V letošním roce oslavila Toyota Corolla 50. výročí od chvíle, kdy první vůz sjel z výrobní linky. Jedná se o další milník v historii tohoto nejoblíbenějšího automobilu světa, kterého se doposud prodalo přes 44 milionů.
První Toyota Corolla se v Japonsku představila v roce 1966. Model nabízený ve dvou různých karosářských variantách (jako dvou- nebo čtyřdveřový sedan, resp. dvoudveřové kombi) byl koncipován jako „lidový vůz“. Přesto se chlubil příkladnou kvalitou dílenského zpracování a měl bohatou výbavu, která se tehdy objevovala zpravidla jen u vozů vyšších tříd.
Páka voliče převodovky našla místo na podlaze vozu, což bylo v dané době méně obvyklé řešení. Samostatná anatomická sedadla vpředu nabízela solidní čalounění a oporu, zatímco zadní lavice byla natolik prostorná a pohodlná, že byla přirovnávána k pohovce v obývacím pokoji. Ačkoli byl vůz řazen mezi kompaktní modely, interiér díky vyšší střeše působil mimořádně prostorně.
Název „Corolla“, odvozený od latinského označení pro korunu květu, byl zvolen v naději, že vůz bude na automobilovém trhu vzkvétat. A přesně to se také stalo. Během prvních tří let se Corolla první generace stala nejprodávanějším vozem v Japonsku a její prodej se rychle rozšířil i do ostatních zemí světa.
Nedílnou součástí vývoje každé další generace Corolly byly podrobné analýzy a zohledňování zpětné vazby od zákazníků. Toyota se tak pevně držela filozofie stojící za vznikem Corolly první generace. Vůz mimořádné kvality, trvanlivosti a spolehlivosti měl splňovat všechna očekávání, která zákazníci v průzkumech aktivně zmiňovali.
Dosavadním výsledkem je nová Corolla v modelovém provedení 2016. Tento vůz jednoznačně čerpá ze své padesátileté genetické výbavy a je tradičně koncipovaný tak, aby naplňoval různorodé potřeby zákazníků z celého světa. Nabízí reprezentativní exteriér, příkladné zaměření na smysly vnímanou kvalitu, prostorný interiér a ještě vyšší úroveň technologické i bezpečnostní výbavy.
Nová Corolla staví především na typické kvalitě, trvanlivosti a spolehlivosti se znatelným posunem všech atributů designu i technického provedení. Mimo to se i nadále pyšní výjimečnou protihodnotou za investované peníze, což platí pro všechny světové trhy, kde se tento vůz prodává.
Padesátiletá historie stále se vyvíjejícího modelu Corolla je naplněna příklady zlepšování technologií i kvality a zároveň symbolizuje nepolevující úsilí Toyoty předvídat potřeby zákazníků a vyrábět stále lepší automobily.
V 16 závodech celého světa se vyrobilo přes 44 mil. vozů s označením Corolla
V listopadu 1966 otevřela Toyota nový závod Takaoka v prefektuře Aiči, v němž se měl vyrábět výhradně model Corolla. O dva roky později byla spuštěna výroba v Austrálii a Malajsii v souladu se strategií nabízet vozidla upravená pro konkrétní trhy.
V letech 1965 až 1968 Toyota více než zdvojnásobila objem roční výroby z původních 480 tis. na 1,1 mil. vozů, což jen dokládá, jak významný byl přínos modelu Corolla k růstu společnosti.
V Evropě se Corolla představila v dubnu roku 1967. Výrobu přímo v Evropě zahájila společnost Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) v tureckém městě Sakarya, a to v roce 1994 modelem Corolla sedmé generace. Zde se vyráběla i Corolla 8. a 9. generace. Po určité pauze pak závod TMMT v roce 2013 zahájil i výrobu 11. generace.
V roce 1968 se Corolla začala vyvážet do Severní Ameriky a díky rychlým prodejním úspěchům na tomto trhu se celosvětové úhrnné prodeje Corolly vyšplhaly již čtyři roky po uvedení na 1 mil. vozů.
V roce 1997 se Toyota Corolla stala celosvětově nejprodávanějším modelem, jehož globální úhrnné prodeje ve své době překročily 22,65 mil. vozů. V roce 2013 oslavila Corolla 40 milionů celosvětově prodaných vozů.
Corolla se v současnosti vyrábí v 16 závodech po celém světě a může se pochlubit více než 44 miliony prodaných vozů. Objemově tak reprezentuje plnou pětinu ze všech vozidel, které automobilka Toyota během své 79leté historie prodala. Od roku 2002 se každoročně prodá více než milion těchto vozů. Během posledního roku se ve více než 150 zemích a regionech světa každý den prodalo celkem 3670 vozů s označením Corolla.
