- Design
- Kvalita zpracování
- Dobrá ergonomie
- Přesné řízení
–
- S příplatkovými 18" disky drobné rázy
- Menší nádrž
- S motorem 1.5 TSI vysoká cena
Specialisté na vyhledávání mezer v nabídce Volkswagenu byli úspěšní a opravdu našli jednu malou škvírku. Objevili ji mezi modely T-Cross a T-Roc, a tak se mezi ně rychle vklínil ještě crossover Taigo. Důvodem je možná i snaha těmito nejrůznějšími modely vykrýt setrvalý pokles Golfu. Ten sice zůstává i po loňském roce nejprodávanějším autem na starém kontinentu, ale jeho podíl se v průběhu let hodně smrskl.
Kupříkladu jeho zastoupení na německém trhu loni činilo 3,5 %, zatímco před dvaceti lety to bylo ještě 8,1 %. Taigo tak Volkswagenu na jedné straně pomáhá zacelit ztráty jeho legendy, na té druhé se ale na jejím poklesu i podílí, neboť právě Golfu přebírá některé potenciální zákazníky.
Samotný Volkswagen o Taigu mluví jako o SUV kupé, což je trochu zavádějící, ale zní to hezky. Stejně snadno by šlo Taigo označit v podstatě za jakési Polo kombi, neboť s Polem (a T-Crossem) sdílí platformu MQB A0, a mj. i palubní desku. Ostatně oba modely se vyrábí na stejné lince ve španělské Pamploně. Původně ale Taigo vzniklo jako Volkswagen Nivus speciálně pro brazilský trh, aby se nakonec po vylepšení výbavy vydalo i do Evropy.
Kvalita Made in Volkswagen
Uvnitř vás čeká známé prostředí z Pola, které charakterizují kvalitní materiály a špičkové zpracování, byť za jeho cenu byste možná očekávali ještě více měkčených materiálů. Za volantem si sednete pohodlně a i vzadu se do Taiga přes svažující se střechu snadno vejdou dospělí.
V případě verze R-Line vpředu potěší pohodlná sportovně střižená sedadla s dobrým bočním vedením. K ergonomii nelze mít větších připomínek, digitální přístroje jsou dobře přehledné a kvůli ovládání klimatizace nemusíte jako u Golfu do menu středového dotykového displeje, ale máte k dispozici samostatný dotykový panel. Ovládání infotainmentu je tak oproti „legendě“ intuitivnější. Dalším rozdílem je ještě skutečná manuální ruční brzda a také mohutná páka samočinné dvouspojkové převodovky, zatímco Golf má pro tyto potřeby již jen malý zapuštěný přepínač.
Zavazadelník se svými 440 litry vyhoví i rodinným potřebám. Je jen o 15 litrů menší než u T-Crossu, oproti němu ale postrádá posuvná zadní sedadla. Pod nastavitelným dnem najdete dojezdovou rezervu. Slabším místem tak zůstává jen vyšší vstupní práh.
Taigo se chová téměř jako klasický hatchback a je dostatečně obratné. Řízení je dobře vyvážené, s dobrou odezvou. Navíc potěší příjemně tlustý věnec volantu. Vyloženě sportovním modelem ale Taigo není, byť verze R-Line dostala do vínku elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, která v zatáčkách pomáhá bojovat s nedotáčivostí přibrzďováním vnitřního předního kola.
Podvozek je velmi pečlivě vyladěný, jízdní vlastnosti přes pouze vlečená ramena vzadu si budou majitelé Taiga pochvalovat. Příplatková osmnáctipalcová kola ale na nerovnostech občas trochu rázují, bezpečnější je tedy zůstat u standardních sedmnáctek.
Patnáctistovka umí protočit kola
Pro svoji evropskou misi Taigo dostalo do vínku kromě tříválce 1.0 TSI dokonce i čtyřválec 1.5 TSI. Ten pohání i vrcholnou verzi R-Line, která se navenek odlišuje černě lakovanými prvky karoserie. Poněkud nezvykle působí snad jen ty divné rámečky naspod zadního nárazníku, které mají imitovat koncovky výfuku.
Čtyřválec má síly opravdu na rozdávání, o čemž vás přesvědčí hned při rozjezdu. I na suché vozovce se neubrání a trochu zahrabe. Motor 1.5 TSI Evo disponuje výkonem 150 koní a dodává se pouze v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Stejně tomu je třeba v případě nové Škody Fabia.
Dynamika je velmi solidní. V tomto provedení Taigo zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a jako jediná verze dosáhne nejvyšší rychlosti přes 200 km/h (212 km/h). Dokáže ale i šetřit. Vypínání dvou válců při jízdě z kopce a nízkém zatížení nepoznáte. Pokud se nekouknete na přístrojový štít, kde na dvouválcový režim jízdy upozorňuje příslušná kontrolka a někdy i nápis. Průměrně se spotřeba pohybuje okolo 7,5 l/100 km, při jízdě převážně po městě pak na úrovni 8,2 l/100 km. Slabším místem Taiga je poměrně malá palivová nádrž o objemu jen 40 litrů.
Novinka Volkswagenu má základ v malém Polu. Nejen navenek, ale i svým jízdním projevem působí dojmem kompaktu. Tomu odpovídá i cena, která začíná bez stokoruny na hranici půl milionu korun. Patnáctistovka startuje částkou 671 900 Kč a testovaný vůz s příplatky vyšel na 814 100 Kč. A to není právě málo.
Za tyto peníze již máte VW Golf Variant R-Line nebo základní výbavový stupeň Tiguanu se stejně silným motorem. A to se nebavíme o korejských značkách. Podobně stojí například i Hyundai Tucson v top výbavě s odpovídajícím výkonem. V provedení s motorem 1.5 TSI má tedy u nás Volkswagen Taigo spíše jen malé šance, ale s litrovým tříválcem za ceny lehce nad půl milionu to může být přeci jen jiná situace. Komu se zdají alternativní modely od Volkswagenu již okoukané, pro toho možná bude investice do Taiga dávat větší smysl.
Technické údaje | Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 110/neuvádí se |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 250/1500-3500 |
Převodovka: | samočinná sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 212 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 5,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4269 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1757 |
Výška (mm): | 1499 |
Rozvor náprav (mm): | 2554 |
Provozní hmotnost (kg): | 1304 |
Objem zavazadlového prostoru | 440/1222 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 671 900 |
Cena testovaného vozu (Kč): | 814 100 |