Německý sourozenec Peugeotu Rifter a Citroënu Berlingo, který přináší do kategorie osobních dodávek mnoho vlastních řešení, překvapil kultivovaností, prostorem a cenou.
Opel Combo je stejně jako Citroën a Peugeot postavený na platformě PSA EMP2, kterou využívá i řada jiných vozidel z produkce PSA. Podvozek je konstruovaný pro vozidla nižší střední třídy a střední třídy s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Doposud jsme měli možnost vyzkoušet pouze vznětové motory, nyní jsme otestovali tříválcový zážehový motor 1.2 Turbo s výkonem 81 kW ve výbavě Innovation.
Design a interiér
Oproti designu sourozeneckého Peugeotu je Opel Combo velmi konvenční, což pro mnoho řidičů není vůbec na škodu. Testované vozidlo mělo bílou barvu s názvem Jade. Příď je velmi vysoká a motor je uložen hluboko v ní.
Někteří šoféři budou mít problém odhadnout, kde začíná předek, ale díky parkovacím senzorům, které hlídají všechny strany automobilu, by to snad neměl být problém. Tvary automobilu zkrátka odpovídají osobní dodávce. Přední LED svícení a světlomety nejsou tak agresivně tvarované jako u Peugeotu Rifter, a celý automobil proto působí jemnějším dojmem. Naše verze Opel Combo měla standardní délku 4403 mm, pak je k dispozici ještě verze Long, která je prodloužená na 4753 mm.
Interiér převzal všechny vlastnosti z osobních vozidel značky Opel. Všude je dostatek odkládacích prostor, celý interiér je fortelně zpracovaný a díky bohaté výbavě je zde mnoho prvků, které zpříjemňují ovládání automobilu. Vyhřívaný kožený volant padne dobře do ruky, s řadicí pákou se dobře manipuluje a mezi sedadly se vyjímá uzavíratelná středová konzola s obřím úložným prostorem. Výhled z Opelu je výborný do všech stran a vděčí za to bohatě prosklené karoserii. Z hlediska odhlučnění se Opel Combo dostal na úroveň osobních vozů.
Motor
Pod kapotou Opelu Combo tentokrát pracoval zážehový tříválec o objemu 1199 cm3 dopovaný turbodmychadlem, jenž nese označení 1.2 Turbo. Výkon motoru je 81 kW (110 koní) a točivý moment 205 Nm při 1750 otáčkách za minutu. P o nastartování byl prakticky neslyšitelný, což chválíme. Potěšila nás i pohotová reakce na plyn při okamžitém sešlápnutí plynového pedálu. Už od 1500 otáček za minutu umí slušně zatáhnout, což jsme ocenili hlavně ve městě. Tam byla dynamika automobilu skvělá, na dálnici už bohužel motor trošku ztrácel dech, a to jsme většinou cestovali v jednom, maximálně ve dvou osobách. Po celou dobu testování, kdy jsme se většinou pohybovali ve městě a jeho okolí, ukazoval palubní počítač spotřebu sedm litrů, což není vůbec špatné, avšak s údaji v tabulce, podle níž by měla být kombinovaná spotřeba 5,5 až 5,8 litru, se to neshoduje.
Se šestistupňovou manuální převodovkou a trošku měkčí spojkou se dobře pracovalo, celé ovládání automobilu bylo velmi jednoduché, ale z mého pohledu tato převodovka lépe funguje s naftovým motorem, a ač jsem příznivcem benzinových motorů, pod kapotu Comba bych raději zvolil vznětový motor o objemu 1499 cm3 a s výkonem 130 koní.