V Česku se vzpomíná a slaví v podobě zvýhodněné ceny
Model Toyota Corolla si během své historie našel i příznivce v České republice. Pro mnohé to byl oblíbený rodinný automobil. Z toho důvodu české zastoupení připravilo vzpomínkovou kampaň a sbírá příběhy jednotlivých vozů prostřednictvím webových stránek http://www.corolla50.cz/.
Ovšem hlavní oslavy se odehrávají v showroomech u dealerů značky. Zákazníci zde mají možnost si novou Corollu prohlédnout a vyzkoušet. V rámci Edice 50 je pak nová Corolla k dostání za zvýhodněnou cenu a s bohatou výbavou. S akčními podmínkami si ji zájemci mohou pořídit i během Toyota Víkendu, který proběhne o víkendu 17. a 18. září.
Historie modelu Toyota Corolla
Corolla 1. generace (1966-1970)
V roce 1966 se zrodila Corolla, ‘koruna květu’. Konstruktéři tohoto modelu pod vedením Tatsua Hasegawy si stanovili cíl, kterým bylo získat si srdce široké veřejnosti. Hlavní zásadou vývojového programu bylo vytvořit model Corolla se sportovním vzhledem i charakterem. Nový revoluční vůz se nabízel v různých karosářských variantách a používal řadu nových technologií, které se tímto na japonském trhu objevily vůbec poprvé, jako např. zavěšení typu McPherson nebo čtyřstupňovou převodovku. Modelová řada zahrnovala dvoudveřový i čtyřdveřový sedan a dvoudveřové kombi.
Corolla 2. generace (1970-1974)
Když se výroba Toyoty Corolla první generace chýlila ke konci, konstruktéři a návrháři stáli před nelehkým úkolem navázat novým nástupcem na úspěchy prvního modelu. Ve stejném roce, kdy byla vyrobena Corolla s pořadovým číslem 1 milion, byl tento nový model navržen jako ‘zbrusu nová Corolla’. Zatímco zvenčí zaujalo ztvárnění s jemně vedenými křivkami karoserie, pod povrchem našly místo větší listové pružiny, které se podepsaly na vyšším jízdním pohodlí a lepší ovladatelnosti. V roce 1972 se modelová řada rozšířila na čtyři karosářská provedení, včetně nového kupé. Corolla Levin s proslulým motorem 2T-G se stala oblíbenou volbou všech fanoušků sportovních vozů.
Corolla 3. generace (1974-1979)
Rok 1974, kdy se zrodila Corolla 3. generace, byl nelehkým obdobím. Kvůli přísným emisním normám se ukázalo jako nezbytné vyvinout motor a výfukovou soustavu tak, aby nový model vůbec mohl vstoupit do prodeje. Toyota proto jako první vyvinula katalyzátor, který se v různých verzích používá až dodnes. Při vývoji této ekologičtější a hospodárnější Corolly se uplatnila i další moderní technologie, aerodynamický tunel, a výsledky testování v tomto tunelu se odrazily ve vnějším designu, který přinesl nižší odpor vzduchu za jízdy. Corolla nabídla i upravený interiér, jehož kvalita a ergonomie připomínala vozy vyšší cenové kategorie.
Corolla 4. generace (1979-1983)
Japonské hospodářství v roce 1979 začalo po překonání další ropné krize vykazovat známky zotavení. V atmosféře plné optimizmu se na světové scéně objevila Corolla čtvrté generace. Byla koncipována jako luxusní, avšak zároveň úsporný rodinný vůz s celkově vysokými schopnostmi v souladu s různorodými potřebami uživatelů. Jelikož v designu vozidel hrála stále větší roli aerodynamika, nová Corolla strávila přes 400 hodin laděním v aerodynamickém tunelu. S ohledem na stále věrnější základnu zákazníků se Corolla nesměla nijak radikálně odchýlit od zažitého designu a vlastností, a tak její vnější vzhled prodělal pouze drobnější změny ostrých křivek celkově hranatější karoserie. Ze změn na pohled neviditelných je možné zmínit vyšší úroveň pohodlí a stability díky novému zavěšení se čtyřmi rameny a vinutými pružinami. Kvůli tlakům na ochranu životního prostředí se představil nový vznětový motor o objemu 1,8 litru.
