- Prostorný interiér
- Kvalita zpracování
- Jízdní vlastnosti
- Výhled z vozu
–
- Průměrná dynamika
- Menší nádrž
Letí to. Letos na podzim uplyne už pět let od příchodu stávajícího Subaru Impreza na český trh. Od roku 2017 se toho ve světě automobilů mnoho změnilo, což se ale o Impreze tak úplně říci nedá. Není to styl automobilky Subaru. Ta obvykle místo radikálních faceliftů každý rok přidá nějakou tu decentní úpravu svých modelů a tímto způsobem je po menších krůčcích průběžně vylepšuje. Na pohled se proto může zdát, že i taková Impreza vypadá pořád stejně, ale když si ji i po pěti letech působení na trhu znovu vyzkoušíte, rozhodně vám jako zastaralá připadat nebude. Právě naopak. Do dnešních dnů spíše dozrála.
Určité drobné novinky se týkají i bílého exempláře, který se v naší redakci zastavil zatím jako poslední. I když je pravda, že byste je pravděpodobně velmi snadno přehlédli. Vnější design totiž zasáhla jen naprosto minimální optimalizace. V interiéru jsou novinky už citelnější. Do Imprezy si můžete objednat třeba světlé čalounění, které mimochodem vypadá velmi dobře, a současně byly vylepšeny použité materiály.
Právě oblast materiálů a kvality zpracování rozhodně stojí za pozornost. Svého času byly interiéry automobilů Subaru kritizovány za přílišné množství tvrdých plastů, dnešní realita už je úplně jinde. Zejména v kontextu nejnovějších konkurentů třeba v podobě Volkswagenu Golf aktuální generace a jeho koncernových sourozenců. Impreza ve srovnání s nimi působí skoro až prémiově i bez toho nového světlého čalounění.
Všeobecně známé výhody
V kontextu doby dotykových displejů, minimálního počtu tlačítek a čím dál častějšího hraní na efekt vyniká u Subaru obecně (a o Impreze to platí také) dlouhodobý důraz na bezpečnost. Ten neznamená pouze armádu asistenčních systémů, nýbrž jednoduchou ergonomii a snahu co nejvíce usnadnit řidiči práci těmi nejzákladnějšími prostředky, jako je třeba výhled z vozu. Jsou to dnes asi obecně dobře známé výhody, ale stejně vás vždy překvapí, jak velká mají dnešní Subaru okna, jak dobře je z automobilu vidět a jak snadno se vše ovládá.
Na módu dotykových středových panelů ovšem naskočilo už i Subaru, které tomuto trendu dlouho vzdorovalo. V novém Outbacku tak už najdete na výšku orientovaný velký displej, Imprezy se ale toto zatím ještě netýká. A tak pod středovým displejem multimediálního systému trůní tři poctivé otočné ovladače klimatizace, respektive několik základních fyzických tlačítek. Ano, na fotkách to nevypadá příliš „cool“, ale v praxi je tohle uspořádání vynikající.
Příjemnou připomínkou tohoto už několikátého testu Subaru Impreza byl i vnitřní prostor. Impreza je sice brána jako hatchback spadající do nižší střední třídy, nicméně je založena na technice, kterou používají i mnohem větší auta. Obecně platí, že malé modely na velkém základu jsou vždy velmi příjemné, což je případ i tohoto Subaru. Vnitřní šířka je nadprůměrná a ani v podélném směru si není na něco stěžovat.
Nespěchejte a budete se radovat
Modely Subaru dodávané do Evropy mají jednou bolest. Místní emisními předpisy sešněrovaný trh není pro japonskou automobilku prioritou a tomu odpovídá i nabídka motorizací u nás prodávaných vozů. Na výkonné verze typu Impreza WRX můžeme asi už navždy zapomenout, stejně jako na klasický zážehový dvoulitr. K dispozici je poměrně slabá atmosférická šestnáctistovka a hybridní dvoulitr označovaný jako e-Boxer.
O něm jsme psali už v minulosti, takže jen pro zopakování: Atmosférickému dvoulitru pomáhá elektromotor umístěný v převodovce. Subaru někdy mluví o svém řešení jako o mild-hybridu, nicméně elektromotor je dost silný k tomu, aby dokázal pohánět auto samostatně. Takže jde spíše o klasický hybrid. Výkon elektrické části pohonu je 16,7 koní a točivý moment 66 Nm. Kapacita baterie činí 0,6 kWh. Na elektřinu lze jet do rychlosti 40 km/h, kdy ujedete pouze velmi krátkou vzdálenost. Elektrická pomoc se tak dostává do hry především při popojíždění někde na parkovišti a také při rozjezdech.
Celkový výkon 150 koní rozhodně není málo, ale i díky bezstupňové převodovce a atmosférickému motoru nepůsobí Impreza příliš dynamicky. Rychlejší jízda navíc dokáže zvednout spotřebu k deseti litrům, což v kombinaci s nádrží o objemu 48 litrů neslibuje úplně dlouhý dojezd. Tohle auto ale nakonec nemíří na zájemce o sportovní svezení. Je to prostě normální vůz určený pro normální cestování. V takovém režimu je Impreza vynikající.
Klidnější a plynulejší jízda v rámci silničních limitů zdůrazní vrozenou kultivovanost hybridu založeného na motoru typu boxer. Zdůrazní i výhody bezstupňového automatu a velmi komfortní podvozek. Ten má na rozdíl od motoru rychlou jízdu rád a je na něm hodně znát, že je připraven i pro daleko výkonnější motory. Hybridní boxer svými schopnostmi určitě převyšuje, což nikdy není na škodu.
Příjemná klasika
Subaru Impreza se vlastně za těch pět let působní na českém trhu změnila pouze v tom smyslu, že z nabídky vypadl klasický dvoulitr, který nahradilo elektrifikované ústrojí e-Boxer. Jinak je to víceméně pořád ten stejný hatchback, který sice stojí stranou hlavního proudu, ale který bude pro určitou skupinu zákazníků i v dnešní době mimořádně zajímavý.
Je to taková ta příjemná klasika pro klasické denní cestování, které vám bude zpříjemňovat kromě bohaté sady asistenčních systémů především povedenou ergonomií, skvělým podvozkem a nakonec i jistotou přítomnosti pohonu všech kol.
Technické údaje | Subaru Impreza 2.0i e-Boxer Executive |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | čtyřválec boxer + elektromotor |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 110/5600 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 194/4000 |
Nejvyšší výkon/točivý moment elektromotoru (kW/Nm) | 12,3/66 |
Převodovka: | bezestupňová CVT |
Poháněná kola: | pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 197 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4475 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1775 |
Výška (mm): | 1515 |
Rozvor náprav (mm): | 2670 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena (Kč): | 900 000 |