Podvozek
Podvozek je komfortní, hodí se spíše na klidnější, pohodlnou jízdu na dlouhé vzdálenosti a vzhledem k umístění kol v rozích karoserie je jízda čitelnější. Opel Combo dobře vykrývá menší nerovnosti, pouze průjezdy větších děr byly více znát a zaznamenal jsem i lehké otřesy karoserie. Testoval jsem verzi, která měla šestnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 205/60 R16. Na dálnici se projevila lehká citlivost na boční vítr. S automobilem se ale skvěle manévrovalo v městském provozu a na parkovištích, a to i díky velmi citlivému posilovači a dobrému rejdu kol. Opel Combo je vysoký a v zatáčkách se samozřejmě více naklání, nikdo ale nemůže od rodinného MPV čekat vlastnosti sportovního automobilu. U platformy PSA EMP2 se konstruktérům pomocí kombinace vysokopevnostních ocelí, hliníku a kompozitních materiálů podařilo snížit hmotnost o 70 kg a lze relativně snadno upravovat například délku rozvoru. Připlatit si lze za funkci Grip Control. Tato funkce upravuje chování stabilizačního systému podle povrchu, na kterém se automobil pohybuje.
Výbava a interiér
Opel Combo Innovation byl velmi dobře vybavený. Opel sice nemá námi oblíbený i-Cockpit z Peugeotu, ale místo toho má přehledný head-up displej, který promítá přímo do řidičova zorného pole aktuální rychlost, předepsanou rychlost, kterou automobil čte ze značek, a systém jízdy v pruzích.
Musíme se přiznat, že při každém nastartování auta jsme si připadali jako ve stíhačce, má to zkrátka něco do sebe. V zimních měsících dále oceníte stejně jako my vyhřívaný volant! Uprostřed interiéru je pak kapacitní osmipalcový dotykový displej s dobrou odezvou, infotainment obsahuje šest reproduktorů, monotuner a umí MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Nabízí také dva porty USB a jack. V bezpečnostní výbavě najdete adaptivní tempomat, systém rozpoznání dopravního značení, zásah při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, systém sledování bdělosti řidiče, Active Safety Brake, couvací kameru s pohledem kolem vozu nebo sledování mrtvého úhlu.
Základní objem zavazadlového prostoru činí 597 litrů. Zadní, páté dveře je možné otevřít celé nebo jen zadní sklo pro snadné vložení menších zavazadel. Řidič i cestující mají k dispozici řadu odkládacích prostorů. Schránky jsou rozmístěny po celé kabině. Dalším praktickým prvkem je odkládací přihrádka nad hlavami. Po okrajích je oblouk doplněn diodami vytvářejícími ambientní osvětlení, které je velmi příjemné. Přístup do zadní části vozidla usnadňují posuvné boční dveře na pravé i levé straně a jejich zavírání a otvírání není díky velkým klikám a madlům těžké. Zadní skla u posuvných dveří se dokonce dají i elektricky stahovat a pasažéři na zadních sedadlech mají u výbavy Innovation k dispozici výklopné skládací stolky.
Závěr
Opel Combo musí na trhu bojovat hlavně cenou. Za 429 tisíc dostanete bohatě vybavený automobil, který je dostatečně velký a pohodlný. Určitě bychom ale za tyto peníze zvolili výbavu Innovation. Při nákupu kteréhokoliv sourozeneckého automobilu z koncernu PSA tedy rozhodne spíše náklonost k dané značce. Nás Opel Combo potěšil, je to dobře ovladatelné, pohodlné a prostorné auto. Pro rodiny to může být velmi dobrá alternativa k vozidlům třídy kombi, SUV a crossoverům. Opel Combo a jeho koncernoví sourozenci mohou udržet pomalu vymírající třídu vozidel MPV při životě.
Opel Combo Life Innovation 1.2 Turbo | |
---|---|
Zdvihový objem: | 1199 cm3 |
Maximální výkon: | 81 kW / 110 koní |
Maximální točivý moment: | 205 Nm/1750 1/min |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 5,5–5,8 l/100 km |
Provozní hmotnost: | 1525 kg |
Základní objem zavazadelníku: | 597 l |
Délka × šířka × výška: | 4403 × 1848 ×1841 mm |
Základní cena testované verze Innovation: | 429 900 Kč |