Corolla 5. generace (1983-1987)
Nový manažer vývoje Fumio Agetsuma ve snaze představit Corollu páté generace jako maximálně pokrokový vůz prohlásil, že tento model by měl nabídnout zásadní průlom ve všech oblastech, kde uspěla vůbec první Toyota Corolla. Tento nový model tak byl vůbec prvním, při jehož konstrukci se uplatnily počítače, které ušetřily čas a prostředky při návrhu motoru a exteriéru. Nový vůz s šikmou přídí a klínovým tvarem zaoblené karoserie jako první v řadě využíval pohon předních kol, což z pohledu konstrukce představovalo nemalou výzvu. Modely kupé s pohonem zadních kol zdůrazňovaly sportovní jízdní charakteristiky s podélně uloženými motory o objemu 1,5 nebo 1,6 litru. Druhá jmenovaná varianta, často označovaná jako „86“ (v japonštině se vyslovuje jako „hachi-roku“) s poukazem na podvozek ‘AE86’, byla poslední Corollou s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Díky četným úspěchům na závodních okruzích a ve světě rallye, nemluvě o vůdčí roli v popularizaci driftování, se tento model stal jedním z nejobdivovanějších a nejkultovnějších vozů v moderní historii automobilky Toyota.
Corolla 6. generace (1987-1991)
Přišel rok 1987 a klíčovým pojmem vývoje nové Toyoty Corolla byla ‘kvalita’: kvalita nejen ve smyslu schopností vozu, ale i toho, jak dokázal zapůsobit na svého majitele. Konstruktéři považovali za zásadní, aby tento nový vůz dokázal majitele nejen uspokojit, ale doslova jej nadchnout svojí kvalitou. Společně s více než stovkou výrobců komponentů bylo navrženo přes dva tisíce zlepšení dotýkajících se nejrůznějších aspektů vozu, od snížení hladiny hluku až po zavádění na dotek měkkých materiálů na přístrojové desce a ovládacích prvcích. V dané době mělo jít o historicky nejkvalitnější Toyotu Corolla.
Corolla 7. generace (1991-1995)
V roce 1991 byla uvedena Corolla sedmé generace. Cílem vývoje bylo zaujmout šarmem a osobitostí ve třech klíčových oblastech: celkového stylistického ztvárnění, jízdních schopností a bezpečnosti/spolehlivosti. Konstruktéři věnovali pozornost i těm nejmenším, nicméně důležitým detailům, stejně tak jako dostatečné nabídce místa pro rodinné potřeby. Zároveň usilovali o vytvoření takového vozu, který by dokázal nabídnout větší míru uspokojení zákazníků se spoustou příjemných rodinných vzpomínek na cestování s Corollou.
Corolla 8. generace (1995-2000)
Rok 1995 byl obdobím nových přístupů v oblasti ekologie i hospodářství, což platilo i pro konstruktéry zapojené do vývoje Toyoty Corolla osmé generace. Na pozadí stagnujícího japonského hospodářství se vývojový tým snažil připravit vůz v souladu s přáními zákazníků: vůz s nižšími ekologickými dopady, nižší spotřebou a nižšími náklady spojenými s vlastnictvím i údržbou. A přesně to se jim podařilo. Vznikl vůz schopný oslovit nejrůznější zákazníky napříč generacemi i národnostmi, jenž se stal vůbec nejprodávanějším modelem v Japonsku – kompaktní automobil s nižšími celkovými náklady na vlastnictví, nyní ještě bezpečnější, tišší a kvalitnější.
Corolla 9. generace (2000-2006)
V roce 2000 se uvedla Corolla deváté generace, poprvé vytvořená v Evropě. Nový model byl navržen zcela od nuly s cílem odpoutat se od minulosti a nastolit nové normy pro 21. století, avšak při zachování cenové dostupnosti. Jeho charakteristickým znakem byla snadná použitelnost a spolehlivost, stejně tak jako vysoká úroveň zpracování interiéru a pohodlí konkurující automobilům vyšších tříd.
Corolla 10. generace (2006-2013)
Rok 2006 byl významným milníkem v historii modelu, který oslavil již 40 let od zahájení prodeje v Japonsku. Společně s uvedením desáté generace se představil i nový designový směr. Manažer vývoje tohoto modelu Soičiro Okudaira si stanovil cíl, aby nový model dosáhl úspěchu v nejširším světovém měřítku. Dynamické schopnosti tohoto modelu měly být srovnatelné s nejlepšími konkurenty z Evropy, zatímco snadná použitelnost a prostornost vycházela z požadavků severoamerického trhu. Během vývoje se technici drželi pravidla „dojmu do pěti minut“, kdy zákazník měl poznat kvalitu tohoto nového modelu během prvních pěti minut své první jízdy s tímto vozem.
Corolla 11. generace (od r. 2013)
V roce 2013 byla Corolla uvedena do světa s velkou slávou coby držitel titulu ‘nejprodávanějšího vozu světa’. V průběhu 50 let si tento model našel více než 44 milionů majitelů. Premiéru poslední generace doprovázel nový reprezentativní vzhled, silné zaměření na smysly vnímanou kvalitu a vyšší úroveň technologické i bezpečnostní výbavy. Automobilová ikona má všechny předpoklady k dalšímu dlouhému životu.
Tisková zpráva