Britský výrobce motocyklů Triumph odhalil nejnovější model nostalgické řady „Modern Classic“. Na rozdíl od modelů Bonneville T120 nebo Thruxton novinka jménem Triumph Bonneville Bobber netěží z evropské historie. Ideově se vrací do Kalifornie 50. let, kdy se část válečných veteránů vyrovnávala s návratem do civilního života tak, že si pořídili silné motocykly, namalovali na záda roztodivné symboly a o víkendech vyráželi do ospalých městeček ve vnitrozemí narušovat klid svojí bouřlivou zábavou.
Během následující dekády se z těchto skupin postupně vyvinuly motocyklové gangy, jejichž kulturu, sociální pozadí a život brilantně zmapoval novinář Hunter S. Thompson v knize Hell’s Angels: A Strange and Terrible Saga of the Outlaw Motorycle Gangs. „Andělé“ i další desperáti jezdili vždy hlavně na Harleyích, zpočátku ale bylo možné vídat v jejich řadách i motocykly britské provenience. Vždy ale odstrojené, zbavené všech zbytečností a se zkrácenými („bobbed“) blatníky. Odtud vznikl bobber a později i chopper, který se vyznačuje rozřezaným („chopped“) a více či méně extrémně upraveným rámem.
Inspirovaný Amerikou
Triumph Bonneville Bobber je tedy přímo inspirovaný americkou tradicí a obrací se primárně k americkým zákazníkům. A nutno říct, že Triumph zašel v napodobování autentických bobberů tak daleko, jak je to jen v dnešní době možné. Bobber není jen lehce přestylizovaný Bonneville T120. Dostal dokonce úplně nový rám ve stylu napodobujícím vzhled klasických „hardtailů“ s neodpruženým zadním kolem. Podobně jako Harleye řady Softail má ale Bobber ve skutečnosti trojúhelníkovou kyvnou vidlici. Pružící a tlumící jednotka je uložená pod sedlem. Klasický styl dotváří jednomístné sedlo (ovšem s nastavitelnou polohou), plochá řídítka a množství dobových detailů od podsedlového krytu baterie až po seříznuté koncovky výfuku. Jen ten vodní chladič před motorem k tomu jaksi nepasuje…
Celá řada „moderních klasiků“ značky Triumph totiž letos přešla v souvislosti s emisní normou Euro IV na vodní chlazení. Bonneville je poháněn větším ze dvou motorů používaných v této řadě. Tradičně stylizovaný řadový dvouválec se vzhledem napodobujícím klasické Triumphy má objem 1200 cm3. Jeho naladění pro Bobber firma zatím neupřesnila, v Bonneville T120 však jednotka nabízí 59 kW v 6550 min-1 a 105 Nm v 3100 min-1. Triumph ale slibuje, že Bobber bude mít ještě víc výkonu i točivého momentu v nízkých otáčkách. O patřičný charakter se stará interval zapalování 270°.
Doporučujeme: Test BMW R nineT Scrambler – retro nejen na asfalt
Protože zájemci o tento styl motorek si potrpí na to, aby jejich kus nebyl stejný jako všechny ostatní, nabízí Triumph hned od začátku výběr z více než 150 položek příslušenství od výfuků Vance & Hines až po vysoká řídítka („ape hangers“). Objednat si ale budete moci i praktické záležitosti jako vyhřívané rukojeti řídítek, tempomat nebo zavazadla. V nabídce budou čtyři odstíny laku: matný tmavý Ironstone, černý lesklý jet Black, červený Morello Red a dvoutónová kombinace zelené Competition se stříbrnou Frozen.
Žádnou přímou konkurenci Triumph Bonneville Bobber v tuto chvíli na trhu nemá. Za jeho nejbližší soupeře bychom mohli považovat Harley-Davidson Forty-Eight a Moto Guzzi B9 Bobber. Cenu ani předpokládané datum uvedení na český trh zatím neznáme.