Boj o maximální dovolenou spotřebu paliva nových aut v USA nebere konce. Na začátku roku Trumpova administrativa oznámila, že provede restrukturalizaci agentury EPA (Agentura pro ochranu životního prostředí) a zavede jednotný celonárodní standard, ale 16 amerických států v čele s Kalifornií nové plány hnalo k soudu.
Obamův úřad stanovil na rok 2022 cílovou průměrnou spotřebu nových aut 54,5 mil na galon, tedy v přepočtu asi 4,3 litru na 100 km. Při překročení měly automobilky platit vysoké pokuty a zároveň hrozilo, že se některé modely nebudou smět vůbec prodávat. Trumpova administrativa tyto limity označuje za nerealistické a chce je zrušit.
Doporučujeme: Americká agentura EPA zmírní požadavky na spotřebu. Změní se tím auta?
Některé argumenty jsou poměrně racionální, jiné však dosti podivné. Hlavním argumentem zůstává, že by se nová cenově dostupná auta příliš zdražila (kvůli hybridním systémům a dražším technologiím), což by omezilo dostupnost zboží i služeb. Zmrazení současného stavu by tak Američanům na novém autě ušetřilo zhruba 2000 dolarů, propočítává úřad.
Je potřeba si uvědomit, že Američanům není líto dojíždět za prací velké vzdálenosti (zatímco Češi nechtějí dojíždět déle než 30 minut, Američané ochotně sedí v autech déle než hodinu) a auto je v mnoha odlehlých oblastech naprostou nutností.
Nyní přišel Trumpův úřad s dalším argumentem: Nižší spotřeba aut povede k tomu, že lidé budou více jezdit a tím budou vystaveni vyššímu riziku nehody. „Přirozená modernizace v průběhu času má z dlouhodobého hlediska lepší výsledky než násilné velké skoky kupředu odtržené od reality běžného života,“ stojí v prohlášení.
Doporučujeme: The Beast vs. Cortege – Putinova limuzína je větší, hezčí a modernější než Trumpův speciál
Zajímavé je, že v oficiálním prohlášení Trumpovy administrativy byl použit termín „great leap forward“. Určitě není náhoda, že tímto termínem se označuje čínská humanitární katastrofa z let 1959 až 1962, kdy po kolapsu zkolektivizovaného zemědělství a následném hladomoru při Maově „Velkém skoku kupředu“ zahynulo asi 46 milionů lidí. Zmrazení současných standardů podle úřadů „zachrání“ ročně zhruba 1000 lidských životů. V roce 2016 zemřelo na amerických silnicích při dopravních nehodách 37 461 lidí.
Průměrná spotřeba nových aut v USA dlouhodobě klesá i bez radikálních cílů spotřeby. Například od roku 2005 se průměrná spotřeba nových amerických aut snížila o 21 % a stále klesá, i s rostoucí oblibou SUV, pick-upů a s relativně příznivými cenami paliva.
Největším odpůrcem Trumpovy administrativy a jejích plánů je nadále Kalifornie, která si už více než 50 let stanovuje vlastní emisní normy a dalších 15 států je přebírá. V těchto státech se prodá zhruba 40 % všech nových aut v USA.