvůli problémům s nedostatkem čipů by se totiž dodání nemuselo stihnout a automobil by pak byl posuzován podle přísnějších pravidel.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?